9.2.2011

don't get me wrong

Mulle tuli yhtäkkiä ihan kauhee hinku kirjottaa, nyt nimittäin keittää sen verran paljon et pakko purkaa vähän. No mikä mua sitte oikein keittää? Yksinkertasesti se, että ihmiset luokittelee toisiaan eri kategorioihin ja kattoo nenän vartta pitkin vähänki erilaisia ihmisiä. Helsingissä ja muilla isommilla paikkakunnilla jaottelu tuskin on niin yleistä ku esimerkiks tällä mun rakkaalla (not) kotipaikkakunnallani. On täälläki aika lailla ihmisiä laidasta laitaan, ja sanomattaki selvää on, et täältä löytyy varsinki maalla asuvia ihmisiä ku näin ''landella'' ollaan. Sitte on niitä, jotka tykkää panostaa ulkonäköönsä ja tykkää muodista jne (enkä nyt väitä että maalla asuvatki ei vois niin tehdä). 

Luulis, että tällaset pissikset niinku minä kattois nenän vartta pitkin niitä ihmisiä, jotka ei oo kiinnostuneita muodista ja välttämättä ulkonäöstäkään niin paljon ku mä esimerkiks olen. Ehei, se menee just toisinpäin. Ne, jotka ei pahemmin välitä kyseisistä asioista on niitä pahimpia ainaki omilta kokemuksiltani. Oon kokenu ihan tosi paljon nenän vartta pitkin kattomista, varsinki jos mulla on ollu korkkarit jalassa tai oon pukeutunu jonkun mielestä vähän erikoisesti. So what? Tekeekö se musta jotenki huonomman ihmisen jos mulla on pidennykset, tykkään meikata, seurata muotia, ''esittelen mun kynsilakat ja kuvaan meikkausvideoita'', ''esittelen viikon ostokset ja päivän asut''. Se on mun valinta jos tykkään tehä niin, ei se tarkota että mulla ei muuten vois olla samanlaista ajatusmaailmaa ku niillä jotka ei kiinnitä tollasiin asioihin huomiota. Ei ulkonäkö tee ihmistä pissistä, joka musta varsinki on leimattu ulkokuoren perusteella. Ehkä mä joissain tilanteissa oonki vähä pissismäinen, mut se on vaan ulkokuori. Kuinka moni oikeesti tietää millanen mä oon esimerkiks kotona ja mulle läheisimpien ihmisten kanssa? Veikkaan ettei kovin moni. Okei, joku vois sanoo tohonkin että ''eihän sulla edes ole kavereita''. Ei ehkä olekaan niin paljon ku muilla, mut siihenki voi olla osasyynä just se, et ihmiset ei tiiä millanen mä oikeesti oon eikä ne halua ees tutustua muhun. 

Kuulostaa kliseeltä, mut ei ikinä pitäs tuomita ennen ku tuntee. Sitä mun on tosi vaikee ymmärtää, että miks just sitten tällaset ihmiset jotka on mun vastakohtia, kattoo mua nenän vartta pitkin ja kenties nauraa selän takana ku oon niitten mielestä niin teini. Onko niin vaikeeta hyväksyä, et ihmiset on erilaisia? Loppujen lopuks kaikki on kuitenki samanlaisia riippumatta siitä millasista asioista on kiinnostunu tai miten paljon omaa kavereita jne. Ehkä nää ihmiset luulee et mä ite katon niitä nenän vartta pitkin korkkareissani, mut millä perusteella mä niin tekisin?

Mä vihaan ihmisten tuomitsemista ja luokittelua, en voi esimerkiks sietää sitä miten homoja kohdellaan, saati sitten maahanmuuttajia. Oon ite omasta mielestäni tosi suvaitsevainen, eikä mulla oo mitään pahaa sanottavaa sellasista ihmistä jotka ei oo niinku mä ite oon. Ne on ihmisiä kans, ehkä joittenki sellastenki ihmisten pitäs ymmärtää et mäki oon ihminen siinä missä ne itekki on. Vaikka mä seuraan gossip girliä ja muita samantapasia sarjoja missä just luokitellaan ihmisiä niitten asuinpaikan ja taustojen mukaan, ei se tarkota et mäki haluaisin tehdä niin. Ja entä sitten jos mä bloggaan päivän asuista ja kynsistäni yms, tekeekö se musta jotenki nolon jos mä tykkään tehdä niin?

Heittäkäähän kommenttia et mitä mieltä te ootte tästä, kertokaa vaikka että miten nolasin itteni tällä tekstillä jälleen kerran jos ette muuta keksi:)

ps. älkää välittäkö jos huomaatte paljon kirjotusvirheitä, päätin kerranki kirjottaa ajattelematta sen kummemmin et mitä mä kirjotan joten jätin tekstin tarkistamatta ku tiiän et oisin kuitenki muokannu jotain kohtia

39 kommenttia:

  1. hei tää oli hyvä! nään ittessäni niin paljo samaa ku sus ja toi teksi on just sellanen minkä oisin voinu ite kirjottaa! en kans ymmärrä et mitä väliä jos on erivärinen tai erityylinen?! oot ihana :)

    VastaaPoista
  2. ASIA-TEKSTIÄ ! varsinkin jos asuu vähän pienemmällä paikkakunnalla (kuten minä). Luin vasta nyt ensimmäisen tekstin sun blogista ja varmasti jään seuraamaan (:
    Tulee aina vähän sama tunne kun kävelee korkokengät jalassa, että jotkut ihmiset kattoo niiin kieroon kun silmät saa käännettyä, mutta kattokoot ! (:

    VastaaPoista
  3. Mä en vois oikeestaan olla enempää samaa mieltä sun kanssa. On niin tyhmää, että ihmisten pitää luokitella toisiaan ja että jos joku tyyppi ei ole samanlainen kuin sinä itse, niin tarviiko sitä sitten haukkua tai jotain muuta vastaavaa..Miks kaikesta pitää tehä niin vaikeeta, ois vaan helpompaa että jokainen sais olla ihan omia itsejään, ilman että tartteis aatella mitä muut aattelee.
    Mut anyway, musta oli hyvä että sä kirjotat välillä sun tuntemuksista tänne ihan kaikkien muitten juttujen lisäks :) Ja sä vaikutat ihanan aidolta ihmiseltä! Jatka samaan malliin vaan!:)

    VastaaPoista
  4. Mä en oikeesti ymmärrä niitä ihmisiä jotka, käy toisten blogeihin kirjottelee "oot ruma hyi" jne.. Kun ei kummiskaan koskaan varmaan pystyis sitä päin naamaa sanomaan. In real life varmaan sitten just toijotellaan vaan ja supistaan kavereille että "kato nyt millaset kengät tolla on tänäänki" jne. En ite tiiä että johtuuko se kateudesta vai mistä muustakaan? Jos ei pidä vaikka jostain ihmisestä niin pitääkö sitä sitten vaan haukkua lisää, entiedä. Kenties oma itsetunto paranee, kun voi muita arvostella....Mutta täytyy kuitenkin vaan yrittää ajatella, että sellaisella ihmisellä, joka oikeasti esimerkiksi toisen blogiin ja kirjottaa ilkeästi ihan vaan toista satuttaakseen, on oltava jonkinnäköisiä ongelmia itselläänkin.

    Nii, ja siis tää sun teksti oli hyvä!:D oo vaan oma ittes ja jos sä just ite tykkäät pitää blogii ja kertoo juttui, niiin keep on going!! :)

    VastaaPoista
  5. anonyymi tykkää tästä

    VastaaPoista
  6. moi, pikkukaupungissa asuvana tiedän tasan mistä puhut. ja asiaa puhutkin! itse olen hieman pyöreämpi (mutta ylpeä siitä!), silti pukeudun tasan niihin vaatteisiin joista pidän ja jotka mielestäni sopivat minulle hyvin. korkokenkiä multa löytyy toosi monta paria eikä täältä varmasti löydy monia, jotka rakastais samalla tavalla vaatteita kuin minä. oon samalla kannalla kuin sä tossa, että pukeudun silti niinkuin huvittaa, kaverit saattaa sanoa jostain vaatteestani että se on hirveä mutta silti mä rakastan sitä ja pukeudun siihen. ei oikeasti pidä välittää siitä mitä muut sanoo, koska eihän ne voi tietää miltä susta tuntuu sun vaatteissa!

    ps. sun blogi on ihana, monet "pikkukaupunkien" blogit ovat tavallaan todella naiiveja ja pelkkää yliyrittämistä. sä annat taas ihan erilaisen kuvan! :)

    VastaaPoista
  7. ASIAA !

    Toi on ihan liian tuttu tunne. Aina hoetaan että pitää olla oma itsensä, mutta jos se "oma itse" onkin tietyntyylinen (eli niinsanotusti pissis tai teini tai whatever) niin se ei kelpaakaan !

    Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, että joku on omana itsenään pissis, se on tyyli muiden joukossa.

    Mä voin sanoa että oon älyttömän avoin ihminen, haluaisin paljon nykyistä enemmän kavereita, en pidä itseäni muita parempana (päin vastoin), en katso kieroon ketään, oon ilonen ja kiltti enkä halua olla ilkeä kellekään. Ja silti mulle hoetaan blogissa että "oot niin ylimielinen" "olit yläasteella niin ylimielinen" "miks oot noin ylimielinen".

    Ja ykskään noista ihmisistä ei varmasti tunne mua, ne vaan olettaa jostain syystä mun olevan ylimielinen. Kysyy keltä tahansa mun ystävistä niin ylimielinen on VIIMENEN asia mitä mä olen.

    Koska jostain syystä on oletus, että tietyntyyliset ihmiset (ilmeisesti ne jotka laittaa itseään ja käyttää just korkkareita ja kaikkea) on ylimielisiä.

    Mua VITUTTAA ettei ihmisten anneta olla omia itsejään !

    Mulle on ihan sama luokitellaanko mut pissikseksi vai horoksi vai massatavikseksi, pukeudun siihen mihin tykkään.

    VastaaPoista
  8. et nolannut ittees, tosi hyvää tekstiä ja hienoo nähä sunkin kirjottavan välillä tällasta! :)

    VastaaPoista
  9. aika samalla tavalla kirjotit ku mitä just itekin ajattelen..asun kans ei niin siolla paikkakunnalla ja kyllä täälläki katotaan heti eri tavalla,jos vähänkin pukeutuu hienommin,on tummaihoinen,homo tms. inhoan sellaista ylikaiken! olisi tosi ihana asua jossakin ulkomailla missä ihmiset saa olla mitä haluaa eikä tuijotella kaupungilla liikkuessa..vielä kun joskus uskaltaisi yksin johonkin muualle muuttaa.mustakin aikamonet ihmiset saa ihan eri kuvan mitä oon,eivätkä siis halua tutustua paremmin ennen kuin tekevät johtopäätökset. haha tulipas pitkä,teki mieli vaan avautua!:-D

    VastaaPoista
  10. Hei just asiaa tuo sun teksti!! Ei siinä mitään väärin ole, siis ensikäsityksenhän ihmisestä saa just ulkonäön perusteella, mut ei se oikeuta tuomitsemaan jos ei tunne toista! Samaa mieltä oon sun kanssas! :)

    VastaaPoista
  11. ASIAA. Jos blogeissa olisi Tykkää- painike, tykkäisin.
    Kiitos kun puit ajatukseni sanoiksi, meillä ihanaisessa Porissakin meininki sama.

    VastaaPoista
  12. Tosi hieno teksti! Ihanaa huomata, että en ole ainut ketä katsellaan nenänvartta pitkin ulkonäön ja bloggaamisen takia. Asun myös aika pikkukylässä ja koska pukeudun jokseenkin erilailla kuin muut, olen heti jotenkin "outo". Myös ihmiset jotka ovat blogini löytänyt, saattaa koulussa tulla sanomaan, että "eiks sua hävetä kirjotella tollasta". Ei todellakaan hävetä, täytyy vaan uskaltaa olla mitä on.
    Oot muuten upee, ja kadehdin sun kaikkia vaatteita, kenkiä ja hiuksia!♥

    VastaaPoista
  13. Kannattas useemmin kirjottaa tälläsiä tekstejä kun mulla ainakin muuttu kuva susta. tosi hyvä teksti !

    VastaaPoista
  14. "..ihmiset ei tiiä millanen mä oikeesti oon eikä ne halua ees tutustua muhun."
    < musta tuntuu ettet sinä ite halua tutustua muihin, kun kuvittelet että muut vaan haukkuu sua tai jotain.

    VastaaPoista
  15. aa en pysty ees sanoin kuvailla enempää, että miten oikeessa oot!! on niin sairaan ärsyttävää ja inhottavaa ku ihmisten on pakko luokitella heti ulkonäön perusteella. ja ihan nnäin btw oot nätti!=)

    VastaaPoista
  16. haluaisin kirjoittaa tän nimellä mut en kuitenkaan kehtaa. ihan siltä varalta että joku mun tuttu lukee kans sun blogia..

    aluks, millasen kuvan mä oon saanu susta tän blogin perusteella, niin en todellakaan mitään pissismäistä. kai se johtuu sit siitä, et mäki tykkään panostaa ulkonäköön yms mutta.. mä oon saanu sellasen kuvan, et oot suloinen ja symppis. :)

    oon ite kokenu tota ihan samaa. varsinkin aiemmin, kun mulla oli platinablondit hiukset. (nyt oon brune.) mulla oli tosi vähän kavereita, koska kukaan ei halunnu tutustua muhun mun ulkokuoren takia. oon sua siis 2 vuotta vanhempi. mut oon huomannu et pitää vaan yrittää, pitää jatkaa omana itsenään olemista ja toivoa että muutkin huomaa millanen sä oot sisimmiltäs. :) ei tietenkään tyrkyttää itteensä silleen "kattokaa kyl mä oon hyvä ihminen, ihan oikeesti!" en mä sitä tarkota.

    juu, ei mulla muuta, halusin vaan kertoo, et tuttu tunne ja toivottavasti tilanne muuttuu esim jos muutat pois sieltä joskus. itekin asun vähän ahdasmielisessä paikassa ja odotan et pääsen muuttaan täältä ja kunnolla "alottamaan elämän".

    VastaaPoista
  17. Olen lueskellut sun blogia nyt jonkin aikaa. Asun itse myös iisalmen lähistöllä ja tunnetusti huhujen ja juorujen liikkuminen on aivan uskomatonta. En tunne sua ollenkaan, mutta juttuja olen kyllä kuullut. Pakko sanoa, että käsitys susta on muuttunut täysin, kun olen lueskellut tätä blogia. (en viitsinyt kommentoida nimellä.)

    VastaaPoista
  18. Nuo ananyymit jotka sanoo et angst yhyy ni pitäkää päänne kii, ootte vaan kateellisia ku joku uskaltaa olla mitä haluu, tiiätte sen itekkin

    VastaaPoista
  19. Tää oli aivan loistava postaus! Nimittäin itse tunnen aikalailla samoin täällä pienellä paikkakunnalla missä itse asun ja täällä kohdellaan just samal tavalla.(: mut kuitenkaan et sinä ole nolo tai muuta vaan ne jotka on meitä vastaan!

    VastaaPoista
  20. just tällä tekstillä todistit ettet oo mikään pissis <3

    VastaaPoista
  21. Senja, eikö tämä ollut _hieman_ tekopyhä postaus. Sen verran sinuakin tunnen ettet eroa juurikaan ihmisistä joita halveksit...

    VastaaPoista
  22. anonyymi: halveksin? mä en oo puhunu ikinä kellekkään mistään toisten halveksimisesta ja en varsinkaan oo sanonu ihmisten nimiä, keitä halveksisin. ehkä se sitte on jotenki ''tekopyhää'' et mulla ei yksinkertasesta ole pahemmin ihmisiä ketä halveksin, ja jos on niin mulla ei oo mitään tarvetta kailottaa sitä kellekkää. kiinnostais tietää ketä näitten kommenttien takana on, missä väitetään et tunnetaan:D

    kiitti kaikille ihanista kommenteista!<3

    VastaaPoista
  23. asun ite samassa kaupungissa kun sinä ja susta saa ulkoapäin semmosen kuvan että oisit pinnallinen, mut sen jälkeen kun on ruennu lukemaan sun blogia älyää että tuskin oot semmonen. iisalmi on tällänen paskapuhujien paratiisi, täällä varmaan kaikista kiertää jtn paska huhua ym. älä välitä niistä jutuista vaan oo just sellane ku haluat olla:) ja sun blogi on mahtava!

    VastaaPoista
  24. Onpas asiallinen kirjoitus, tykkään :) Ja mä en muuten oo koskaan ajatellut että sä oisit joku pissis, en tiedä nykyajan pissiksistä mutta sillon kun mä olin nuorempi niin pissisten tyyli oli kaukana sun tyylistä :D

    VastaaPoista
  25. Mitä Senja tarkotat tuolla että et halveksi ketään mutta jos halveksit niin et sano nimiä? :D Etkö puhu ittes pussiin myös tuossa että sulla ei oo ihmisiä ketä halveksit mutta sitten onkin. Senja ole vaan semmonen ku oot livenä, eläkä kalastele lukijoiden sääliä.

    VastaaPoista
  26. jännä kun näyttää välillä koulussakin että et ees haluu tutustua muihin kun et koskaan tuu juttelee kellekään tms.. ootko sit niin ujo, vai luuletko tosissas että kaikki aattelee susta jotain negatiivista, koska ei todellakaan varmaan moni tunne sun luonnetta :) koita ite vaikuttaa siihen asiaan jos haluut että ihmiset ajattelee susta muutakin kun jotain paskaa :)

    VastaaPoista
  27. senja= pissis? onko joku muka sanonu sua pissikset vai haluutko nyt kumminkin vain ite ajatella olevasi sellanen.. ha!

    VastaaPoista
  28. anonyymi: mä en oo missään vaiheessa sanonu että ei olis, sanoin että ''ei pahemmin ole'' mikä tarkottaa että mulla ei tosiaankaan oo monta ihmistä keitä ''halveksin''. enkä kyllä muutenkaan käytä tollasta sanaa ihmisistä, joista en niin paljon pidä. ei oo tullu mieleen et ehkä mä en yksinkertasesti pysty olee täysin oma itteni just esim koulussa? vaan pari ihmistä tietää millanen mä oikeesti oon, koska ei se oo kaikille niin helppoo olla avoin jne. miks mä sepittäisin tänne blogiin jotain mitä en oo, en mä nyt ihan niin mestari ole et pystyisin esittää toisenlaista mikä mä oon. tulepa kuule ens kerralla suoraan mulle juttelee.

    anonyymi: oon ujo ja musta on outoo mennä juttelee esim sellasille joille en pahemmin oo ikinä puhunu:D eikä mulla oo sellasta käsitystä et kaikki musta negatiivisesti ajattelis, mut tiiän et melko moni ajattelee koska oon kuullu sellasta juttua.

    anonyymi: joo siis tottakai mä haluan olla pissis, mistä arvasit:) haloo?

    VastaaPoista
  29. voi että olet säälittävä. sun kuulee arvostelevan muita esim kun olet viihteellä, että mieti nyt vähä itekkin mitä sanot. ehkä sä ihan ite aiheutat sen että ihmiset arvostelee sua kun luulet olevasi muita parempi

    VastaaPoista
  30. anonyymi: aijaa, sä et sitten varmaan ikinä arvostele ketään:D ei se tarkota että jos mä ''arvostelen'' joitain ihmisiä et mä niitä vihaisin tai luulisin olevani parempi. taidat ite luulla olevas parempi ku minä, kerta väität ettet ikinä ite arvostele ketään? tollakin kommentilla arvostelet mua jos et sattunu huomaamaan....

    VastaaPoista
  31. tuskin tässä kukaan nyt luulee olevansa parempi kuin sinä vaan lähinnä ihmetyttää miksi puhut täällä toista ja käyttäydyt sitten toisin?

    VastaaPoista
  32. huuhuhuhuuuuuuuuuh.......lol senja

    VastaaPoista
  33. huuhuhuhuuuuuuuuuh.......lol senja

    VastaaPoista
  34. mitä ihmettä nää täällä laukoo että oot säälittävä, tekopyhä tai pissis? :OO oikeesti tää oli tosi asiallinen teksti ja pisti ajattelemaan myös sitä että kun musta sanotaan että oon aina ilkee tms, niin sekin varmaan johtuu mun katseesta jolla katon ihmisiä enkä tarkota mitään pahaa! en tiedä mitä pitäs tehä näiden ihmisten kanssa että ne ymmärtäis ettet säkään mitään pahaa tarkota kenellekään tässä :D jospa ilkeät anot kasvaa joskus aikuiseksi ja avartaa hieman omaa maailmaansa

    VastaaPoista
  35. munkin pitää nyt sanoo, et ennen kun luin tätä sun blogia, pidin sua täysin erilaisena ihmisenä, just sellasena joka kattois muita vähän nenänvartta pitkin. mut nyt kun oon lukenut sun blogia jonkin aikaa, on mun käsitys kyllä täysin muuttunut! :) se mitä ennen vaikka koulussa luulin ylpeydeks tms. onkin ehkä vaan ujoutta ja hiljaisuutta, koska sua kuitenkin jostain syystä tunnutaan täällä iisalmessa kattovan vähän pahasti. mut en ymmärrä mikä niillä ihmisillä on ongelmana et oikein asiakseen sua haukkuu, tutustuis ensin!

    VastaaPoista
  36. tyttö pitää blogii pienel paikkakunnal ja kertoo elämästää ja koko muu kaupunki hyökkää anonyymein kimppuu arvostelee. huhhu, vaatii rohkeutta. tsemppii jatkoon ja masee tyyli ja kiinnostavat tekstit! terveisin tyttö helsingistä

    VastaaPoista
  37. toi mitä kirjotit on niin totta ! , en ymmärrä miks näitte ihmisten pitää tulla aukomaan , ei niillä oo luultavasti parempaakaa tekemistä. oot muutenkin todella nätti ja tyksin sun blogista , nää joitte pitää jotai tulla tänne huutelee nii ne on vaa kateellisii , ei kannata välittää (:

    VastaaPoista