29.11.2011

no future

Tällä hetkellä suurin syy miks menetän yöuneni on mun tulevaisuus. Kuulostaa ehkä liiotellulta, mutta en nää itelläni pahemmin mitään tulevaisuutta. Muoti on se mun juttu ja sen parissa mä haluan työskennellä. Mua ahistaa ajatus siitä että mun pitää koko loppuelämäni tehdä töitä, joten olis se nyt ihan kiva tehdä työtä josta oikeesti nauttii. Muotiin liittyvät työt on melko suppeita suomessa ja työpaikkojakaan ei oo pahemmin tarjolla. Mielessä ei oo esimerkiks vaateliikkeen kassalla työskenteleminen vaan stylistin hommat mua eniten kiinnostaa. Kyllä vaateliikkeen kassalla työskentelemisestä sais hyviä kokemuksia ja sen takia hainki tossa joskus syksyllä h&m:lle mutten päässy.
Mun oli tarkotus hakee kevään yhteishaussa vantaalle metropoliaan opiskelee vaatetussuunnittelua mutta mun tuurilla se ala on nykyään sisäistetty vaatetusalan koulutusohjelmaan jossa ompelu astuu kuvioihin. Mä en voi sietää ompelua enkä mä sitä halua myöskään oppia. Vaatteiten suunnitteleminen piirtämällä onnistuis ehkä just ja just, mutta piirtäminen on kanssa toinen juttu jossa en oo tosiaankaan hyvä. Toinen mitä mietin aluks oli lahden ammattikorkeakoulun muotoilun koulutusohjelma mutta siellä on just sitä ompelemista ja piirtämistä mitä en voi sietää. 
Koska noi vaihtoehdot on poissuljettuja niin näillä näkymin haen ens syksyn yhteishaussa kouvolaan stylistiksi. Se olis just täydellinen ala mulle, just sitä mitä haluun. Ongelma on vaan se että alotuspaikkoja on vähän ja hakijoita paljon, joten mahdollisuudet että mä sinne pääsisin on huonot. Mutta nyt on kuitenki melko varmaa siis se, että mä tuun asuu täällä tuppukylässä vielä vuoden. Ahistaa, koska mulla ei oo töitä eikä minnekkään haeta työntekijöitä minne mä haluisin. En haluais joutua siihen pisteeseen että joudun menee töihin vaan jonnekkin, koska haluisin oikeesti sellasen työn että siitä olis hyötyä mun tulevaisuutta ajatellen.
Sitten jos en onnistu pääsemään kouvolaan stylistiksi niin viimenen vaihtoehto on helsinkiin muutto ja puolen vuoden meikkaaja-stylisti koulutus. En muista koulun nimeä mikä ton järjestää, mutta siellä voi muistaakseni opiskella myös pelkästään stylistiksi mutta kyllähän toi meikkaaminenki hyvältä kuulostaa. Tossa on sitten se juttu että koulu maksaa aikas paljon. Ja mitähän töitä mä saisin sitten ton puolen vuoden koulutuksen pohjalta? Vaikeeks menee.
Mikä mua sitten pidättelee suomessa? Tähän vois kyllä yhdistää senki että mikä mua pidättelee iisalmessa ku en muuta vaikka heti keväällä helsinkiin. No mun koira! Kuulostaa ehkä naurettavalta mutta mä en oikeesti pysty olee erossa irinasta, se nukkuu joka yö mun vieressä ja se on ihan mun vauva. Mä ikävöin sitä ku oon koulussa, ikävöin sitä ku oon yön pois kotoo. Mä otan irinan yleensä aina mukaan jos menen roopelle yöks, koska en vaan pysty olee siitä erossa. Mun porukat ei ikinä antais irinaa mulle mukaan ku muutan pois, joten tiiän että eron hetki koittaa vielä mut nyt haluun olla irinan kanssa niin pitkään ku mahdollista. Jos muuttaisin pois suomesta opiskelee niin näkisin irinaa tosi tosi harvoin.
Eli nyt mulla on tällanen umpikuja menossa ton tulevaisuuden suhteen. Ei mulla oo mitään sellasta muuta kiinnostuksen kohdetta ku noi muotijutut, ja niinku sanoin niin haluan työskennellä sellasten juttujen parissa joista oikeesti pidän. Eniten mua harmittaa nyt toi että vantaalla ei järjestetä enää sitä koulutusta mihin olisin niin kovasti halunnu. Jos olisin päässy sinne niin samalla olisin päässy asteen lähemmäks helsinkiä, joka on siis se kaupunki mihin mä eniten haluan muuttaa. Sitten on kans se ku joudun vielä seuraavan vuoden olee iisalmessa koska karu totuus on se että mulla ei ole kavereita. On noi pojat tottakai mut ne menee armeijaan. Roopeeki nään vaan viikonloppusin sitten. Mä en nää mitenkään mielekkäänä elämää että viikot käyn töissä ja napotan kotona ja viikonloppuna hyvällä tuurilla voin olla roopen kanssa. Jos muuttaisin pois iisalmesta niin pääsisin tästä kaveriumpikujasta eroon ja voisin hankkia uusia kavereita. Complicated!

Kuvat we♥it

29 kommenttia:

  1. Mä ymmärrän sun ahdistuksen ihan täysin :) Neuvon sua harkitsemaan vielä muitakin aloja ja ehdottomasti täyttämään yhteishakulomakkeen ensi keväänä!! Vaikka väkisin, koskaan ei tiedä mihin pääsykokeisiin kutsu saattaa tulla :) Pääsykokeita on hyvä käydä kattomassa pari kappaletta, vaikkei tietäisi mitä haluaa tehdä, ihan kokemuksen kannalta. Oletko miettiny jotain taidelinjaa? Piirtämiseen liittyvää alaa? Onhan myös olemassa erilaisia kansanopistoja, joissa voi opiskella pienemmissä jaksoissa ja sen jälkeen suuntautua tarkemmin muualle:) Pärjäät ihan varmasti. Leiki rohkeasti ajatuksella mitä voisit ehkä tulevaisuudessa tehdä ja ennen kaikkea mistä nautit. Pääset kyllä elämässä eteenpäin :)

    VastaaPoista
  2. Tsemppiä! Kyllä kaikki järjestyy parhaimmaks päin. :)


    millamainen

    VastaaPoista
  3. Etköhän sä jotain keksi kuitenkin! Koita myös muistaa, että pidä motivaationa muuttoa toiseen kaupunkiin, uusia kavereita ja uusia ympyröitä joten panosta ihmeessä kaikin voimin esim tuohon Kouvolan koulutukseen! =)

    VastaaPoista
  4. Minua taas ahistaa se, että joudun vielä jonkun puolitoista vuotta asumaan kotona ja alkaa pikkasen jo tökkiä. Mutta se miks sulla ei oo kavereita johtuu todennäkösesti siitä että kaikki on vaan niin kateellisia sulle. :) minä ainaki oon!! mutta kyllä pääset vielä sinne minne haluat ja saat täydellisen elämän :))

    VastaaPoista
  5. kajaanissakin on stylisti-koulutus ;)

    VastaaPoista
  6. Oon aika samanlaisessa tilanteessa. Kauppiksen vika vuos, enkä tiedä yhtään mitä teen ens vuonna! Opiskelenko? Jos, niin mitä alaa? Työskentelenkö? Jos niin missä? en myöskään jaksaisi mitään "turhaa", epämielekästä työtä. Stressaan myös siintä, että miten pystyn elämään kevään, ilman töitä ja rahaa. Eikä mullakaa oo kavereita!:D Poikaystävä löytyy ja pari "baarikaveria". Et ei mee hyvin. Mut hei, kyl kaikki järjestyy, Don't worry.:) Ja se intti aika menee niin nopeesti. Ajattele positiivisesti, keskityt sillon ittes:)

    VastaaPoista
  7. mulla on toi ihan sama ahdistus päällä kans! on tosi vaikeeta varmaaan päästä minnekkään stylistinkään hommiin saati kouluun jos ei yhtään innosta ommella, koska kyllähän niitä vaatteita joskus pitää fiksailla yms. mut kyl mä jotenki uskon et toi sun tilanne ratkee! :) emmä tiiä onks mulla mitää varaa sanoo tai jotenki sua neuvoo, mut ehkä kumminki mä lähtisin vekeen sieltä iisalmelta jos siellä ei oo oikeesti muuta kun koira ja poikaystävä. sä vaikutat ainakin tän blogin perusteella tosi kivalta ja rennolta tytöltä, saisit varmasti kavereita jostain muualta paikkakunnalta ja se ois huippuu sulle! mut tsemppii! nii ja hei, oon kuullu et helsingissäkin on joku stylistikouluhomma, kantsii sitäkin miettii ;)

    VastaaPoista
  8. Jos haluat stylistiksi/meikkaajaksi, niin kannattaa ihan oikeasti käydä vaikka parturi-kampaaja sinne pohjalle. Sitten voisit laittaa vaikka oman firman pystyyn ja tarjota tota kaikkea. :) Karua, mutta pelkällä styilistilla tai meikkaajalla ei töitä juurikaan ole, ja se koulu tosiaan ON kallis. Voisithan tietty kysyä oppisopimuksella jollekkin styilistille? Jos Iisalmessa ei semmosta oo niin lähikaupungista löytyy varmasti.

    VastaaPoista
  9. en ollutkaan kuullu tosta et toi metropolian vaatetusala uudistuu ens syksynä, onpa tosi hölmöä! en silti usko et se linja olis ompelu- ja pelkästään vaatesuunnittelupainotteista. tai siis tohon vestonomin koulutukseenhan kuuluu just kaikkee stailausta, vaateteusalan markkinointi-juttuja yms yms.

    VastaaPoista
  10. voin kertoo, että ei todellakaa kannata hakee sinne kouvolan amiksen stylistilinjalle. se on käsittämättömän turha, eikä siitä valmistu varsinaisesti mihinkään hommiin. samaa hommaa sieltä valmistuneet tekevät vaatekauppojen kassalla kuin nekin, joilla ei alan koulutusta ole.

    stylisteille tosiaan ei kamalasti oo kysyntää muutenkaa suomessa, joka on kaukana ja myöhässä kaikesta, mutta jos sille tielle haluaa lähteä kannattaa suosia muita reittejä.

    vaatetuslinjat usein vaatii myös ompelua, mutta myös stylistiksi tähtäävälle ompelutaidoista ja vaatteiden muotoilusta on hyötyä. usein näitä koulutuksia arvostetaankin alalla enemmän.

    en halua mollata haavettasi, mutta kannattaa miettiä haluatko asiasta, josta niin paljon pidät, ammatin. sen jälkeen se tosiaan tuntuu vain työltä ja joudut etsimään muunlaisia asioita vapaa-ajallesi.

    VastaaPoista
  11. älä anna koiran rajoittaa elämääsi.

    minä annoin oman lemmikkini vaikuttaa suuriin päätöksiin, siinä että haenko iisalmen lukioon vain lähdenkö helsinkiin opiskelemaan alaa jota oikeasti haluan. Nyt tunnen oloni hieman katkeraksi, kun annoin noinkin pienen jutun (silloin tuntui suurelta) vaikuttaa elämäni miellekyyteen jäädessäni iisalmen tukahduttavaan tylsyyteen.

    kuullostaa inhottavalta, mutta nopeasti unohtaa kun alkaa kunnolla elää elämäänsä :)

    VastaaPoista
  12. hienoja kuvia! toivottavasti löyät sen oikeen ratkasun ja pääset muuttamaan helsinkiin :)

    VastaaPoista
  13. Sä mietit liikaa :D Ei ihme että ahdistaa. Oot vielä nuori, älä hätäile! Sulla on aikaa tehdä vaikka mitä :)

    VastaaPoista
  14. vuos sitten mulla oli ihan sama ongelma, pelkäsin mitä tulevaisuus tuo tullessaan vai tuoko mitään, vaatetusala on se mun juttu myös ompeluineen ja ensisijaisesti hain metropoliaan vestonimiksi ja vaatesuunnitteluun. Toisen ennakkotehtäviä en läpäissyt ja toisen valintakokeisiin en ikinä mennyt. Silloin olin lukion jälkeen vain niin loppu että en jaksanut panostaa mutta kuitenkin pelkäsin mitä tapahtuu kun en päässyt mihinkään kouluun. Suunnittelin jo lähteväni aupairiksi yms...kunnes postista tuli lappu että mut hyväksyttiin ammattikouluun opiskelemaan vaatetusalaa. Ja alunperinhän tämä oli vain varavaihtoehto, että jos ei oo mitään muuta. Nyt kuitenkin puoli vuotta opiskeltua oon niin onnellinen että hain ja pääsin, sillä opiskelu on kivaa ja luokkahenki ihan paras!

    Uskon että asiat järjestyy sun kohdalla ja eihän meillä mikään kiire ole, katotaan ja etitään sitä oikeaa juttua:) Ja kannattaa ihan huvikseen hakea ammattikouluun jotain muutakin aloja mitkä voisi olla kivoja, jos vaikka pääsee niin se voi olla yllättävän kivaa ja ompahan tekemistä:)

    VastaaPoista
  15. voin kertoo, että ei todellakaa kannata hakee sinne kouvolan amiksen stylistilinjalle. se on käsittämättömän turha, eikä siitä valmistu varsinaisesti mihinkään hommiin. samaa hommaa sieltä valmistuneet tekevät vaatekauppojen kassalla kuin nekin, joilla ei alan koulutusta ole.

    stylisteille tosiaan ei kamalasti oo kysyntää muutenkaa suomessa, joka on kaukana ja myöhässä kaikesta, mutta jos sille tielle haluaa lähteä kannattaa suosia muita reittejä.

    vaatetuslinjat usein vaatii myös ompelua, mutta myös stylistiksi tähtäävälle ompelutaidoista ja vaatteiden muotoilusta on hyötyä. usein näitä koulutuksia arvostetaankin alalla enemmän.

    ^täysin samaa mieltä. kajaaniin EI kannata hakee stylistiks, on sen verran surkeet työllistymisnäkymät sillä... kaikk niistä ketä tiiän sieltä valmistuneen, ainaki 7 ihmistä, on töissä vaate- tai kenkäkaupassa. pääset niihin töihin ihan ilmanki. mitäs jos muuttasit vaikka sinne helsinkiin ja koettasit saada sieltä työkkärin kustantaman harjoittelupaikan (ilmainen työpaikalle)?

    kivaa alkutalvee sulle!

    -s

    VastaaPoista
  16. sä vaikutat niin ihanalta ihmiseltä tän blogin perusteella, ja toivon sulle onnea että löydät ratkasun :)kannattaa oikeesti pitää kiinni haluamastas!

    VastaaPoista
  17. http://www.kao.fi/fi/hakutulokset/stylistiartesaani-nuas.html

    VastaaPoista
  18. tekstissäs ilmasit ettei minnekään haeta sellasiin töihin, johon sä haluut ja siitä olis sulle hyötyä. kokemuksesta tiiän, että iisalmessa haetaan myös "piilotetusti", jolloin halukkaan työntekijän on itse otettava niskasta kiinni ja soitettava tai laitettava hakemus kyseiseen työpaikkaan. esim. voithan käydä kyselemässä vaateliikkeistä, olisko sun mahdollista päästä sinne töihin:) ja vinkkinä sinulle senja, että ei kannata nirsoilla työpaikkojen suhteen, varsinkin kun on lukiolainen ja ei ole vielä ammattia. itse oon kassalla töissä ja vaikka en todellakaan aio viettää siellä loppuelämääni, on se mielestäni erittäin hyvää työkokemusta ja kaikki kokemus on eduksi tulevaiuudessa!:) varsinkin kassalla oppii kassakoneen käyttöö, jota katotaa varmasti monessa paikassa hyvällä! tsemppiä senja, kyllä sä pärjäät!

    VastaaPoista
  19. Muutat ihmeessä pois!! Ja tosiaan jos töitä haluat ni meet käymään ihan joka paikassa ja heität hakemuksia joka puolelle, et odottele jos jotain ilmestyisi hakuun, koska suurinta osaa paikoista ei niin täytetä.
    Kannattaa tosiaan jonnekin hakea ja käydä edes pääsykokeet tsekkaamassa, ihan vaikka vaan tulevaisuutta varten. Voithan sä myös opiskella jotain ihan muuta kuin noi vaatejutut, ja sit vaan hakea sitä kautta töihin vaatteiden tms pariin? Tai perustaa omaa yritystä tai mitä vaan :)
    Tsemppiä! Kerrothan jatkossakin miten nää asiat sulla menee :) <3

    VastaaPoista
  20. sinuna muuttaisin kyllä sinne helsinkiin ja oon niin samaa mieltä siitä, että sun kaltaseltas kuumalta ja hauskalta (:D) tytöltä lähtee kyllä kaverit ihan vaan kateuden takii :) voimia tosi paljon ja muista kuunnella sydäntäs ja tehdä se mikä parhalta tuntuu <3

    VastaaPoista
  21. Hae ulkomaille? Meillä Aberdeenissäkin löytyy Fashion management, että eiköhän sitten jostain Lontoosta ainakin löytyis jotai. Lontoossa tulee tietty vastaan ne kustannukset, jotka Skotlannissa on taas samat ku Suomes..

    Joo, Suomen valikoimat ei päätä huomaa. Siksi päätinkin lähteä :)

    VastaaPoista
  22. Eiku sorge, missasin ton koiraosuuden :(

    VastaaPoista
  23. eksyin sattumalta sun blogiin ja aloin kiinnostuneena lukemaan eteenpäin :) tän postauksen jälkeen tuli semmonen olo että pakko kommentoida. tekstistäsi huomaa että olet nuori ja hieman naivi, mikä on ihan sallittua sun iässä! mutta vinkkinä annan, että ei todellakaan kannata nirsoilla työpaikkojen suhteen. kaikesta työkokemuksesta on hyötyä niinkun aiemmin joku jo kirjottikin :) mietipä tilannetta vaikka sun tulevan haaveammatin työnantajan näkökulmasta, kun tulet työhaastatteluun ja jos et ole esim luokion jälkeen tehnyt duunia vaan siksi että "kassalla et todellakaan halua istua", niin millaisen kuvan se sinusta antaa, kun sinulta kysytään mikset ole tehnyt lukion jälkeen töitä? eikö olisi kivempi voida sanoa että, olet ahkera ja haluat kerätä työkokemusta eri aloilta ja siksi olet istunut alepan kassalla, kuin että joudut vastamaan ettet halunnut kaupankassalle, vaan sen sijaan päätit olla ilman töitä ja työkokemusta? haluan vain sanoa, että kaikkea ei saa heti, vaan jotain pitää tehdä itsekin unelmien eteen. ei kukaan soita ovikelloa ja tarjoa töitä, sun pitää itse tehdä työhakemus ja viedä niitä paikkoihin missä ei avointa hakua olisikaan :) ehkä ne muistaa sut seuraavassa haussa.
    oon itekin paininut samojen asioiden kanssa ja voin sanoa että jokainen ärsyttäväkin työ mitä oon tehnyt on ollu hyödyksi. oon käynyt työkkärin luukulla ja saanut työpaikan mistä sain 500e kuussa, siivonnut vanhainkodin käytäviä, kitkenyt sateella rikkaruohoja ja vihdoin sain työn helsingistä h&m:ltä. ilman työkokemustani se ei olisi onnistunut.
    nyt vaan keräät kaiken kokemuksen mikä on mahdollista saada ja tavoittelet unelmaasi :) sen eteen pitää tehdä töitä!
    lumista talvea sinne, sitä kun ei taida tänne helsinkiin saada.. jotain hyvää siis iisalmessa!

    VastaaPoista
  24. anonyymi: kyse ei tosiaankaan oo siitä etten vois olla muualla töissä ku hommissa joista pidän, oon vaan ollu tähän mennessä sellasissa hommissa joista en tosiaankaan pidä (puhelinmyyjä ja tiskaajana oon ollu tosi tosi paljon) eli olis kiva tehdä kans sellasiakin töitä mistä olis oikeesti hyötyä muodin alalla:D mä oon huomenna just menossa työhaastatteluun ilmeisesti johonkin puhelinmyyntihommiin jotka ei oo kyllä mitään verrattuna astioitten tiskaamiseen jota siis olen tehnyt aivan liikaa kun ei oo ollu muutakaan:D

    VastaaPoista
  25. Ciao!
    Eksyin sun blogiin Lauran blogin kautta. Hyvä että eksyin sinne pitkästä aikaa.
    Sun blogiasi selaillessa eksyin lukemaan tän postauksen.
    Itse olen sua vuotta vanhempi, Turusta kotoisin. Opiskelin 3 vuotta valokuvausta ja tällä hetkellä asustelen Italiassa. Aina silloin tällön itsekkin mietin tota stylistin hommaa... Opiskelin nimittäin muotikuvausta itse. Paras tapa päästä tekemään stylistin töitä on oppisopimus. Tai "oppipoika"-tekniikka. Hankalinta on toki löytää stylisti ketä on valmis kouluttamaan sua näinä päivinä, mut niitä kuitenkin löytyy muutamia. Helsingin suunnalta tietysti. Jos tarpeeksi löytyy halua ja asenne on kohdillaan varmasti löydät paikan itsellesi!! Suuri ongelma mikä eteen saatta tulla on raha. Ei varmaan yllättänyt? Jos oppipojaksi menee ei palkkaa harvemmin makseta. Suomessa kuitenkin myönnetään helposti opintolainoja, jos oppisopimuksen kautta pääsee. Tai tietysti työskentelemällä "opiskelun" ohessa. Voin kertoa että käytännöntöissä oppii eniten!
    Olen aina ollut tosi huono koulussa. Kuitenkin kun pääsin opiskelemaan sitä mistä olin kiinnostunut ja pääsin työssäoppimaan Suomen parhaille muotikuvaajalle olinkin yhtäkkiä hyvä! Kaikki opettajat olivat kovin kiinnostuneita tulevasta urastani...

    Toinen hyvä vaihtehto on stylistikurssit ulkomailla, esim Lontoossa. Näin moni suomalainen stylisti on noussut pinnalle.

    PS keep your thing!!
    Toivottavasti tämä helpotti edes hiukan pohdinnoissasi

    VastaaPoista
  26. Mä löysin kanssa sun blogin Lauran kautta ja pakko oli tässä kohtaa kommentoida kun blogiasi läpi luen :) joku vaatekaupan kanssa on todella hyvä paikka aloittaa, ne perusjutut sun täytyy osata, jotta voit saada jotain parempaa. Oon itse ollut töissä ensin Hesburgerilla, sitten kahdessa eri vaatekaupassa (ensin perus rättikaupassa ja sitten tosi ihanassa putiikissa) ja nyt olen vihdoinkin saanut haluamani työn. Toki oli sitten vielä nuorempana lehtin jakelut sun muut :D kaikesta paskaduunistakin on myöhemmin hyötyä, usko pois. Ja alhaalta on aina suunta ylös päin :) tsemppiä tulevaisuuteen!

    VastaaPoista
  27. Olin itte vuos sitte samassa tilanteessa (ja vähän kyllä vieläkin), joten valmistuttuani päätin ottaa aikalisän ja lähtee Brasiliaan vuodeksi au pairiksi. Oon ollu täällä vasta 3kk ja jo nyt tää kokemus on muuttanut mua paljon! Ja tä on ehdottomasti elämäni parasta aikaa. Vielä on 7kk aikaa miettiä, että mitäs tämän jälkeen. Menisinkö kokeilemaan toista maata, kenties tekemän jotain toista työtä tai opiskelemaan jotain. Ehkä pääsyn Helsinkiin, mutta mitäs siellä? Kumpa joku päättäis puolesta! Mutta ehdottomasti suosittelen sullekin ulkomailla heilumista, antaa paljon uusia näkökulmia ja ihania kokemuksia! Tsemppiä päätöksentekoon ^^

    http://beijosmelissa.blogspot.com

    VastaaPoista
  28. Haitko nyt sit sinne Kouvolaan? :D Mä koitin ettiä tietoo siitä, ja päädyin jotenkin mystisesti tänne sun blogiin:) Pistin ite hakemuksen just menemään sinne, nyt pelottaa, apuaaaa...

    VastaaPoista
  29. jenna: en oo tehny vielä yhteishakuu:) luulin että sinne voi hakee vaan syksysin? jos kerta nyt voi nii voisinpa vaikka hakee sinnekkin:D

    VastaaPoista