30.5.2013

hampaita valkaisemassa

Tein tänään jotain, mistä oon haaveillu jo pitemmän aikaa - hampaitten valkasu! Otin tossa muutama päivä sitten yhteyttä Hollywood Smileen, ja ehdotin yhteistyötä. Sain sinne ajan tosi nopeesti, joten mulla ei ollu kauheena aikaa panikoida. Niinhän mä luulin, mut tänään koko aamu meni jännittäessä. Mulla on nimittäin ihan jäätävä hammaslääkäripelko! Syy, miks halusin valkasta mun hampaat oli tietty enimmäkseen se, et omat hampaat oli liian tummat. Mun hammaslääkärihistoria on ihan liian laaja: multa on poistettu neljä rautahammasta, mulla oli koko ala-asteen ajan hammasraudat kaikkine vempeleineen, multa on porattu kaks reikää ja yks niistä vaati loppujen lopuks vielä juurihoitoa. Hammaslääkärissä on tullu vietettyä siis ihan liikaa aikaa:D Kävin siellä viimeks noin vuosi sitten, ja sillon vielä ilmotettiin, et multa pitää poistaa kolme viisauden hammasta. No arvatkaa vaan oonko menny poistattaa niitä... 

Mä en koskaan hymyile hammashymyä, ja mulla on tapana nauraa käsi suu edessä ettei vaan mun hampaat näkyis. Toi johtuu ihan vaan siitä, että totuin pienempänä piilottelee mun vinoja hampaita ja hammasrautoja. Nyt vanhemmiten syynä on ollu kans se, et mun hampaat ei oo tarpeeks valkeet. Nyt päätin siis vihdoin tehdä asialle jotain!

Valkaisu tehtiin laserilla. Laser on siis kätevämpi menetelmä ku muut markkinoilla olevat, siitä voitte käydä lukee lisää Hollywood Smilen nettisivuilta. Eka mun suuhun laitettiin pidike, sit hampaat putsattiin ja ikeniin laitettiin suoja-aine. Sit hampaisiin laitettiin valkaisuainetta ja valaistiin laserilla - toi toistettiin pari kertaa. Toi valkasu saattaa vihloo, mut se on ihan yksilöllistä. Mä olin ihan varma, et mun tuurilla vihloo kokoajan. No ei vihlonu, ei tuntunu oikeestaan miltään! Ainoo kipua aiheuttava tekijä on se, jos sitä ainetta pääsee ikeniin. Mulla sitä oli päässy etuhampaitten yläpäästä vähän, mut en mä edes tajunnu:D Sen huomas sit vaan siinä, että vaalennuksen jälkeen ikenissä oli valkeita kohtia. Ne siis lähti pois ihan kymmenessä minuutissa, eli ei mitään vakavaa.

Tossa vasemmalla on mun hampaitten alkuperänen väri, ja oikeella lopputulos. Sitten siihen parhaimpaan kohtaan, eli lopputulokseen kuvien myötä:

Tulos oli tosi selkee, mut ei kuitenkaan tullu överi valkeet hampaat. Teidän on varmaan vaikee verrata, ku en oo koskaan aiemmin laittanu tänne mitään hammaskuvia:D Otin kans kuvia missä näkyy koko naama, mut mulle on vaan niin epäluonnollista hymyillä hammashymyä, joten näytin ihan idiootilta niissä kuvissa. Nyt en saa sitten pariin päivään juoda esimerkiks pepsi maxia, tiukkaa kyllä tekee! Jälkikäteen hampaita on pikkusen vihlonu, mut lähinnä vaan ku oon juonu kylmää vettä. Pari päivää pitäis kans vältellä liian kuumaa ruokaa:)

Mä oon happy, kiitos vaan Hollywood Smilelle tositosi paljon!

29 kommenttia:

  1. Maksoiko tuo valkaisu kuinka paljon,vai siis saitko imaiseksi näin yhteistyöllÄ?:)
    -milou

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sain ilmaseks mut toi maksaa muuten 250e:)

      Poista
  2. Eikö sua huolestuta juoda Pepsi Maxia päivittäin? Ootko tietoinen siitä että sen sisältämät makeusaineet yksinkertaisesti tuhoaa sun aivoja koko ajan? Mä en ikinä pystyis vapaaehtoisesti myrkyttämään mun kehoa tolla tavalla jatkuvasti :-/

    Mut tosi hyvän ja luonnollisen väriset hampaat tuli! En ookaan tajunnut ikinä että et hymyile hampaat näkyen, mä en myöskään jotenkin osaa sitä yhtään :-D tuntuu että mun hymy näyttää silloin aina ihan joltain irvistykseltä! Mulla on tosin sama homma eli 4 pysyvää hammasta poistettu, oon käynyt kaikki mahdolliset oikomiskojeet läpi ja viisaudenhampaita pitäis poistaa... huoh olispa vaan jo sen ikäinen että sais tekarit :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se on vähän sellanen pahe, enkä haluu oikein ajatella noita juttuja:D en mä sitä ihan mielettömiä määriä kuitenkaan killitä.

      kiitos!:)

      Poista
    2. Kaikella on aina joku haittavaikutus, jos aletaan tutkimaan - varmaan meistä jokainen "myrkyttää" itteään jollain tavalla. Tietosesti tai tietämättään. :D ei paheena niin paha, mun mielestä esim tupakointi on pahempi. Enkä tunne yhtää pepsimaxin killittäjää tai tupakoijaa, jonka aivot ois "kutistunu". :D :D

      Poista
    3. no näinpä, ihan turhaa hössötystä:D tiedän kyllä et pepsi maxista löytyy haittavaikutuksia, mut elämä on ihan liian lyhyt tollasesta murehtimiseen

      Poista
    4. Niin, tuskin kukaa nii paljo sitä juo, että kuolinsyy ois pepsimax :D :D

      Poista
  3. http://www.elinahytonen.fi/2011/02/aspartaami/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. täytyy myöntää, että aika pelottavaa tekstiä:D mut mä kuitenkin juon sitä pepsi maxia sen pari-kolme lasia päivässä (yhteensä joku 6dl), joten en mä nyt ihan niin suuressa vaarassa ole

      Poista
    2. Kummasti rupes tekee pepsimaxia mieli :D

      Poista
    3. Ja ehkä ihmiset on sit ennen lapioinu ruokaansa roppakaupalla aspartaamia - en ole kuullut, että keltään ois nykyaikana näkö menny tms. vaikka olis enemmänki käyttäny sitä sisältäviä tuotteita
      En nyt mitenkää halua suositella aspartaamia kellekään, mutta jotenki vaikea uskoa, ettei myös sen haittavaikutuksia hieman liioteltaisi.

      Poista
  4. Tosi upee lopputulos! :)

    Sulle olis haaste mun blogissa!
    http://www.lifethroughidaseyes.blogspot.fi/2013/05/en-ole-koskaan.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos!:) apua, hirmu vaikee keksii kolme juttuu tohon haasteeseen!:D pitää vissiin yrittää ainakin

      Poista
  5. Minä olin peruskoulu aikana jatkuvasti hammaslääkärissä. Raudat, reikiä, yli määräisiä hampaita ja hammaskiveä. Mutta sen seurauksena sain intohimon rampata hammaslääkärissä. Haaveilen että joskus olisin töissä paikassa jossa hammashoito kuuluisi työterveyshuoltoon.

    Ne viisauden hampaat kannattaa ihan tosissaan käydä poistamassa heti. Sillä ne voi alkaa vaivaamaan todella paljon ja Helsingissä on myös ihan kivat jonot sinne hammaslääkäriin eli vaikka tänään alkaisit varailemaan (=yrittää varata) aikaa niin menee luultavasti vielä kuukausia ennen, kuin ne ollaan poistettu sinulta. Jonotus sujuu paljon mukavammin jos viisauden hampaat eivät ole alkaneet sattumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en haluis mennä poistattaa niitä, toivon vaan et voisin elää niitten kanssa:D pari kertaa yhteen niistä on sattunu ehkä pari päivää putkeen, mut muuten oon kyllä pärjänny

      Poista
    2. Jotkut on onnekaita, että viisauden hampaat mahtuu suuhun, mutta suurimmalta osalta ne täytyy poistaa. Hammaslääkäri osaa kertoa ovatko viisauden hampaat mahdollisesti mahtumassa suuhun vai ei. Jos jollain aiemmalla kerralla hammaslääkäri on puhunut jotain sen suuntaista, että viisauden hampaat pitänee poistaa tulevaisuudessa on se merkki siitä, että ne eivät tule mahtumaan suuhusi.

      Kivun kanssa voi oppia elämään, muta en tiedä mitä järkeä siinä sitten on. Viisauden hampaiden poista on kumminkin aika nopea operaatio. Ja se kipu ei tule hellittämään se tulee vain pahenemaan ja saattaa aiheuttaa tulehduksia suuhun -> lisää kipua.

      Poista
  6. Kannattaa tosiaan varata se aika sinne viisaudenhampaiden poistoon! Ikävää kärvistellä sitten monta kuukautta kun hampaisiin/ikeniin/poskiin sattuu. Pahimmassa tapauksessa joudut samanlaiseen tulehduskierteeseen kuin minä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mut koskeeko niihin välttämättä? en haluis oikeesti hammaslääkäriin enää ikinä:D mulla on niin paha kammo!

      Poista
    2. Mul on sama ongelma, kammo... ja jo 2 vuotta oon viisaudenhampaiden kans pärjänny ilman kipuja. Tuskin raahaudun lääkäriin ilman pakkoa ja rauhoittavia..

      Poista
  7. sit sulla vasta hammaslääkäripelko onkin ku oot ensin kärvistelly niillä tulehtuneilla viisureilla monta kuukautta ja poisto vaan vaikeutuu mitä vanhemmaks tuut. ja se on kyl ihmeellistä et ensin venaillaan kuukausia tai vuosia noitten viisureitten kans ja sit ku ne alkaa särkee niin pitäis päästä hammaslääkäriin HETI ja palvelu on paskaa ku ajan saa vasta viikkojen tai kuukausien päähän :D btw tuo pepsin juominen näkyy kyl sun hampaissa jo pahasti, ei siihen paljon vaalennukset auta, kiilteestä tulee vaan entistä hauraampi ja se värjäytyy ja hampaat reikiintyy ku tuo pepsin juominen jatkuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä juon pillillä, eli ei pahemmin näy:) mulla on ollu kaks reikää koko elämäni aikana - viimeks joskus yläasteella.

      Poista
    2. Ei se pillin käyttäminen mitään ehkäise:D

      Poista
    3. Ja luulet, ettei se suussa osu sun hampaisiin, kun juot pillillä?

      Poista
    4. ei niin pahasti ainakaan:D kyllä monet juo pillillä kahviaki, ettei hampaat menis niin pilalle

      Poista
    5. Ei kaikkien hampaat mee limsasta tms. Pilalle. Asiaan vaikuttaa aika paljon muukin hampaidenhoito. :p

      Poista
  8. Itellä on kaikki viisarit tallessa vaikka yksi niistä aiheutti aikamoista kipuilua kasvuvaiheessa. Se tulehtui jatkuvasti kun ikenen alle jäi ruokaa tms baktereita, mutta sen sain kuriin hyvällä hammashygieenialla (sähköhammasharja jolla ylttää takahampaaseen), suuvedellä ja buranalla. Hampaan kasvettua kokonaan esiin se ei ole aiheuttanut minkäänlaisia onglemia. Muut viisarit vaan kasvoivat ilman onglemia. Hammaslääkärini sanoi ettei ole tarvetta poistaa sillä mahtuivat kasvamaan suht hyvin, toinen hammaslääkäri sanoi että leukani tulivat hieman ahtaiksi, muttei aiheuta onglemia. Ehdottivat poistamista vain mikäli alkavat aiheuttamaan onglemia jatkuvasti tai jos ne reikiintyvät (yleistä takahampaille, sillä niihin on vaikea päästä hammasharjalla). Pointti oli varmaan se ettei viisareiden poisto ole pakollista jos ne kasvat ulos oikeinpäin eikä aiheuta jatkuvia onglemia :D plus hyvä suuhygienia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulle sanottiin jotai et ei mahtuis kasvaa, ja että yks niistä alkaa kasvaa vinosti:D kattoo nyt miten tässä käy.... hammaslääkäriä välttelen kyllä parhaani mukaan!

      Poista
  9. Hanki sieltä joku ale-diili lukijoille? :P Oon aina halunnu valkasta mun hampaat ja mulla on toi ihan sama homma et käsi suun eteen heti ku alkaa naurattaa! Oom jo kaaaauan halunnu tekee asialle jotai mut ei oo ollu massii jote se ale-diili olis kiva :P

    VastaaPoista