1.8.2013

heippa kilot!

Pohdin pitkään, että teenkö tän postauksen vai en. Aiheena on nimittäin mun paino ja lihominen. Oon aina pitäny itteeni lihavana, ja näin jälkikäteen en voi muuta ku ihmetellä, että miks. Ylä-asteen aikoihin painoin joka vuosi 47 kiloo, ja terveydenhoitaja jakso aina valittaa mun laskevasta painokäyrästä pituuteen verrattuna. Jo yläasteella söin vähän miten sattuu: oli ihan normaalia, että koulun jälkeen ruokapaikkana toimi mäkkäri tai kotona heitin ranskalaiset uuniin. Harrastin sillon kuitenki tanssia, joten syöminen ei näkyny painossa mitenkään ja ikäki varmaan vaikutti.

Lukiossa paino alko sitten pikkuhiljaa nousta. Lopetin tanssin lukion kakkosluokalla, ja sen jälkeen jaksoin käydä hetken aikaa salilla. Lopulta olin siinä pisteessä, että painoin pitkään 55 kiloa ja kokoajan oli mielessä laihduttaminen. Vielä viime kesänä painoo löyty se 55, ja sen jälkeen tavotteena on ollu kokoajan pudottaa 50 kiloon. Oon välillä innostunu käymään salilla, mutta sitten se vaan on aina jääny. Paino lähti jojoilemaan ku muutin Helsinkiin. Oon yrittäny aina välillä karpata ja käydä edes lenkillä, mutta välillä taas herkkuihin palaaminen on tuntunu vaan helpommalta. En oo koskaan tykänny karkeista, joten mulle tuli nuorempana sellanen tapa, että söin sipsipussin ''karkkipäivänä.'' Jossain vaiheessa aloin syödä sipsejä useemminki, ja korvasin aterioita niillä. 

Oon aina välillä ruennu laihduttaessani miettii, että mitä elämän tuhlausta on vahtii kokoajan painoo ja syömisiään. Sitten oon taas syöny miten sattuu, ja kohta päivitelly miten mun pitäis laihduttaa. Keväällä ja nyt kesällä oon ollu paljon itekseni Helsingissä, ja napottanu vaan neljän seinän sisällä. Sen seurauksena oon syöny suruuni, ja tässä sitä nyt ollaan. Painoo löytyy 59 kiloa, eli ihan liikaa. Oon siis tällä hetkellä yhdeksän kilon päässä tavotteestani. 

Oon tosi nirso ruuan suhteen, joten se on mulle suurin ongelma laihduttamisessa. Samojen terveellisten ruokien syöminen alkaa kyllästyttää, enkä keksi mitään uusia ruoka-annoksia. Seurauksena palaan taas syömään epäterveellisesti. Nyt viime aikoina mun paineet laihduttamisesta on vaan kasvanu, varsinki ku mun äiti ja sisko on onnistunu laihduttaa niin hyvin. Mä pystyisin samaan, mut en vaan oo onnistunu. Mulle on tuonu aina paineita myös se, että Roope on niin kovassa kunnossa ja ravaa salilla päivittäin. Sen aikaa ku se on salilla nii mä napotan vaan koneella. Joka tuutissa toitotetaan fitness- ja laihdutusjuttuja ylipäätään ja mun paineet senku kasvaa. Mun jalat on aina ollu se isoin ongelma, tarkemmin sanottuna reidet. Nykyään tilanne on niin paha, että en todellakaan lähde minnekkään ilman sukkahousuja. En halua käyttää enää edes sortseja, vaan piilotan reiteni hameen alle. Missä tahansa liikunki, mä kyylään kateellisena muitten tyttöjen jalkoja.

Tiedän, että pystyisin laihtumaan suht helposti ihan vaan panostamalla ruokavalioon ja raahautumaan sinne salille edes välillä. Eilen käytiin Roopen kanssa kisahallilla treenaamassa yhdessä. Olisin tehny kyykkyjä, mutta en jaksanu pidellä edes sitä tankoo ilman mitään painoja. Jaloista mulla löytyy ihan hyvin lihaksia, mutta esimerkiks kädet onki sitten ihan toinen juttu. Mun käsissä ei ollu edes tanssiaikoina yhtään voimaa, enkä oo koskaan treenannu niitä. Siltä ne näyttääki tällä hetkellä.

Nää kuvat on otettu ysiluokan lopulla Turkissa. En kehdannu koskaan laittaa näitä kuvia tällasenaan minnekkään, sillä ajattelin näyttäväni niin lihavalta. No nyt monta vuotta myöhemmin tajuun, että ei mun kropassa tuollon ollu vielä mitään vikaa.

Kesällä 2011 luulin myös olevani lihava, mutta ehkä tilanne ei ollukkaan niin paha mitä mä luulin:D

Kesällä 2012 käytiin Portugalissa, enkä kehdannu julkasta mun bikinikuvia missään. En kehtaa vieläkään. Tää kuva on loppukesästä ja otettu heti aamulla, ku maha ei vielä pömpötä. Taidanpa vetää vielä mahaakin vähän sisään...

Tässä tuoreinta kuvaa toukokuulta. Eestä päin ei näytä pahalta, mutta kaikki sivusta tai takaapäin otetut kuvat on järkyttävä näky. En kehdannu laittaa edestä päin otettua kuvaa blogiin ilman, että rajasin jalat pois. Tossa vaiheessa painoin todennäkösesti vielä sen 55 kiloo.

Sain blogini kautta muutaman kuukauden jäsenyyden elixiaan, tarkotuksena ottaa vihdoin itteeni niskasta kiinni.

Oon käyny tähän mennessä tasan kaks kertaa itäkeskuksen elixiassa treenaamassa:D Jäsenyyttä on onneks jäljellä vielä tän kuun loppuun!

Kävin viimeks bootylicious tunnilla, ja mun jalat oli kipeenä monta päivää. Sillon mun oli tarkotus alkaa käydä salilla joka päivä, mutta se sit jäi sen kivun takia. Päätin, etten enää ikinä mee ryhmäliikuntatunnille. Mun kunto on niin huono, että mua hävetti olla siellä, vaikken ainoo huonompi kuntonen ollukkaan. Mutta tunti oli kyllä tosi tehokas, suosittelen:)

Roope on opettanu mut proteiinijauheen käyttöön, ja oonki ottanu protskua aina lenkillä käynnin jälkeenki. 

Nyt tilanne on se, että oon taas päättäny alkaa laihduttaa ja välttelee hiilareita. Hankalaa asiasta tekee se, että Roope syö hiilareita ihan normaalisti. Eilen se halus syödä subwayssa ja mä tuijotin vieressä kuola valuen:D Tarkotuksena on rueta nyt oikeesti käymään siellä salilla, ja onneks Roope on täällä potkimassa mua liikkeelle ja vahtimassa, etten oikeesti syö niitä hiilareita. Mulla on sellanen vähän hankala ja ehkä noloki sairaus, jonka takia mun pitäis muutenki vältellä hiilareita, jotta olo olis parempi enkä olis kokoajan niin turvonnu. Joku saattaa ehkä arvata, että mistä on kyse, mutta en kuitenkaan oo valmis puhuu siitä jutusta täällä blogissa ainakaan vielä. Mutta oman terveyteni kannalta mun pitäis nyt oikeesti pysyä tässä päätöksessä liikkua ja vältellä niitä hiton hiilareita:D En tiedä miten pitkään tätä nyt jaksan jatkaa. Jostain pitäis saada uskoo siihen, että pystyn tiputtaa sen yhdeksän kiloo. En oo koskaan uskonu pystyväni siihen, ja ehkä siks luovuttanu. Mua pelottaa kans se, että jos onnistuisin laihtuu, lihoisin kuitenki takas. 

Tulipa pitkä postaus, toivottavasti tää nyt vähän kuitenki aukas mun tilannetta:)

Nyt kaipaisinki teiltä kipeesti vinkkejä, miten saada itteni laihduttamaan? Muut jotka on laihduttanu, miten ootte tehny sen ja onnistunu pysyy päätöksessä?

Ja ihan vaan selvennyksenä vielä, en todellakaan oo ylipainonen. Oon normaalipainonen, mutta tyytymätön painooni ja epävarma itestäni. Tilanne vois olla paljon pahempiki, mut haluun tehdä asialle jotain, ennen ku oon siinä tilanteessa, että laihtua pitäis vähintään 20 kiloo.

106 kommenttia:

  1. Minä oon ihan samassa tilanteessa! Ylä-aste aikoihin olin tyytyväinen omaan kroppaani mutta kun menin ammattikouluun niin paino alkoi vähitellen nousta ja söin epäterveellisesti. Varsinkin kun muutin poikaystäväni kanssa yhteen niin me käydään 2-3 kertaa viikossa hakemassa mäkkäristä tai grilliltä ruokaa. Ja minäkin syön sipsiä mieluummin kuin karkkia ja meidän jääkaapista löytyy aina coca colaa, en voi olla ilman kokista.. Oon huomannu että mun reidet on paksuuntunu ja mahasta en ole kiinteässä kunnossa. Haluaisin käydä salilla mutta en vaan saa itteeni lähtemään sinne. Olen kyllä vieläkin hoikka mutta en enää kiinteässä kunnossa ja reidet on pahimmat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toivottavasti säki pääset laihduttamisen kanssa vauhtiin!:) kannattaa lukee noita alempia kommentteja, tosi hyviä vinkkejä on tullu!

      Poista
  2. Kuinka pitkä muuten oot?

    Ja tsemppiä laihdutukseen !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ainiin se unohtu sanoo! mutta siis 160cm:) kiitos!

      Poista
  3. Ihan aluksi kannattaa aloittaa ihan rauhallisesti vaikka tuloksia haluaisi nopeasti! Koska hiljaa hyvä tulee ja intokin pysyy paljon pidempään, kun ei vedä kauheita tappotreenejä tai lenkkejä. Ja ne kyykytkin voi tehdä ihan ilman painoja alkuun :) ja älä huoli, täältä löytyy toinen jolla ei käsissä mitään voimia, mutta jaloissa sitäkin enemmän! Tsemppiä, pystyt varmasti tavoitteisiis! :) Olis myös kiva lukea täällä sun edistymistä (tosin aukuvia plus muita rajottamatta)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos vinkeistä! pitääpä muistaa päivitellä edistymistä, niin teki lukijat voitte sitten seurata että oikeesti teen asialle jotain enkä taas luovuta:D

      Poista
  4. Tärkeintä on se, että et ajattele sitä laihtumisena. Mulla se ei ikinä onnistu. Ja kannattaa kokeilla ihan mielenkiinnosta 5/2 dieettiä. Kaks päivää viikossa syödään ihan sairaan vähän, muina päivinä voi aika normaalisti. Itte pidän karkkipäivän perjantaisin/lauantaisian. Nyt jotkut varmaan tulee sanomaan, että ei kannata pitää nälkälakkoa, mutta nää jutut on niin yksilöllisiä. Mikä toimii jollain ei toimi kaikilla.

    Ja sitten katson tuota sun vikaa kuvaa ja mietin, että siis häh?! Just tänään kattelin itteäni peilistä, kun olen saanut itseni about vastaavaan kuntoon ja olin ylpeä itsestäni haha:D

    Mutta siis periaatteessa riittäisi, että syöt aamulla maustamatonta jogurttia, raejuustoa yms. ei leipää. Lounas keittoa, tai muuta kevyttä, salaattia (ceasar yms valmispussi) sitten vaan iltapäivällä syö ittes mahd. täyteen kasviksista ja lihasta. Illalla ainakin itse nautin sen ruisleivät/hapankorppuja, koska ne vaan on niin hyviä. Kandee myös kokeilla, jos tykkäät esim. pestosta leivän päällä. Ja täytä leipä tomaatilla, kurkulla yms! :)

    Mut niin, paraskin minä puhumaan, olen ihan samanlainen jojoilija. Tiedän, mitä pitäisi tehdä, mutta se on vaan niin vaikeaa. Mutta muista, että ruokavalio on 70%, liiknta 30% laihdutuksessa!

    t. Citycenterseurasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon tykästyny syömään varsinki ceasar-salaattia, mut se ei kuulemma oo mikään kauheen terveellinen herkku:D oon tosi huono syömään kasviksia, ja salaattiaki on ruennu syömään muun ruuan kanssa vasta tänä vuonna (:D), joten pitää niihin kiinnittää varmasti huomiota:) tykkään kyllä pestosta, mutta muistaakseni siinä on aina paljon hiilareita (?). mutta ei muuta ku kiitos vinkeistä ihana!:)

      Poista
    2. Joo mutta katsoppa kaupassa rainbow ceasar-salaatin ravintoarvot. Ja kastiketta ei sitä paitsi tarvitse käyttää kaikkea! :)

      http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/elintarvikkeet/valmisruoka/rainbow-caesar-salaatti-220-g/

      Maksaa alle kolme euroa ja pussissa on kahden päivän lounas! Päälle vähän raejuustoa, niin on kolme kertaa kevyempi kuin normaali peruna+nakkikastike+leipä:D Ja huomioi myös juotavassa muodossa tulevat kalorit, esim. maidossa on aika paljon, jos puolikin litraa juo päivässä!

      Kannattaa tarkistaa muutenkin ravintoarvoja finelin sivuilta. Pestossa on siis vain lähinnä oliiviöljyä, eli pehmeää rasvaa. Hiilaria siinä ei ole melkein ollenkaan. Jotenkin voisin sen kuvitella olevan hyvin pienenä määränä ihan hyvä vaihtoehto esim 75% oivariinin tilalle.

      http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3323&lang=fi

      Ja se käy myös salaattikastikkeesta!

      Samaten kaikki kaalikeitot, ilman perunaa ja porkkanaa, NAM. kannattaa joskus kokeilla, se on niin kevyttä ruokaa. Sitten kaikki tomaattikeitot, vaikka niihin tuppaa kyllästymään tosi usein. Vaan jos viikossa kolmekin ateriaa korvaa kevyemmillä, niin ihan varmasti on vaikutusta. Itte oon saanu nyt vasta viime vuoden kesäkiloja pois just sillä, että aloitan aamun maust. jogurtilla, ja lounaaksi jotain kevyttä. Ja tietty herkuttomat päivät vaikuttaa aika paljon... Toivottavasti ei tulis myöskään takas ihan heti, mä lipsahdan niin helposti. :(

      Karkiton kuukausi sen sijaan ei tehonnut, vaan kannattaa kiinnittää kokonaisuudessaan siihen ruokavalioon huomiota. Yhdellä leipäpalalla per päivä oot jo pitkällä.

      Mutta ymmärrän, mä syön myös tosi huonosti hedelmiä tai kasviksia. Olin pitkään melkein kaikelle allerginenkin (ja olen edelleen käsistäni..) :D Pieni aromisuola muuten sopii älyttömän hyvin tomaattiin ja kurkkuun, jota voi sitten napostella muutenvaan välipalaksi! ;)

      Poista
    3. en vaan tykkää siitä rainbown ceasar-salaatista, pirkan on parempaa!:) kaali on kans sellanen mistä en tykkää, mut tomaattikeitto menis kyllä varmasti:)

      Poista
  5. Mulla suurin apu laihtumisessa oli Kiloklubi, johon merkkasin aina kaikki mitä söin ja suunnittelin ruokia etukäteenkin. Tuli syötyä monipuolisesti ja säännöllisesti! Nykyään en enää merkkaa tuonne mitään, mutta usein mietin edellisenä päivänä ihan tarkkaan mitä syön mihinkin aikaan, merkkaan ylös esim. koneelle tai puhelimeen ja pidän siitä kiinni, niin ei tule syöpöteltyä liikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hmm no mä oon ruennu suunnittelee nyt aika hyvin aina Helsingissä ollessa, että mitä ostan kaupasta ja mitä syön seuraavana päivänä:) kiitos vinkistä!

      Poista
  6. mun mielestä sulla on upea, kurvikas vartalo(ite tikkuna hieman kateellinen...) mut tiiän kokemuksesta et se mitä ite omasta vartalostaan aattelee on lopulta oleellisinta, eikä muiden kehut hirveesti sillon lohduta...oiski tärkeetä miettiä miks treenaat ja vähennät hiilareita(niinku ootki miettiny joka kerta ku) laitat jotain suuhun, mieti miks syöt sitä...lohduttaakses itseäs, vai ravitseeko se sua, ja auttaa jaksamaan kohti tavotetta. ja aina ku ei huvittas kuntoilla, mieti miks kuntoilet. Erilaiset mielikuvat siitä, miltä näytät ku oot saaavotteen auttaa kans miltä Oon huomannu et motivaatio ja tavoitteet on tärkeempiä ku pikku "kikat" et jaksaa todella pitkäks ajaks sitoutua siihen mitä on tekemässä. Hirveesti tsemppiä sulle, oli muuten taas päivän piristys lukee sun tyyliin "aitoo postausta":) ps. Sori romaanista:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vähän mua kyllä pelottaa että tissit lähtee ku laihtuu, mut eipä se haittaa jos ne vähän pienenee:D pitäis varmaan laittaa jääkaapin oveen kuva mun unelmakropasta nii pysys motivaatio yllä;) kiitos sulle paljon!

      Poista
  7. HEI! Täällä kans yks, joka paino painonsa kanssa kauan. Oon itte noin 156cm pitä ja PAINOIN 5kk sitten noin 62kiloa. Päätin, että nyt loppu tämä tämmönen! Aloin liikkumaan, kävin sauvakävelyllä ja mun vanhemmilla on crosstrainer, niin poljin sillä ainakun olin heillä kylässä ja katsoin telkkaria samalla. Sitten hankin kuntosalikortin, ja salilla mulle tehtiin kehonkoostumusmtitaus ja oma reeniohjelma sen mukaan, millaisia tuloksia halusin. Ei mennyt kauaa, kun tilasin kotia oman kuntopyörän ja poljen sitä vielä tänäkin päivänä aina illalla, kun katson telkkaria. No, mitä on tapahtunut tämän 5kk aikana... Oon laihtunu 13-14kg, joten siitä voi laskea mikä mun paino on tänä päivänä!

    Että jos sä vain haluat jotain, niin pystyt siihen varmasti!!
    Mulla itsellä ei ole ollenkaan minkään näköistä kärsivällisyyttä vaan oon näitä "kaikki mulle heti nyt"-ihmisiä, ja yllätyin oikeasti että, musta löytyi noin itsepintainen tyyppi, joka pystyy hillitsemään makean nälkänsä ja valitsemaan siihen tilalle rahkaa tai jonkin hedelmän!

    Juuri tänään, kokeilin vanhoja mekkoja, mitä mulla on ollut päällä viimeksi yläasteella 8-9luokalla, ja ne sopi mulle täydellisesti! Sekä, tuntuu nyt jännältä kävellä vaatekauppaan ja ostaa kaikki vaatteet xs-s koossa!

    Älä Senja masennu! Pystyt kyllä jos haluat, ja mun mielestä, sun ei edes tarvii pystyä, koska näytät aivan saatanan hyvälle mun silmiin! -Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä haluaisin just kuntopyörän tänne pieneen yksiöön, ei vaan oo rahaa:( mutta vau, oot onnistunu laihtuu kyllä paljon ja nopeesti! kiitos paljon vinkeistä:)

      Poista
    2. Ollos hyvä! Mäkin asun pienessä yksiössä ja tilasin ton mun kuntopyörän netistä... SE oli joku varastontyhnennys.com sivusto ja toi makso vaan jonku reilun 100e, ja on kyl ollu siihen nähden tosi hyvä! Ja toi on viel kokoontaitettava, että sen saa kaappiin silloin kun ei käytä sitä. Tuossa pyörässä on myös mittari joka laskee matkaa, aikaa, ja mitähän kaikkea muuta ja sitten kahdeksan(8) eri vastustasoa! -Tiina

      Poista
    3. noo jospa mulla joskus vielä olis varaa siihen:)

      Poista
    4. Kannattaa myös käydä kierrätyskeskuksia läpi, löysin oman kuntopyörän 20 eurolla ja vielä toimivan ! :)

      Poista
  8. Mun mielestä näytät just noin hyvältä ! En ymmärrä miksi vihaat kroppaasi :/.. paino on vain numeroita... Itse aloitin laihdutuksen KARPPAUKSELLA ja liikuin samaan aikaan joka päivä. Loppupeleissä makasin sairaalan letkuissa kolme päivää. Aloita siis rauhallisesti ja malta odottaa tuloksia..

    täältä lisää; http://oonaen.blogspot.fi/2013/04/now-my-home-is-hospital.html#comment-form

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oho, aika kauheeta :o pitää ottaa rauhallisesti! kiitos:)

      Poista
  9. JA mulla unohtui sanoa, että tärkeintä tuossa ruokajutussa on se että, syöt noin 3-4 tunnin välein, pysyt kylläisenä, eikä tule niin helposti sitten mieli mitään ns herkkuja! Ja jos subilla haluatte Roopen kanssa käydä syömässä, niin ota siellä salaatti! Itse aina otan grillattua kananrintaa ja kaikki tuoreet kasvikset, ja hyvin vähän southwest kastiketta päälle! -Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kuulostaapa hyvältä, pitää muistaa seuraavan kerran ku subwayhin eksytään!:)

      Poista
  10. Älä kituuta liian pienellä ruoalla, se vaan saa sun painon jojoilemaan ja laihdutusprosessin jälkeen ne tulee rytinällä takaisin kun elimistö oppii käymään pienemmällä polttoaineella. Sen sijaan muuta ruokavaliotasi! Syö täysjyvätuotteita (ne pitää nälän poissa pidempään), paljon kasviksia ja pyri käyttämään vähärasvaista lihaa. Perinteiset herkut voi vaihtaa terveellisempään, mainitset pitäväsi sipseistä, joten leffaillan tullen nappaa vähärasvaiset popparit kouraan sipsipussien sijaan. :) Tsemppiä laihdutusprosessillesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi jojoilu on kyllä ollu mun pahin ongelma, siitä pitää päästä eroon! kiitos sulle vinkeistä:)

      Poista
  11. Mä oon laihduttanut puolessa vuodessa 18kg about! Alotin sen tosi radikaalisti, ja jatkan sillä tavalla edelleen. Mul on tasan yks herkkupäivä kuukaudessa millon saan mättää mitä vaan! Ruokavaliosta oon siis jättänyt vaaleen leivän yms pastat aikalailla kokonaan pois, mitä nyt joskus syön makaroonilaatikkoo tai vastaavaa :D
    Itsekuri on kyl kasvanu tän myötä eikä ota millää tavalla enää pattii jos kaveri syö vieres herkkuja, mä valitsen sit aina vaa terveellisemmän vaihtiksen 8)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en pystyis kyllä tohon! mulle tekee tiukkaa yks herkkupäivä viikossa, mutta siihen kyllä pyrin:D oispa mullaki noin hyvä itsekuri!

      Poista
  12. Sulla on kaikesta huolimatta upea naisellinen kroppa! :) mutta ymmärrän,jos itse ei viihdy enää omassa kropassaan.Ei kannata asettaa mitään tiettyä aikarajaa esim."Jouluun mennessä laihdutan sen 10 kiloa."
    Kannattaa ajatella sitä pikemminkin siten,että muuttaa elämäntavat terveelliseksi.Siis koko loppuiäksi :)Myös herkuttelu on sallittua,mitään ei kannata itseltään kieltää.Mutta kohtuuden rajoissa tietenkin :) Kaikkihan lähtee siitä ruokavaliosta,liikunnan avulla voi sitten kiinteytyä.
    Suosittelen sua aloittamaan koko projektin suht rauhassa,ettei sitten tule sitä kyllästymistä (: Ja kannattaa toki lukea vinkkejä erilaisita liikuntablogeista yms. Kovasti tsemppiä sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mun äiti on jaksanu paasata mulle just tosta ruokavaliosta, eli se todellakin pitää laittaa kuntoon ihan ekana:D kiitos!

      Poista
  13. Muista kuitenkin, että paino ei kerro ihan kaikkea! Varsinki jos alat salilla käymään paino nousee mutta peilikuva kyllä muuttuu positiivisempaan suuntaan:) ite en edes nykyään käy niin usein vaa'alla paremmim näkee peilistä ja on itellä kyllä parempi fiiliski ku treenaa kunnolla ja syö hyvin & terveellisesti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo pitää muistaa kiinnittää siihen peilikuvaan enemmän huomiota:) kiitos!

      Poista
    2. Toi on tosi totta! Mulla on paino noussut 4kg, mutta ekaa kertaa ikinä näkyy pikkuruinen sixpack ! :D eli lihasta ja kiinteyttä se vaan on, ei sitä lukemaa kannata kauheen orjallisesti tuijottaa :) vaatekoko on parempi mittari !

      Poista
  14. Tsemppiä projektiin! :) Ite jossain vaiheessa laihdutin syömällä vähäkalorista ruokaa max n. 1200kcal edestä per päivä. Kalorilaskuri.fi oli hyvä apu siihen seurailuun! ja kunhan pääsee vauhtiin, niin kyllä sitä jaksaa painaa eteenpäin. Sit kun huomaa edistyneensä, niin tsemppi vaan paranee! ;-) Tällä hetkellä oon ite aloittamassa Fitfarmin Bikini Challenge -diettiä, joten syön 5 ateriaa päivässä, juon 3-5 litraa vettä päivässä ja käyn aamulenkeillä ja salilla. Toivotaan, että tästä on jotain hyötyä! Mut tsemppiä, kyl sä pärjäät ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulle taitaa olla helpompaa kiinnittää kaloreitten sijaan huomiota just niihin hiilareihin:) huhhuh miten sä jaksat! mä en muista edes juoda vettä paljoo päivän mittaan:D

      Poista
  15. Tsempit sinne !! hengessä mukanä täällä = )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos! ihanaa ku ootte kaikki niin kannustavia, pysyy ehkä tällä kertaa vähän paremmin tavotteessa ku on jakanu asiasta täällä:)

      Poista
    2. Mulla autto tiiätkö just se, että "lupasin" tavallaan blogissani alottavani laihdutuksen! En vaan pystyny pettämään lupaustani. :D

      Poista
    3. tästä on siis oikeesti hyötyä! jos joku vaikka ihan vaan kysyy, et mites se laihdutus nii saa heti uutta potkuu:D

      Poista
  16. Mä tiedän että sä onnistut! Mun piti alottaa tammikuun alussa laihduttamaan (jolloin painoin huimat 77kg) mut jotenkin sitä vaan aina onnistu lipsumaan siitä terveellisestä ruokavaliosta. Meni 2 kuukautta ja vasta maaliskuussa sain otettua itteeni niskasta kiinni ja alotin kunnon dieetin. Nyt oon kuitenkin maailman ylpein itestäni, nimittäin muutamassa kuukaudessa sain lähtee melkein 20kg pois! :) Säkin pystyt kerta mäkin pystyin! Ja oon varmasti ihan yhtä heikko herkkujen suhteen ku sinäki, ellen pahempi. :D Sun pitää vaan ihan tosissas päättää että haluat laihtua. Mulla autto sellanenki et kirjotin jääkaapin oveen lapun missä luki laihtumisen plussat ja miinukset. Plussia oli esimerkiks itsetunnon kohoominen, kaunis vartalo, hyvä olo henkisesti yms. Ja miinuksina tietysti noiden kaikkien vastakohdat. Luin ne aina ennen ruoan ottamista jääkaapista, ja kyllä muuten autto! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei toihan on hyvä vinkki, pitää tehdä noin! kiitos:)

      Poista
  17. Olet juurikin samassa tilanteessa kuin minä. Opiskellessani tuli vain päivät istuttua ja harvoin jaksoin lähteä minnekään urheilemaan. Pepsiä tuli juotua viikottain ja syömisiäni en seurannut yksin asuessani. Kun tulin vierailemaan Iisalmessa perheeni luona oli ensimmäiset sanat äitini suusta '' Olet lihonut. Kätesi ovat paksummat kuin minun. Olet samanlainen hamsteri kuin veljesi oli opiskeluaikoinaan''. Tuntuu, että uudessa kaupungissa ulos liikkumaan lähteminen on vaikeampaa kuin täällä Iisalmessa.

    Päätin aloittaa pienillä asioilla. Jätin pepsin juonnin kokonaan ja turvotus laski. Suosittelen. Aloita vaikka olemalla viikko ilman pepsiä. Jos pystyt pitempään niin sitä parempi. Voit sitten taas ostaa limpparia, mutta saatat huomatakin, ettei se enää maistukaan niin hyvälle kuin ennen... Herkut olen yrittänyt rajata. Joskus vastaan karkkihyllyllä tulee ''muistuttajia'' eli näitä suurikokoisia ihmisiä, jotka ovat oman painonsa vankeja. Ei sen jälkeen tee mieli kuin kävellä nopeasti ohi ostamatta mitään.

    Voit ottaa tavoitteeksi esimerkiksi joka ilta käyttää sen 10min. vatsoihin, punnerruksiin, kyykkyhyppyihin, dippeihin ja squatseihin. Valitse itsellesi sopiva määrä, kuten 30 kpl. Aloita pienellä määrällä, jotta et tylsistyisi. Tarkoituksena on saada pieni iltajumppa tavaksi.

    Kuitenkin muista se, että päätös lähtee sinusta. Vaikka kuinka moni täällä antaisi neuvoja ja hehkuttaisi omia tuloksiaan, on kaikki kiinni sinusta itsestäsi. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juon pepsi maxia, joten siitä tuskin on haittaa:) mun veli on ylipainonen, joten mua pelottaa kokoajan, että joudun ite siihen kuntoon. haluun kuulua meidän perheestä siihen laihaan porukkaan!:) koitan nyt toistaseks ainakin saada itteni käymään salilla, sit sen jälkeen jos en heti hommaa salijäsenyyttä, niin pitää ottaa toi iltajumppa tavaksi! kiitos sulle:)

      Poista
  18. Sun kantsii alkaa treenaamaan lihaksi, käymään siis salilla, kun se on monesti tehokkaampaa kun pelkkä koti treeni! Sä et oo musta läski tai tees pullukka, mutta harmi jos koet itse niin. Susta tulis kiinteempi ja voisit samalla olla ittees tyytyväinen, kun treenaisit lihaksia:) Ei se paino kerro kaikkea aina! Kantsii kehonkoostumusmittaus teettää jossain salilla tms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mun pitäis just nimenomaan saada sitä lihasta, mä en vaan tykkää käydä salilla ku en osaa käyttää niitä laitteita ja jotenki vaan nolottaa treenata niillä pienimmillä painoilla:D siks just aattelin, et pitäis rueta roopen kaa käymään yhdessä salilla, ku se tietää noista kaikista

      Poista
    2. Siellä salilla varmasti käy paljon huonompiakin ihmisiä kun sinä! Tyhmät ihmiset vaan vertailee muiden painoja salilla! Eiköhän sieltä salilta joku ohjaata tms. löydy, joka neuvoo laitteiden käytössä tai otat roopen mukaan. Tai kysyt rohkeesti joltain tuntemattomalta apua!:) Ja ne jotka tekee isommilla painoilla kun sä, niin on nekin varmasti huonommasta joskus alottanu!

      Poista
    3. Just meenasin komentoida, että sullahan on personal trainer kotona, käytä sitä!! äläkä kato mitä numeroita se pyörittelee vaan miten se saa tuloksia aikaan säkin pystyt samaan!

      Poista
    4. haha, saas nähdä osaako se neuvoo:D roopen mielestä en alota ees nollatasolta ku vähintään -20 tasolta, ku en jaksa pitää ees pelkästään sitä tankoo mikä niskalla kyykätään

      Poista
    5. Hei jos tarkotat 20kilon tankoo ni ei jaksa moni muukaan!! :D on myös kymmenen kilon tankoja tai sit otat kahvakuulan tai pumppitangon (painaa ehkä kilon siihen sit voi lisää levypainoja) ja testaat niillä sitä kyykkyä! Parempi alottaa liian pienillä painoilla ku suurillaet saa eka tekniikan kuntoon :) tsemppiä kyllä sä pystyt siihen! :)

      Poista
  19. Tässä muutama tärkeä asia:
    1. säännöllinen ateriarytmi, 2-3 tunnin välein
    2. joka aterialla proteiinia!
    3. juo vettä! vähintään 2 litraa päivässä
    4. Älä IKINÄ jätä ateriaa väliin!

    Voisin melkein väittää, että nuo neljä asiaa ovat kaiken a ja o! Olen lukenut blogiasi kauan, ja olet kertonut että syöt vain muutaman kerran päivässä. Luulisin että kehosi saattaisi olla säästöliekillä. Kun alat syömään säännöllisesti, etkä ikinä skippa ateriaa, paino alkaa putoamaan huomaamatta. Ja kun keho oppii, että saa ravintoa säännöllisesti, se alkaa käyttämään energiakseen rasvaa, eikä varastoi sitä. Mutta heti kun jätät yhdenkin aterian väliin, keho alkaa varastoimaan rasvaa kun ei tiedä millon saa taas ravintoa. Ja kannattaa ensisijaisesti ottaa proteiini normaalista ravinnosta, eikä noista proteiinijauhoista, vaikka ne käteviä ovatkin.

    Seuraavaksi suosittelisin sinulle lihaskuntoharjoittelua. Mitä enemmän lihaksia on kropassa, sitä enemmän kroppasi kuluttaa myös levossa. Pitkän tauon jälkeen lihakset tulee varmasti tosi kipeäksi, mutta ei pidä lannistua. Kun treenistä tulee säännöllistä, niin lihakset tottuu nopeasti siihen eikä enää kipeydy samalla tavalla.

    Tsemppiä paljon sulle, ja sä onnistut kyllä kunhan vain uskot itseesi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on vaan ton mun pikku sairauden kanssa se ongelma, etten uskalla syödä just ennen treenaamista, ja sit syömistauko venyy liian pitkäks:/ mut yritän kyllä parhaani! kiitos sulle vinkeistä:)

      Poista
  20. Sä oot mun lempibloggaaja juurikin myös sun vartalon takia, oot aivan upea<3 jos kuitenkin päätät muuttaa itseäsi niin tsemppiä! Sukulaiseni teki laihdutusprojektin jonka seurauksena hänen rintansa ikäänkuin 'tyhjentyivät' eli vähän niinkuin lörpähtivät ja pienenivät:/ mutta jospa sinulla pysyy kurvisi, olet ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi oot ihana, kiitos!:) en kyllä usko, että ainakaan tissit pysyy, mutta toivotaan niin:D

      Poista
  21. Itekki kamppailin laihdutuksen kanssa kaksi vuotta sitten. Oon 158cm pitkä ja painoin 70kg (!!!!!) . Aloitin n. 5km lenkkejä tekemään koirani kanssa ja vähentämään ruokamääriä mutta en ruokakertoja per päivä. Kun huomasin puolen vuoden jälkeen laihduttuani 60kg aloitin salitreenin. Sain pt:n tekemän saliohjelman ja sitä noudatin puolivuotta. 3kertaa viikossa 1, 5tunnin treeni. Eripäivinä eri lihas sarjat. Ja jatkoin myös lenkkeilyä. Laihduin taas, tällä kertaa 52kg ja sain lihasta. Ja kyllä on eri hyvä fiilis kun katsoo parin vuoden takaisia kuvia kun oli pullanaama ja massu. Kyllä siihen pystyy jos haluaa :) ei ota liian tosissaankaan. Tsemppiä Senja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla vaan ei oo varaa pt:hen, vaikka sellanen olis varmasti hyödyks:/ onnee sulle ja kiitos!

      Poista
  22. Heii!
    itse en kärsi ylipainosta tai laihdutus ongelmista. Mutta minulla myös hieman nolo sairaus jonka vuoksi olen itse päättänyt jättää hiilarit pois ruokavaliostani. Lääkärit eivät tätä suoraan ole suositelleet, kun eivät ole varmoja ns. taudin aiheuttajasta. Mahani siis myös turpoaa ja paljon!, kun syön hiilareita sekä hyvin raskas ja epämukava olo. Nyt olen yrittänyt jo puolen vuoden ajan tätä diettiä, mutta itselleni se on yllättävän vaikeaa..... koska käyn koulua ja kouluruoka nyt vaan on syötävä, vaikka olisi millaista että jaksan. Ja asun vielä siis kotona niin muut syövät kuitenkin normisti. Siihen nähden hyvin on mennyt ja oloni on paljon parempi tälläisellä hiilarittomalla ruokavaliolla! :) syön siis smoothieita, kanaa, kalaa, salaatteja, munakasta, hedelmiä, vihannessose keittoja, kananmunia, pähkinöitä ja speltti sekä tattari jauhoa kantii käyttää vehnäjauhon tilalla leipoessa. ;) myös kaikki marjat luonnonjogurtin sekaan on just parasta! Sekä lempparini: feta kesäkurpitsa pihvit!! :)
    tsemppiä sinulle!! ja kyllä tämä olo on paljon energisempi kun ei koko aikaa turvota tai ole epämukava olo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mun siskolla on kans sama homma ku mulla, ja sen maha ei turpoo ilman hiilareita:) mulle tosiaan on vaikeeta vältellä niitä, en syö perunaa, mut pasta ja just sipsit jne maistuu. kiitos!:)

      Poista
  23. Mites Fitfarm? Joka ikinen tuttu, joka on sitä kokeillut, on saanut tuloksia aikaan. Esim. superdieetti voisi soveltua sulle, siinä saa sekä treeni- että ruokaohjeet. http://www.fitfarm.fi/superdieettivalmennus

    Itse en ole vielä kokeillut, mutta huomasin, että kyllä siellä salillakin alkaa tuloksia tuloksia.. hitaasti, mutta silti! Itse alotin pienimmillä painoilla, mitä löytyi ja huomasin, että pikkuhiljaa (esim. noin parin vkon välein) sai jo joissain laitteissa ja vapailla painoilla nostaa kiloja. Esim. vapaissa painoissa alotin 2 kg painoilla ja kuukauden päästä käytin jo 5 kilon painoja! Siitä saa kovasti motivaatiota, kun alkaa huomata, että kyllä sitä itsekin pystyy kehittymään :)

    Usein myös kuntosalille liittyessä saa pari PT-kertaa tai vähintään kuntosaliohjelman. Ne ei tietääkseni ole myös hirveän kalliita. Ja jos Roope treenaa, niin ehkä se osaisi sullekin jonkun perusohjelman väsätä, mistä sitten pikkuhiljaa lähteä etenemään :) Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mun käsittääkseni se maksaa aika paljon? ja mulla ei tosiaan oo varaa:/ tarkotus olis treenata roopen kanssa yhdessä, koska se osaa neuvoo mua:) se vaan tykkää noista voimailusaleista enemmän, ja mä jotenki vierastan niitä laitteita niin paljon:D

      Poista
    2. Mun käsittääkseni just kuntosalijäsenyyden yhteydessä saa pari pt kertaa ihan ilmaseks :) riipuu tietysti kuntosalista, mutta kannattaa rohkeesti kysellä :)

      Poista
  24. Tässä kaikkein tärkein ohje laihtumisen suhteen: SYÖ VÄHEMMÄN KUIN KULUTAT. Netissä pystyy mun tietääkseni laskemaan päivittäisen peruskulutuksen (eli vaikka makaat sängyssä koko päivän, niin kulutat aina sen saman määrän) ja jos siihen päälle lasket vielä kulutetut kalorit niin alle sen määrän kun syöt, sun pitäis laihtua. Mulla peruskulutus on vähän päälle 1400 kaloria enkä liiku yhtään, joten jos haluaisin laihtua, mun pitäis syödä alle 1400 kaloria päivässä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä yleensä syön harvoin päivässä, mutten tiedä tosta kalorien määrästä:) kiitos vinkistä!

      Poista
    2. Netti ei anna kovin luotettavaa tietoa täsä, koska peruskulutukseen vaikuttaa kehonkoostumus. eli kuinka paljon lihasta ja rasvaa jne on kropassa. mulla tuo nettilaskuri antoi n.400 kaloria liikaa

      Poista
  25. kuinka pitkä oot:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 160cm, joten senki takia toi 59kg tuntuu paljolta:D ku yläasteella olin ejkä 156-158cm ja painoin vaan sen 47kg, enkä silti ollu tyytyväinen itteeni

      Poista
  26. Tosi hyvä aihe! mäkin oon alkanut itelleni pohtimaan samaa, tosin aattelin pyöräillä paljon nyt kun muutin kaupunkiin ja lenkkeillä, sekä muuttaa ruokavaliota terveellisempään suuntaan :) onnea sulle myös!

    VastaaPoista
  27. Aivan mahtavaa että uskalsit postata aiheesta! Oon kyllä aina ollu ja oon edellee sitä mieltä että näytät iha mahtavalta, mutta ymmärrän kyllä jos haluaa kiinteytyä sen takia että tuntus paremmalta omassa kehossa :)
    Itte oon huomannu että siitä liikkumisesta ja oikein syömisestä pittää vaan tehä elämäntapa. Se kans takaa sen että se paino ei tule takasin ku jatkaa liikkumista tavotteitten saavuttamisen jälkeenki.
    Kärsimättömyys on kans, ainaki mulle, ollu kova homma päihittää. Eihä niitä tuloksia kovi nopiata tule, ainakaa pysyviä, nii on varmaa hyvä asettaa kauaskantosia tavotteita. Omat tavotteet on vuojen päähän, ja uskon että sitte on oikeesti jottai tuloksia katottavanaki :)
    Ja se kans että täällä ainakaa ei oo toiminu painon seuraaminen ku siitä tosi heikosti huomaa kehittymisen. Heittää puntarin nurkkaan ja seuraa jaksamisen, lihasten ja loistavamman olon kehittymistä nii tullee palio parempi mieli :)
    Kauheesti tsemppiä, kyllä sä pystyt mihi vaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi mulle onki vaikeinta toi elämäntavan tekeminen:D kiitos sulle!

      Poista
  28. Voisin kirjoittaa tähän pitkän tarinan, mutta lyhyestä virsi kaunis.
    Muutin neljä kuukautta sitten USA!! Kyllä paikkaan jossa varma lihominen voidaan melkein taata. Mulla ei ole kuitenkaan ollut koskaa onglemaa painon kanssa, tai no väitän olevani sujut sen kanssa. Olen aina ollut "isompi" eli 171/78 oon aina pitänyt tasa kymmeniä rajoina, mutta nyt 80 alko jo lährtyä niin pahasti, oikeesti pelotti. Käytän vaatekokona yleensä M olis hyvä, mutta olen rintava ihminen joten L tai sitten 40/42 riippuu teitenkin vaateesta.
    Kolme kuukautta tein sitten totaallisen elämän muutoksen aloitin kalliin harastuksen 150dollaria/kk ja sen maksaminen tekee todella tiukkaa olen joutunut luopumaan paljosta, mutta silä saan itseni vääntäytymään pumpaamaan rautaa 5 krt/vko. Mutta vaihdoin myös ruokavalioni radikaalisti, jätin lähes kakki hiilarit pois. Tätä diettiä kutsutaan paleoksi. Paleossa sä jätät, viljat, maito, sokeri, maissi tärkelykset pois kokonaan. Lopputulos: kuukauden jälkeen vaatekokoni oli yhden pinempi (kyllä vanhat vaatteet olivat isoja) ja nyt 3kk(tai melkein 4) jälkeen vaatekokoni on lähes 2 kokoa pienempi, eikä ihme turvotuksesta tietoa. Huomaan sen aina kun meenaan vähä sooloilla ja syön jotakin sopimatonta.
    Kaikille tämä ei sovi, mutta tämä oli mun juttu. Toivottavasti tämä avas sulle vähän uutta näkökulmaa ja löydät oman juttusi pian. Onnea tulevaan!
    PS. painoni on pudonnut ehkä 2kg.. :/ mutta olen kiinteämpi täynnä lihasta! <3

    -Riqq

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toihan kuulostaa hyvältä! kiitos:)

      Poista
  29. Itsekkin kävin joskus tuolla itiksen Elixiassa ja siellä oli kyllä tosi tsemppaava Personal Trainer. Se kyllä tietää mitkä painot on sulle parasta ja ei yhtään tarvi hävetä niitä pienimpiä painoja. Itelläkin on semmoset narukädet, ettäh :D Yks äärimmäisen helppo laihdutuskikka on; juo paljon vettä! Kun aineenvaihdunta kiihtyy, niin kilot alkaa tippumaan helpommin. Itselläni ei ole varsinaisesti laihdutustarvetta, koska olen tämmöinen lauta ja voin vaan kateellisena katsella sinunkin kaunista ja kurvikasta vartaloasi(olisin siitä niin ylpeä!), mutta kaverini kertoi pudottaneensa parisen kiloa jo pelkästään juomalla enemmän vettä päivässä. Kannattaa siis kokeilla. Painoa ei sitten muuten kannatakkaan kauheasti vahdata, koska lihas painaa enemmän kuin rasva. Jonkinlainen etukäteen laadittu treenilukkari ja ruokapäiväkirja voisi helpottaa lipsumisiin ja kun vaan pääset vauhtiin, niin motivaatiokin kasvaa tuloksien lomassa :) Tsemppiä omankehokuvan kohotukseen! You can do it!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon tosi huono juomaan vettä, eli sen juontia pitää ainaki lisätä:) aloin nyt kans juomaan vihreetä teetä, ku se kiihdyttaa aineenvaihduntaa. kiitos!:)

      Poista
  30. Mulla oli aivan sama homma, superlihaksikas poikaystävä ja ite oon aina ollut vähän pulleampi. Keväällä luin pääsykokeisiin joka päivä ja söin stressiin suklaalevyjä ja sipsiä. Kokeen jlkn katsoin peiliin ja järkytyin. Oon kuitenkin harrastanu pienestä asti liikuntaa tosi paljon ja pääsykokeen takia en jaksanut käydö salilla.
    Mut mulle poikaystävästä on ollut tosi paljon apua, se teki mulle treeniohjelmat ja lukee mun ruokapäiväkirjaa ja neuvoo missä menee vikaan. Luulen et Roopest vois olla samalla tavalla apua.
    Mulle tuli hirvee motivaatiopuuska ku katoin peiliin ja totesin et en haluu enää näyttää tältä. Välillä tietty tulee sorruttua, mut enää toosi harvoin koska oon koittanu tehä täst elämäntavan.
    Tärkeimpiä pointteja mulla on juoda paljon vettä (n. 3l) päivässä, vältellä hiilareita kuitenkin pitäen yhden hiilaripäivän viikossa (auttaa palautumiseen) ja urheilla 6 krt viikossa. Ja aluks mullakin tuli lihakset tosi kipeeks, ja kesti joku 2 viikkoa ennen ku ne tottu uuteen tahtiin! Mut nyt mul on oikeesti silleen et en ees kiinnitä huomiotasalille tai lenkille lähtöön, se on tapa :)
    Mulla paino on tippunu vaan n. 5kg, mutta oon ollut aina aika lihaksikas niin en anna sen masentaa, koska lihakset on tullu takas ja oon kiinteytyny. Kannattaakin siis ottaa itsestään "ennen"-kuva ja mitata mittanauhalla reiden, lantion yms ympärysmitat, paremmat vertailtavat kuin kilot :)
    Tsemppiä! Se on vaan sun päätöksestä kiinni haluatko enää olla itseensä tyytymätön.

    VastaaPoista
  31. Mulla on ihan sama ongelma. :D Oon muutaman sentin sua pidempi ja painan enemmän, joten antaisin melkein mitä tahansa että kroppa ois kun sulla. :D Paino nousi kun aloin seurustelemaan, mies kun voi syödä mitä tahansa eikä se lihoa grammaakaan. Sillä näkyy sixpack suuren ateriankin jälkeen. Että tiedän mitä koet kun sanot että on välillä hankalaa kun mies on urheilullinen. :D

    Mulla paino putosi kun mies oli armeijassa. Kävin kolme kertaa viikossa reilun 7km lenkillä (osan kävelin ja osan juoksin) ja sen jälkeen tein muutamia pilatesliikkeitä. Söin lähinnä kanaa ja kasviksia, ja paino putosi tasasesti. :) Mulla on vaan aika hankalaa pitää tollasta yllä nyt kun mies on takasin, koska se haluaa syödä kaikkea rasvasta ja raskasta. Jos se ei syö tuhtia ruokaa, se laihtuu. :D Joten meillä on vähän hankalaa yhdistää meidän tarpeet, kun toisen pitäs syödä kevyttä ja toisen raskasta. Ja mulla on lenkkeilykin jäänyt, koska en tykkää juosta silleen että ihmiset näkevät mut. Muutin kaupunkiin vuosi sitten, joten on vähän hankalaa. :D Oon nyt yrittänyt aloittaa lenkkeilyn mökillä, niin ehkä sitten lenkkeily kaupungissa ei tunnu niin pahalta. :D

    Itse sanoisin noista proteiinijuomista sen verran, että nekin voi lihottaa. Jos käy "vaan" lenkillä ja vetää proteiinijuoman ja sen päälle syö, saa paljon kaloreita. Että sen kanssa kannattaa olla aika tarkkana. :) Meillä mies käyttää niitä juurikin saadakseen itselle painoa. Kannattaa esim syödä salaatin kanssa kananmunia, ne on terveellisiä. Niin ja yksi tärkeimmistä, juo paljon vettä. :D Sekin on välillä mulla ainakin vaikeeta, koska aina jotenkin unohtuu juoda vettä.

    Se on helppo neuvoa, mutta se on kyllä oikeesti välillä aika ankeeta yrittää syödä terveellisesti ja pudottaa painoa. Siinä ei vaan keksi oikeen enää mitään syötävää. :D Sillon kun lenkkeilin paljon, niin söin varmaan puoli vuotta joka päivä kanaa ja samoja kasviksia, ehkä maustoin vähän eri tavalla. :D Ei vaan jaksanut miettiä muita reseptejä.

    Tsemppiä yritykseen! :) Tiiän miltä tuntuu kun ei ole tyytyväinen omaan kroppaansa. Se ei ole mukava tunne. Toivotaan että päästään kumpikin tavoitteeseemme! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. roopellaki on nyt painon lisääminen menossa, mut syödään muuten samoja ruokia, mut roope syö lisäks esim pastaa:) kiitos, toivotaan niin!

      Poista
  32. Paljon tsemppiä ja tosi kiva, että uskalsit kirjottaa aiheesta! Se varmaan motivoi jatkossa, kun kaikki lukijat täällä ruutujen toisella puolella tietävät sun tavoitteista.
    Mun mielestä olet kyllä tosi nätti tuollaisenakin, se paino ei tosiaankaa ole tärkein juttu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep, helpotti kyllä kirjottaa tästä:) kiitos!

      Poista
  33. Mulla aika samoje fiiliksiä ollu! Oon kans 160 cm pitkä, ja yläaste aikoina painoin n. 46 kiloa. No sitte ku aloin syömään e-pillereitä alko perse ja reidet levitä ja lihoin about 54 painoseks. Oli ihan kamalaa kattoa vanhoja kuvia, vaikka en koskaan ollu sillon ees ajatellu olevani erityisen laiha.

    Sitte kuitenki aloin laihtua ihan vahingossa. Aloin innostua ruoan laitosta, jääkaapissa oli aina kasviksia ja hedelmiä kans tuli vedettyä. Lisäks aloin käveleen tosi paljon kun ei ollu enää autoa käytössä. Nykyään painan 50-51 kiloa ja oon tosi tyytyväinen. Oon aina vihannu raskasta liikuntaa, varsinki juoksua, mutta kyllä se paino lähtee kevyemmälläki liikunnalla! Tsemppiä sulle hirveesti. Ja muista myös se, että yks huono ateria ei tee sun ruokavaliosta huonoa, ja yks hyvä ateria ei tee siitä hyvää. Että herkutellakki saa välillä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mullaki vaikutti vissiin e-pillerit ku ruokahalu lisäänty:D toi on hyvin sanottu! kiitos:)

      Poista
  34. Ihanan rohkea postaus :) Oot tosi kaunis tuossa tämän vuoden kuvassa :)

    Ite oon nyt laihduttanu melkein 15 kg kolmessa kuukaudessa. 3-4 litraa kaloritonta/sokeritonta nestettä päivässä, kaikista tuotteista oon ottanu kevyt versiot ja vaalean leivän jättänyt kokonaan pois. Karkki/herkkupäivän pidän kerran kuukaudessa. Herkkujen jättäminen oli aluks hirmu vaikeeta kun oon tämmönen herkkusuu :D Ostin itelleni vaa'an ja kirjasin joka aamu painon ylös. Sain paljon inspistä kun näki tuloksia. Salilla oon yrittäny käydä 2-3 kertaa viikossa.

    Laihdutus vaatii paljon motivaatiota ja itsekuria. Paljon tsemppiä sulle ! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon!:) ja vau, ootpa onnistunu laihduttaa hyvin!

      Poista
  35. Ensimmäiset pari viikkoa tai korkeintaan kuukauden voi olla ilman hiilareita mutta sitten alkaa olla treenaus aika turhaa koska kroppa ottaa treenatessa energiaa hiilihydraateista ja jos en niitä kropallesi anna se rupeaa syömään proteiinia mikä on taas lihasten ruokaa joten tuloksesi on plus miinus nolla. treenaus ilman hiilareita on turhaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en oo ilman hiilareita, vaan syön vähähiilihydraattisesti:) ymmärrän pointin!

      Poista
  36. jotta sä pysyisit ruokavaliossa ja jaksaisit harrastaa liikuntaa, niiden pitää olla mieluisia. eli jos esim raejuustotonnikala maistuu sinusta ihan hirveältä kuralta, älä syö sitä. tee terveellisiä valintoja, mutta kuitenkin niin, että sinun myös tekee sitä mieli syödä, kokeilemalla löytää ne omat suosikit. oma suosikkini on kaurapuuro+raejuusto+mehukeitto, siitä en luopuisi! ja samoin liikunnassa. eli harrasta semmoista lajia, joka tuntuu sinusta hyvältä eikä tunnu pakkopullalta, motivaatio pysyy taatusti tuhat kertaa paremmin. jos harrastat vain jotain lajia siksi, että se on tehokasta ja sitä "pitäisi" harrastaa mutta et itse nauti siitä, motivaatio katoaa alta aikayksikön -vain tehty salitreeni on tehokas. kannattaa rohkeasti kokeilla eri ryhmäliikuntatunteja, että löytää sen mieluisan. voisin lämpimästi suositella body pumppia, se on ryhmäliikuntaa, mutta itse säädät painot eli teet treenin omilla ehdoilla. itsellä kuntosalilla kaipaisi sitä jotain joka komentaisi tekemään vielä sen yhden toiston, bodypump tunnilla on se "ryhmäpaine" että vaikka kuinka rankkaa olisi niin ei sitä kesken sarjan lopeteta. painon jojoilun saa kuriin tekemällä elämäntapamuutoksen, eikä ajattele että kituutampa nyt salaatilla ja ravaan lenkillä ja salilla sen pari kuukautta ja sitten kun olen tavoitteessa niin syön taas mitä haluan ja löhötän sohvalla. muista että lihavuus on valinta, ja niin myös laihuus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tosi hyviä vinkkejä! mulla on nyt ollu apua siitä ku oon käyny roopen kanssa pari kertaa salilla ja tehny samat liikkeet ku seki ja se ei anna mun luovuttaa:D

      Poista
  37. Jos mä painaisin tuon verran ja näyttäisin tuolta, niin olisin erittäin iloinen ja tyytyväinen. Mun mielestä et näytä yhtään liian painavalta! Mutta jokaisella itsellään on itsestään tietynlainen tunne ja jos omassa kropassaan ei viihdy, niin ei sekään ole hyvä.

    Itse huomasin laihduttaessani, että ruokavalio vaikuttaa oikeesti todella paljon. Liikunta on ehdoton lisä, mutta jo pelkästään ruokavaliolla saa ihmeitä aikaan. Laihdutin karppaamalla 10kg, mutta kesän aikana niitä kiloja on tullut takaisin.. Itse laihduttaminen ei oo vaikeaa, vaan siinä painossa pysyminen. Siksi laihdutus kannattais tehdä hitaasti ja terveellisesti, että sitä ruokavaliota ois mahdollista noudattaa loppuelämä. Tsemppiä sulle äläkä ota liikaa stressiä asiasta, koska näytät jo nyt niin hyvältä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva kuulla, että näytän siltä, ku ei itestä tunnu yhtään et olisin tarpeeks laiha:D kiitos!

      Poista
  38. Mutta sun todellakin kannattais jättää se Pepsin juonti tai ainakin vähentää, vaikka on Maxia niin ei se kaloritonta ole. Join ite ennen päivittäin maku-kivennäisvesiä ja kun lopetin niin turvotus katosi! Hiilihapolliset juomat turvottaa yllättävän paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei pepsi maxissa oo kaloreita ku oliko 1 per 100g:) ehkä vähennän/lopetan sen juonnin sitte, jos ei muuten ala tuloksia tulla

      Poista
  39. Mulla on ihan sama tilanne kun sulla. Osaan urheilla ja käydä lenkillä mutta en saa ruokapuolta kuntoon, en sitten millään. Itse osallistuin fitfarmin bikini challenge ohjelmaan joka alkaa ylihuomenna! joten sitä kautta aion itse hommata sen terveellisemmän elämän takaisin sillä joskus olin myös erittäin hyvässä kunnossa ja haluan taas viihtyä mun kropassa. Ruokapäiväkirjan pitäminen ja liikuntasuunnitelman laatimnen aina etukäteen on ainakin auttanu mua hirveesti. Sit on ilo nähdä kuinka sitä on seurannu. Tapaan tehdä aina esim vk 30 Ma - Su ja sit joka päivälle lenkki, pyöräily jne ja tietenkin pari vapaata. Viikon lopussa teen vielä vk 30 toteutunut ja siitä on sit kiva kattoo kuinka paljo on saanu suoritettua. Voin kertoa että on ihana fiilis kun huomaa että on suorittanut kaikki mitä on suunnitellut tai jopa enemmän! :) Tsemppiä hirveesti!

    VastaaPoista
  40. Minulle on tapahtunut juuri se mitä kaikki haluaisivat tapahtuvan itselleen. Painoni tippui ilman laihdutusta kymmenen kiloa. Siihen meni vuosi. Oikeasti tein vähän muutoksia elämässäni ihan vaan, kun rupesin ottamamaan vastuuta elämästäni.

    Näillä vinkeillä minun paino romahti:

    -Lopetin oikeastaan kokonaan alkoholin käytön. Olin oikeastaan kolmisen vuotta melkein kokonaan juomatta. Alkoholissa on ihan älyttömästi kaloreita. Nykyään juon aina välillä, mutta nykyään juon vain jos juhlin. Tissuttelu ja terasilla piipahtaminen eivät kuulu enää ollenkaan harrastuksiini. Enkä juo enää sellaisia seiniä, kuin ennen aamulla on myös parempi olo :)

    -Rupesin syömään ruokaa, enkä välipaloja. Ihan peruskotiruoka täyttää mahan hyvin. Välipaloja syödessä voi helposti syödä paljon enemmän kaloreita, kuin kotiruualla.

    -Opin lopettamaan syömisen, kun maha on täynnä. Vaikka joskus syönkin jotain ihan älyttömän hyvää, en syö koko annosta jos maha tulee vähemmästä täyteen. Jos mahaan sattuu syömisen jälkeen on syönyt liikaa. Jos syö monena päivänä ähkyy alkaa vatsalaukku venyä ja sitten joutuu syömään enemmän ruokaa, että nälkä menee pois.

    -Vähensin hiilareita. En ole luopunut hiilareista kokonaan, mutta en korvaa aterioita jatkuvasti voileivillä ja syön usein ruokia missä ei ole pastaa tai riisiä.

    -Hyötyliikunta. Kaikkialle ei tarvitse mennä bussilla tai autolla. Itse pyöräilen alle 10kilometrin matkat kuivan kelin aikaan. Pari kilometriä voi aina kävellä. Hyötyliikunta on oikeasti ihan hirvittävän tehokasta. Sitä paitsi pk-seudulla moniin paikkoihin pääsee pyörällä nopeampaa, kuin julkisella.

    Paino on pysynyt poissa minulla nyt vuosia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vautsi, tosi mahtavaa että noin pienillä muutoksilla oot laihtunu niin paljon!:) kiitos sulle!

      Poista
  41. KIITOS SENJA JA TE MUUT LUKIJAT! Luin aamulla blogiasi ja sain itseni liikkeelle! Kävin hölkkäämässä 5km ja tein lihaskuntoo:) nyt huippu fiilis!!! -Veera

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva, että näistä kommenteista oli apua sullekki!:)

      Poista
  42. Ja kerro täällä miten sulla etenee prosessi niin saa "vertaistukea" :D

    VastaaPoista
  43. suosittelen fitfarmin superdieetti nettivalmennusta,makso 49e ja siin on siis kuueks viikoks ohjeet jotka vaihtelee ja kaikki jotka tunnen jotka ovat tuossa olleet ovat laihtuneet!Itse myös vaikka en mikään ylipainoinen olekkaan ollut sen aloittaessa vain juurikin niinkuin sinä eli että tuntisin itse paremmalta kropassani. Ja se motivoi että tavoitteita tulee nopeasti sillä ensimmäisen viikon aikana laihduin yli kaksi kiloa!Joten suosittelen lämpimästi ja siinä saa syödä aivan älyttömästi ruokaa sillä pidetään aineenvaihdunta päällä(aluksi itselläni joka syö juurikin pari kertaa päivässä mitään oli aluksi vaikeaa mutta siitä tuli enemmänkin elämänmuutos eli sen jälkeenkin aloin syömään useammin):))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kuulostaa tosi hyvältä!:) pitää kattoo ehkä sitten, ku on vähän parempi rahatilanne

      Poista
  44. Haha mä vihaan melkein kaikkea liikuntaa ja jos laihduttasin ni mun pitäs varmaa elää vedellä ja porkkanalla, että saisin jotai tuloksia:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mäki vihaan just jotain juoksemista ja salilla käyntiä, mut pakko vaan liikkua et saa tuloksia:D

      Poista
  45. Minusta sulla on mielettömän kauniit ja hyvän muotoiset jalat :) ei ne kilot vaan se kuinka itsensä kantaa.. ;) mut tsemppiä! toivottavasti jaksat liikkua ja syödä oikein! :)

    VastaaPoista
  46. Kannattaa pitää mielessä se ettei tarkkaile koko ajan sitä painoa,koska jos alkaa käymää salilla nii tulee lihasmassaa lisää ja se luku vaa´assa välttämättä muutu niin paljoa, vaan se kroppa muuttuu, ettei ala ihmettelemää miksei paino putoa. Kyllä ne muutokset huomaa ite ku alkaa tuntua paremmalta olla omassa kropassa :) Tsemppiä !

    VastaaPoista

  47. Samaistun suhun aikalailla. Kun katsoin noita sun vanhoja kuvia ja niiden kuvatekstejä, huomasin, että mulla oli ihan sama juttu. En ymmärtänyt silloin joskus, miltä oikeesti näytin. Toivottavasti se motivoi liikkumaan, tämän ei ole tarkoitus olla mikään kauhukertomus, vaikka alku siltä kuulostaakin... Olen 160cm pitkä ja nykyään painankin jo 12 kiloa enemmän kuin sä.

    Jos et ole tyytyväinen ulkonäköösi (vaikka näytätkin UPEALTA :)), sinun pitää aloittaa tänään. Saat nuo kilot puolessa vuodessa pysyvästi pois. Voin kertoa että tuntuu aluksi kamalalta mutta tulokset kannustavat eteenpäin. Itse luulen (taas) onnistuvani tällä kertaa, sillä koin tapaturman alkukesästä, jonka vuoksi olin kaksi kuukautta pois kaikesta liikkumisesta, siis jopa kauppaan kävelystä. Se sai tajuamaan, kuinka kamalaa on, kun ei pysty kävelemään, saatikka sitten juoksemaan ja pumppaamaan rautaa. Viime viikolla kävin ensimmäistä kertaa sen jälkeen lenkillä. Lupasin itselleni, että nyt juoksen enemmän kuin koskaan. Kuin viimeistä päivää. Koska yksi kaunis päivä milloin tahansa ja voi olla, ettet pysty juoksemaan tai käymään kuntosalilla enää koskaan. Se motivoi henkilökohtaisesti minua eteenpäin. Taustatietona siis sen verran, että olin ennen aina hieman yli 50-kiloinen 160 cm pituudessani, sairastuin anoreksiaan ja painoni putosi alle 40 kilon, josta taas toivuin vähän liiankin hyvin, ja nykyään kolme vuotta myöhemmin ja kaksi epätoivoista ja säälittävää "laihdutus"vuotta takana painan 71 kiloa. Olin anoreksiaan saakka aivan tajuttoman nirso myöskin, mutta nykyään syön mitä tahansa - ja kuinka paljon tahansa... Minulla oli 1,5 vuotta sitten vaa'an lukemina se 59 mikä järkytti muka silloin ja päätin että nyt lähti. No ei lähtenyt ja tässä ollaan, katkerana, kiukkuisena ja kymmenen kiloa kookkaampana. Haluan vaan inspiroida sua, että jos olisin nyt noin kevyt ku sinä, niin olisin onnellinen, mulla on tullu kymmenen kiloo plus ylimäärästä pudotettavaa sen jälkeen. Ei muuten paljon naurata.

    Sulla on kaikki mahdollisuudet liikkua, syödä kevyemmin ja olla pian 50 kiloinen. Se ei oo ees kymmentä kiloa hei! ;)

    Mikset siis käyttäisi sen mahdollisuuden heti? :)

    Mukavaa loppuvuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos tosi tosi tosi paljon kannustavasta kommentista, mahtavaa!:)

      Poista