27.2.2014

it's a new day you know how I feel

Heippa! Ajattelin vähän kertoo mun laihdutusprojektin edistymisestä. Takana on kohta kaksi kuukautta laihduttamista, oikeastaan tarkemmin sanottuna hiilareitten välttelyä. Liikunta ei pahemmin oo kuulunu mun laihduttamiseen (motivaatioo yhä odotellessa), mutta kuntopyörän saatuani on tullu kyllä poljettua edes sillä. Mua vähän hirvitti tulla tänne Iisalmeen, koska tiesin, että ruokavaliossa pysyminen on täällä vaikeampaa. Tulin torstaina, ja söin hiilaripitoisesti koko pe-su välisen ajan. Hienoa!:D Yleensä oon siis pitäny kerran viikossa herkkupäivän, jolloin oon saanu mättää hiilareita. No eilen puolestaan kävi niin, että söin leipää. Ei siinä muuten mitään pahaa ole, mutta kun ne hiton hiilarit. En mä nyt silti aio ottaa liikaa paineita näistä lipsumisista, sillä ennenkin mun laihikset on loppunu siihen liikaan paineeseen syömisestä. Kuitenkin loppujen lopuksi tärkeintä on nauttia elämästä: se ei oo mikään maailmanloppu, jos joskus sortuu. Oon sentään pysyny tähän asti niin hyvin ruodussa, ja mun sortumiseks lasketaan tosiaan jo leivän syöminen. Ensimmäisen kuukauden jälkeen mussa oli jo jotain tuloksia havaittavissa, mutta nyt en oo huomannu enää muutoksia muussa kuin olotilassa. Heti kun syön hiilareita, mulle tulee jotenkin tosi turvonnu ja huono olo. En kuitenkaan aio ottaa paineita tulosten suhteen, koska mulla ei kuitenkaan oo sitä ylimäärästä niin paljoa, että näkyviä tuloksia tulisi helposti/nopeasti. Mitään kiirettä en muutenkaan aio pitää, koska esimerkiksi kesään on vielä reilusti aikaa:) Hiljaa hyvä tulee!


Joku oli joskus vähän näreissään siitä, että laitoin Roopen kesken työpäivän ottamaan musta asukuvia. No nyt oon nakittanu pari kertaa homman äitille, kuten myös tällä kertaa. Äitillä ei vaan oo vielä ihan niin pitkä pinna noitten kuvien ottamisen suhteen:D Näistäkin kuvista suurin osa oli pilalla, koska tarkennus oli ihan missä sattuu. Pääasia kuitenkin, että on edes joku, jonka saa tohon kuvaamisrumbaan mukaan. 

Mitä tykkäätte asusta?

28 kommenttia:

  1. kanttii koittaaa esim. kävelylenkkejä:-) siinä saa raitista ilmaaki kivasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäki ehdottelisin tätä, helppo alku liikunnalle :) Ite aikoinaan en harrastanu juurikaan liikuntaa ja se oli mulle lähinnä sellasta pakkoa, lisäks söin miten sattuu ja oli aika jäätävä olo. Jonai päivänä kuiteki päätin, että joo nyt loppu alan liikkumaa jne. Eipä se herkkuu aluks ollu, mut omalla kohalla kävi ainakin niin, että se motivaatio kasvo hiljallee sen myötä, kun vaan oikeesti pisti ittensä liikkumaa säännöllisesti. Nykyää liikuntaa tuleeki harrastettua siks, et siitä tulee huippu fiilis ja ulkonäölliset seikat tulee vast sen jälkee! :) En nyt oo iha varma mitä yritin tällä kommentilla kertoo, mut just tollaset kävelylenkit jne on oikeesti tosi hyvä alku! Ja hyötyliikkuminen on toine tosi kätevä juttu, itellä ainaki huomannu sellasen peruskunnon kohonneen entisestää ku kulkee kävellen lähes joka paikkaa.

      Tsemppii kuitenki hirmusesti ton laihduttelun kanssa!:)

      Poista
  2. Munki pitäis saada otettua itteeni niskasta kiinni ton liikunnan kans - voin Senja lähtee sun kaveriks kävelylenkille. :DD

    VastaaPoista
  3. Ihana, kun jollain on vielä noin "normaali" asenne laihdutttamiseen, eikä heti rynnätä salille, crossfitiin tai treenaamaan maratonille ja vedetä litraa maitorahkaa/protskujuomia päivässä ja sen jälkeen paruta parin viikon päästä, kun tuloksia ei näy.. Ruokavalio on kuitenkin se kaiken perusta, liikunta vaikuttaa vaan ehkä noin 1/5 siinä laihdutusprosessissa. Tsemppiä :)

    Niin ja alunperin piti tulla vaan kommentoimaan asua, tosi ihanan kesäinen! Shortsit on ihanat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä, että ruokavalio on tärkein:) kiitos!

      Poista
  4. Ihana asu ja ihanat hiukset! :)

    VastaaPoista
  5. Ajattelin nyt kommentoida tätäkin asiaa kun oot tästä niin useesti tuskaillu :D kannattaa ehkä miettiä tota ruokavalioo enemmänkin vaan sen kannalta, ettei syö mitään epäterveellistä. Tää nyt taas riippuu ihan ihmisestä, mutta ite en ainakaan vois elää ilman ruisleipää. Kannattaa myös vaihtaa kaikki hiilaripitoset jutut semmosiin missä on enemmän kuituja, täysjyväriisi tms :) Tottakai semmosta pullamössövehnää kannattaa välttää, mutta mä voisin melkein lyödä vetoa että ei ne hiilarit yksissään ketään lihota. Varsinkin jos alat kuntoilemaan enemmän, on hiilareiden saanti tosi tärkeetä. Ehkä monet mieltää hiilarit just jokskuks läjäks pastaa mutta kun rupee miettimään niin pastaruoissakin yleensä se lihottava osa on rasvanen/kermanen kastike :) Toivottavasti tajusit mitä ajan takaa tällä kommentilla :D Ite neuvoisin lisäämään vaan reilusti kasviksia ja hedelmiä, koska niistä saa just sitä energiaa ja olo on paljon kevyempi! Myös valkonen sokeri ja kovat rasvat kun onnistuu karsimaan niin ihmettelen jos ei paino lähde tippumaan :) Noissakin kannattaa olla sit muuten tarkkana, koska usein esim. jotain jogurtteja mainostetaan vähärasvasina ja sit niissä onkin ihan sikana sokeria.. :D Niinku äiti on aina sanonu, terveellinen ruoka ei ketään lihota ja siihen kun lisää vähän liikuntaa kylkeen niin painon pitäis tippua! :) Paljon onnea laihdutusprojektiin !!(vaikka ei sussa kyllä mitään vikaa ole mutta I feel your pain)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon sun (ja äitisi) kanssa kyllä aikalailla samoilla linjoilla! Monesti kun aletaan laihdutusprojektiin niin vedetään ruokavalio vähän kohtuuttomankin tiukaksi ja haastavaksi ja unohdetaan, mitkä ne ruuat loppuviimeksi on, mitkä sitä painoa tuo/on tuonut lisää. Itsekin monesti sorrun samaan virheeseen ja kiinnitän esimerkiksi aivan liikaa huomiota hedelmien määrän rajoittamiseen. En usko että tässä maailmassa kamalan montaa ihmistä on, ketä hedelmät olisi lihottanut :D Kun on niin innoissaan laihduttamisesta niin tulee tehtyä tämmöisiä ylilyöntejä ja sitten muutaman viikon päästä kun ei enää olekaan niin innoissaan niin tulee sorruttua herkkuihin ja voilá - se on se mikä tuo ainakin minulle ne kilot.

      Mielestäni Senjalla tuntuu olevan ihan fiksu asenne tähän hommaan ja muistuttaisin myös, että liikunnalla ei loppupeleissä ole läheskään niin isoa roolia painonpudotuksessa kuin ruokavaliolla (kuuluisa 70-30 -suhde). Tsemppiä projektiin ja toivottavasti saavutat tavoitteesi! :)

      Poista
    2. kiitos paljon molemmille!!:) ja hedelmät ei kyllä tosissaan pääse lihottamaan:D

      Poista
  6. hyvin yksinkertainen laihdutusvinkki: liiku enemmän ja syö vähemmän ! :) ite kyllä annan luvan itelleni joskus herkutella, mut täytyy sit muistaa liikkua sen edestä.. ja ite suosin hyötyliikuntaa, esim. en liiku ite autolla tai bussilla juuri minnekkään, vaan esim. aina jos lähen keskustaanki jonne on joku yli 2 km, nii menen sinne pyörällä tai kävellen.. liikkuminen tapahtuu siis ns. huomaamatta.. :)

    VastaaPoista
  7. Hyötyliikunta on paras ratkaisu liikunta ongelmiin. Pilhlajistosta voi pyöräillä oikeastaan lähes kaikkialle Helsingissä. Itse pyöräilen täällä pk-seudulla lähes kaikki alle 12 kilometrin matkat jos sää vain sallii. Olen innoissani kun talvi olikin jo tässä niin kadut ovat sulat niin pystyn taas pyöräilemään kaikkialle.

    Toinen hyvä idea on, että alat harrastamaan sellaista liikuntaa mikä sinua kiinnostaa. Jos salilla käyminen ei yhtään innosta ei se varmaan ole sun juttu. Ei minuakaan kiinnosta yhtään salilla käyminen. Kävin tässä pari kuukautta sitten kerran salilla ja lähdin sieltä pois 20minuutin jälkeen, koska se oli minun mielestä ihan paskaa. Mutta minulla onkin oma suosikki laji eli tankotanssi (mikä ei tainnut olla yhtään sinun juttu) ja sitä haluaisin treenata joka päivä, koska se on niin mukavaa, mutta en voi koska en kerkiä ja liian usein minulla on nykyään myös lihakset kipeinä treenaamisesta ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on kyllä pyörä helsingissä, mutta en oo kertaakaan polkenu sillä minnekkään:D pitää ottaa käyttöön se! kiitos vinkeistä:)

      Poista
  8. Ite alotin n.2vko sitten terveellisemmät elämäntavat. Onhan mulla ollu oikeastaan aina suht hyvä ruokavalio ja liikuntaaki saanu tarpeeks. Mutta nyt viime syksyn aikana tullu painoa ja nestettä kroppaan, ku oon muuttanut Helsinkiin ja huomannut et liikkuu paljon vähemmän julkisten ansiosta. Sit siihe viel kauhee väsymys ku töissä ja koulussa käy samaa aikaa. Oon ny alottanu salilla uudestaa motivaation hakemisen ryhmäliikunnalla, kotiin ostin pumppisetin ja painunu vaa ulos kävelylenkille. Sit oon vaa karsinu kaiken huonon ruokavaliosta ja en oo ees halunnu syödä herkkuja ku mul lähtee se valitettavasti käsistä :D Hiilareita saan iha hyvin ruokavaliosta (just niist hyvist ruuista), koska mitä ite tiiän ni niitä vissiinki tarttee aineenvaihdunnan toimimisee ? Haha täältä löytyis lenkki seuraa ! Ja tsempit sulle projektiin :)

    VastaaPoista
  9. Toi on tosi hyvä asenne laihdutuksen suhteen! Just se älytön stressi ja se että on niin ehdoton itelleen (tarkotan siis semmosta "en saa syödä yhtään mitään muuta kuin salaatin lehtiä") pilaa yleensä kaikki laihikset ja elämäntapamuutokset :D tulee vaan entistä kovemmat himot kaikkeen. Ja niinku ite sanoitkin, sä et tosiaan ole lihava ja siks kantsiikin ottaa tommoset muutokset ihan vaan oman hyvinvoinnin kannalta! Sieltä niitä posiitivisia ulkosiakin muutoksia alkaa pikkuhiljaa syntyä.
    Ja sulla on muuten aivan ihania vaatteita! :)

    VastaaPoista
  10. Munkin mielestä sun asenne kuulostaa hyvältä, jos olis perus ruokavalion runko kunnossa ja suht terveellinen, niin sillon tällön saa herkutella ja syödä mitä haluaa. Ja niin ei välttämättä tulis mitään LAIHDUTUSKUURIA vaan pidempiaikaset terveelliset elämäntavat :) Sehän se järkevintä olis ja parhaat kestävät tulokset. Kuntoiluakaan ei kannata alottaa ryminällä vaan ihan hiljalleen niin jaksaa kans pitää sitä tahtia yllä pidempään. Varsinki ku oot normaalipainonen nyt niin ei oo mitään kamalaa hätääkään. Ja tosiaan rasvan polton kannalta sunki varmaan kannattas vaan tehdä kävelylenkkejä! :) Mä oon ite kuullu että esim. aamusin käy tyhjällä mahalla ripeen kävelylenkin tasasykkeellä niin rasva palaa parhaiten! Tätä yritän iteki ku tuntuu että ei jaksa niin usein salille raahautua :s Usein yhdistän ton lenkin niin että käyn samalla kaupassa, postissa tms niin saa asioita hoidettua samalla eikä se tunnu enää niin "oikeelta lenkiltä" jos aina ei jaksa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. koitan ottaa tavaks polkee kuntopyörää heti herättyäni, katotaan jos pikkuhiljaa oppisin vaikka käymään lenkilläkin:D

      Poista
  11. ootsä lihonu? näyttää ainaki :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä meinasin jo pahottaa mieleni kommentistas, mutta sitten ihana poikaystäväni sanoi, että älä kuuntele mitään anonyymeja, jotka tahallaan vaan koittaa lannistaa sua - kato peiliin, sä tiiät ilman kenenkään muun sanomisia että oot jo laihtunu:) nice try kuitenkin!

      Poista
    2. en koittanu pahoittaa sun mieltä vaan iha oikee kysymys. se on totta et sähän sen näät ja nyt ku sulla on näitä kuviiki täällä blogissa nii voit hyvin vertailla kehitystäs. ainaki paljo tukevammassa kunnossa oot ku esim vuosi sitten? mut hyvä jos dieetti toimii.

      Poista
    3. kyllä, oon lihavampi ku vuosi sitten. mutta jos lukisit mun blogia yhtään tarkemmin, niin tietäisit, että oon ihan tosissani alkanu laihduttaa tänä vuonna:) oon nyt hoikempi kun loppuvuodesta, mutten kuitenkaan hoikempi kuin vuosi sitten. kai sä ymmärrät, miltä se tuntuu, että kun oon alkanu laihduttaa niin joku tulee kysyy, et oonko lihonu? ihan sama mihin ajankohtaan nykytilannetta vertaa, niin ei noin voi sanoa. varsinkaan sillon, jos on oikeesti just laihduttamassa:) mutta niinku sanoin, en pahota mieltäni sun kommentista. toivon kuitenkin, et sä opit jotain.

      Poista