16.2.2014

sometimes illusion ain't no revolution

Mikä siinä on, että sunnuntaisin on lähes aina mieli maassa - ainakin mulla. Viime päivinä oon ollu paremmalla tuulella ku koskaan, mutta tänään iski taas masennus. Mä en ees osaa selittää, että mikä siinä on. Oon ollu tänään jotenkin erityisen huolissani kaikesta mahdollisesta. Lähinnä tulevaisuus mietityttää. Mä haluaisin niin kovasti opiskelemaan, mutta pelkään, etten oikeesti pääse mihinkään. En oo mikään penaalin terävin kynä, se nyt tuskin on jäänyt kenellekkään epäselväksi. Haluan eniten toimittajaksi, ja valmennuskurssin myötä kouluun pääsy pitäis olla todennäköisempää. Mutta vaikka kuinka mä haluan, niin ajatuksissa pyörii kokoajan se, että miten mahdotonta on päästä opiskelemaan viestintää yliopistoon. Mulla ei oo vielä edes pääsykoe kirjaa, koska mulla ei oo tässä kuussa varaa siihen. Enkä tietenkään tajunnu hoitaa asiaa aikaisemmin - perus. Mä haluaisin tehdä kyllä kaikkeni, että pääsisin opiskelemaan viestintää. Jostain pitäis vaan löytää se usko itseensä, ja vielä palavampi motivaatio. Toinen mieltä painava asia on se, että pelkään etten voi asua enää Helsingissä ensi syksynä. Jos pääsen opiskelemaan muualle, tai jos Roope pääsee opiskelemaan muualle. Mä oon tän reilun vuoden aikana tykästyny tähän kaupunkiin tosi paljon. Mulla on pitkästä aikaa kavereita, ja bloginkin puolesta täällä riittää kaikkea ohjelmaa. Miten sitten, jos asun muualla? Kavereita nyt tietysti luulisi saavan, mutta entäs sitten blogijutut. Ei oo mitenkään halpaa kulkee Helsingissä jatkuvasti vaikkapa Jyväskylästä käsin. Mä niin kovasti haluaisin Helsinkiin opiskelemaan, mutta tuntuu, että se on mun kohdalla mahdotonta. Oon miettiny hakevani viestinnän lisäks ainakin elokuva ja televisio -alalle metropoliaan (oon hakenu sinne kerran aiemminkin), sekä liiketaloutta sekä Metropoliaan että Haaga Heliaan. Sisäänpääsy ei todellakaan ole helppoa, ja tiedostan sen vähän liiankin hyvin. Liiketalous ei ihan oo se mun juttu, mutta oon ymmärtäny, että vuoden opiskelun jälkeen voi vaihtaa alaa, tai sitten käydä myös journalismin opintoja liiketalouden ohella. Valaiskaa mua, jos oon väärässä. Muitakin aloja täytyisi miettiä, mutta tietysti mahdollisimman lähellä journalismia. Onko teillä ideoita? Tulipas taas romaani, ehkä parempi siirtyä asukuviin!


Hieman erilaisia asukuvia tällä kertaa, kiitos aivan mahtavan kuvaajan/muokkaajan Annin! Siinä on kyllä sellanen tyttö että huhhuh. Vaikka oon kirjottanu blogia (tää on toinen ihan virallinen blogi) jo kuusi vuotta, en silti osaa olla yhtä luontevasti kameran edessä. 

Mitä tykkäätte asusta ja ennen kaikkea kuvista?

53 kommenttia:

  1. "Tulipa taas romaani" öö ihan positiivista että kirjottaa vähän pidempää tekstiä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei kaikki kuitenkaan tykkää/jaksa lukee:) hyvä, että pitkätki tekstit käy!

      Poista
  2. Ei kyllä todellakaan imartele sun muotoja noi vaatteet.... :s

    VastaaPoista
  3. Hae jyppilään lukemaan yhteisöviestintää eli samaa mitä määkin! Kirjotin aika vasta postauksen aiheesta käyhä kurkkaan! Täältä maksaa vaan 10/15e helsinkiin kun kulkee kimppakyydeillä eli ei nyt niin paljon ollenkaa :) Vaikka onha helsinki silti aivan oma juttunsa.. Ehkä itekki pääsen sinne vielä joskus! Ja oli kyllä huippua päästä ottaan kuvia, harmi ku ei asuta samassa kaupungissa :(:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. pitää tsekata! ja kiitos paljon kuvaajana olemisesta, voisit mun puolesta käydä täällä vaikka joka päivä ottaa mun asukuvat:D

      Poista
  4. Hei senja! Älä masennu ja jos koulupaikan esim.Jyväskylästä saa nii oisha se tyhjää parempi! Ja kyllähä sieltäki Helsinkiin pääsee välillä käymään:-) ja koulun loputtua sieltähän pääsee muuttamaan pois ei se ole lopullista!! ps.ihana asu, farkut sopii sulle tosi hyvin:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tietysti on tyhjää parempi, ja jyväskylä onkin sellanen toisiks mieluisin mihin haluaisin:) kiitos!

      Poista
  5. Suosittelen hakemaan Haaga-Heliaan sitä johdon assistentti -linjaa, ite opiskelen sitä ja siellä saa tehdä aika paljon viestintäjuttuja ja kirjoitetaankin, eli on mahiksia kyllä saaha jopa kirjoitustöitä ton koulun jälkeen:-) tosin oon kuullut et Haaga-Heliaan on aika vaikee päästä, hae Kouvolaan, siellä on sama linja :D ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä hain siihen viime keväänä, mutta en käyny pääsykokeissa ku se ei tuntunu omalta jutulta. pitää harkita!

      Poista
  6. Näytät hyvältä! Nuo hiukset on kyllä tosi kauniit :)

    VastaaPoista
  7. Haaga-Heliassa ei voi noin vain vuoden jälkeen vaihtaa liiketaloudesta journalismiin, vaan siihen täytyy sitten ihan hakea. Voit tietty ottaa jotain "journalismin" kursseja, mutta voi olla, että niillä ei 1) ole tilaa 2) saan opiskella vain 15op vapaavalintaisia, yks kurssi on vähintään 3op yleensä, muut on op:t on pakolliset kurssit, harjottelut ja suuntautumisen kurssit. Eli en suosittele liiketaloutta vaan sen takia, että sieltä vois "vaihtaa" tai "ajautua" journalismiin. :) Ihan positiivisessa hengessä tämä, yritän auttaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on täysin totta, se on melkeinpä sama hakuprosessi että haet linjan vaihtoa, kuin että hakisit opiskelemaan normisti. Sehän olis täysin epäreilua, että se olis helpompaa. Ja tääkään ei pahalla, vaan just ettei turhaan hae väärää alaa! Uskon, että sua saattais alkaa kiinnostaakin esim. markkinointi, koska se liittyy myös kyllä esim. muotialaan paljon, eli kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa :)

      Poista
    2. niin mä vähän ajattelinki, että ei se linjan vaihtaminen mitenkään helppoa ole:/ pitää tutustua tohon markkinointiin, kiitos vinkistä!:)

      Poista
  8. On kyl kivoja kuvia, vähän erilaisia kuin yleensä :-) Noi suorat otsikset kyllä sopii sulle oikeesti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä oon ite alkanu kaipaamaan taas sivuotsiksia:D kiitos!

      Poista
  9. Eli tosiaan niinkun tossa sanottiinkin, pitää sitten erikseen hakea uudestaan opiskelemaan jos alaa haluaa vaihtaa. Ja ite en henkkoht suosittele liiketaloutta 'hätävarana', koska olen tehnyt sen virheen ja jos se ei tunnu kiinnostavalta alalta niin se on sitä todellisuudessa vielä vähemmän :D eli hae opiskelemaan aloja, jotka on lähempänä tota sun unelmaa :)

    VastaaPoista
  10. Kivat asukuvat! Kivaa vaihtelua ja kerrankin näkyy kengät kuvissa. :)

    Niin ja pääsykoekirjoja löytyy usein tosi hyvin ihan kirjastostakin, ellei oo ihan uunituore kirja. Kantsii tsekata! Itse luin aikoinaan pääsykokeisiin (tosin eri ala) kirjaston lainakirjasta ja hyvin onnistui. Äläkä luovuta, pääsykokeet kuitenkin vain testaa miten jaksat opiskella, valmistautua ja paneutua asiaan, ei niissä tarvitse kaikkea heti tietää. Tsemppiä! :)

    Tosi harvoin jaksan mitään kommentoida, mutta nyt oli pakko. Sulla on tosi kiva tyyli ja blogi! Jotenkin oon jaksanut tosi pitkään seurata tätä vaikka ollaan ihan erilaisissa elämäntilanteissa. :)

    -Suvi

    VastaaPoista
  11. Samaa tulin ehdottamaan, Johdonassistentti ja kielet linjaa, missä voi suuntautua viestintään. Itsekin olin lukiossa keskiverto oppilas (en todellakaan mikään paras) ja en lukenut pääsykokeisiin mutta siellä voi loistaa psykologin haastattelussa tai niissä soveltuvuustesteissä :) Tuskimpa itsekään olisin päässyt pelkällä koeosuudella.. opiskelen siis Helsingissä. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mua vaan vähän pelottaa tossa linjassa ne kielet, en todellakaan oo hyvä esimerkiks ruotsissa ja englantiki on vähän niin ja näin:D

      Poista
    2. Itsehän menin juuri noiden kielien takia sinne :D Mutta tosiaan ehkä sitten en suosittele.. 3 pakollista täytyy olla ja esimerkiksi englannin opettajat pitävät englanniksi tunnit..

      Poista
  12. Oletko tampereen yliopistoa harkinnut? kaverini opiskelee siellä toimittajaksi, kuulemma iha hyvä paikka on. Treelta ei ois ees pitkä matka helsinkiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi vois ollakkin! osaatko yhtään sanoo, että miten vaikee sinne on päästä?:)

      Poista
    2. Tampereen yliopiston journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelmaan haki ensisijaisesti viime vuonna 1148 henkilöä. Heistä 488 piipahti pääsykokeissa. Sisään pääsi 48 tyyppiä.

      Lienee reilua väittää, ettei tämä vaihtoehto ole ihan sieltä helpoimmasta päästä.

      Poista
    3. jahas, en osaa juu kyl yhtää sanoa onko helppoa päästä sisään, mut näköjää joku ano tietää :D mut ainaha voi yrittää? :)

      Poista
  13. En tiedä oletko hakemassa viestintää Helsingin yliopistoon vai minne. Mutta ainakin Helsingin yliopistoon pääsykoemateriaali on kirja ja artikkeli mikä on netissä luettavissa. Pääsykoe kirjan saat lainattua kirjastosta. Kaikki kappaleet on lainassa, mutta varauksia on vain yksi ja kappaleita on 28 eli aika pian sen saa varaamalla itselleen. Tänään varaat sen kirjan ja luet sen artikkelin.

    Jos haluat kirjan heti käsiisi kävelet vaikka Viikkiin (ei ole pitkä matka sinun luota) seikkailet siellä yliopiston kirjastoon, hommaat yliopiston kirjastokortin (sen saa myös ei-yliopisto opiskelijat) ja lainaat hyllyssä olevan pääsykoekirjan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon nyt lukenu netistä sitä materiaalia, ja tilaan sen kirjan sitten ku on rahaa:) panostan nyt eka siihen nettimateriaaliin

      Poista
  14. Noi koulupanikoinnit on kyllä niin paskaa, nimimerkillä samassa tilanteessa oleva :D Varsinkin jos hakee unelmiensa kouluun, tuntuu et on hirveet paineet pääsykokeisiin ym. Suosittelen muuten hakeen Tampereen yliopistoon tiedotusoppiin, oon lukenu sitä sivuaineena (Tampereen yliopistossa voi vapaasti lukee melkeen mitä vaan sivuaineena) ja tykkäsin kovasti. Vaihtoehtona on myös mediakulttuuri, journalismi yms eli voi hakee mihin vaan ja jos pääsee niin lukee muita sivuaineina :) Ja Tampere on ihana kaupunki ja Helsinkiin pääsee junalla reilussa tunnissa ja halpabusseilla superedullisesti. Tsemppiä pääsykokeisiin :)

    VastaaPoista
  15. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tämän uuden haku-uudistuksen myötä tulekin voimaan se, että et käytännössä voi ottaa opiskelupaikkaa vastaan, olla siellä vuoden ja hakea uuteen samantasoiseen kouluun. Pääsääntöisesti kouluun valitaan sisälle sellaiset, joilla ei ole mitään samantasoista koulutusta alla. Suosittelen vielä miettimään sitä oikeaa alaa minne hakea, koska se nyt vasta olisikin perseestä että pääsisit kouluun opiskelemaan alaa mikä ei kiinnosta yhtään, ja samalla se pilaisi tulevaisuudensuunnitelmiasi siihen alaan/kouluun minne ehkä hait muttet päässyt sisälle. Toivottavasti löydät sen oman alan ja koulun, ja toivottavasti pääset opiskelemaan mieleistäsi alaa!

    Nimimerkillä itsellänikin haku kouluihin tänä keväänä edessä...

    VastaaPoista
  16. Oiiii, ihana asu! Toi Mikki-paita sopii täydellisesti ton ruutupaidan kaveriksi.

    VastaaPoista
  17. Jos oikeasti haluat johonkin kouluun, niin usko itseesi ja tee töitä sen eteen! Jos valmiiksi jo ajattelet että "no en mä kuitenkaan pääse koska oon ihan huono" niin et varmasti pääse. Jos ei ole rahaa ostaa kirjoja, niin sinuna soittaisin esim. vanhemmille ja pyytäisin lainaamaan rahaa. Tuo kirjastosta lainaaminen on myös hyvä vaihtoehto. Jos rypee vaan itsesäälissä, ei saa asioita tehdyksi ja jää vaan sängyn pohjalle murehtimaan kurjaa elämäänsä. Oma elämä ja onnellisuus on hyvin pitkälle kiinni omasta asenteesta.
    Itse oon hakemassa lääkikseen. Viime vuonna ajattelin, että en mä kuitenkaan pääse enkä yrittänyt täysillä. No enkä mä sitten päässytkään. Tänä vuonna oon päättänyt uskoa itseeni, ja teen oikeesti kaikkeni että pääsen sisään. Vaikka koulupaikka ei tänä vuonna avautuisikaan niin voin sanoa tehneeni kaikkeni ja silti oon aina paremmassa lähtökohdassa kuin viime vuonna.
    Särähtää vaan korvaan toi ettet ole "penaalin terävin kynä". Sinä itse oot se ainoa henkilö joka siihen asiaan voi vaikuttaa. Oikeasti mitä vaan voi oppia jos haluaa :)
    Tsemppiä!

    VastaaPoista
  18. Moikka Senja! Oon nyt lueskellu sun blogia ehkä jonkun vuoden verran ja huomannu että kirjotat tästä kouluasiasta tosi usein. Vaikka haluat tosi kovasti toimittajaksi niin kannattaa ehkä kuitenkin silmäillä muitakin vaihtoehtoja, niinku oot ilmeisesti jo tehnytkin. En tietenkään tarkota että pitäis ruveta opiskelemaan sellasta alaa josta ei yhtään tykkää mutta silmät kannattaa pitää avoinna. Oon myös monelta kuullu sellasiakin juttuja että on päättäny vaan yhen alan minne haluaa ja hakenu sinne vuos toisensa perään ja lopulta kun on päässy sisään niin on todennu että ei tää olekaan ihan niin kivaa - ja oikeesti koskaan ei voi tietää alan kaikkia puolia täydellisesti ennenku sitä on opiskellu ja sillonkaan ei todennäkösesti tiedä vielä mitään vaan kaikki muuttuu kun pääsee työelämään :D Toi on ihan hyvä ajatus opiskella esim. liiketaloutta ja ottaa journalismia sivuaineeks mutta ainakin Jyväskylän yliopistossa (jossa itse opiskelen) tuo voi olla aika hankalaa. Koska moni tekee noin, niin sitä sivuaineen ottamista saattaa olla rajotettu. Ei kannata kuitenkaan masentua vaan katella eri vaihtoehtoja avoimin mielin! Ei kannata ehkä myöskään liikaa keskittyä siihen että haluat asua vaan Helsingissä sillä - usko tai älä - elämää on muuallakin. Tietysti varmaan kaikki noi blogijutut vetää Helsinkiin ja se on kaupunkina viehättävä mutta hae ehdottomasti muuallekin opiskelemaan! Ite asun Jyväskylässä ja täällä on mun mielestä tosi mukavaa. Kavereitakin saa ihan varmasti koulun alkamisen myötä oli kaupunki mikä tahansa :)
    Ps. Noi housut näyttää musta tosi kivalta sun päällä, pitäisit enemmän housuja! :)

    VastaaPoista
  19. Mä aloitin syksyllä estenomiopinnot Vantaalla Laureassa ja mun luokallani on yksi tyttö, joka haluais tulevaisuudessa tehdä töitä toimittajana kosmetiikan parissa. Koulutusohjelma koostuu pääasiassa kemiasta ja liiketaloudesta, mutta mukana on kaikenlaista muutakin. Täältä näät lisätietoja, jos kiinnostuit: http://www.laurea.fi/fi/opiskelu/koulutus/amk-tutkinnot/kauneudenhoitoala/Sivut/default.aspx :) Tsemppiä hakuihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kemia on mun heikkous, joten en tiiä tosta:D kiitos!

      Poista
  20. Tykkään asusta kovasti :) Mistä tuo Mikki-paita on ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se on kirpparilta joskus muutama vuosi sitten ostettu, mut merkkinä lukee ihan että disney:) kiitos!

      Poista
  21. Eiköhän sun vanhemmat voi sulle sen kirjan maksaa tai ainakin lainata raha... :) Minä ainakin ekana olisin tollasessa asiassa vanhemmille soittamassa, jos itsellä ei olisi rahaa. Eiköhän nekin halua, että sä pääset mieleisees paikkaan opiskelemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tietysti ne voi maksaa, en oo vaan muistanu pyytää:D

      Poista
  22. http://www.haaga-helia.fi/fi/koulutus/amk-tutkinto/journalismikoulutus

    VastaaPoista
  23. Vähän tuntuu ette jaksa ees panostaa jos sulla ei oo ees sitä kirjaa. Kuitenkin päivät pitkät sulla ois aikaa lukee. Toisin se on meillä muilla, joiden pitää tehdä toitä opiskelujenkin ohessa että saa maksettua elämisensä. Moni varmasti haluaisi asua Helsingissä, jos olisi varaa, mutta ei ole niin pitää tyytyä asumaan muualla. Mieti että opiskelujen jälkeen oot jonku 40v työelämässä, niin jos nyt pari vuotta opiskelee muualla, niin tuntuuko missään. Itsekin useita vuosia tein siivoojan töitä, vaikka se on työ jota inhosin koko sydämestäni. Töitä on erittäin vaikea saada, joten ei voi olettaa saavansa unelma/oman alan töitä. Varsinkaan ilman työkokemusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei mulla oo mitään ongelmaa sen helsingistä muuttamisen suhteen, mutta tietysti haluaisin eniten helsinkiin opiskelemaan. ja mä en ymmärrä miten jotkut voi käsittää mut niin väärin - en todellakaan kuvittele saavani oman alan töitä ihan noin vaan. tiedän, että toimittajan töitä on tosi vaikeeta saada. miksen silti yrittäis? en oo koskaan ollu missään muussa hyvä. mä olen koittanut koko hemmetin syksyn saada harjottelupaikan jostain lehdestä, mutta kun ei onnistu ilman opiskelua. oon ettiny tän vuoden ajan muita töitä, mutta työpaikan saaminen ei todellakaan ole helppoa. mä olin töissä tiskaajana vielä iisalmessa asuessani, joten en todellakaan nirsoile työpaikkojen suhteen. mutta summa summarum: en kuvittele pääseväni toimittajan hommiin noin vaan: pitkä tie on vielä edessä, ja oon valmis ottamaan sen riskin!

      Poista
  24. Sellainen pikku vinkki vielä sulle, että niitä pääsykoekirjoja on kirjastossakin! Käy siis sieltä lainaamassa eka jos et pysty itse sellaista ostamaan.

    Ja tosiaan, suurin asia jota pääsykokeessa mitataan on motivaatio. Eli siinä pitää pystyä osoittamaan, että on motivaatiota alalle, ja sen lisäksi tietysti että on jotenkin suuntautunut alalle. Mutta jos sulla ei ole sen verran motivaatiota, että hankkisit kirjan ajoissa ja oikeasti käytät kaiken aikasi pääsykokeisiin opiskelemiseen, niin voi voi. Pääsykokeet vaatii enimmäkseen istumalihaksia eli hillittömästi vaan työtä. En millään voi uskoa että olisit yhtään tyhmempi kuin muut eikä missään nimessä kannata tuolla tavalla väheksyä itseä (ettet ole penaalin terävin kynä tms.), mutta kannattaa tiedostaa se, että harva pääsee suositulle alalle sattumalta, vaan se vaatii oikesti aina työtä.

    En tiedä sun rahatilanteesta, koska nyt vain jostain eksyin tänne blogiin enkä ole sen kauemmin lukenut, mutta jos mitenkään mahdollista niin osallistu avoimen yliopiston kursseille tai jos nyt et pääse opiskelemaan, niin hae vaikka johonkin kansanopistoon toimittaja-/medialinjalle. Ehkä kannattaisi miettiä hakemista myös esim. Stadin ammattiopistoon tai vastaavaan medialinjalle? Sen jälkeen olisi paljon paremmat mahdollisuudet päästä amkiin. Kannattaa käyttää kaikki mahdollisuudet hyväksi ja tsekata esim. työväenopiston kirjoittamiskurssit yms. Ilman työtä susta ei mitenkään voi tulla toimittajaa. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon vinkeistä! ja maanantaina suuntana on kirjasto:)

      Poista
  25. Mistä noi housut on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sellasesta nettikaupasta ku missguided:)

      Poista