28.3.2014

show me a smile

Moikka! Mun oli tarkotus postata jo eilen, mutta ensimmäisen valmennuskurssin jälkeen olin ihan poikki. Mua alko vaan entistä enemmän pelottaa yliopisto ja ennen kaikkee se, että riittääkö mulla äly sinne. Kirjottaminen sujuu, mutta älyllisesti en todellakaan ole lahjakas. Tuntuu siltä, että pitäis osata kaiken maailman sivistyssanat ja käsitteet. Se tunne kyllä varmentu entisestään, että ilman tota kurssia mulla ei olis pienintäkään mahdollisuutta päästä sisään! Meillä oli heti pistokoe muutamista pääsykoekirjan käsitteistä, mutta enhän mä mitään muistanu. Oon lukenu sen kirjan nyt kerran läpi, ja mieleen tuntu jäävän vaan kaikki mua kiinnostavat asiat:D Roope lähti tänään Jyväskylään vähän ''tuulettumaan'', joten mä ajattelin pyhittää tän päivän ja huomisen ihan vaan tuota pääsykoekirjaa ja läksyjä varten. Jospa mä alkaisin pikkuhiljaa oppia jotain:) Oon nyt katellu vielä viimeisiä vaihtoehtoja yhteishakua varten. Tällä hetkellä näyttää siltä, että haen pelkästään opiskelemaan viestintää muutamaan yliopistoon. En vaan yksinkertaisesti keksi viestinnän lisäksi yhtäkään alaa, joka mua kiinnostais. Pitäiskö silti keksiä edes joku varasuunnitelma? Ei kyllä huvittais yhtään alkaa lukee muidenkin alojen pääsykoekirjoja, että voisi keskittyä täysiä ihan vaan tuohon yhteen kirjaan. Pelottaa vaan se, että entä jos en pääse mihinkään. Toinen välivuosi ei houkuttele yhtään, mutta toisaalta jos opiskelupaikka ei nyt aukee niin kerkeisin vuoden punnita muita vaihtoehtoja tai panostaa ensi keväänä uudestaan viestintään. On tää kyllä hankalaa!

Hame oasap.com (saatu), trenssi uff, paita h&m ja kengät forever21

Yllä asukuvia parin päivän takaa. Toi oli yks niistä päivistä, kun asun keksimisestä ei meinaa tulla yhtään mitään. Koitin rakentaa asua tuon uuden hameen ympärille, mutta mikään ei tuntunu sopivan yhteen. Miten vaikeeta voi oikeesti olla keksiä asu mustan hameen ympärille?:D Joskus pää lyö vaan ihan tyhjää, eikä mikään näytä kivalta. Oli muuten hieman haastavaa löytää sopiva kuvauspaikka, koska tuuli niin pirusti. Asiaa ei auttanu yhtään se, että pörräättiin taas Eirassa meren äärellä. Mun tosiaan pitää välttää kuvia ottaessa tuulta, koska mun otikset ei pysy yhtään paikallaan. Se on kyllä ehdottomasti huonoin puoli noissa!

Mitä tykkäätte asusta?

ps. Sain flickriin ihan normaalisti ladattua kuvat, mutta systeemi oli muuttunut jotenkin, enkä löytäny suoria linkkejä kuviin. Lopulta löysin ees html-koodit, mutta blogiin lisätessä kuvat muuttui ihan pullamössöksi. No ei auttanu muu kun ladata tää photobucketin kautta, jonka laatu näyttää kyllä aika huonolta flickriin verrattuna. Ei kellään ois hajua ilmaisesta ja toimivasta sivusta, jonne voi ladata kuvia??

25 kommenttia:

  1. Kiva asu ja ihanan keväinen!
    Eksyin muuten nyt vasta blogiisi ja jo niiden muutamien lukemieni postausten jälkeen mun pakko sanoa että tykäistyin :D

    http://omanelamanikuningas.blogspot.fi

    VastaaPoista
  2. Etkö sä koskaan mieti, että haet vaan jotakin alaa johon on helppo päästä ja jossa töitä riittää? Mä hain ite just näillä kriteereillä sairaanhoitajaks ja musta tuntu, että ei tosiaan oo mun ala ja ei ikinä tuu olemaan. Niin mä vaan kohta valmistun ja aion tosiaan tehdä sairaanhoitajan töitä, koska siitä voi mennä töihin niin moneen erilaiseen yksikköön. Älä liikaa tuomitse sitä alaa, että "ei oo mun juttu". Vaan mieti enemmänkin just työtilannetta ja suht helppoa pääsyä, koska voit yllättyä! Muuten oon kyllä tosiaan kiinnostunut ihan samoista asioista kun sä ja itteenikin kiinnostais just hirveesti toimittajan työt! Nyt kuitenkin kun kohta valmistun sairaanhoitajaks, voin sen jälkeen kouluttautua melkeen mihin vaan kun mulla on varma ammatti mistä työllistyä. Parempi kai se on koulussa istua kuin olla tekemättä mitään.... hae edes tradenomiks, kun sinne nyt pääsee melkein kaikki, vaikka työtilanne on mitä on. Parempi sekin kun ei mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no en todellakaan halua ajatella noin! mieluummin teen tulevaisuudessa työtä josta pidän, ku työtä johon päädyin ku ei ollu muitakaan vaihtoehtoja:D

      Poista
    2. Ihan hölmöä tuhlata tää yks ja ainut elämä muutaman vuoden opiskeluihin alalla josta ei edes tykkää toivoen, että jotain muuta sieltä vielä tulee. Hyvä Senja että tavottelet unelmias, etkä tyydy vähempään niinkun monet muut!

      Poista
    3. valitettavasti varsinkaan nuorena kun ei vaan pääse aina sinne mistä pitää kaikista eniten.

      varasuunitelma olisi aina hyvä olla. sinullakaan ei ilmeisesti ole ihan kamalasti työkokemusta, ainakaan vakituisesta kokoaikatyöstä? silloin (ja muutenkaan nuorena) ei sovi olla kranttu ja media-ala ei ole mikään paras työllistäjä....

      Poista
    4. komppaan ylempää anonyymia:)

      Poista
  3. mä sain ne sieltä flickristä, mut sit piti valita koko original. Se ehdotti ittestää kokoa small / medium / large, mut original on se oikea. Muuten mulla tuli kuvat ihan oikein. Siitä napista just, missä on se "share this photo", eli kolmas ikoni kuvajanan alla. Edellinen systeemi oli kyllä parempi, anto aina oikeassa koossa kuvat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. apuaa mä en löytäny millään noita:D pitää koittaa uudestaan!

      Poista
  4. Eihän nyt yhdellä lukukerralla mitään päähän varmasti jääkkään...nimim. kauppakorkeeseen hakenut ja päässyt. eli työtä se vaatii vaan ja lukukertoja tietty vähän ihmisestä riippuen kolmesta eteenpäin:)

    ja onhan ammattikorkeissakin viestintään liittyviä aloja eikä niihin hirveesti pääsykoemateriaalia ole ainakaan oman tietoni mukaan:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mutta niihin on ennakkotehtävät, joten oon pahasti myöhässä:D

      Poista
    2. Ja miksiköhän olet myöhässä? Sinulla ei ole ollut mitään muuta kuin aikaa, sen olet itsekin tehnyt varsin selväksi blogissasi.. Oisko sen ajan voinut käyttää vähän hyödyllisemmin? Moni tekee täyspäiväisesti töitä/viimeistelee opintoja ja silti saa aikaiseksi päntättyä pääsykokeisiin. Sinulla on ollut se etulyöntiasema muihin, että sinulla ei ole muuta kuin aikaa, aikaa valmistautua kunnolla. Vaan mihin se aika on käytetty?

      Poista
    3. olisin tietysti voinu, mutta mä oon vaan tällanen. en oo vaan ettiny tarpeeks vaihtoehtoja. mä oon oikeesti maailman aikaansaamattomin ihminen, myös tällasissa tärkeissä asioissa. en oo vielä hakenu mihinkään amk:hon, mutta tein kyllä yliopistohaun, jossa tutkin samalla vähän muitakin vaihtoehtoja. päädyin hakee peräti kuuteen, eli kaikkeen mikä nyt vaan mua kiinnosti:) katoin tänään niitä amk aloja median suhteen, ja pari mihin olisin voinu hakee on sellasia, että pääsykoe on samaan aikaan ku yliopistoon. sitten taas oli pari sellasta, mihin olis pitäny tehdä ennakkotehtävät, mutta löysin ne alat tietysti vasta nyt. oon huono ihminen, tiedetään:D

      Poista
    4. Et todellakaan ole huono ihminen! Usko pois, et ole ainoa ihminen tuossa jamassa. Kaikilla ei vaan asiat luonnistu samalla tavalla ja on paljon erilaisia ihmisiä. Mutta kyllä sullakin asiat järjestyy vielä ihan varmasti!

      Poista
  5. Terve Senja,
    Hae varasuunnitelmaksi opiskelee sähköistä viestintää ammattikorkeeseen, eli toisin sanoen medianomi-opintoja. Sieltä etelästäkin löytyy kyseistä koulutusohjelmaa. Ite opiskelen tuota Joensuussa ekaa vuotta ja oon tykänny.
    Meillä pystyy suuntautumaan ensimmäisen vuoden jälkeen joko verkkomediaan tai av-mediaan. Ite suuntaudun tuohon verkkikseen, joka sisältää siis nettisivujen suunnittelua, html/css/php-kieltä, visuaalisten ilmeiden suunnittelua, gaafista suunnittelua, mobiilisovellus suunnittelua, valokuvausta, typografiaa, opetellaan photoshoppia/in designiä/illustratoria. Ite tulevaisuudessa haluaisin työskennellä AD:na, eli päättää jonkun yrityksen/lehden visuaaliset linjat ja markkinoinnit, eli miten mainostetaan ja miltä julisteet/nettisivut/esitteet/lehdet näyttää.
    Av-media taas sisältää videokuvausta, leikkausta, editointia, ääntä, ja siltä puolelta voi valmistua vaikka ohjaajaksi/käsikirjoittajaksi/tuottajaksi/äänisuunnittelijaksi/kuvaajaksi.
    Luulis olevan tällä alalla työpaikkojakin ku kaikki siirtyy vähitellen nettiin ja sähköiseen muotoon.
    Jospa saisit tästä jotain ideoita! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Komppaan tätä! Amk-pohjainen vaihtoehto ois just hyvä!

      Poista
    2. pitää kattoo tarkemmin noita:) aiemmin katoin metropoliasta digitaalista viestintää, mutta tietysti nyt vasta huomasin että pitäis tehdä ennakkotehtäviä

      Poista
  6. Nyt vaan sitkeästi eteenpäin! "Yliopistokieleen" tottuu kyllä! Mä mietin aivan samaa viitisen vuotta sitten, mutta huomasin huoleni ihan turhaksi. :) Oma käsitteistö ja sanavarasto kasvaa ihan huomaamatta!

    Kannattaa tehdä samalla muistiinpanoja ja ajatuskarttoja kun luet. Se auttaa sua fokusoimaan ajatteluasi ja näin ollen edesauttaa keskittymistäsi. :)

    Milla / millamainen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hyvä kuulla, pitää siis vaan tsempata!:)

      Poista
  7. "mä ajattelin pyhittää tän päivän ja huomisen ihan vaan tuota pääsykoekirjaa ja läksyjä varten."

    Jos meinaat viestintään päästä, niin sun pitää olla valmis pyhittämään niille jokaikinen päivä tästä lähtien. Ei sinne oikein muuten oo mahdollisuuksia päästä.. Itse luin 7-8h päivässä usean kuukauden ajan.

    Tsemppiä lukemiseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tarkotin tuolla nyt lähinnä sitä, kun lähden sunnuntaina laivalle niin pänttääminen keskeytyy pariks päiväks:) muuten kyllä varmaan meneekin päivät pitkälti päntätessä, tänään meni seittemän tuntia tuloksena 28 sivua muistiinpanoja yhdestä kappaleesta:D pitäis varmaan opetella vähän tiivistämään... mutta joo, kiitos!:)

      Poista
  8. Huomasin, että avoimessa yliopistossa voi opiskella Viestinnän perusopinnot. 7.4 alkaa ilmottautuminen kesän opintoihin... Ois tosi hyvi ku pääsisit tutustuu et millasta se opiskelu on ja valmiusia esim. ens vuonna uudestaan hakemiseen jos et nyt sisäänpääse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mut eikös se maksa ihan pirusti?:D

      Poista
    2. No ei 250 euroa, kun alat nyt vaan säästämään. Pitää miettiä mikä on tähdellistä. Ootko muuten ettiny töitä?

      Poista