5.3.2014

spring is almost here

Mä en tykkää käydä lääkärissä. No jos totta puhutaan, niin en vaan saa aikaiseksi käydä siellä, jos tarvetta tulee. Otin kesällä pienissä sievissä napakorun festareilla, joka tulehtui melkein samantien. Välillä se oli jo parempana, mutta punoitti kuitenkin aika lailla kokoajan. Tiesin, että jotain täytyis tehdä asialle, mutta en vaan halunnut. Ajattelin, että se paranee itsestään. No kas kummaa, muutama päivä sitten huomasinkin, että napakoru oli kasvanut melkein kokonaan ulos. Se oli enää ihan muutamalla millillä kiinni, joten ei auttanu muu, kun ottaa se pois. Kuvamateriaalia tilanteesta löytyy blogin fb-sivuilta:D Toinen vähän arkaluontoisempi esimerkki on se, että mulla meni monta vuotta, ennen kun uskalsin käydä gynekologilla. Nykyäänkin välttelen sitä parhaani mukaan, enkä edes muista, että millon viimeksi olisin joutunut siihen piinapenkkiin. Kaikista pahinta on kuitenkin hammaslääkäri. Mun hammaslääkäritausta ulottuu pitkälle lapsuuteen, ja se alkoi siitä, kun multa poistettiin neljä rautahammasta. Sen jälkeen tuli hammasraudat moneksi vuodeksi eri systeemeineen. Rei'iltä oon onnistunu melko hyvin välttymään, sillä niitä on paikattu multa vain kaksi. Toinen tapaus kuitenkin paheni vasta paikkaamisen jälkeen, ja jouduin juurihoitoon. Vielä Iisalmessa asuessani hammaslääkärikäynnillä selvisi, että multa pitää poistaa kolme viisaudenhammasta. Yksi niistä oli kasvamassa toista hammasta vasten, joten aika varattiin pian. No mitä mä teen? Meen perumaan sen ajan. Tosin olin jo sillon muuttanut tänne, mutta olisihan mun pitänyt varata täältä uusi aika. Nyt oon sitten kärvistellyt reilun vuoden hammaskipujen kanssa, enkä todellakaan aio mennä hammaslääkäriin. Kipua on onneksi harvoin, luulisin että lähinnä silloin, kun viisaudenhampaat kasvavat enemmän. Tiedän, että asialle täytyisi tehdä jotakin, mutta en oikeasti halua enää ikinä hammaslääkärin tuoliin. Päätin vähän aikaa sitten, että jos poistatan ne hampaat niin suostun siihen vain nukutettuna. Se taas käsittääkseni maksaa maltaita, ja eihän mulla ole varaa sellaiseen. Kaikkia varmaan kiinnosti ihan hirveesti:D Oon vaan utelias kuulemaan, että onko kellään teistä vastaavaa tilannetta, että ei vaan halua mennä lääkäriin/hammaslääkäriin? Ja jos vaikkapa sinne hammaslääkäriin on lopulta mennyt, niin millä keinolla onnistui sinne itsensä saamaan?


Hammaslääkäripohdinnat(kin) kuuluu ainakin mun mielestä lifestyleblogiin, mutta jos nyt kuitenkin siirryttäisiin pääaiheeseen, eli asukuviin. Oon niin onnellinen, että sain vihdoin kaivaa (teko)nahkatakin esille. Selvä kevään merkki! Ihan jokapäiväiseen käyttöön en kuitenkaan uskalla ohuempia takkeja ottaa, koska oon sen verran palelevaa sorttia. Varmaan vaikeeta uskoo näiden mun ainaisten sukkahousuasujen perusteella:D En kuitenkaan palele jaloista niin helposti, mutta sama mikä takki mulla on päällä ja pitää odottaa vaikka bussia vähän pitempään, niin jäätyminen on taattu. 

Joko teillä on nahkatakit käytössä?

55 kommenttia:

  1. Mulla kans toi hammaslääkäriongelma.. sain jossain vaiheessa ilokaasuhoitoa, jotta saataisiin mun hampaat kuntoon. No muutin sitten toiselle paikkakunnalle, jossa ei sitten ilokaasua saanukkaan kunnallisella puolella. Joten hoito jäi kesken moneksi vuodeksi. Nyt muutin takaisin entiselle paikkakunnalle ja täällä voisin sitä ilokaasua taas saada, mutta opiskelijana ei rahat riitä. Eikä ole enää edes rohkeutta varata aikaa. :( järkyttävä hammaslääkäripelko. Yks viisaudenhampaista on syöpynyt lähes pois, ja ien on kasvanut sen pienen hampaanjäämän päälle, joten sitä ei enää poisteta kuin leikkauksella. ja sitä en halua, ellen saa nukutusta! valehtelematta joka hampaassa reikä ja monta juurihoitoa tiedossa. mutta kun on niin kamala pelko ni en pysty tekemään asialle mitään. Koita sää rohkaistua ja mee sinne ennenku käy samoin ku mulle. kysy vaikka sitä ilokaasua! (maksoi n. 80e/ 2-3 reijän paikkaus)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. millanen toi ilokaasuhoito on, en oo koskaan kuullukkaan?:D ja mulla kans yks niistä viisauden hampaista pitäis poistaa just leikkauksella, ei hirveesti houkuta olla hereillä sellasen aikaan...

      Poista
    2. siinä hengitellää hetki happea nenämaskin kautta, sit se vaihdetaa ilokaasuun. se rentouttaa. mua se välillä jopa nukutti. Turruttaa kipua pois :) kyl se mua auttoi. mut pelko on menny nyt jo niin pahaks et se yksin ei enää riitä. t. anonyymi 18.33

      Poista
  2. Pakko korjata että *almost ja mistä toi mekko on? :) oot kaunis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hups korjasin virheen:D toi on hame ja jc:stä joskus monta vuotta sitten ostettu

      Poista
  3. Oon asunu samassa paikassa kohta 10 vuotta ja en oo kertaakaan käyny lääkärissä täällä. Terveystarkastuksissa (koulussa) ja hammaslääkärissä tottakai oon käyny, mutta en terveyskeskuksessa :D En vaan oo ollu niin kipee, että olis ollut tarvetta. Ja vaikka oiskin ollu esim. kamala kurkkukipu niin en oo mennyt :D Gynekologista puhumattakaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en onneks oo juuri koskaan kipee niin ei oo tarvinnu sen takia lähtee:D mut vielä ku asuin iisalmessa nii jouduin käymään pari kertaa lääkärissä ku mun varvas oli tulehtunu, ei ollu kyllä yhtään kivaa!

      Poista
  4. Ite pelkään ihan samalla tavalla ja mullakin on viisureiden poistoa sun muuta vielä edessä. Tutulla on prosessi jo ohi. Se kärsi niin pahasta h.lääkäri pelosta et se hammaslääkäri anto suosiolla sille lähetteen nukutukseen. Lähetteellä nukutus on paaaljon halvempi. Ite pelkään ihan hulluna ja ajattelin kans näyttää sen jos vaikka itekki saisin lähetteen. Tsemppiä! :) H.lääkäri ja viisurit on mulle tähän astisen elämäni kauhein ja pelätyin asia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sit jos saan itteni hammaslääkäriin niin ehdottomasti pyydän nukutusta, tollanen lähete kuulostaa kyllä hyvältä:)

      Poista
  5. Mun kaveri sai jonkun pelkopolin kautta käsittääkseni ilmaseks nukutuksen ku meni yleisen hammaslääkärin kautta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en oo kuullukkaan tollasesta pelkopolista:o

      Poista
  6. Apua toi napakoru xD ihan pahaa teki kattoa tota kuvaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha ei se onneks ollu kuitenkaan kipee, vähän vaan järkytti toi näky ku edellisen kerran napakorua katsoessani siinä oli sitä ihoo vielä ihan normaalisti:D mut mä kyllä nukun mahallaan niin se on voinu ihan hyvin yön aikana jotenki pahemmin vääntyä

      Poista
  7. Mä en varmaa vielä piiitkään aikaa uskalla käyttää nahkatakkeja! Sitten oikeesti, kun on lämmin niin ehkä sillo uskalla pukea nahkatakinki :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en mäkään sillon, jos tarvii paljon oleskella ulkona:) mut sitäki on kyllä aika vaikee aina ennakoida, et kauan sitä bussia esimerkiks joutuu oottamaan:D

      Poista
  8. mullakin on kasvanu viisauden hampaat, voi miten ihanaa se kipu.. :DD nyt ei oo onneksi kipuillut pitkään aikaan, varmaan kasvanu jo kunnolla! mutta enivei, todellakaan en aio niitä mennä poistamaan elleivät ne oikeesti ala mun elämää häiritsemään tai jotain!:D ei sillä että pelkäisin hammaslääkäriä, en vaan halua tuntea sitä kipua!!:DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo sama homma, että en todellakaan mene poistattaa niitä hampaita ellei oo ihan pakko ja kauheet kivut:D

      Poista
  9. Joudut paljon pahempiin (ja kalliimpiin) hoitoihin, jos annat hoitojen venyä. Mutta toki kaikki tekee itse omat päätöksensä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, suosittelen käymään säännöllisesti. Vaikka olisikin kyseessä vuosittain vaan tarkastus, sillä säästää kipuja ja rahaa kun säännöllisesti tarkastaa ylä- ja alapäänsä. Ja ihan varmasti jokainen joutuu jossain vaiheessa johonkin hoitoihin, jos ei moneen vuoteen käy lääkärissä perustarkastuksissa (esim. hammas, gyne jne.)

      Poista
  10. Mulla on sama homma, oon pitkittänyt hammaslääkärikäyntiä kohta viis vuotta... Mulla ei ole varaa siihen toimeenpiteeseen mikä mulle tehtäis ja kammoksun hammaslääkäreitä!

    VastaaPoista
  11. Täällä yks hammaslääkäripelkonen! Mulla tulehtu puoltoist viikkoo sit viisaudenhampaan ien ja jouduin sit päivystyksen kautta hakee tupla-antibioottikuurin :( Ja kuulemma pitää ainakin toi yks poistaa, saa nähä kuinka kauan menee ennen ku varaan sitä varten ajan.. :D

    VastaaPoista
  12. kuulosti niin tutulta toi hammaslääkäri pelko :D en oikeastaan tiedä ees mitä siinä pelkään mutta en vaan halua mennä sinne. tiedän että multa on pari paikkaa lähteny ja ne pitäs paikata uudelleen ettei pahenis mutta en vaan saa itteäni menemään sinne. mut kai tää on aika yleistä ! :D

    VastaaPoista
  13. mä kärvistelin kans puol vuotta viisaudenhammasta, ja sit sain vasta puolen vuoden päähän ajan. se puol vuotta meni vielä joten kuten, mutta jälkimmäinen puoli vuotta... vedin ibumaxia n. 4-5 päivässä, ja oli ihan helvettiä, mutta onneks mun äiti sit pakotti mut meneen sinne. ja siis jos oisin mennyt ajoissa, ne ois voinu vaan vetästä sen pois mutta kun en menny niin piti mennä leikkauksen kautta, makso vitusti enemmän ja piti käyä monta kertaa siellä kuvaamassa yms., ja sit sattuki enemmä ja AAGHHHH niin paljon enemmän vaivaa ku en menny heti :( kehotan että meet koska jos saat tulehuksen tms. voi olla vaikka henki kyseessä. oon kuullu että jos jonkun kaa ei saa viivytellä niin silmä- ja hammasongelmien :// pahempaa voi olla tiedossa kun se mitä nyt pelkäät jos ootat liikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi ei, kuulostaa kyllä pahalta:/ en tiiä miten saisin itteeni niskasta kiinni tän asian suhteen:D

      Poista
  14. Ihana asu :)
    Mistä toi hame on?

    VastaaPoista
  15. Muakin joskus aina jännitti mennä hammaslääkäriin tai lääkäriin mutta eipä enää. Kävin viimeksi kesäkuussa hammaslääkärissä eikä jännittänyt yhtään. Koska tiedän, että se on vapaaehtoista ja siitä on mulle hyötyä. Enemmän mua jännittää soittaa ja varata aika kun en tykkää puhua puhelimessa tuntemattomien kanssa. :D
    Ei oo järkeä kärsiä vain sen takia, että pelottaa. Kerran se kirpaisee ja sitten kun asia on korjattu, voit unohtaa sen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mut kun se kirpasee niin hiton pahasti:D vihaan varsinkin puudutuspiikkiä, inhottaa edes ajatella

      Poista
  16. Ai jollain muullakin on vaikeuksia lääkärissä käynnin kans :D oon ihan samanlainen, aina ite patistan muita lääkäriin ja hoitamaan asiat kuntoon mut ei kauhee kun ite pitäis mennä niin ei pysty :D hölmöä, tiedän. Varsinkin gynellä käynti on tosi tärkeetä, mut se koko tilanne on vaan niin kamala. Ja varmaan johtuu myös siitä et jotenkin on aina osunu töykee lääkäri/terveydenhoitaja kohdalle papa-näytettä otettaessa. Ei kiva :D mut tosiaan, kannattaa mennä hammaslääkäriin ennen ku menee asiat huonommaks. Ja kylhän se maksaa jos nukutuksessa hoidetaan hampaat, mut ajattele sitä investointina :) maksaa paljon enemmän sit korjailla jos on hampaat ihan pilalla :D ja jos on hampaat huonossa kunnossa niin suustahan voi lähtee verenkiertoon pöpöjä ja se on huono homma. Tsemiä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mut ei mulla oo niin paljon rahaa, että voisin maksaa nukutuksesta:D kiitos!

      Poista
  17. Mulla sama juttu hammaslääkärin kanssa. Hävettää ihan myöntää, että peruin puolitoista vuotta sitten porausajan ja olin niiiin tyhmä. Nyt pitää maksaa itse sekin kidutus. Oon myös huomannut, että mulla on kasvanut kolme viisaudenhammasta ja välillä särkee, mutta se on mennyt tähän asti nopeasti ohi. Tiedän kuitenkin, että ihan varmasti tulee se päivä kun särylle ei tuu loppua ja sinne on pakko mennä.. Vihaan hammaslääkäriä ja sitä että oon niin vastuuton itteni kanssa. Hallaahan mä teen vaan itselleni ja suuni terveydelle.. :/ Pitäskö tehä joku puolen vuoden haastehomma, voita pelkosi haha.

    VastaaPoista
  18. Välttelin hammaslääkäriä n. 5 vuotta vaikka tiesin, että viisaudenhampaat pitäisi poistaa ja että reikiäkin oli. Kun lopulta menin hammaslääkäriin oli tilanne jo tosi paha ja sinne menikin sitten mukavat 2000 e lopulta ja kivaa ei totisesti ollut. Tosta viisastuneena oon todennu et kannattaa mennä heti kun siltä tuntuu ja nyt käyn kiltisti tarkastuksissa tasasin väliajoin. Pelkään sitä perkeleesti mut pääsen tolleen paljon helpommalla loppujen lopuksi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. herrajestas:D kuulostaa kyllä aika isolta summalta hammaslääkärikäynnistä

      Poista
    2. Kävin yksityisellä pahan pelon takia, siksi noin iso summa :D Siellä ne ottaa sen pelon tosissaan….

      Poista
  19. Nyt ryhdistäydyt hei, aikuinen nainen :D jos pitkität hammaslääkärillä käyntiä niin ne menee vaan paskemmaks ja paskemmaks ja hoidosta tulee paitsi kalliimpi mutta myös vaikeampi ja kivuliaampi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. taidat olla oikeessa, pitäis ryhdistäytyä:D

      Poista
  20. Kannattaa ehdottomasti hoitaa nuo viisuri jutut kuntoon! Itse jouduin syömään tulehtuneeseen viisaudenhampaaseen peräkkäin 4 lääkekuuria kun en jonojen takia saanut aikaa hampaan poistoon ja se aina tulehtui uudelleen :/
    Ei se viisauden hampaiden poisto ole edes kivuliasta, itselläkin on leikkaamalla poistettu, pyytää vaan puudutusta tarpeeksi! Itselläni lisättiin 3 kertaa operaation aikana niin pysyi melko kivuttomana :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mut se puudutus on jotain niin järkyttävää:D mä vihaan sitä piikkiä!

      Poista
  21. Voi ei!:') Mulle tuli viisaudenhampaat ylös ja halusin et ne poistetaan, toinen ei edes vaivannut mut varalta:D ekan kerran luulin vaan et se kattoo tilanteen ja myöhemmin poistoaika mut yhtäkkii tajusin et se alkaa poistaa sitä jo nyt. Kysyin et sattuuko se ja se sano et jos vähänkään tuntuu nii puudutetaan lisää ja en tuntenut kyllä mitään, pari sekuntii pitii olla ettei saa nielasta etten vedä hammasta kurkkuun mut en voinu koskaa uskoo et nuin easy homma! Ja olin max 10 minuuttii koko käynnillä! Toka kerta yhtä helppo. Onko sulla ylähampaat myös? Ne ei kyllä satu, usko mua<3 enkä kyllä ees muista et puudutus ois tuntunu, sanoinki et voisin poistattaa niitä lisää mut loppu hampaat kesken;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo on ylhäällä kans ja toinen niistä pitäis poistaa:) mä oon reikienki paikkaukset ottanu aina ilman puudutusta, koska se on se pahin juttu koko hommassa:D

      Poista
  22. Ylhäältä viisureiden poisto on helpompaa kun alhaalta. Alhaalla ne on tiukemmassa ja mitä vanhemmaks tulet sitä hankalampaa se on. Itselläkin meni kyllä monta vuotta ennen kun sain aikaseks mennä ja vieläkin on yks viisuri jäljellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on just alhaalla se pahin hammas, mikä pitäis ottaa leikkaamalla pois:/

      Poista
  23. Suussa oleva tulehdus voi periaatteessa kulkeutua minne tahansa muualle elimistöön, siksi esim ennen johonkin suunniteltuun leikkaukseen menoa potilaan edellytetään käyvän hammaslääkärissä varmistamassa että hampaat ja suun limakalvot ovat kunnossa. Rohkeasti varaat ajan ja kerrot jo heti peloistasi. Toivottavasti henkilökunta ottaisi sinut tosissaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no jos nyt päädyn varaamaan ajan, niin kysyn heti siitä nukutuksen mahdollisuudesta:D koska ilman nukutusta en oikeesti pysty siihen

      Poista
  24. Mä en vaan kestä et ihmiset ei ota omaa terveyttään tosissaan... Mua ainakin itteäni pelottaa niin paljon enemmän se mitä siitä voi seuraa, jos en mee, ku se et jos meen ja hoidan itteni kuntoon. Esimerkiks itse kävin just vähän aikaa sitten vihdoin ja viimein gynellä, kun olin sitä (vaan) pari kuukautta pitkittäny. Joku pari viikkoa ennen sitä aikaa alko sattumaan alavatsaan ihan sikana, ja mulla sitten todettiinkin sairaus, joka ois johtanut lapsettomuuteen jos sitä ei olis heti alettu hoitamaan. Eli jos olisin vaan tyytyny elämään kipujen kanssa, en välttämättä vois ikinä enää saada lapsia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no tollasista kivuista tietysti menisin, mut hammaslääkäri on ihan oma lukunsa:D

      Poista
  25. Tiedoksi sulle, että helsingissä et tule pääsemään nukutukseen hammashoitoon, sinne on pitkät jonot ja siellä hoidetaan ensisijaisesti vain lapsia, joilla vaikea tilanne, eikä hoitoa saada mitenkään muuten onnistumaan, sekä tietysti kehitysvammaisia lapsia ja aikuisia, joille hoito on usein lähes mahdotonta. eikä hoito todellakaan ole täysi-ikäisille ilmaista nukutuksessakaan, alle 18-vuotiaille toki on. esilääkitys on aina mahdollista saada (rauhoittava lääkitys, joka annetaan noin tuntia ennen toimenpidettä ja tekee vähän unettavan olon ja usein jälkeenpäin tapahtuneesta ei muista juuri mitään). sinulla on nyt jatkuva tulehdus suussasi ja verenkierron kautta se voi päästä mihin tahansa elimistössä, esim. sydämeen. on myös mahdollista, että tulehdus juuri esimerkiksi alahampaasta leviää nieluun ja sitten ollaankin jo tehohoidossa ja kyseessä on siis todella vakava asia.
    oletan kuitenkin, että huolehdit hyvin hampaidesi terveydestä muutoin, eli peset 2 kertaa päivässä, käytät hammaslankaa ja vältät happamia tuotteita (esim. limsa ja energiajuomat) ja liiallista sokerin saantia. näin reikiä ei tule, eikä hoitoa tarvita. mutta yleensähän se menee niin, että ihmiset tulevat kovalla äänellä vaatimaan nukutusta ja ilokaasua ja sitä että hammaslääkäri taikasauvaa heilauttamalla hoitaa koko suun kuntoon, vaikka itse ei olla valmiita tekemään YHTÄÄN MITÄÄN oman suun terveyden ylläpitämiseksi, vaan harjaa heilautellaan suussa maksimissaan kerran päivässä ja kokista kyllä juodaan litratolkulla. viisureiden puhkeamista ja niistä mahdollisesti johtuvaa tulehdusta tietysti ei itse voi estää millään.
    kaiken kaikkiaan tuo kitinä on todella ärsyttävää ja ihan oikeasti: se on ihan sinun oma ongelmasi, jos et asiaa hoida kuntoon. hammaslääkäriä lähinnä vituttaa se, että hoitoa ei olla valmiita vastaanottamaan vaikka sitä olisi miljoonaan kertaan suositeltu ja se olisi vielä helppoa. mutta auta armias kun särky tulee ja poisto on vaikeaa, paraneminen hidasta, puutuminen huonoa vuosia kroonistuneen tulehdustilan takia - sitten kyllä kaikki vika on hammaslääkärissä ja itketään kuinka huonoa hoitoa saa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi rauhottava lääkityski olis tietysti hyvä, pitääpä kysyy jos jossain sais:)

      Poista
  26. ompa ihana hame! mistäs se on:)

    VastaaPoista