5.4.2014

risteilyllä

Moikka! Nyt ajattelin vihdoin kertoo vähän siitä meidän melkeinpä viikon takaisesta risteilystä. Tällä viikolla on ollu niin paljon kaikkee, että unohdin kokonaan ensinäkin kuvien läpikäymisen. Kuvia tuli otettua kyllä melko vähän, eli tais olla parempaakin tekemistä:D Oon varmaan joskus maininnu siitä, että pelkään (myös) laivoja. Tarkemmin sanottuna sitä, että laiva uppoaa. Oon tästäkin aiheesta lukenu kaikki mahdolliset asiat ihan vaan ruokkiakseni sitä pelkoo. Nyt olin yllättävän rauhallisin mielin lähdössä tonne risteilylle, kunnes paljastui, että meidän hytti oli alimmassa kerroksessa ja vieläpä veden alla:D Kaksi autokantta siinä päällä, olis ollu varma kuolema jos laiva ois vaikka johonkin törmänny. Hiukan kyllä ahdisti tuonkin takia oleskella hytissä, mutta kyllä mulla on ihan hyvä luotto noihin risteilyihin. Mitä nyt vaan päädyin laivalla googlettamaan estonian onnettomuudesta...:D Eniten mua pelotti kuitenkin hissi, jolla mentiin sinne alimpaan kerrokseen. Käytössä oli vaan yksi hissi, ja sekään ei toiminu kunnolla. Ne nappulat ei tahtonu reagoida, eikä edes ovia saanu auki sellaisessa tilanteessa. Hissit on kamalia! Mutta joo, etten kuulostais liian pelkurilta, niin parempi siirtyä aiheesta toiseen. Oltiin ootettu tietysti eniten laivan buffettia, eikä tarkotuksella oltu syöty mitään. Jostain ihmeen syystä varattiin paikat vasta jälkimmäiseen buffettiin, joten nälkä oli ihan mieletön. Kun vihdoin päästiin syömään, oli edellisestä ruokailusta kulunu jo 15 tuntia. Ihan typerää tehdä noin, mutta kerrankos sitä:D Syötiinki sitten ihan urakalla, seurauksena kolme tuntia hytissä makoilua. Ei meinattu millään jaksaa nousta, koska oltiin niin hemmetin täynnä. Ens kerralla en todellakaan syö niin paljoo! Mulle käy aina Ruotsin risteilyllä niin, ettei tarkoitus ole juoda ensimmäisenä iltana paljoo. Sama tarkotus oli tällä kertaa, ja lopputulos myöskin. Nimittäin ihan jäätävä krapula seuraavana päivänä... Mulla ei oo yleensä ikinä krapulaa, joten ei voi muuta kun ihmetellä, että miks just nyt. Lähdettiin siitä huolimatta heti laivan saavuttua keskustaan, jossa meni ainakin tunti ihan vaan istuskellessa. Mä meinasin jo luopua shoppailusta ja lähtee takas laivaan, mutta onneks olo lopulta parani. Shoppailtua tuli vähän liikaakin, tai no liian kalliisti. Mulla ei ollu selkeetä käsitystä kruunun kurssista, vaan muistelin, että 500 kruunua on 50 euroa. No euromäärä olikin sitten enemmän, mikä tuli huomattua tietysti vasta kotona tilitietoja katsellessa.

Mutta joo, toisena iltana otettiin vähän iisimmin sekä ruuan että juoman suhteen. Ei siitä sen enempää, tuli jo melkonen romaani kirjoitettua:) Mulla oli asu Ruotsia varten suunniteltu, mutta tietysti unohdin siihen kuuluvat nahkahousut kotiin. Sen takia ei tullu edes asukuvia otettua, eikä kyllä hirveesti kuvia muutenkaan. Nyt niihin vähäisiin kuviin ettei tää postaus jää pelkäks tekstiksi!

 Oli siis oikein mukava minireissu laivapelosta huolimatta!:D

Kärsiikö kukaan teistä laivapelosta?

20 kommenttia:

  1. Haha, mäkin pelkään laivan uppoomista ihan sikana ja ainahan täytyy lukee just kaiken maailman uppoomisista netistä! :-D Hurjan nättinä oot ollu reissussa :>

    VastaaPoista
  2. Hei oon miettiny, että varaisin mulle ja poikaystävälle risteilyn parin viikon päähän Tukholmaan, niin mulle tuli nyt muutama kysymys mieleen aiheeseen liittyen! :D Eli olitteko 2 yötä laivalla ja paljonko teillä oli aikaa shoppailla Tukholmassa? Menittekö taksilla vai kävellen satamasta keskustaan? Olitteko kahdestaan reissussa? Paljonko Tukholman laivamatkoille on ikäraja (oon ymmärtäny että 21 vuotta) ja jouduitko hankkimaan jonkun lupalapun tms? Ainakin Tallinnan risteilyillä on aika tarkkaa, että alle 21-vuotiailla täytyy olla joko yli 30-vuotias seuralainen tai lupalappu mukana. :D Oon siis ite 20-vuotias, niin sillä kyselen noista ikärajoista. Kiitos jo etukäteen jos jaksat vastailla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oltiin joo 2 yötä, shoppailuaikaa tais olla joku seitsemän tuntia. nykyään pääsee 18-vuotiaskin risteilylle ilman huoltajaa/lupalappuja:) oltiin siis kahdestaan. mentiin taksilla keskustaan, mutta se tosin oli aika kallista:D kannattaa ihmeessä lähtee!

      Poista
    2. Eikä pääse. Ainakaa helsingistä

      Poista
    3. kyllä pääsee:) miten muuten mekään tuonne oltais päästy? siljan sivuilta voi tarkistaa!

      Poista
    4. Satamasta menee laivayhtiöiden busseja rautatieasemalle mistä on lyhyt matka drottningatanille. Maksaa noin 5e, suosittelen mieluummin kun kallista taksia :)

      Poista
    5. Ihan rahan hukkaa mennä taksilla. Laivayhtiön bussit on ihan kätevä vaihtoehto ja ainakin Viking line satamasta jaksaa ihan hyvin kävellä jo kaupoille. Julkisella liikenteellä pääsee myös.

      Poista
    6. Ekalle anonyymille muuten tiedoksi vaan, että jos se ikäraja olisi vielä 21 v ja alle sen ikäinen tarvitsisi sen lupalapun, niin sen huoltajan olisi myös oltava laivalla mukana ja minun käsittääkseni sen ikäinen kumppani ei kelpaisi huoltajaksi tuossa tilanteessa, mikä vähän tyhmää oli musta... Mutta onneks nyt 18 pääsee laivalle myös:) Ja mäkin suositten laivayhtiön bussia, jos on ekaa kertaa menossa, mutta metro on myös halpa ja kätevä, jos ei "pelkää lähteä seikkailemaan" sillä:)

      Poista
  3. Ootte ihan super söpö ja kaunis pari!

    VastaaPoista
  4. Minäkin pelkää laivojen uppoamista. Enkä todellakaan ota ikinä niitä hyttejä mistään autokannen alta. Risteilylle menessä varaan itse aina hytit, enkä edes kerro kanssamatkustajille halvemmista vaihtoehdoista c-luokassa vaan otan aina hytit B-luokasta. Jos B-luokka on myyty täyteen niin sitten maksetaan vähän ekstraa ikkunasta.
    Tarkastan laivalle tullessa myös pelastussuunnitelman ja mietin reittini kokoontumispaikalle. Tosin Silja Europalla on tullut oltua niin monesti, että reittit ja paikat on vähän liiankin tuttuja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. me taas päädyttiin tohon c-luokan hyttiin just siks, että se oli tarjouksessa:D ei tullu mieleen varatessa, että se olis oikeesti siellä veden alla

      Poista
  5. Olisin mielelläni lukenut enemmän teiän reissusta, joten et liian pitkää tekstiä kirjoittanu. Tosi kauniina oot taas ollut:) minkä ikäinen Roope muuten on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. roope on mua tasan kuukauden nuorempi, eli täyttää kans kohta 21:)

      Poista
  6. paljon sulla meni rahaa tuolla?:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en tiiä edes tarkalleen, mutta ihan liikaa:D

      Poista
  7. Mä lähden ens perjantaina risteilemään tyttöporukalla. Ois kiva kierrellä kauppoja, mut mun matkaseuralaiset on yleensä aina liian "väsyneitä" siihen. :D

    Milla / millamainen

    VastaaPoista
  8. Laivalla on kyllä aina ihan parasta!:) Mä en ole ikinä ollut noissa c-luokan hyteissä, kun ois ihana kamalaa nukkua siellä alhaalla, vaikka hytissähän nyt käydään nukkumassa. Kerran oli ikkunaton hytti ja olin ihan panic kun ei voinut katsella mitä keskikäytävällä tapahtuu:D

    VastaaPoista
  9. Monelta teillä lähti laiva? Oliko ne kaupat heti sitten auki, et pystykö käydä ostaan juomista sieltä esim lavan? Vai otitteko suomesta mukaan? :)

    VastaaPoista