10.6.2014

munakasrulla

Ruokaohjeiden aika! Mä tosiaan koitan vältellä hiilareita, joka asettaa jonkin verran haasteita ruuanlaittoon. Yleensä tulee syötyä maitorahkaa, kananmunia, kanaa tai jauhelihaa sekä parsaa tai kasviksia. Vaihtelu kuitenkin virkistää, joten olen innostunut vääntämään munakasrullan pari kertaa viime aikoina. Joskus koitin tehdä munakasrullan kokonaan ilman jauhoja, mutta lopputulos oli melko lässähtänyt. Uudestaan kokeillessa oon huomannu, että ihan pieni määrä jauhoja riittää onnistuneemman rakenteen aikaansaamiseksi.

085-001
Tarvitset:
7 kananmunaa
5dl maitoa
0.5-1dl jauhoja (esimerkiksi vehnäjauhoja)
400g jauhelihaa
1prk tomaattimurskaa
tuoretta basilikaa
sipulia
valkosipulia
juustoraastetta
mausteita

1. Laita uuni lämpenemään 200 asteelle.

2. Sekoita kananmunat ja maito keskenään. Lisää joukkoon hieman jauhoja, basilikaa, suolaa ja pippuria. Mä oon sekoittanu kananmunat ja maidon tehosekoittimella ja siirtänyt sitten isoon kulhoon muita aineksia varten.

3. Kaada seos pellille ja laita uuniin noin 25 minuutin ajaksi.

4. Valmista pohjan valmistuessa täyte. Pilko sipulit ja valkosipulinkynnet ja kuullota niitä paistinpannulla öljyssä. Lisää joukkoon jauheliha. Jauhelihan kypsennyttyä kaada sekaan tomaattimurska ja basilikaa. Mausta mielesi mukaan (mä laitoin suolaa, pippuria, paprikajauhetta ja chilijauhetta).

5. Ota pohja uunista ja halutessasi kumoa se toisen leivinpaperin päälle (samalla tavalla kun kääretorttua tehdessä). Mä en oo käyttäny tota kaatamistekniikkaa, koska pelkään pohjan menevän rikki:D

6. Kaada täyte pohjan päälle ja kääri rullalle. Ripottele päälle juustoraastetta, ja käytä rullaa uunissa vielä sen aikaa, että juusto sulaa.

Bon appétit! 
Ootteko te kokeillu munakasrullaa jollain muulla tavalla? Täyte-ehdotuksia otetaan vastaan!:)

18 kommenttia:

  1. Muista että proteiinia ei tarvii syödä kuin viimestä päivää, noin 1g proteiinia/painokg riittää päivässä :) ylimääräinen protsku muuttuu rasvaksi. Eri asia niillä ihmisillä jotka treenaa ihan hulluna, mutta ns. "normaali ihminen" ei tarvii haalia proteiinia joka paikasta. Ja kananmuna saattaa nostaa kolesterolit taivaisiin. Ihan vinkkinä vain, en uskokkaan että syöt mitään liikaa :) hyvältä näyttää munakas!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tiedetään, roope osaa neuvoo mua niin hyvin noitten juttujen kanssa:) kiitos!

      Poista
  2. Ootko kokeillu kasvisruokia? :) Niistä sais monipuolista ja ennenkaikkea terveellistä vaihtelua ruokavalioon. "Tavallisin" VHH-dieetti joka perustuu ylettömälle maitotuotteiden ja lihan käyttämiselle on pidemmän päälle raskas ja yksipuolinen ruokavalio.

    Mm. kikherneet, linssit, tofu ja erilaiset pavut on hyviä proteiininlähteitä ja niitä voi käyttää salaateissa tai vaikka kastikkeissa. Näiden vähähiilarisuudesta en tiedä mutta mun lempiruokia on mm.kesäkurpitsa"spagetti" (kesäkurpitsasuikaleita paistettuna) ja linssi-tomaattikastike. Mun lemppariaamupala on kookospuuro, johon tarvitset muutaman ruokalusikan kookosjauhoa ja (kasvi)maitoa. Kookosjauho muuttuu keitettäessä ja sekotettaessa puuromaiseksi. Päälle marjoja, kardemummaa tai kanelia, nam! Kookosjauho on vähähiilarista ja aika edullista.

    T. Ruokaan intohimoisesti mutta liha/maitotuotteisiin erittäin epäluuloisesti suhtautuva vegaani :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon tosi nirso ruuan suhteen, enkä oo koskaan osannu oikein syödä kasviksia. pitäis opetella! kiitos vinkeistä:)

      Poista
  3. Kannattaa kokeilla jauhojen korvaamista raejuustolla, toimii myös :)

    VastaaPoista
  4. oiii nami kuulostaa hyvälle! mä kokeilen :3

    VastaaPoista
  5. Oooh miten herkullisen näköistä ja kuulosta :D Joskus on tullu tehtyä vähän vastaavia, mutta kiitos muistutuksesta!<3

    VastaaPoista
  6. tajuuatko että pelkissä munissa on n. 560 kaloria...? jos siis kaikki ohjeen ainekset menee tuohon :/ pitää niitä annoskokojakin vähän tarkkailla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Ihmisen mahalaukku on noin kahden nyrkin kokoinen tyhjänä, kannattaa miettiä noin niinkuin konkreettisesti paljonko syö :D usein tulee mätettyä ihan liian iso annos naamaan ja sit on ähky.

      Poista
    2. no nytte hei silmä ja järki kätteen! tuohan on pellillisen ohje kuten tekstistä tullee kyllä ilmi jos ei oo niin hirveä hoppu neuvomaan toista käestä pitäen :D jos joku laittaa blogiin ohjeen pitsasta, josta tullee pellillinen, niin ei se nyt ehkä meinaa sitä että änkäsee sen koko satsin kerrala naamaan, kuten ei kukkaan varmaan syö kattilallista keittoa vaikka ohje olis kattilalliseen.

      Poista
    3. haha joo tosiaan ois pitäny varmaan mainita, että tuolla ohjeella tulee pellillinen ruokaa:D en mä sitä koko rullaa itsekseni vetele tietenkään:) ja mä syön ylipäätään pieniä annoksia kerralla, koska tuun jo niin vähästä täyteen (sitten taas kohta on nälkä...:D)

      Poista
    4. siks lisäsinkin"jos kaikki ohjeen ainekset menee tuohon" kun en ollu varma. siis mistä hitosta sitä voi tietää kun ei tollasia tee et onks toi se käärittynä kokonaan vai what :D paljo noita saa yhestä pellillisestä?

      Poista
    5. No eiköhän jengillä toimi ihan omat silmät? Jos reseptiin tulee 7 kananmunaa ja 400 grammaa jauhelihaa, niin ei varmaan ihan yhden hengen pienestä välipalasta. :D Ja pellillisestä tulee varmaan niin monta annosta kuin mitä itte jakaa.

      Poista