4.6.2014

ohi on!

Mun ensimmäiset ja viimeset pääsykokeet on vihdoin ohi! Niin ihanaa, kun ei tarvii enää stressata lukemisesta ja käyttää siihen aikaa. No miten se pääsykoe sitten meni? Huonosti:D Kun avasin koepaperin ja näin kysymykset, meinasin rueta itkemään. Ihan älyttömän vaiketa kysymyksiä! Olin opetellu muutaman tärpin tosi hyvin, mutta vaan yks niistä hyvin opettelemistani aiheista oli pienessä roolissa yhdessä tehtävässä. Great! Kokeessa oli kaks osioo: kirjallisuuskoe sekä aineistokoe. Kirjallisuuskokeesta täytyy saada vähintään puolet (9p) oikein, että aineistokoe edes arvioidaan. Samoiten aineistokokeesta täytyisi saada vähintään 9 pistettä. Tiesin heti, että en tuu saamaan kummastakaan osiosta niin paljoo. Mielessä kävi jo luovuttaminen, mutta sitten päätin, että mun pitää edes yrittää. Niimpä mä sit istuin siellä reilu neljä tuntia viidestä, ja koitin rustata paperille edes jotakin. Kahteen tehtävään en osannu vastata yhtään mitään:D About 1/3 mun kanssa samassa salissa kokeen tehneistä lähti heti kun sai. Hakijoita tonne viestintään oli tällä kertaa vajaa 700 ja 25 otetaan sisään. En tiiä paljon kokeessa oli ihmisiä, mutta varmasti vähintään se 25, jotka osas vastata mua paremmin. En tiedä, että uskallanko ottaa riskin ja hakea ensi keväänä uudestaan. Pääsykoekirja pysyy hyvin todennäkösesti samana, eli aikaa lukemiselle kyllä olis. Mä en vaan tiedä, että tuleeko mun äly jatkossakaan riittämään pohdiskeleviin tehtäviin. Mulla on ihan hirvee ahdistus päällä sen suhteen, että mitä mä nyt sitten teen. En todellakaan haluais toista välivuotta, ja jos lasken kevään yhteishaussa media-alojen varaan, voi kolmaskin välivuosi olla edessä. Mä en vaan yksinkertasesti tiedä, että mitä muuta mä voisin hakea opiskelemaan. Media-ala on ainoo mikä mua kiinnostaa, mutta kun en todellakaan ole ainut, joka just sille alalle haluaa. Mulla ei oo ees pahemmin mitään kilpailuviettiä, ja ajatuskin kilpailusta tolle alalle ahdistaa. Jotain muuta täytyy siis vaan keksiä. Onko siellä muita samassa tilanteessa olevia?

013-001031-001
068-001
034-001
037-001
014-001
064-001
074-001
Jakku diy, hame jc, toppi seppälä ja kengät oasap (saatu)

Yllä asukuvia maanantailta, jolloin ajeltiin takaisin Helsinkiin. Ollaan täällä vielä ensi viikko, jonka jälkeen suuntana olisi taas Iisalmi. Juhannuksena mennään tällä kertaa Himokselle, en malta oottaa! Mä todennäkösesti tuun olemaan ainakin heinäkuun Iisalmessa ja haenkin sieltä nyt kesätöitä. Haluaisin majailla välillä myös Helsingissä, mutta toi parempi puolisko tekee töitä Iisalmessa ja haluaa nyt muutenkin olla vielä siellä ennen kun opiskelut (toivottavasti) alkaa. Roopella oli eilen myös pääsykokeet täällä Helsingissä ja ainakin mä ootan peukut pystyssä, että se pääsis tänne opiskelee. Jännät paikat!

Asusta vielä sen verran, että päällä oli mun muutaman vuoden takaisen diy-projektin tulos eli musta jakku ketjuilla. Olis niin kiva taas tuunata jotain vaatetta, mutta inspiraatio vaan puuttuu. Olisko teillä vinkkejä jostain hyvistä diy-jutuista? Älkää muuten ihmetelkö mun ripsiä nyt parin viikon aikana. Mun ripsihuolto nyt vähän siirtyi, eikä mulla oo kun muutama ripsenpidennys jäljellä. Käytän nyt huoltoon asti tekoripsiä, ettei olis ihan alastomat silmät:D Mun omat ripset on kyllä suht pitkät, mutta en vaan osaa enää olla ilman minkäänlaista pidennystä. Asiaa saattais auttaa hyvä ripsari, mutten viittis käyttää parin viikon takia uuteen ripsariin rahaa, köyhä kun olen:)

Mitä tykkäätte asusta?

92 kommenttia:

  1. ihana asu, tollanen siluetti on sun kropalle niin imarteleva:D korostaa kivasti vyötäröä ja saa parhaat puolet esiin, eikä oo ns. säkkimäinen...tällasia ehottomasti lisää!:)

    VastaaPoista
  2. Ulkomaille voi olla helpompi päästä opiskelemaan sellasia aloja, mihin Suomessa on vaikee päästä. Esim. Ruotsiin haetaan yo-todistuksen ja lukion päättötodistuksen perusteella eikä pääsykokeita yleensä ole. En tosin tiedä media-alasta et onko siinä... Hakuprosessikin on käsittääkseni yksinkertanen ja opiskelu samalla tavalla ilmaista kuin Suomessa. Kannattaa siis miettiä mahdollisuuksia myös Suomen rajojen ulkopuolelta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ulkomailla opiskelu toisaalta houkuttelis, mutta sitten siinä on se, että jos roope pääsee suomeen opiskelee ja en usko et pystyisin olee irinasta erossa niin paljoo:) kiitti vinkistä kuitenki!

      Poista
    2. Aikasemmin kommentoin samaan aiheeseen tsemppejä ym mukavaa, mutta nyt on pakko sanoa että tolla asenteella sä et ikinä tuu saavuttaan unelmias. Amis on liiian outo, yliopistoon ei voi ees yrittää, ulkomaille ei voi lähteä opiskelmaan, poikaystävän/koiran takia ei voi mennä sinne tai tänne. Keksit kaikille monille kymmenille ideoille mitä me lukijat ollaan ehdoteltu jotain (teko?)syitä, mikset voi tehdä sitä tai tätä.

      Poista
    3. justhan mä yritin yliopistoon, en oo sulkenu vielä amista pois ja tiedän, etten pystyis lähtee ulkomaille asti:)

      Poista
  3. Kuinkahan paljon sit loppujenlopuksi haluat päästä opiskelemaan jos et vaivaudu valmistautumaan niin hyvin että sulla olis paremmat mahdollisuudet päästä sisään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. valmistauduin parhaani mukaan ja olinhan mä valmennuskurssillakin:)

      Poista
    2. Niin ehkä sun ÄO ei sit vaan riitä.

      Poista
    3. se on (muka) joku 80 prosenttia korkeempi ku ihmisillä yleensä;D no ei, luulen et kohtaloks koitu mun huono muisti. ihan liikaa muistettavaa asiaa:) helppohan niihin tehtäviin ois ollu vastata, jos ois muistanu, että mitä siinä haetaan. yks tehtävä oli esim sellanen, että piti jotain tekstiä arvioida yhden sosiologin ajatusten perusteella, enkä mä muistanu et mitkä ne sen sosiologin ajatukset oli:D

      Poista
    4. Olet vain laiska. Ei kouluun vaan pääse ilman panostusta. Älä viitsi sitten valittaa, kun mihinkään et pääse.

      Poista
    5. Ei niitä asioita tarvitse MUISTIN varaan jättää, vaan ne täytyy YMMÄRTÄÄ. Ja ennen kaikkea sitä oppimaansa tietoa täytyy pystyä soveltamaan, mikä ei oikeasti ole lainkaan vaikeaa, jos asian on oikeasti ymmärtänyt. Sulla on ollut aikaa lukea koko vuosi kun et ole tehnyt yhtään mitään, siinä ajassa olisi helposti oppinut oikean lukutekniikan ja mitä enemmän lukemaansa kertaa, sitä enemmän tieto alkaa "loksahtaa" paikoilleen ja asioita ymmärtää. Jos tämä oli sinun valmistautumista "parhaasi mukaan", niin kannattaa antaa koko asian olla, ymmärrät varmaan, ettei pelkkä kouluun pääseminen riitä vaan siellä täytyy myös selvitä kurssista toiseen, gradusta jne. joka tuolla sinun hommallasi ei onnistuisi ikinä. Motivaatio ei ole sitä, että pelkästään haluat päästä kouluun, vaan teet KAIKKESI että sinne myös pääset. Lopeta nuo tekosyyt, niistä kärsit vain sinä itse, ei kukaan muu. Sinuna ehkä alkaisin miettiä jotain aivan muuta alaa, jotain missä ei ole mitään suurempia haasteita, mutta että voit tehdä töitä ja ansaita rahaa ja sitten vapaa-ajallasi intohimoisesti "harrastaa" muotia ja muita sinua kiinnostavia asioita.

      Poista
    6. nyt täytyy kyllä sanoo, että ethän sä sitä voi tietää, että millaset lukumetodit mulla on ja miten paljon oon lukenu:) ymmärrän että haluut vaan auttaa, mutta tollanen analysoiminen ihmisestä ketä et tunne kun pintapuolisesti on vähän outoo

      Poista
    7. Ihan parissa postauksissa oot maininnut että pitäisi lukea mutta ei inspaa tms. Turha itkeä että ei pääse kouluun kun et selvästikään ole valmis pistämään parastasi päästäksesi sinne! Et ole myöskään ole kauhean vakavastiotettava toimittajan alku kun sinulla ei tunnu olevan edes äidinkielen perus oppi perillä.
      Suosittelen sulle vaikka tota Omnian siivouspuolta, helppo päästä sisään ja töitäkin on :)

      Poista
    8. niin millä perusteella ei olis? oikeesti on tullu mieleen pari kertaa laittaa tänne blogiin kuva mun ellen työtodistuksesta, että tietäisitte, että mä en oo niin paska mitä jotkut luulee:D ja voi että mulla kiehuu näitten joittenki kommenttien kanssa yli, vaikka yleensä en jaksa ottaa pultteja. sä ite kirjotat äidinkielien perus_oppia, ja tuut mulle sanoo ettei mulla oo äidinkieli hallussa?

      Poista
    9. Sun lukumetodi on se että sä kirjotat käsi kipeenä muistiinpanoja (kopioit kirjan tekstiä?) tuntitolkulla , mutta yhdessäkään välikokeessa et ole menestyny.

      Poista
    10. Minä en myöskään haaveile toimittajan urasta :)

      Poista
    11. Sulta ei onnistu edes isot alkukirjaimet ja pisteet nii oo hiljaa :D

      Poista
    12. aa, sä siis arvioit mun äidinkielen taitoa sen perusteella, miten vastaan kommentteihin? tää blogi ei oo mikään virallinen paikka, vaan kirjotan täällä enemmänkin puhetyyliin:) enpä mä kyllä ainakaan lue sellasia blogeja, missä kirjotetaan kirjakielellä. mut se on se ja sama, koska mä en oo teille (sulle?) mitenkään tilivelvollinen mistään. kävi jo mielessä alkaa kirjottaa tätä blogia oikeesti ihan pintapuolisesti, jotta jokaiseen mun tekemiseen/sanomiseen ei tartteis tarttua. mutta se on selvää, että suurin osa mun lukijoista ei ole kuten sinä.

      Poista
    13. Sehän sua vituttaakin kun ollaan oikeassa! Pitäähän jonkun sut palauttaa maanpinnalle kun leijailet jossain pilvissä ja ne sun "paremmat" lukijat on sun kanssa siellä.

      Poista
    14. niinpä niin:) musta tuntuu, että yks ihminen siellä vaan vauhkoaa, eli en välttämättä puhuis monikossa.

      Poista
  4. Haluaisin lohdutuksena sanoa, että oon ite ollut samassa tilanteessa pari vuotta sitten. Menin pääsykokeeseen ja sali oli täynä ihmisiä (myöhemmin sain kuulla, että hakijoita oli noin 1000) ja sisään otettiin 40. Vastastin moneen kysymykseen täysin arvailemalla, mutta kuinka ollakkaan ihme tapahtui ja nyt sitä ollaan opiskeltu jo 2 vuotta :D eli koskaan ei kannata menettää toivoa, vaikka kuinka tuntuis ettei onnistunut.

    Ja tuohon alan valintaan ainakin itellä toimi se, että marssin välivuotenani työkkäriin ja kokeilin työharjottelun muodossa pariakin sellasta alaa, joita pidin edes vähän mielenkiintoisena (: rahaahan siitä saa naurettavan vähän (työttömyyskorvausta), mutta ainakin sai kokeilla erillaisia juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oho, sulla on käyny tuuri!:) mä oon koittanu työkkärin kautta päästä johonkin lehteen harjotteluun, mut kaikkiin otetaan vaan opiskelijoita:/

      Poista
  5. Tosi harmi kuulla, ettei menny putkeen :(

    Ootko ajatellu, että yrittäisit korottaa yo-arvosanojasi? Korottaminenhan on täysin mahdollista ja voisi jatkossa auttaa etenkin AMK-valintakokeisiin pääsemisen suhteen.

    Toinen ajatus, nyt kun oon huomannu kuinka kovaa haluat alalle, on se, että olisit vuoden töissä (välittämättä mitä hommia ne on:kaupan kassa, siistijä, puhelinmyynti jne.) jonka avulla rahoittaisit opintosi esim ulkomailla? Monessa Euroopan yliopistossa ei ole yhtä tiukat pääsyvaatimukset ja paljon englanninkielisiä koulutusohjelmia. Kieltäkin ehtisi kertailla vuoden aikana =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. koitin just syksyllä korottaa äikkää, mut se ei noussu:) en tiiä mitä siitä tulis, jos opiskelisin englanniks tuota alaa, kun en kuitenkaan oo niin hyvä noissa kielissä:D suomen rajojen sisäpuolella koitan pysyä!

      Poista
  6. Ohhoh vieläköhän on vapaita kesätyöpaikkoja? :o toivottavasti saat duunia. Jos et pääse yliopistoon/AMK niin entä amiskaan media-assariksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toivotaan että olis, kyllä mulla on nyt ainakin pari juttua vireillä:) täytyy miettii tota amiskaa, vaikka olis se kyllä outoo mennä amiskaan tässä vaiheessa

      Poista
    2. Mäkin kävin lukion ja pidin kaksi välivuotta miettien et mitä haluun opiskella,nyt sit valmistuin ammattikoulusta yo-pohjaselta linjalta :) eli ei se ole outoa mennä amikseen kun on lukion käynyt

      Poista
    3. amiksessa on paljon erilaisia ihmisiä eri lähtökohdista, varsinkin yo-pohjaisissa koulutuksissa on vaikka minkä ikäsiä ym niin tuskin se enää silloin oudolta tuntuis kun siellä opiskelee. :)

      Poista
    4. no sittenhän se vois olla hyvä vaihtoehto:) mulle tuli vaan ekana mieleen, et sit kaikki muut on siellä monta vuotta nuorempia ku minä:D

      Poista
  7. Hae ihmeessä töitä. Harva ihminen pystyy elään niin että on vaan monta vuotta tekemättä mitään ja lukee pääsykokeisiin. Tulevaisuudessa on aina plussaa kun on työkokemusta, ei näytä hyvältä cv:ssäkään että on ollut monta vuotta vaan välivuotta pitämässä työttömänä.
    Työkkärin kautta varmasti voi kokeilla monenlaisia eri töitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä tää blogi vie aikaa ihan kiitettävästi, että en mä ihan tekemättömänä oo:) eikä todellakaan oo suunnitelmissa olla opiskeluun asti ihan ilman töitä

      Poista
  8. Mites joku kulttuurituottaja AMKssa? Joitakin tuttuja sieltä valmistunut, jotka työskentelevät nyt isoissa mediataloissa. Vaikka se ei kirjoittamiseen valmista, niin veikkaan, että se antaa hyvät valmiudet toimia erilaisissa mediaympäristöissä ja olisi ainakin jonkinlainen koulutus. Sillä vois yrittää saada jalkaa sen kuuluisan oven väliin. :) Ootko yrittänyt työkkärin kautta ylelle tai maikkarille?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä hain itseasiassa sinne sillon ku lukio loppu, mutta ennakkotehtävät meni sit vissii liian huonosti:D ei siitä tosin haittaa oo jos koitan vielä uudestaan! en oo toistaseks koittanu muihin ku lehtiin:)

      Poista
    2. Vanha juttu, mutta pakko nyt kommentoida tähän, että kulttuurituottaja-opintoihin on todella vaikea päästä myös! Ei siis tosiaan kannata hakea, jos ei tuottajaksi oikeasti halua. Metropolia taitaa olla Humakin lisäksi ainoa joka pääkaupunkiseudulla tuottajia kouluttaa, ja sinne ainakin on soveltuvuushaastattelu, josta ei varmasti pääse läpi, jos ei aidosti ole halua tuottajaksi (nimimerkillä kokemusta on!). Käytännössä kaikki valitut opiskelijat ovat myös sellaisia, joilla on kokemusta tuotannollisista jutuista, tunnen pari tyyppiä sieltä ja ovat sellaisia jotka ovat jo teininä järkänneet musaproggiksia, teatteria, olleet vapaaehtoisina tapahtumissa jne...

      En ole lukenut tätä blogia kauhean säännöllisesti, silloin tällöin käyn kurkkaamassa mitä sulle Senja kuuluu :) Jos ei tänä vuonna opiskelupaikkaa irtoa, neuvoisin ilmoittautumaan avoimeen yliopistoon viestinnän perusopintoihin, ellet olet niitä jo suorittanut? Joo, maksaahan ne, mutta jos teet ne suoraan avoimen yliopiston alaisuudessa (etkä minkään opiston kautta), hinta on 250€. Jos siis haluat Helsingin yliopistoon opiskelemaan viestintää, niin tuosta olisi hyötyä? Jyväskylän ja Tampereen yliopistoilla on avoimen kautta myös journalistiikkaa/tiedotusoppia/kirjoittamista, ja ne opinnot tapahtuu useimmiten verkko-opintoina, niin ei ole väliä vaikka itse olisit Helsingissä. En millään usko, että muistisi ei riittäisi tai olisit muuten vain tyhmä, luulen vaan että sun pitäisi oikeasti opiskella välillä eikä pelkästään lukea pääsykokeisiin. Mä en olisi itse ikinä päässyt yliopistoon jos pelkällä lukiopohjalla olisin hakenut, kävin vuoden avoimessa yliopistossa (ja opiskelin kyllä ihan eri alaa kuin mihin sitten hain, eli kasvatustieteitä ja psykaa :D ) ja se auttoi tosi paljon, oppi lukemaan tentteihin oikein ja pääsykokeessa oli jotenkin helpompaa kun tiesi vähän miten piti vastata.

      Poista
  9. Onneksi teit kuitenkin sen kokeen loppuun täysillä, sitäpaitsi ei koskaan voi tietää miten hyvin tai huonosti muilla menee! Joskus kokeet on ihan perkeleen vaikeita, mutta yhtä vaikeita ne on silloin muillekin, ettei vaikeus itsessään vielä kerro mitään :) Ja jos haluat oikeasti tuonne niin ei muuta ku jatkat lueskelua! Nyt voi lukea rennommin, mutta aika kannattaa tottakai hyödyntää silti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep jos ootan nyt siihen ens kevääseen hakemista, niin samahan mun on käydä koittaa uudestaan yliopistoon ku kuitenki oon jo lukenu kirjan moneen kertaan niin väkisinki jotain on jääny päähän:)

      Poista
  10. Ei amiskaan oo missään vaiheessa outoa mennä opiskelemaan! Sä pääsisit yo pohjaseen koulutukseen joka kestäis VAAN kaksi vuotta! Saisit itsellesi edes jonkun ammatin ja kun opiskelisit sitä media-alaa pääsisit myös niihin lehtiin harjoitteluihin! Ja voisit siinä samalla vaikka valmistautua niihin pääsykokeisiin jos koet tarvetta kouluttaua myöhemmin korkeammin. Koskaan ei oo liian myöhästä. Anna sille ajatusta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, saisit kallisarvoista kokemusta ja osoittaa motivoituneisuutta mennä vaikka sinne amiskaan, parempi niin kuin jäädä rannalle ruikuttaa :D siitä ois apua sit yliopistossakin jos sinne vielä haet/pääset. Tsemiä, kyllä asiat vielä jotenki suttaantuu :D

      Poista
    2. alatte saada mut vakuuttuneeks tosta amiksesta!!:)

      Poista
    3. Tutki myös amisten täydennyshaut!! :)

      Poista
  11. Oot kyllä niin avuton ihminen. Hankkisit nyt ees helvetti töitä etkä eläs pummina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hmm mitäs tossa postauksen lopussa lukee?:)

      Poista
    2. joo ootkii tosi ajoissa ton työpaikan hommaamisessa, koko vuosi ollu aikaa ja nyt päätät yrittää hommata töitä...............

      Poista
    3. hohhoijaa:D jos olisit seurannu mun blogia yhtään tarkemmin niin tietäisit, että oon koittanu saada oman alan töitä. tän blogin pitämisenkin kanssa riittää ihan kivasti hommaa, eli en mä ihan tyhjänpanttina oo ollu jos sä sitä. koska harjottelupaikkaa ei oo löytyny niin nyt on hyvä aika laajentaa semmosiin töihin, mitä nyt vaan sattuu saamaan:) en tajua miten sua jaksaa edes liikuttaa mun asiat niin paljon?

      Poista
    4. Oon kyllä lukenu myös niistä sun aiemmista hauista "omalle alalle". Sulla ei kuitenkaa oo mitää virallista koulutusta niin jännä että kuvittelit ees pääseväs harjotteluun minnekään hienoon lehteen. Ja sillonki oisit voinu avartaa sitä sun työhakua paikkoihin minne sulla ois mahollisuuksia ees päästä. Ja ei Mua liikuta varsinaisesti sun asiat niin erityisen paljon, ärsyttää vaan kaikki tommoset siivellä eläjät ylipäätään, niitä on ihan liikaa.

      Poista
    5. ensinäkään en elä siivellä, toiseks en kuvittele pääseväni noin vaan mihinkään. tähän asti ainoa este sille, etten oo päässy hakemiini paikkoihin on ollu se, että en oo opiskelija tai harjottelijoita ei olla oltu lähiaikoina ottamassa. se on harjottelupaikalle katos paljon helpompaa järjestää harjottelu opiskelijalle.

      Poista
    6. mitä oman alan töitä?

      Poista
  12. pakkoa sanoa (media-alalla työskentelevänä), että jos sulla ei oo yhtään kilpailuviettiä, on todella vaikee pärjätä media-alalla. siellä on vaan niin paljon ihmisiä, jotka osaa asiansa ja oikeasti haluaa tehdä sitä juttua niin, että jaksaa ja tahtoo kilpailla, että jos ite et oo sellanen, vaikee päästä mihinkään :/ Harmittavaa mutta totta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä taas uskon, että hyvillä suhteilla pääsee jo pitkälle:) mut pitää vissiin koittaa hankkia sitä kilpailuviettiä!

      Poista
    2. Suhteilla pääsee pitkälle, ainakin ehkä taloon sisään, mikä saattaa olla jo se ratkaiseva juttu. Aika paljon oppii tekemällä töitä. Mutta ei toki siitä kilpailuvietistä ole yhtään haittaakaan alalla... ;)

      Media-assistentti vois olla yks vaihtoehto, mutta sen käyneenä on ollut tosi hankala saada työtä. Mun mielestä korkeakoulututkintoa arvostetaan paljon, joten esim. joku medianomi / insinööritutkinto taskussa oot jo kovaa valuttaa media-asisstenttien hakiessa samoja paikkoja.

      Mutta elä vielä luovu toivosta, voihan olla, että koe oli kaikille vaikea

      Poista
    3. mitä mä oon kuullu niin muutki on sanonu sitä koetta vaikeeks, joten ei auta kun toivoo parasta;D

      Poista
  13. Kannatan myöskin tuota amista, ihan jo se elämänkokemus mitä sen aikana saat lisää voi olla iso apu sitten taas noissa pääsykokeissa :) Monella alalla johon otetaan nuoria ihmisiä on oikeasti älyttömästi etua jos on vähän sitä kokemusta, mistä vain. +Se itsevarmuus joka kehittyy tekemisen ja oman osaamisen kautta auttaa varmasti myös tuohon kilpailuvietti asiaan, ei tarvitse pyrkiä olemaan ikuinen ykkönen joka asiassa jos on itsevarmuutta vain olla ja tehdä asiat niin että hei, mä osaan, mähän teen! Tsemppiä :)

    VastaaPoista
  14. komppaan kans tota amista! tosiaan kun siellä on niitä YO-pohjaisia opintoja, niiin siellä on oikeesti kaikenikäisiä opiskelijoita:) mulla yksi kaveri esim opiskelee sellaisessa ja on itse 23, eikä ole ollut yhtään outoa ja vielä paljon häntä vanhempiakin opiskelee siellä:D että kannattaa tsekata niitä seuraavaksi!:) ja tottakai kannattaa vielä yrittää sinne viestintään, onhan tässä vielä vuosi aikaa lukea ja opetella niitä asioita, jos nyt et pääse sisäään:) kyllä unelmiensa eteen pitää tehdä töitä:)

    VastaaPoista
  15. http://www.kyamk.fi/Hakijalle/P%C3%A4iv%C3%A4opetus/Kulttuuriala/Muotoilu%20syksy/ Kantsii perehtyä muihinki ku helsingin kouluihi jos on kova hinku opiskelee, niihin kun on paljo helpompi päästä sisään! Esim designer-stylistiks valmistuttua voit tehdä myös toimittajan työtä. :) Ja haku on syksyllä että et oo myöhässäkään jos yhtään kiinnostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos mun päivän pelastamisesta!<3 toi ala kuulostaa täydelliseltä! oon valmis kulkee koulumatkat helsingistä kouvolaan ton alan takia, jos pääsisin sisään:D

      Poista
    2. täällä kouvolassa on edullista asua, eli kannattaisi muuttaa jos pääsisi :D

      Poista
    3. muuten vaikka joo, mutta sitten pitäs olla etäsuhteessa:D kyllä mä sen matkustamisen varmaan kestäisin

      Poista
    4. Vuonna 2013 KYAMKIin muotoilijalinjalle hakijoita 434 joista sisään päässyt 35.

      Poista
    5. helpompaa ainaki päästä ku tohon helsingin yliopiston viestintään:)

      Poista
  16. Hei kannatan kanssa amista! Onhan aina noita aikuispuoliakin, jos ei kiinnosta mennä nuorempien sekaan. Itseä juuri kiinnostaa aikuiskoulutus, kun tiedän jo etten tule pärjään hyvin missään pääsykokeissa! Niin menen tuosta mikä kuulostaa helpolta vaihtoehdolta eli amis :) Se olis sulle siis hyvä myös! ja pääsisit harjoittelemaan lehtiin :---- )

    VastaaPoista
  17. Ja jos päädyt siihen että haet (ja pääset) amikseen, on siitä hyötyä myös mahdollista AMK-hakua ajatellen :) kun vedät amiksesta huippuhyvän todistuksen, niin voit hakea niillä (paremmilla) arvosanoilla AMK:iin! Silloin ei ole niillä lukion arvosanoilla merkitystä haussa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä! Oikeesti suositeltava vaihtoehto.

      Poista
  18. Ompa kiva asu!:) sopii sulle. Ja mä oon myös tulossa Himokselle, jos törmätään niin varmasti tuun moikkaamaan(jos uskallan):D

    VastaaPoista
  19. olin sun kanssa siellä samassa salissa tekemässä koetta :-) eka ajatus ku näin sut siinä sen salin ulkopuolella oli et oot livenä oikeesti älyttömän paljon kauniimpi ku kuvissa! :-D aattelin et sulla ois just menny se koe tosi hyvin ku olit siellä niiiiin keskittyneen näkösenä :-D mä vaan ite pyöriskelin siel penkissä ja vilkuilin muita ja tyyliin revin hiuksia päästäni ku tuntu et oon ainut ketä ei osaa yhtään mitään :-D okei kyllä mäkin sinne paperiin jaksoin melkein loppuun saakka koittaa vääntää vastauksia, mut vähän luulen kans että ei taida tänä vuonna vielä koulupaikkaa irrota. ooksä miettiny jos alottaisit lukeen tota avoimessa? emmä tie onks sulle jo joku tätäkin tyrkyttäny, mut ite oon ainaki aatellu et meen sit tonne avoimen puolelle jos en nyt kouluun pääse. jos oikeesti tuntuu et toi viestintä ois se sun juttu niin toi vois olla ihan varteenotettava vaihtoehto. tietty se pitkä miinus että se maksaa, mutta en tiiä saiskohan jostain sit kumminkin jotain tukia siihenki. ite oon nyt pari välivuotta viettäny töissä niin oon onnistunu saamaan jonkun verran rahaa säästöön :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en tiiä vielä tosta avoimesta ku siinä on just se ongelma, että se maksaa:) haha joo koitin keskittyä parhaani mukaan ku muistelin, että mitä missäkin kohdassa haetaan:D ja hei kiitos paljon!!

      Poista
    2. Avoin yliopisto ois superhyvä, niin saisit samalla selville onko viestinnän opiskelu oikeesti sun juttu. Jos ei vaikka ookaan, nii ehit miettii muita vaihtoehtoja ennen ens hakuja. Suomen kielen opinnot ois myös hyödyllisiä ja kaikki luovan kirjottamisen ym. kurssit. :) Varmaan sun porukat voi vähän kustantaa opintoja? :)

      Poista
    3. no siitä en tiiä;D kiitos vinkeistä!

      Poista
    4. Hei, vastaan nyt vielä tähänkin että toki ne avoimen kurssit maksaa, mutta hinta on vaan 10€/opintopiste. Jos siis teet perusopinnot, se on 250€, mutta jos teet vaikka jonkun 3 tai 5 pinnan kurssin, se on 30€ tai 50€! Ei oikeesti voi olla hinnasta kiinni. Tai totta kai ymmärrän, että työttömänä ei oo hirveesti rahaa, mutta kun jättää vaatteen tai pari ostamatta niin se on sitten jo siinä. Kannattaa oikeesti tsekata myös tuo avoin vaihtoehto, niistä opinnoista olisi ihan käytännössäkin hyötyä koska sitten kun pääset sisään, saat ne opinnot hyväksiluettua. Ja viestinnän opiskelusta avoimessa on varmasti hyötyä myös pääsykokeita ajatellen (siis että on helpompi lukea ja ymmärtää sitä kirjaa). Avoimen opinnot on aina yliopistojen tutkintovaatimusten mukaisia, että jos meet Helsingin avoimeen, siellä opiskellaan ihan ne samat jutut kuin viestinnässä yliopiston puolellakin.

      Poista
  20. Kela ei vaan maksa sit mitään tukia jos avoimen kautta opiskelee :)

    VastaaPoista
  21. Mites olisi ammattikoulussa aikuispuolella opiskelu esim. Kampaajaks tai kosmetologiks? Nehän liittyy myös muotiin ja koulutus kestää vain sen pari vuotta, eli voisit samalla lukea pääsykokeisiin ja tietäisit kauneudesta yms. Mistä olisi hyötyä jos joskus kirjottaisit johonkin muotilehteen?:) esim. Stadin ammattiopistossa aikuistenkoulutushaku alkaa taas lokakuussa, ja koulutus alkaisitammikuussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon myös miettiny tota alaa ihan amk:ssakin:) katsotaan, katsotaan!

      Poista
  22. Kannattaa tuota avointakin harkita, vaikka muiden kommenttien perusteella se amis olis myös hyvä vaihtoehto. Kerran se kirpasee maksaa avoimen opintokokonaisuuden maksu, mutta sitten onkin vuosi aikaa suorittaa opintoja + saa jonkinlaisen kuvan siitä, millaisia asioita yliopistossa sitten opiskeltaisiin (tuntuu melkein että avoimessa on tiukempi arvostelu ku yliopistossa... :D) + antaa sitten varmuutta pääsykokeisiin kun on asioita kauan aikaa sisäistäny ja kirjottanu esseitä. Ittellä sen kokonaisuuden maksu myös motivoi tekemään ne kurssit loppuun ajoissa ettei rahat menneet hukkaan! Kannattaa myös vertailla noiden eri avoimien hintoja, esim. Helsingin yliopiston viestinnän perusopinnot kustantaa sen 250e ja Jyväskylän taas 200e (ja näyttäisi olevan lähiopetusmahdollisuus Helsingissä + verkko-opinnot).

    VastaaPoista
  23. Jos opiskelee avoimessa, ei saa opintotukee eikä asumislisää kelalta:(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. auts se on kyllä vähän huono:/

      Poista
    2. No mutta avoimen opintojen yhteydessä ehtii kyllä ihan hyvin käydä töissä, ainakin osa-aikaisesti. Riippuu vähän miten paljon niitä opintoja ottaa.

      Poista
  24. Voi helvetin kuustoista.:-D Miten voi olla tuon ikänen ihminen vielä noin AVUTON?

    Mikään ei kelpaa ja vanhemmilla asuvaa koiraa pitää ajatella opiskelujen valinnassa.... Apua! Mun käy sua sääliks, sulla tulee olemaan tosi vaikea elämä jos vaan "oma ala" on se, missä suostuu työskentelemään. Pidätkö blogin kirjoittamista jotenkin työnä? Samanlaisia asukuvia toisensa jälkeen ja valitusta kuinka olet lihonut mutta et laihtumisen suhteen jaksa tehdä mitään, sama pääsykokeiden kanssa, sisään pitäisi päästä mutta lukeminen ei nappaa. Haloo, HERÄÄ!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tässäkin postauksessa sanoin, että täytyy harkita muita aloja:) muuta sanottavaa mulla ei sulle olekaan, kun että kukaan ei pakota sua lukemaan tätä blogia. niin ja jos bloggaaminen ei sun mielestä käy työstä, feel free to try it yourself:)

      Poista
  25. Sulla ei taida olla hajuakaan kuinka typerän ja laiskan kuvan olet itsestäsi netissä antanut. En tarkoita pelkästään tätä postausta vaan koko blogiasi. Tuntuu että sulta ei oikein onnistu mikään, ei laihduttaminen, ei työ- tai kouluasiat, et jaksa siivota eikä sulla pysy puhelimetkaan ehjänä. So sad, i'm just saying.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. miten puhelimien ehjänä pysyminen liittyy laiskuuteen?:D

      Poista
  26. HUOM! En enää julkaise tähän postaukseen tulevia kommentteja, koska homma on lähteny jo(i)llain ihan käsistä. Mä oon ennen säästyny melko hyvin tällaselta paskalta, joten kieltämättä on käyny mielessä, että siellä kommentoi yks ja sama tyyppi jatkuvasti jotain paskaa. En voi tietenkään olla varma, mutta on se outoo, että mua kohtaan hyökätään tolleen yhtäkkiä. Jopa läskiks haukkumisen ymmärrän, mutta en sitä, että peräti mun kirjoitustaitoja ruetaan arvostelemaan. Tämä on blogi, en kirjoita täällä mitenkään virallisesti. Miksi pitäisikään? Mulla ei oo mitään tarvetta kuitenkaan todistella kenellekkään yhtään mitään. Mun elämä on joo ollu varsinkin alkuvuodesta yhtä helvettiä, mutta kokoajan menossa parempaan päin. En avaudu syistä tai koko asiasta tällä hetkellä ainakaan yhtään mitään, mutta muistakaa, että tässä blogissa ei tule koko mun elämä ilmi. Mä oon joo laiska, mutta sentään kerron siitäkin suoraan. Oon tyhmä kun saapas, enkä osaa lukea oikein edes pääsykokeisiin. Mutta tiedän tasan tarkkaan, etten ole ainut ihminen maailmassa, jolla kaikki asiat eivät vain suju. Se on elämää, ja aina voi kehittyä kaikessa mitä tekee. Mulla kävi mielessä rajottaa asioista kertomista, mutta sitä mä en kuitenkaan tee. Jatkossakin mua voi neuvoo ja auttaa asioissa, mutta tollanen arvostelu menee vähän liian pitkälle. Jotta se loppuisi ainakin tämän postauksen osalta, niin nyt pistän tosiaan stopin kommenttien julkaisemiselle tähän postaukseen. Amen, olen puhunut! Ja kaikki arvostelijat hei, pitäkää kiva kesä ja keskittykää siihen omaan elämäänne, kerta te olette niin hyviä lukemaan pääsykokeisiin, laihduttamaan jne:)

    VastaaPoista
  27. Ihan oikein pistää stoppi tollasille kommenteille! Hyvä sinä! Kenelläkään ei oo oikeutta arvostella sua yhtään missään asiassa! Muista että sulla on varmasti rikas elämä( en tosin sua tunne tai ole vielä paljon sun blogiin tutustunut, mutta uskon niin.!!) ja jaksa aina kulkea se nokka pystyssä ja ylpeänä itsestäsi. Älä välitä muiden mielipiteistä, arvosta itseäsi juuri tuollaisena, me ollaan kaikki yksilöitä ja ei meidän pitäiskään itseämme toisiin verrata. Olishan tää maailma tylsä jos kaikki näyttäis samalta. :) olet kaunis nainen, oo ylpee siitä! Pysy aina just tuollaisena. <3

    VastaaPoista
  28. Tosi ikävänkuuloisia kommentteja. Toivottavasti oma opiskelupaikka vielä löytyy, tsemppiä vaan hakuihin! Jos kulttuuriala kiinnostaa, käy tsekkaamassa:
    http://www.lily.fi/blogit/40-hours-and-counting

    VastaaPoista