23.7.2014

tilannekatsaus

Heippa! Ajattelin purkaa vähän ajatuksia, ja kertoo teille mun laihdutuksen etenemisestä. Oon nyt onnistunu tsemppaamaan itteeni ruokavalion kanssa, mutta mikä tärkeintä, oon ruennu käymään salilla. Tehtiin mulle Roopen kanssa ihan saliohjelmakin, joka jakautuu tällä hetkellä kolmelle päivälle. Ruokavaliossa tapahtu vähän liikaa lipsumisia aiemmin (uusia perunoita, patonkia jne), mutta nyt sen suhteen on menny hyvin. Mun äiti tekee joka kesä mansikkakakun, jonka onnistuin eilen skippaamaan painostuksesta huolimatta. Pysyttelin vaan poissa kotoa, ettei houkutus olis käyny liian suureksi:D Nyt mulle on jotenkin tullu entistä enemmän paineita. Huomasin nimittäin, että mun reisissä on raskausarpia. Ihan oikeesti. Pieniä jälkiä on ollu varsinkin toisessa reidessä jo pitkään, mutten osannu yhdistää niitä raskausarpiin. Siinä vaiheessa kun Roope tunnisti ne raskausarviksi (ne ei siis näy kunnolla, mutta kysyin erikseen että mitä nää nyt on), mulla purskahti itku. Miten oon voinu päästää itteni tähän kuntoon? Yleisesti ottaen kaikki taitaa nähdä itsensä peilissä isompana mitä on. Mä taas oon tainnu katsoa peilikuvaani päin vastoin, koska en oo pitäny itteeni niin lihoneena mitä oikeesti olen. Pakko myöntää, että kaiken lisäks mä vihaan salilla käymistä. Treenaan kyllä kunnolla, mutta en mä saa sitä hyvää fiilistä treenin päätteeksi, mistä moni aina puhuu. Mä vihaan sitä, että vähintään kaks seuraavaa päivää menee lihakset kipeenä. Jalkapäivien jälkeen on pahinta, koska en pysty edes kävelemään kunnolla. Tietysti se on merkki siitä, että treeni on tehonnut, mutta en vaan osaa iloita siitä.

Ihan niinku mun pään sisällä olis enkeli ja piru. Toinen haukkuu mua läskis ja patistaa salille, toinen puolestaan toteaa, että ethän sä nyt niin lihava ole - älä ota turhia paineita. Kuulostaa naurettavalta, tiedetään:D Toinen juttu mihin mulla menee hermot, on ruokavalio. Haluan tuloksia nopeesti, joten oon nyt ollu tosi tiukka sen suhteen. Yleensä syön kanaa ja parsakaalia, mikä alkaa tulla jo korvista ulos. Välillä tulee syötyä muutakin lihaa kasvisten kanssa, mutta mä vaan alan kyllästyä. Just kun kerkesin tykästyä grillattuun ananakseen, lähti sekin pannaan. Oon käskeny Roopee, että sen pitää oikeesti vahtia mun syömisiä tarkkaan. En mä ite ollu ajatellu sitäkään, että miten paljon sokeria ananaksessakin on. Onneks mulla kuitenkin on joku, joka tietää asioista paremmin ku minä:) Ennen lämmittelin ennen salitreeniä 20 minuuttia, mutta nyt se menee niin päin, että treenin alkuun otan viiden minuutin alkulämmittelyn ja loppuun 15-20 minuuttia. Roope nimittäin kerto, että ennen treenaamista lämmittely polttaa hiilareita, mutta treenin jälkeen lähtee se pahin, eli rasva.

Oon huomannu, että mulla on kokoajan nälkä. Syön säännöllisesti, mutta en vaan tule annoksista täyteen. Oon kokoajan miinuskaloreilla, joten annoskokojakaan ei voi nostaa. Mä niin toivon, että tää oikeesti tuo tuloksia, etten ihan turhaan oo joutunu kärvistelemään. Tällasia mietteitä tällä kertaa! Onko kukaan teistä samankaltaisessa tilanteessa?

051-001
076-001
066-001
091-001
093-001
Paita cubus, hame jc, kengät forever21, kaulakoru ebay ja kello glitter (saatu)

Kuvituksena julkaisematta jääneet asukuvat viikonlopulta. Mä tosiaan innostuin viimeksi Helsingissä ollessani vähän shoppailemaan. Olin tuhlaillu jo ihan tarpeeks ja päätin että nyt riittää, kunnes sitten kävelin Cubuksen ohi ja näin miten toi paita oikein huusi mua puoleensa:D Kokoja ei enää ollut, mutta musta toi paita vaan näytti niin multa, että mun oli pakko ostaa se. Mulle käy itseasiassa aika harvoin niin, että joku vaate näyttää (omasta mielestäni) just mulle tehdyltä. Muilta sitä kuulee kyllä usein (just sillon ku mulla ei oo varaa).

73 kommenttia:

  1. Oot kyllä niin ihanan aito! Mahtavaa, että uskallat noin avoimesti kertoa täällä kaikesta! :) Mutta jos yhtään lohduttaa, niin mulla on myös noin, että toinen ääni päässä käskee syömään ja toinen taas varoittelee lihomisesta. Kuulostaa hullulta. :D Ja mullakin on raskausarpia reisissä, mutta myös kyljissä... Joillekin niitä tulee helpommin, kun taas jotkut säästyy raskausarvilta jopa raskausaikana...

    VastaaPoista
  2. Voi, mä voin niin samaistua! Ite alotin salilla käynnin alkuvuodesta, ja alussa etenkin oli kamala treenihimo. Näin kesää kohden salilla käyminen alkoi tökkimään ja koko ajan pelottaa, että luovutan. Laihtumista ei ollut tapahtunut juuri lainkaan, joka omalta osaltaan lannisti mua. En ollut käynyt kesän aikana vaa'alla kertaakaan ja viime viikolla, kun kävin, olin laihtunut 4 kiloa! Voi sitä fiilistä!

    Koko jutun pointti on siis se, että älä ota liikaa stressiä. Älä käy vaa'alla joka viikko, älä ole liian tiukka ruokavalion suhteen. Jos ei huvita mennä salille, tee vaikka kotitreeni tai käy lenkillä. Tärkeintä on kuitenkin, että tästä tulisi elämäntapa vai mitä? :-) Mielummin niin, että teet pikkuhiljaa muutoksia elämässäs sen liikunnan ja ruokavalion suhteen. Ja muista vaihdella näitä molempia aina tietyin väliajoin, ettei ala kyllästyttää! Tsemppiä! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en itse asiassa oo käyny vaa'alla varmaan vuoteen, koska en ite omista sellasta eikä niitä tuu oikein vastaan:D mulla ei oo siis pahemmin hajua siitä, että minkä verran ees painan tällä hetkellä. ja joo, tarkotus ois ottaa ihan elämäntavaks toi ruokavalio ainakin, ei ehkä näin tiukasti kuitenkaan:) kiitos!

      Poista
  3. Aina ku nälättää liikaa niin juo vettä maha täyteen niin ei tee mieli syödä enää :D Ajattele myös että ruoka on vaan polttoainetta sun keholle eikä mitään muuta ja vedät ne kasvikset vaikka naama irveessä. Älä kuitenkaa vedä mitään hurjia miinuskaloreita, hiljaa hyvä tulee! Suosittelen myös intervallitreenejä :)

    VastaaPoista
  4. Pakko sanoa et raskausarpia on kyllä lähes tulkoon kaikilla eikä se kerro välttämättä lihomosesta vaan esim kasvamisesta. Itelläni on painoindeksi 18 eli olen melkeempä alipainoinen ja silti reidet ja perse on ihan täynnä raskausarpia :D mut toivotan sulle hirveesti tsemppiä ja toivottavasti pääset itteesi tyydyttäviin tuloksiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, olen joskus lukenut jostain, että naiset/tytöt joilla ei ole yhtäkään raskausarpea ovat tooodella harvassa :D

      Poista
    2. en mä oo ees tienny:D mutta luulen kyllä, että mulle ne on tullu ihan vaan siitä, ku mun perse on levinny ku pannukakku

      Poista
  5. Ensiksikin tuo asu on aivan ihana ja toisekseen en oo ainakaan vuoteen nähnyt kuvia, joissa oisit näyttäny yhtä hyvältä ku näissä! Sulle passaa hiukset tuolleen, ettei ne oo niin "pöyheästi" niin sun kasvot näyttää kapeammilta kun ne on jo itsessään niin kauniin muotoset :) Ja sitten siihen varsinaiseen asiaan. Mun mielestä salitreeni ei sitten ole se sun juttu kerta et siitä yhtään nauti. Mun mielestä moni myös tuudittautuu siihen, että kun käy salilla niin laihtuu. Salilla voi toki laihtua, mutta siihen tarvii aerobista liikuntaa! Sanoisin, että käy mielummin lenkillä ja tee kotona/pihalla/puistossa jossain liikkeitä ihan vaan omaa kroppaas ns painona käyttäen. Rehellisesti sanottuna määkään en juuri tykkää käydä nimenomaan siellä salilla. Rakastan treeniä ja sitä tunnetta, mutta paljon mielummin treenaan kotona tai kotipihalla. En oikeastaan hyödynnä salilla edes juuri mitään laitteita, perus painoja ja tankoja vaan. Kaikkien erikoisten hifistelylaitteiden kanssa voi helposti tulla myös silleen "sokeaksi" ja kuvitella kuinka paljon on nyt rehkinyt vaikkei se olisi oikeasti mitään jos saman määrän laittaisi esimerkiksi juoksumatkaksi tai raakojen punttien nosteluun. Ehkä ymmärrät mitä meinaan vaikka onki vaikea selittää :D Voit toki käydä salilla, mutta kunhat se ei oo ainoa, millä yrität pudottaa painoa. Mielummin jätät salin vaikka kertaan (tai kahteen) viikkoon ja keskityt lenkkeilyyn ja kotona tekemiseen. Teet vaikka x-hyppyjä 50, vatsalihaksia ja selkälihaksia ja niistä nimenomaan syviä lihaksia, dippejä vaikka sänkyä tai sohvaa apuna käyttäen, polvennostojuoksua vaikka 1min ja kaikkea vaan tuon tapaista mitä keksit ja voit muuttaakin liikkeitä ja jonkun tuollaisen setin teet kolme kertaa. X-hypyt ainakin on ihan älyttömän hyviä vaikka kuulostaa ehkä tyhmiltä :D Tai jos sulla on jossain lähistöllä portaat tai ylämäki niin mee juoksemaan sitä tai jos ei huvita juosta niin sitten vaikka vaan tehokkaasti kävelemään. En todellakaan mikään ammattilainen ole enkä voi sanoa muita perusteluja kuin, että hyväksi on todettu näin käytännössä :D Mää en itse ainakaan lähtis salitreenillä laihduttamaan tai sitten sen pitää olla oikeasti aika erilaista treeniä kuin mitä porukka siellä yleensä vetää. Toivottavasti otit jotain selkoa tästä ja sori jos on jotain kirjotusvirheitä tms ku en nyt ehi lukea...

    Ja vielä tosta kun sanoit, että kaikki tuntuu näkevän itsensä lihavempana niin mulla myös on ennemmin samoin päin ku sulla :D Ikävä kuulla, että sulla tuli niin paha mieli siitä huomiosta, mutta ehkä se nyt sitten toimi riittävänä motivaationlähteenä, jotta saat kroppas sellaseksi, että nautit!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi ihana ku jaksoit kirjottaa noin pitkästi!<3 mulla on vaan sellanen homma, että vihaan lenkkeilyä vielä enemmän kun salilla käyntiä:D toi salilla käynti on kuitenkin siitä hyvä, että kalorit palaa vielä treenin jälkeenki. ja mulla on esim. niin löllökädet, että haluun saada ne löllöt timmimmäksi nostelemalla niitä tankoja ja puntteja. mutta noi vinkit oli kyllä hyviä, mitä kotonaki voi tehdä! eri asia vaan et mitä se mun alakerran naapuri helsingissä tykkää jos pompin ja riehun;D

      Poista
  6. Jos salitreeni tuntuu susta noin vastenmieliseltä, niin suosittelen oikeesti ottaa siihe sivuun jotakin sellasta liikuntaa, josta oikeesti tykkäät! :) Ruuan suhteen ois kyllä tärkeetä omaksuu sellaset tottumukset, joista voi tehdä tavan. Tai ettei käy niin, et ensin vetää hurjilla miinuskaloreilla ja sitten kun on päässyt tavotteeseen, niin palaakin siihen entiseen ruokavalioon ja tapoihin. Eli toisin sanoen sellanen tasanen vauhti laihtumisen suhteen on ehkä toimivin. Vaikka joo, ymmärrän kyllä tuon, että haluaa nopeesti tuloksia :D Ja kuten yhdessä aiemmassa kommentissa jo sanottiin, niin vaa'asta luopuminen on hyvä! Seuraa ennemmin peilin ja esim. vaatteiden kautta kehitystä, äläkä ota kovaa stressii mistään vaa'an lukemista :) Tsemppiä hirveesti tähän projektiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep vaakaa en tosiaan oo koskaan harrastanu, vaan se peilikuva on tärkein:) kiitos paljon!

      Poista
  7. Jos treenaus salilla ei kertakaikkiaan kiinnosta, niin eti jotain muuta :) ite käyn salin ohella myös jumpissa (bodypump ja combat) ja voin lämmöllä suositella niitä :) kaikille ei sovi sali, se on vaan totuus! Eti itelles sellanen liikunnan muoto josta oikeesti tykkäät, niin motivaatiokin kasvaa sen myötä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kävin jossain vaiheessa helsinkiin muuttaessani pari kertaa ryhmäliikuntatunneilla, mut ne ei oikein ollu se mun juttu:) pienempänä tykkäsin uida kovasti, eli ehkä pitäis koittaa uintia seuraavaks:) kiitos!

      Poista
  8. Ite heräsin kans siihen ku lantioon, reisiin ja polvitaipeisiin tuli raskausarpia... nyt -22kg ja ei niitä enåän niin huomaa. Hyvin haalistunu ja menny suppuun, mutta vähän tietty näkyy. Kova tsemppi vaan päälle!

    VastaaPoista
  9. Voi Senja, musta tuntuu pahalta sun puolesta. Oot aivan upee nainen, et yhtään ylipainonen. Huikeen kaunis niin sisältä kun ulkoakin, eikä sulla oo mitään syytä laihduttaa. En tiedä mistä ne paineet sulle tulee, että pitäis olla pienempi. Surettaa vaan, että joudut väkisin menemään salille ja olla nälässä:( Jos kuitenki haluat edelleen pudottaa painoa niin yritä löytää joku toinen liikuntamuoto joka olis mukavampi!:) ei sen pitäis olla semmosta inhottavaa... Mutta oot kyllä mun lempibloggaaaja, just sen takia että oot niin uskomattoman ihana ja rehellinen, avoin ja upea. Et kaunistele asioita, mitä muut piilottelee. Ai niin, ja toi paita on ihana! :) tsemppiä jatkooon murunen:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi miten ihanasti sanottu, kiitos paljon!<3

      Poista
    2. Yhdyn tämän anon kommenttiin! Oon lukenu sun blogia jo jonkin aikaa ja olen kans sitä mieltä, että just sä et tarvitse laihdutusta kun oot tommosena upea nainen. Toivottavasti esim Roope kertoo sitä sulle usein. Jokaisen suupalan kyttääminen on oikeasti paskaa pidemmän päälle, tiedän itsekin. Ehkä olisi hyvä syödä perusterveellisesti JA herkut siihen päälle välillä, jos mieli tekee. Elämästä tulisi nauttia. :)

      Ja niin kuin monet täällä huutelevat, lopeta se sali jos se on ihan vastenmielistä. Se loppuu meinaan kuitenkin jossain vaiheessa, jos siitä ei tykkää. Sitten se inhottaa niin ettei koskaan enää halua salille. Uinti on kiva jos sitä on harrastanut, ja siinä näkee niin nopeasti sen kehityksenkin että kuinka lujaa jaksaa mennä. Siis kuinka lujaa, ei kuinka paljon kaloreita palaa. Itsellä loppuu innostus esim juoksulenkillä aina jos ajattelen kaloreita. Kantsii ajatella sitä itse lajia! :)

      Poista
    3. kesällä on kyllä vaikee välttyä herkuttelulta, mutta jospa tästä selvittäisiin:D kiitos paljon!

      Poista
  10. Jos salitreeni ei nappaa, jätä se pois. Harrasta sellaista liikuntaa, josta tulee hyvä mieli ja on mielekästä tehdä. Tarkoituksena olisi kuitenkin saada liikunta osaksi elämäntapoja ja jos liikuntamuoto on mieleinen, on sitä mukava myös lähtee harrastamaan. Tuntuu, että kaikkien pitäisi nykyään käydä salilla, kun on tämä kauhea salibuumi meneillään, mutta eihän se niin mene, että kaikki tykkäis salista. Ei kaikki tykkää esim tanssistakaan ja ei jengi käy tanssitunneilla, jos ei nauti siitä. Miks pitäis käydä salillakaan, jos ei tykkää siitä? Kaikkihan meistä haluaisi nopeasti tuloksia, mutta pitää muistaa, että nopeat tuloket myös katoavat nopeesti. Painin myös painoni kanssa (kiitos herkkukevään ja -kesän), mutta sisulla eteenpäin. Uskotaan itseemme :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vielä kun löytäisin sellasen liikuntamuodon:D näin tehdään!

      Poista
  11. Kun alottaa säännöllisen salilla käymisen niin lihakset kerää nestettä > paino nousee. aerobinen vähentää rasvaa :) suosittelen myös heittämään vaa'an pois ja tarkkailemaan oloa ja peiliä! ja ottamaan ennen/jälkeen kuvia. ja olemaan kärsivällinen!!! kannattaa noudattaa sellasta ruokavaliota mistä pystyy pitkään noudattamaan, ja esim. herkkupäivä kerran viikossa/kahdessa ni ei tuu niin kamalaa himoa ja ahmintaa :D

    VastaaPoista
  12. Joo suosittelen myös ennemmin käymään lenkillä tai ryhmäliikunta tunneilla. :) aerobista liikuntaa se laihtuminen enemmän vaatii! Toki sali on myös hyvä lisä, mutta jos et yhtään siitä nauti niin joita käydä enemmän just esim lenkilöä,. :) oon lukenut että aamuaerobinen matalalla sykkeellä eli kävelylenkki polttaisi rasvaa kivasti.:) ja hei, kullakin on sisäreisisä ja kyljissä raskausarpia :DD ja luulisin erttä tullut ihan vaan kasvamisen myötä, joten ei aina tarkoita lihomista, niinkuin joku toinen tuolla sanoikin:) mutta tsemppiä!! Itse painin kyllä samojen ongelmien kanssa :D

    VastaaPoista
  13. Voi kuule niistä raskausarvista, ne ei oo merkki lihavuudesta vaan normaalista kasvamisesta ja painonnoususta. Ite oon normaalipainoinen ja hoikka ruumiinrakenteeltani mutta mulla on silti raskausarpia reisissä ja rinnoissa. Oon ymmärtäny et raskausarpiin vaikuttaa myös ihon pehmeys.

    Jos salitreeni tuntuu tuskalta koita eri ryhmäliikuntaa, pyöräilyä tai rullaluistelua (tehokasta jaloille!!). Tai jumppaa oman vartalon painolla ilman painoja, se voi olla aluks helpompaa kun painoilla kikkailu.

    Paljon tsemppiä, onneks sulla on oma personal trainer neuvomassa ja kannustamassa :)

    VastaaPoista
  14. Voi kuule osaan niin samaistua sun tunteisiin! Oon aina ajatellu, että enhän mä nyt niin lihava oo mutta viime aikoina oon huomannu kuinka selluliittiä on alkanu kerääntymään ja muutamia arpiakin näkyy... Vihaan salilla käymistä, koska mun mielestä se on vaan niin _tylsää_! En saa siitä semmosta jee ihanaa fiilistä vaan enneminki, että nyt kotia syömää. Ite oon kokeillu noita laihduttamis ruokavalioita, mutta lipsun vähän turhankin usein... Ainoa kerta milloin sain oikeasti laihdutettua itteäni, oli se kun ostettiin mulle vanhojentanssi mekko, josta ei sitten yhtäkkiä mahtunutkaan vetoketju kiinni, jolloin mun oli pakko tiputtaa muutama kilo. Aina kun menin syömään/teki mieli herkkuja ajattelin mekkoa ja siltä miltä näytän tansseissa ja tää on ollu ainoa keino joka mulla on toiminu laihduttamisen suhteen. En tiiä auttaisko tää sulla, mutta ajattele jotain ihanaa vaatetta johon haluat mahtua, tai että se näyttää paremmalta päällä. En tiiä toimiiko muilla mutta kokeilla voi :) tsemppiä hirveesti oot ihana tyty ja kirjottelet niin aidosti <3 uskon täysin että tuut onnistumaan projektissas, niinkuin minäkin vielä aijon =) tsemppiä vielä <3

    VastaaPoista
  15. Niinpä, oot hyvännäköinen. Jos itsekin mietit välillä ettet ole niin lihava että pitäisi välttämättä rääkätä itseä niin miksi laihdutat? Mä oon 165cm ja viime kesänä painoin välillä alle 40. Sanon koko sydämestäni ettei hoikistuminen tee onnellisemmmaksi, ellei sitten oikeasti oli lihava. Kaverini kysyvät nykyään miksi nauran kokoajan. Olen vain niin iloinen. En tiedä paljon painan, enkä välitä. Mutta reilusti normaalipainoinen uskon olevani. Olen päässyt eroon kontrollista ja siksi niin onnellinen, joka elämän alueella. Hoikkuus ja kiinteys tms ei määritä ihmistä, vaan se miten ihminen voi. Iloinen ihminen näyttää hyvältä. Jos vähänkin kyseenalaistat laihduttamistasi, niin lopeta. Näytät todella hyvältä. Ps itsellänikin oli raskausarpia 40kg painossa, samoin tällähetkellä. Mitä väliä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. välillä nään itteni hyvänä, mutta välillä taas totuus tulee vastaan ku näkee vaikka jonkun epäimartelevan kuvan, jossa näyttää ihan valaalta:D ei ne raskausarvet mua sinänsä haittaa ku ne on niin pieniä ja huomaamattomia, mut yhdistän ne vaan lihomiseen. kiitos!

      Poista
  16. Ikävä totuus ainakin mun kohdalla on, että jos ei ole nälkä, ei laihdu. Eli, kun illan päätteeksi vatsa kurnii, on se ollut tehokas päivä... :/ Ja itse laihduin tällä tavalla noin 6-8 kg, 5:2 paastolla. Ne viisi päivää söin kevyesti, mutta kaksi päivää viikossa superkevyesti. Tällä hetkellä vuosi tätä takana ja nyt kesällä on päässyt hieman lipsumaan. Voi olla, että on tullut 3-4 kg takaisin, mutta ne sais oikeasti pois kahden viikon kunnon 5:2-dieetillä. Yleensä mulla tulokset näkyy 2vk:n viiveellä. Eli jos nyt herkuttelen antoisasti, kahden viikon päästä näkyy painossa. Siksi ei kannata hämääntyä, vaikka vetäis överit yhtenä viikonloppuna ja vaaka näyttäiski samaa lukua... :/

    Mutta kyllä se siitä! Ajattele vaan, että se yksi salitreeni on niin pieni osa sun päivästä, joku 1h, että se menee. Ja lihaskipu menee ajan kanssa ohi, kun salilla käymistä jatkaa.

    Helppohan tämä on puhua, kun itsellekin tuottaa välillä vaikeuksia! :D Mutta kaloreiden laskeminen on se a ja o. Mä olen tullut siihen tulokseen, että jos haluan pysyä samana, on mun päiväannos vain 1300 kcal. Jos haluan pudottaa painoa, se on sen 600 (paasto)-1100 kcal!

    Ja ps. Vaihda kaikki sokerillinen ruoka pois (jogurtit, mehut, mehukeitot yms.), maustamattomat rasvattomat viilit on atosi kevyitä ja ihani pensasmustikoiden kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei luoja sä oot säästöliekillä.

      Poista
    2. mä taas en oo koskaan kiinnittäny kaloreihin niinkään huomioo, koska oon syöny loppujen lopuks niin vähän. en mä osaa ees laskee niitä, joten helpompi vaan keskittyä niiden hiilarien poisjättämiseen:D oon syöny maitorahkaa ja lisänny siihen mansikoita tai mehukeittoo, se on ihan hyvää ku ei vaan läträä sen mehukeiton kanssa liikaa:)

      Poista
  17. Hei!

    Tässähän ois sulle hyvä ala, mitä lähteä opiskelemaan:
    http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-kulttuuri/vaatetusala/

    "Vaatetusalalla vestonomin tehtävänimike voi olla esimerkiksi mallimestari, mitoittaja, kaavakoordinaattori, vaatetussuunnittelija, valikoimasuunnittelija, ostaja, maahantuoja, myyntiedustaja tai markkinointiassistentti. Usein ura aloitetaan assistentin tehtävissä jollakin edellä mainitulla tehtäväalueella. "

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä mietin tota jossain vaiheessa kovasti, mutta mulla on vaan sellanen iso ongelma, etten osaa piirtää:D mut pistetään harkintaan vielä uudestaan, kiitos!

      Poista
  18. Vaasan yliopistoon on helppo päästä lukemaan viestintää. Pääsykokeet helpot ja noin 40 % kokeeseen osallistuneista pääsee sisään. Mahtava koulu ja kampus muutenkin.

    http://www.uva.fi/fi/for/prospective/admissions/results/stats/hakutilasto_2014_netti.pdf
    http://www.uva.fi/fi/for/prospective/criteria/languages/vine/
    http://www.uva.fi/fi/education/bachelor/languages/vine/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kuulostaa hyvältä, mutta nyt kun asetun helsinkiin roopenkin opiskelujen myötä, niin koitan saada opiskelupaikan vähän lähempää:) vaasa on niin harmittavan kaukana:/

      Poista
  19. Älä ota Senja stressiä raskausarvista. Niitä on melkein ihan kaikilla! Itse ajattelin samoin kun löysin omani, mutta viisaammat kertoi että ne tulee noin yläasteikäsenä kun pituus venähtää ja muodot alkaa tulla. :) sulla on ihan mielettömän hyvännäkönen kroppa! Tykkään nimenomaan sun jaloista kun just hameet ja mekot näyttää niiden kans hyvältä. Plus noi bootsit!! Sä et näytä siltä että sulla ois kauheesti rasvaa, vaan näytät just kiinteltä ja iho kimmoisalta. Ja salitreenissä on usein se ongelma että tosi moni lähtee sinne laihduttamaan, mutta tuleekin puolta isompana takaisin, koska treeni onkin lihasten kasvuun tarkoitettu. Siksipä jumppaliikkeet kotona tai pihalla passais sullekin!

    VastaaPoista
  20. Aloita ihmeessä joku uus (tai vanhakin!) harrastus joka on sulle mieleistä! Salilla voi ihan hyvin käydä vaikka kerran viikkoon, ja tehdä sitten aerobista enemmän. Kokeile rohkeasti eri lajeja; kuntonyrkkeily, sulkapallo, tanssi, ryhmäliikunnat.. Varmasti löytyy joku mieleinen! Keskity alkuun vaan siihen, että löydät sulle sopivan lajin ja jätät salin vähemmälle. Jossain vaiheessa kun huomaat tuloksia, kunto kohenee ja olo paranee, niin saattaa salilla käyminenkin innostaa enemmän.

    Syömiseen yks vinkki, eli juo iso lasi vettä ennen ruokailua! Ja muutenkin kun tuntuu semmonen pikkunälkä vatsassa, niin juo vettä ja kokeile meneekö se sillä ohi.

    VastaaPoista
  21. Mä suosittelisin oikeasti että vaihdat liikuntamuodon johonkin mistä tykkäät, esim. kävely. Tai vaikka tanssi, mulla on jostain muistikuva että oot tykänny harrastaakkin sitä aika aktiivisesti? Monilla kuntosaleilla on zumbaa ja aerobicia, testaa jos voisit tykätä! Samoin toi ruokavalio, laihduttajalla on oikeasti vaihtoehtoja ruuassa ja sun muutoksesta ei tuu kovin pysyvää jos vedät kuivaa kanaa ja parsakaalia 7 pvä viikossa. Laihdutin juuri 10kg lenkkeilemällä ja syömällä terveellisesti ja OI KYLLÄ niillä supersokerisilla hedelmillä!!! Hedelmät ei ole sama asia kuin karkki, niissä on kaikkea muuta hyvää elimistölle kunhan nyt et vedä kilokaupalla.

    Itselleni melkein joka päivä on herkkupäivä, kun kokkaan jotain uutta hyvää wokkia/salaattia. Tai keksin uuden lisukkeen maitorahkaan. Kokeile itekkin eri ruokia ja tee itelles vaikka ruokalista, ei laihduttaessa ruuan tarvitse olla pahaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. totta puhut:) kokeilin nyt esimerkiks salaattia, joka maistu heti paljon paremmalta kuin se ainainen kana ja parsakaali:D pitäis varmaan rueta lukemaan blogeja, joissa on terveellisiä reseptejä niin sais vähän vinkkejä:)

      Poista
  22. Minullakin on jaloissa raskausarpia. Sain ne kun lihoin teininä kymmenen kiloa.

    Minä olen aivan samaa mieltä monien muiden kanssa tässä keskustelussa. Ihan turha sinun on käydä siellä salilla, kun se ei selkeästikään ole sinun juttusi. Sali ei ole yhtään minun juttu. Kävin eräänä päivänä salilla ja lähdin sieltä aika pikaiseen pois, koska minusta se oli tosi turhauttavaa ja tylsää. Yhdellä laitteella sai treenattua vain yhtä pientä lihasryhmää, vaikka monissa muissa lajeissa pystyy kerralla treenaamaan useita eri lihasryhmiä.

    Jatka hyvä ihminen sitä tanssinharrastusta, kun olet ennen tykännyt siitä ja unohda se sali. Alkaa tulla tuloksiakin jos treenaaminen ei ole pakkoa ja yrittää vain lusmuilla treeneistä. Itse ainakin harrastan sellaisia lajeja mistä tykkään ja treenit eivät ole pakkoa, vaan mukavaa toimintaa.

    Ja lopuksi treenaminen kasvattaa ruokahalua. Lihakset tarvitsevat energiaa kasvaakseen ja on todella typerää karsia ruokavaliosta grillatut ananakset. Hedelmän luontainen sokeri ei ole niin pahasta, kuin tavallinen sokeri. Jos haluat parantaa ruokavaliotasi niin unohda se pepsi ja friteeratut ruuat.

    VastaaPoista
  23. Aika hyviä vinkkejä täällä on sulle annettukin. Paitsi ÄLÄ ala laskemaan kaloreita, se johtaa helposti syömishäiriöön. Tuo henkilö joka noita kovasti suositteli, kuulosti jo itsekin syömishäiriöiseltä.

    Ite alotin liikkumaan vuoden alusta, en oo koskaan tykänny siitä, mutta lähdin liikkuun kotona jumppaamalla Youtube-videoiden mukana ja sit vesijuoksemaan (tosi tehokasta). Ne on ollu sellasia muotoja, joista oon nauttinu tosi paljon! Jumppia voi tehdä sellasia kun ite haluu (millon haluu tehdä vatsaa, millon käsiä, millon reisiä/takapuolta). Tosi monipuolista, eikä tartte kotoo lähtee minnekään. :) Kuntosalillakin yritin käydä mut se tyssäs heti alkuunsa. Nyt oon lisännyt myös juoksemisen mukaan, hölkkäämistä se vielä on mutta oon huomannu miten siinä on kunto kasvanu parissa viikossa ihan hirveesti! Ja juokseminen nimenomaan on harrastus jossa kehittyy joka kerta paljon ja se laihduttaa. Sit kun kotona tekee sen lisäks jumppia niin myös lihakset kehittyy.

    Näin mä oon oppinu nauttiin liikunnasta. Kuntosalin oon unohtanu ihan kokonaan. :) Syömisen suhteen en oo tehny muita muutoksia ku sen etten joka päivä syö suklaata ja etten syö pikaruokaa. Kotona tekee kunnon ruokaa, keittää perunat ja paistaa lihat ja salaattia - vaikka siinäki on "epäterveellisiä" ruokia (ja pitää herkuttelupäivän vaikka kerran viikossa.. ne on oikeesti tärkeitä ettei sit sorru ahmimiseen ja treenaus ja laihdutus saa lisäbuustia kun välissä elimistö saa jotain epäterveellistäkin käsiteltäväks!!) niin silti mun paino tippu ekan neljän kuukauden aikana niihin lukemiin mihin sen halusinkin tippuvan - ja siinä se on pysynyt. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on onneks helsingissä kuntopyörä, jolla polkeminen on ihan jees ku kattoo samalla sarjoja telkkarista:) eli hyvinki vois toimia sellanen, että poljen sillä ja sit sillon tällön käyn salilla roopen mukana. kiitos!:)

      Poista
  24. No worries, täältäkin löytyy arpia reisistä, lanteilta ja perseestä! :D ite huomasin et kun ikää tuli 20+ niin ei pysty syömään enää niinkuin ennen, vaan on oikeesti välillä katottava mitä suuhunsa laittaa. En kyllä nää sussa mitään ylimääräistä missään kohtaa, sulla on tosi kaunis ja naisellinen vartalo!:) ja älä rakas ihminen ainakaan näännytä ittees, se ei toimi eikä ole tervettä. Just itse asiassa lueskelin sun vanhoja postauksia missä oot "pienempi", jossain vaiheessa jo niin laiha että hirvitti :D en siis tarkota nyt sitä että oot lihonu tms, vaan oot kasvanu naiseks kaikin puolin :) ei enää parikymppisenä pidäkään olla samannäköinen ku teininä. Ps. Oot muuten älyttömän ihanan oloinen, ois kiva tuntee sut. Harmi että ei ikinä tullu juteltua sulle kun samaan aikaan joskus baarissa oltiin. Tsemiä<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin hassua, ku sillonki ku olin laihempi niin pidin itteeni liian lihavana:D kiitos!<3

      Poista
  25. Sä olet Senja paras just tän sun rehellisyyden takia. Olet niin aito ihminen, että blogiasi on ihana lukea. Multakin raskausarpia löytyy useistakin paikoista, teini-iässä rintojen kasvu ja muutekin vartalon muutos toi niitä tullessaan. Eli ehkä ne vaan kuuluu elämään? Salitreeniä mäkään en sulle suosittelisi, kun selvästikään et siitä nauti etkä puhu, että haluaisit lihaksia. Miten olisi se tanssi tai zumba, jossa satavarmasti tulee hiki ja rasva palaa? :) Itse käyn mm. vesijuoksemassa, niin mummolta kuin se kuulostaakin. Mutta yllättävän paljon siellä on nuoriakin, niin tyttöjä kuin poikia, puikkelehtimassa vanhusten seassa. :D Ja vesijuoksussa palaa kaloreita paljon enemmän kuin esim. uidessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha vesijuoksu vois olla ihan hauskaa:D kiitos paljon!

      Poista
  26. Minäkään en tykkää saleilusta, mutta harrastan sitten muuta liikuntaa. Mitä sinä tykkäisit juoksusta tai lenkkeilystä tai ihan mistä tahansa muusta liikunnasta kun saleilusta? Kannattaa ainakin kokeilla, vaihtoehtoja löytyy :) t. Henna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä vihaan vielä enemmän juoksemista ja lenkkeilyä, eli jotain ihan muuta pitäs keksiä:)

      Poista
  27. Sun hiukset näyttää tosi hyvältä kun ne ei oo silleen niin pöyheästi tuossa sivuilla :-)
    Ja hei paljon tsemppiä laihtumiseen!

    VastaaPoista
  28. http://littlebitvain.blogspot.fi/2011/10/he-even-look-better-by-end-of-my-glass.html haha tää pomppas tosta alhaalta näkyviin ja vähän naurahdin kun huomasin että siinäkin oot kirjottanut laihiksesta, vuonna 2011 :-D ja kaikenlisäks oot siinä laiha kuin mikä..
    Mutta toivon sulle kauheesti tsemppiä! :-) oma laihikseni on nyt täysin tyssännyt kesän ajaksi ja sallin sen itelleni, syksyllä sitten jatkuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha, jotenki hassua lukee mitä joskus muutama vuosi aiemmin on ajatellu:D oon vissiin aina pitäny itteeni liian lihavana. kiitos!:)

      Poista
  29. Hei, mä todella suosittelen tsekkaamaan tälläsen vlogaaja-bloggaaja-personaltrainerin nimeltä Cassey! Sen sivustolta http://www.blogilates.com/ löytyy linkit päivittäiseen, kotona tehtävään pilatespohjaiseen treeniohjelmaan ja ruoka-annossuunnitelmaan resepteineen. Mun mielestä oikeesti kiva lisä treenaamiseen kunhan vauhtiin pääsee, ja noista treenivideoista löytyy myös cardiota lihaskunnon lisäks.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. pitääpä käydä kattoo, kiitti vinkistä!:)

      Poista
  30. Ei kannata hermoja kiristellä raskausarvista, niitä nyt löytyy lähestulkoon kaikilta, myös niiltä jotka on luonnostaan hoikkia!:) Tuosta ruokavaliosta haluaisin jakaa muutaman vinkin ja hyväksi havaitun keinon, jotka ovat ainakin itselläni toimineet ja joissa on ollut helppo pitäytyä: parhaiten toiminut se, että on jättänyt ruuista ruokakermat ym lisukkeet pois, samaten kuin perunat, riisin ja pastan. Eli pelkistettynä ateriani koostuvat runsaasta salaatista (usko pois, salaatti ja kurkku toimii kaiken kanssa eikä niihin kyllästy:D) sekä lihasta. Ja ruuasta saa helposti tehtyä hyvää ja kasvispitoista, esimerkiksi itse lisään oikeestaan jokaiseen liharuokaan valmistusvaiheessa sipulia, tomaattia ja paprikaa sekä riittävästi mausteita. Tuore salaatti vielä siihen kylkeen, niin kyllä maistuu! Myös kananmunalla tai tonnikalalla höystetty salaatti on ihan tosi hyvää. Pidän itselleni kuitenkin ihan tietoisesti päiviä, jolloin vedän vaikka nuudeleita tai teen kanalle kermaisen kastikkeen, koska miksi ei? Se, että laihduttaa, ei tarkoita ruokavalion suhteen sitä, että täytyisi samantien ja ehdottomasti luopua kaikesta. Ja kyllä, itselläni on karkkipäivä kerran viikkoon, sillä rakastan karkkia, sipsiä - ihan mitä vaan hyvää kaupasta löytyykään! Karkkipäivän pitämällä on itseltäni hävinnyt kaikki ylimääräinen napostelu ja "cheat days", koska niiden syöminen ei ole kiellettyä - olen rajannut sen vain yhteen päivään viikosta. Mutta paljon tsemppiä tavoitteesi saavuttamiseen, sinnikkäällä työllä varmasti onnistut ja hetikun näet edes hiukan tuloksia kropassasi, niin alka salitreenikin varmasti maistua ihan eri tavalla!:))

    VastaaPoista
  31. Nuudeleissa kasvismausteella ei itseasiassa oo kuin joku 100 kaloria per paketti...

    VastaaPoista
  32. joo kuten täällä on sanottu, raskausarpia pitäis löytyä kaikilta, eli ei kannata sen takia itkeä!
    ja syö hei rauhassa sitä ananasta, hedelmäsokeri on hyvää sokeria eikä siitä tarvi välittää. ananas sitä paitsi poistaa nesteitä eli voi auttaa laihdutuksessa. eri asia tietty noi jotkut purkkiananakset, mutta sä syöt sentään tuoretta ananasta, mikä on just hyvä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. pitää vaan vähän kattoo että missä muodossa, aiemmin söin grillattua ananasta joka oli maustettu chilikastikkeella, ja se kastike on tehny siitä sit vähän epäterveellisemmän:D

      Poista
  33. No voi herranjestas, ethän sä edes ole iso....... Ihan normaalin kokonen nainen. Eikä niistä raskausarvista tarvi itkeä, melkeempä jokasella niitä on, mullakin vaikka mä en mikään iso ole...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep oon ihan normaalipainonen, mutta haluisin olla vähän hoikempi:)

      Poista
  34. Jatka vaan ananaksen syömistä ihan rauhassa, hedelmissä ja kasviksissa ei oo mitään epäterveellistä vaikka söis miten paljon vaikka niissä onkin sokeria, mutta niissä on myös kuituja, ravinteita ja vitamiineja, eli kaikkea tärkeää. Ja sokeria eli hiilihydraattia pitää muistaa syödä, koska glukoosi (joka varastoituu esim lihaksiin glykogeeninä ja kasveihin tärkkelyksenä) on esimerkiksi aivoille ainut energianlähde mitä ne voi hyödyntää. Jos hiilihydraattia ei saa ruuasta tarpeeksi, voi kehoon kehittyä ketogeneesi jossa keho käyttää rasvoja ja proteiineja energiantuottoon ja tämä on pitkällä välillä erittäin rasittavaa (esim samanlainen tilanne kehittyy hoitamattomassa diabeteksessa). Eli pääasia oli, mitä yritin sanoa, että muista syödä hiilihydraattia mutta vältä just vaaleaa leipää mutta esim ruisleipä on tosi hyvä. Tämä on minun mielipide asiasta toki, että eri ihmisillä toimii eri tavalla keho, mutta perusperiaate on sama.
    Ja musta sä näytät ihan oikeelta naiselta, että ihan mahtavan näkönen, ja ei mitään tarvetta laihdutella.

    VastaaPoista
  35. Jos mä jotain laihduttamisesta tiedän niin sen, että sen ei pitäisi olla kärvistelyä /: koska sillä tavalla ennemmin tai myöhemmin repsahtaa, kuka nyt pystyy muka jatkuvasti syömään ja tekemään asioita joista ei tykkää? Sen takia kantsii etsiä joku liikuntamuoto mistä tykkää sekä vaihtelua ruokavalioon koska ei terveellisesti syömisen tartte olla tylsää ja aina sitä samaa. Elämänmuutoksella sitä painoa saa pudotettua eikä pakottamisen tapaisella kärvistelyllä :)

    VastaaPoista