29.9.2014

minä ja blogi ennen ja nyt

Nyt luvassa olis mun blogihistorian pisin postaus. Rupesin eilen miettimään, että miten mä ja miten mun blogi on muuttunu alkuajoista tähän päivään. Aloitin eilen katsomalla koneelta mun edellisen blogin kuvia jonka jälkeen ei auttanu muu, kun rueta selaamaan koko blogia läpi. Siihen ei riittäny muutama tunti, vaan pari viimeistä vuotta piti selata vielä tänään. Lisäks osa vanhemmista kuvista ei suostunu tallentamisen jälkeen aukeemaan, eli ei auttanu muu kun metsästää kuvat uudestaan:D

Koitin vertailla vanhaa ja nykyistä aikaa useammallakin tavalla. Parempi selittää erikseen kaikki jutut kuvien alla, eli tästä lähtee! Mä haluaisin kovasti kuulla teidän mielipiteitä muutoksista ja siitä, että mitä menneisyydessä näkyneitä juttuja haluaisitte mahdollisesti takaisin:)

Banneri ja blogin nimi
bannerikollaasi

Mulla ei oo oikein vanhoja bannereita tallella, mutta nämä kaksi onnistuin kaivelemaan blogin syövereistä. Varsinkin ennen blogin nimen muuttumista tykkäsin käyttää bannereissa we heart it -sivustolta keräämiäni kuvia. Kyseiseltä sivustolta tuli väännettyä muutenkin postauksia aina inspiraatiokollaaseista I want -postauksiin. Jossain vaiheessa banneriin tuli mukaan omat kuvat, joita oli pitkälti nykyaikaan asti kolme kappaletta vierekkäin. Vasta nyt hiljattain oon käyttäny vaan yhtä kuvaa bannerissa. Toimiiko teidän mielestänne useampi kuva vai ainoastaan yksi kuva paremmin?

Kuvien laatu
kollaasi Haha tässä näkyy melko kärjistetty kollaasi kuvista, joita vielä joskus mun blogissa näkyi. Sillon ei tuntunu haittaavan vaikkapa se, että kengät näkyi kuvissa vain puolittain. Pelleilykuviakin tuli jaettua aika paljon, koska kuvat otettiin vaan nopeasti missä sattuu. Kolmannessa kuvassa on havaittavissa jo kehitystä, mutta laatu edelleen tökkii:D

Kamerat
kamera kamera2 Tää liittyy vahvasti edelliseen, eli käytössä olleet kamerat. Blogin alkuaikoina käytössä oli parikin eri pokkaria, jotka onnistuin molemmat rikkomaan. Jossain vaiheessa kuvasin rikkinäisellä kameralla väkisin, jonka lopputuloksena oli mm. tällaisia kuvia:D Vuonna 2011 tuli kuitenkin muutos, kun sain ensimmäisen järkkärin käyttööni. Toi palveli mua pari vuotta, jonka jälkeen siirryin nykyiseen Canonin kameraani. Viime jouluna kuvioihin tuli 50mm f.1.8 objektiivi, jota käytän nykyään aina mahdollisimman paljon. Mikähän objektiivi voisi olla seuraava hankita?

Inspiraatiokollaasit
wanted
kollaasit


Alkuaikoina tykkäsin tehdä paljon erilaisia kollaaseja. Selasin innolla muotinäytösten lavalla nähtyjä tyylejä, jotka inspiroi mua. Löytyiskö tällaisille kiinnostusta?

Tyyli
asukuvat5
asukuvat4
asukuvat6
Hieman otteita menneiden vuosien tyyleistä. Mun tyylissä ei oo tapahtunu mitenkään hirveesti muutosta suuntaan tai toiseen. Tykkäsin käyttää vielä pari vuotta sitten erilaisia housuja, mutta sittemmin ne ovat vaihtuneet miltei kokonaan hameisiin. Mä jotenkin vaan vihaan mun jalkoja niin paljon, että haluan peittää varsinkin sisäreidet hameiden alle. Ehkä pitäis alkaa opetella käyttämään taas housuja... Toisaalta keksin hameiden kanssa enemmän omaa silmää miellyttäviä yhdistelmiä. Housut on vaikeita yhdistää ihan oikeesti!

Kuvauspaikat
kuvauspaikka2kuvauspaikka3
kuvauspaikka4
kuvauspaikka5
kuvauspaikka6
kuvauspaikka7
kuvauspaikka8
kuvauspaikka9
Eli top 9 eniten näkyneet kuvauspaikat! Mun oli pakko ottaa tää huomio mukaan postaukseen, koska mua itteenikin ärsyttää se, miten monesti kuvia on tullu otettua samoissa paikoissa. Nää nyt ei oo mitenkään järjestyksessä, mutta siis ylhäältä alas: oma huone, meidän Iisalmen kodin piha, kouluaikoina lukion läheiset kadut, äitin työpaikan takapihan seinä (:D), lande, Espoossa väliaikaisesti asuessani parveke, omassa kämpässä peilin kautta jonka jälkeen ajastimella seinää vasten sekä nyt viimeisimpänä mun kodin läheiset paikat. Ehdottomasti eniten kuvia on tullu otettua paikassa, jota me sanotaan ihan vaan landeks. Nykyäänkin sorrun kuvailuun tosi usein siellä, koska musta tausta vaan näyttää sen verran kivalta:)

Hiukset
hiukset
hiukset2
hiukset3
hiukset4
Mun hiuksethan ei koskaan pysy pitkää aikaa samanlaisina, mutta tässä olisi muutama esimerkki blogihistorian aikana nähdyistä hiuksista. On tullu nähtyä niin ylipitkiä pidennyksiä, epäonnistunutta liukuvärjäystä sekä vähän paremmin onnistuneempaa sellaista sekä niin suoria että vinojakin otsiksia. Yleisin väri on ollu tietysti tummat ja melkein yhtä usein ruskeet.

DIY-vinkit
diy
Vielä Iisalmessa asuessani tykkäsin aina silloin tällöin näpertää diy-juttuja. Parina viime vuonna inspiraatioo ei oo iskeny, mutta jotain mä voisin kehittää. Kiinnostaisko teitä kuulla jatkossa taas diy-vinkkejä? Kuvassa yks mun lemppari, eli nahkahousuista tehdyt hihat jakkuun.

Asuminen
huone
koti
Omasta huoneesta omaan kämppään. Yks isoimmista muutoksista tän blogin aikana:)

Ruokaohjeet
Kuva 12459
ruoka3
Alkuaikoina mulla oli tapana jakaa täällä usein ruokakuvia, laadusta viis:D Kiinnostaisko teitä nähdä mun kokkaamia ruokia ihan vaikkapa arkipostausten seassa useammin?



Puhelin
puhelin
puhelin2
puhelin3
puhelin4
puhelin5
Neljä vuotta ja viisi puhelinta (oikeastaan kuus ekan iphonen mentyä rikki). Melkoinen määrä:D Siirryin älypuhelimien maailmaan vasta about vuosi sitten, huhhuh!

Bilekuvat
känni3
känni4
Alaikäisenä useasti jaetuista kotibileistä hienostuneisiin blogigaaloihin. Melko iso muutos! Tosin mun alkoholikäyttäytyminen ei oo ihan hirveesti menny ylemmästä kuvasta parempaan päin:D Mulla on ollu aina ikävä tapa ottaa ihan liikaa, joka tuli kyllä huomattua blogibileiden aikakauteen siirtyessä. Ekoilla kerroilla nolasin itteni ihan totaalisesti, mutta nykyään kohtuudessa pysyminen on onneks onnistunu vähän paremmin...:D

Ostosten esittely
ostokset2
Ennen taisin esitellä kaikki mun ostokset blogissa. Nykyään sitä ei tuu tehtyä lähinnä siksi, että jälkeenpäin tulee äitiltä sanomista:D Löytyiskö kuitenkin kiinnostusta ostospostauksille edes silloin tällöin?

Selfiet asupostauksissa
Kuva 531-1
 Joskus selfiet olivat osa about jokaista postausta. Tällasta en usko kenenkään kaipaavan?:D

Kengät
kengät
kengät2
Tää oli ihan pakko ottaa mukaan! Lukioaikoina käytin korkkareita päivittäin, mutta nykyään saatan silloin tällöin vetää ne korkeintaan vaan asukuviin mukaan. Lukiossa oli vaan niin helppoa, kun pystyi koulun pihalla vaihtamaan autossa korkkarit jalkaan ja koulun jälkeen taas pois. Mulla on ihan liian paljon korkkareita siihen nähden, minkä verran niitä tulee käytettyä.

Arkikuvat
random2
Viimeisenä muttei vähäisimpänä otin mukaan arkikuvat, joita näkyi täällä ennen päivittäin. Oon miettiny kovasti niiden lisäämistä, mutta yks asia mua siinä jarruttaa. Blogimaailma on menny niin ison harppauksen eteenpäin, että blogit pursuaa toinen toistaan hienompia kuvia ihan tavan arjestakin. Mä oon oppinu panostamaan asukuviin enemmän, mutta en vaan yksinkertaisesti osaa ottaa hienoja arkikuvia. Mulle tulee vaan kauhee alemmuuskompleksi niitä muissa blogeissa nähdessäni ja pelkään, että te lukijat lähdette lätkimään jos kuvat ei oo ihan tip top. Lisäksi mun arkikuvien asemaa ajaa nykyään melko pitkälti Instagram, jonka syövereistä postauksia tulee aina välillä tehtyä. Tästä aiheesta kiinnostais kovasti kuulla mielipiteitä! Onko arkikuvien pakko olla kuin suoraan jostain muotilehdestä?

Näitä muutoksia mussa ja blogissa olis voinu kaivaa esiin vielä tuhat, mutta eiköhän tässä ollut tarpeeksi. Näiden lisäksi täytyy nostaa esiin vanhoista postauksista esimerkiks joidenkin lempparivaatteiden esittely tyyliin ''top 5 lemppari sortsit'' sekä ''keep it or not'' postaukset, joissa oli kuvia vähälle käytölle jääneistä vaatteista. Tuleeko teille muita entisiä juttuja mieleen, joita ehkä kaipaisitte nykyään?

Kaiken kaikkiaan mä sanoisin, että mun blogi on muuttunu enemmän positiiviseen päin. Suurin ero on tietysti kuvat, joiden pitää olla just eikä melkein (yleensä ainakin:D). Koen, että mun blogi on nyt selkeämpi mitä se ennen oli. Kerron omista asioistani nykyään ainakin melkein yhtä paljon kuin ennen. Jotenkin sellanen kotikutoisuus on jääny kuitenkin pois, mutta en tiedä onko se sitten hyvä vai huono asia.

Nyt kaipailisin kovasti teidän mielipiteitä näistä asioista, toivottavasti jokainen osaa kommentoida edes jotain!:)

22 kommenttia:

  1. Joo, kyllä blogi on kyllä muuttunu aika paljon. On kuitenkin mahtavaa, että tää on pysyny sinun näköisenä eikä oo niin massablogi! Mä tykkään just noista arkipostauksista, enkä oo asukuvien fani muutenkaan, koska ne tulee vaan selattua nopeesti läpi. Mutta jotenkin jännä huomata, että mä tykkään noista sun vanhemmista asuista enemmän. Tuntuu ettei niissä oo yritetty liikaa ja ne on suht simppeleitä. :) Jos haluut postausideoita, niin lisää videoita (esim. eri haastevideoita, mun päivä tms..)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en mä omasta mielestäni nykyäänkään yritä liikaa, tai sitten en vaan ite tajuu sitä:D kiitti postausideoista, pistetään korvan taa!:)

      Poista
  2. Ruokapostaukset olis aina mukavia! Varsinkin kun sun tekemät ruuat näyttää aina tosi hyviltä ja saa niistä sit itelleki vähän inspiraatiota :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niitä pitää kyllä tehdä:) sillon vaan ku oon yksin, niin ei tuu kokkailtua sen kummemmin. noo mut kohta on syysloma ja roope tulee tänne, enköhän mä sitten jonkun reseptin tänne väännä! ja hei kiitos:)

      Poista
  3. No voi perse tätä nettiä saikko mun kommenttia??

    VastaaPoista
  4. ei todellakaan tarvi arkikuvien olla kuin muotilehdestä!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ne vaan on niin monissa blogeissa just sellasia, niin tulee helposti verrattua omiin surkeisiin kuviin:D

      Poista
  5. Ehottomasti lisää arkikuvia! Mä oon enemmän sellanen että luen mielummin lifestyleblogeja ja niiden myötä arkipostaukset on ihan herkkua. En oo oikeen ikinä saanu asupostauksista mitään irti mut se ei tarkota etten sun blogin kohalla niitä kuitenkaa kattois koska sä kerrot joka postauksessa aina kaikkee kiinnostavaa ja sit ne asukuvat vaa selaan läpi jne :) mut kuitenki, mä vihaan sitä et joka blogi pursuu nykyään VS-tuotteita ja niistä otettuja kuvia ja sit niiden pitää olla niin ylivalottuneita ja mielellään mahollisimman valkosella taustalla.. Argh! Just sen takii rakastan sun blogia koska et oo menny tohon massajuttuun mukaan :) kiitos siitä!!

    VastaaPoista
  6. "Tyyli" -kohdan kuva nro 19! <3___<3 Sulle sopii punaiset huulet ja tollanen tukka niin hyvin! Tosi kiva postaus muutenki jippijee!!

    VastaaPoista
  7. Blogi on muuttunut paljon parempaan suuntaan kun oot aikustunut ja ulkoasukin blogissa ja plus tietty kuvienlaatu. Mäkin kaipaisin ihan arkisii kuvia yms. Asukuvat alkaa käydä tylsäks. Ja tykkään sun tälläsistä kunnon höpötyksistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon koittanu lisätä muitakin postauksia asukuvien lisäks, mutta välillä muuta vaan ei oo mut tekee mieli postata ja sitten ei auta muu ku laittaa asukuvia:D kiitos!

      Poista
  8. Älä tee kollaaseja tavaroista mitä haluaisit. Älä ota sellaisia "ihana arki" kuvia mitä kaikki tunkee blonginsa täyteen. Kerrot kumminkin aika paljon elämästäsi ja lukiat tietävät, ettei sinunkaan arki oli niin ihana täydellistä, kuin meillä lukioilla. Tietenkin voit ottaa "ei niin täydellinen arki" henkisiä kuvia.

    Ruokapostauksia voit tehdä. Mutta sellaista missä esittelet jotain itse tekemääsi ruokaa, ei ketään kiinnosta oikeesti kiinnosta nähdä mitä ruokia olet käynyt jossain ravintolassa syömässä.
    DIY-postauksia voit tehdä jos saat inspiraation jostain siististä jutusta.

    Blogisi on jon nyt aivan mainio :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä taas tykkään myös ravintolaruuista otettuja kuvia, ku sitten saattaa kiinnostua kyseisestä ravintolasta itekki:) mut joo ne nyt menee muiden kuvien joukossa, ite tekemät ruuat on asia erikseen ku voi kertoo reseptinkin. kiitos paljon!:)

      Poista
  9. Mua kiinnostaa just sellaset insta tyyppisetkin jutut :) Eli vaikka päivän ruoka-annos, jotain kivoja yksityiskohtia arjesta, ostokset, meikkijutut ja yleinen höpinä :) Asukuvia on myös kiva kattoo, saa inspiraatiota omaan pukeutumiseen :)

    VastaaPoista
  10. Sun blogin vahvuus on mun mielestä aina ollu monipuolisuus ja yllätyksellisyys niin asuissa kuin teksteissäkin :) Ehkä juuri tuo monipuolisuus on ajan myötä hieman heikentynyt, mutta ymmärtää kyllä lukijamäärän kasvaessa miettivän tarkemmin postauksia. Kaikki ostospostaukset, ruokapostaukset, DIY-postaukset yms on ainakin mun mielestä tervetulleita taas :) Tällä hetkellä sun asukuvat on kuitenkin niin laadukkaita ja mielenkiintoisia etten antaisi niiden kuitenkaan kärsiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä varmaan pääpaino pysyy vielä asukuvissa, mutta pitää koittaa lisätä vähän muutakin siihen rinnalle entistä enemmän:) kiitos!

      Poista
  11. Mun mielestä sulla on mielettömän hyvä blogi, eikä kuvien tai kirjotusten(tekstin) tarvi tosiaankaa olla tip top, että niihin kuluttaa vitusti aikaa, musta se on höpöhöpöhommaa:) Mulle ainakin riittää,että kuvat on selviä ja rajaukset kunnossa ja ylipäätään niinku se,että perusasiat on kunnossa :) Sun asukuvat ja kyllä muutkin kuvat on mun mielestä laadukkaita,panostat niihin selvästi! ostospostaukset,ruokapostaukset,erilaiset tyylipostaukset ja ihan arkipostaukset ois kova sana, tykkäisin kovasti! Ja kun tuunailet noita vaatteita, on kiva katella lopputulosta ja ottaa mallia susta ! :P hyvä Senja!! :P <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aaw kiitos paljon, ihanaa kuulla että tykkäät!<3

      Poista