6.2.2015

don't worry about your size


Tällä kertaa mä aattelin puhua vähän kroppaan liittyvistä asioista. Tiedän, ettei keskustelupalstoilta kannattais lukee mitään itestään. Jos siellä jotain puhutaan, on se yleensä pelkästään pahaa. Päädyin kuitenkin tossa jokunen aika sitten lukemaan paria keskustelua, joista toisessa kyseltiin 40-42 kokoisia bloggaajia ja toisessa ihmiset kertoi, että millaisia bloggaajat ovat livenä. Musta siellä oli sanottu jotain, että mulla on huono iho ja tyyliin ''tiedän että se on iso, mutta luonnossa on vielä isompi.'' Tottakai tollaset kommentit satuttaa, vaikkei niistä välttämättä löydy totuutta. Tottakai mä tiedän mun oman vaatekoon, joka ei koskaan oo ollu tuota luokkaa. Voin kuitenkin syyttää vaan itteeni, sillä mä pukeudun lähes aina säkkeihin ja näytän isommalta mitä mä oon. Toisaalta taas tiedostan varsin hyvin sen, etten oo laiha. Oon normaalipainonen, mutta kai sitäkin voi pitää läskinä.

Mulla on aina ollu itsetunnon kanssa ongelmia ja saan jatkuvasti kuulla siitä, miten mä mietin liikaa. Mietin liikaa ihan kaikkea, mutta erityisesti sitä, että mitä mieltä muut musta ovat. Tai en tiiä voiko sitä sanoa niinkään, sillä ennemminkin murehdin sitä, että oonko mä tarpeeks laiha, tarpeeks hyvännäkönen yms. Olin ihan liian pitkään suhteessa, jossa mun olo oli kokoajan riittämätön. Ei se tuntunu hyvältä, että toinen kuolas jatkuvasti isoperseisiä fitnessmuijia ja kuitenkin uskotteli, että mä oon ihan tarpeeks hyvä. En tuntenu olooni hyvännäköseks tai halutuks. Silti mä ajattelin, että ehkä joku näkee mut just täydellisenä (paitsi täydellistä ei oo olemassakaan). Nyt ku oon sinkku, niin toivo on alkanu vaan elää siitä, että sellanen ihminen löytyy vielä. Oon saanu nyt paljon nostetta mun itsetunnolle, mikä on muuttanu mun ajatusmaailmaa aika paljon. En jaksa enää stressata liikaa siitä, että miltä mä näytän. Jos jonkun naisvaatimuksiin kuuluu treenattu nainen, niin sitten mä en yksinkertaisesti oo sopiva. Jos mä alkaisin treenaamaan, niin sen täytyis tapahtua täysin mun omasta tahdosta. Ei siks, että kelpaisin paremmin ja näyttäisin jonkun silmissä paremmalta.

Ulkonäköpaineiden ja lihomisen takia mä oon halunnu kokoajan laihduttaa. Oon kuitenkin kerta toisensa jälkeen epäonnistunu siinä varsinkin liikojen paineiden takia. Kun mun elämä nyt sitten muuttu, niin samalla muuttui mun suhtautuminen laihduttamiseen. Ennen haaveilin, että tuloksien pitäis näkyä heti. Koitin vältellä hiilareita ja syödä mahdollisimman vähän, mikä taas ajoi mut herkuttelemaan viikonloppuisin koko viikon edestä. Ei sellanen vaan toimi! Mun sisko teki mulle vuoden vaihduttua ruokaohjelman, johon kuuluu täysjyvätuotteita pitkin päivää. Monta kertaa päivässä syömistä ja sellasta pysyvää ruokavalioo. Paljon ruokaa kerralla ja leipää joka aterialla yms. Oon tottunu syömään tosi vähän päivässä, sillä mulla ei vaan oo nälkä enkä saa kerralla suurta määrää ruokaa alas. Oon kuitenkin jossakin määrin alkanu noudattaa mun siskon neuvoja. Viime aikoina mun ruokavalio on muodostunu tällaiseksi: pari kertaa päivässä skyr tai maitorahkaa, salaattia (yleensä pinaattia, kurkkua, tomaattia, ananasta ja kanaa) sekä illalla täysjyväriisiä ja kanaa tai sitten täysjyvänuudeleita/spagettia ja jauhelihaa. Määriä kannattais toki lisätä, mutta tällasella ruokavaliolla mä oon ollu kylläinen. Paino ei tietenkään putoo nopeesti ku en treenaa, mutta herkutteluun ei tuu enää sorruttua. Parin päivän järjettömän mättämisen sijaan oon korvannu yhden aterian syömällä jotain herkkuja, eli mun tapauksessa yleensä sipsejä tai ranskalaisia tms.

Hiljaa siis edetään, ja oon alkanu jo huomata muutoksia kropassa. Olo on paljon parempi, ja peilikuva näyttää miellyttävämmältä. Tyytyväinen mä en tuu olee koskaan, mutta näin pikkuhiljaa edetessä sitä alkaa olla tyytyväisempi omaan ulkonäköönsä. Niinhän sitä sanotaan, että hiljaa hyvä tulee. Toivon tosiaan niin, sillä en oo varmaan koskaan ollu näin stressaamatta jokaisesta suupalasta:) Mutta joo, koska mulla on aina niin löysät vaatteet päällä, niin ajattelin nyt jakaa jotain harvinaista. Nimittäin kuvia, joissa mun kroppa on kerrankin ihonmyötäisesti esillä:D

IMG_9804-001
IMG_9809-001
IMG_9788-001
IMG_9769-001

Pointti tässä postauksessa oli lähinnä se, etten mä jaksa enää stressata. Mä oon mitä oon ja jos en miellytä jonkun silmää, niin se on sen menetys. Mun pitää kelvata just sellasena ku mä oon, olin mä sitten kokoo 36 tai 42. Elämä on ihan liian lyhyt ulkonäöstä stressaamiseen. Me ollaan kaikki erilaisia ja kaikkia miellyttää eri asiat. Sen pitäis olla pääasia, että on tyytyväinen itteensä ja nauttii elämästä!

62 kommenttia:

  1. Näytätpä hyvältä! Ja sulle kävis tosi hyvin tollaset kireemmätkin vaatteet kun sulla on niin kivan muotoinen vartalo :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se vaan on niin että tykkään enemmän löysistä vaatteista, voi ensinäki olla paljon rennommin ku ei tarvii esim istuessa pelätä mahamakkaroitten näkymistä yms:D haha joo. kiitoksia!:)

      Poista
  2. Hyvä Senja, mahtavaa että suunta on ollu oikea nyt :) mulla on vähän samantyyppinen ongelma. Oon aina ollut hoikka, pienenä reilusti alipainonen, nyt sairauden myötä oon turvonnut kuin pallokala ja ei todellakaan ole hyvä olo tai fiilis itsensä kanssa.. Oon kans nyt aloittanut syömään vähän paremmin ja lopettamaan jatkuvan herkuttelun, niin toivottavasti tää tästä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä se siitä! mäki olin teininä aina samanpainonen ja hoikka, mutta kas kummaa ku muutin omilleni nii alko lihomaan tosi helposti:)

      Poista
  3. Vau! Todella hyvältä näyttää :)

    VastaaPoista
  4. Oon lukenu sun blogia tosi pitkään. Itseasiassa varmaan ihan siitä saakka ku oot tän alottanut. Ja nyt vasta kommentoin ekaa kertaa :D Mut siis mä oon aina pitäny sun kroppaa tosi kivana ja ottaisin mielelläni sun kropan! Olin myös pitkään suhteessa (5v) missä tuntu et mies ei arvosta lainkaan mun ulkonäköä ja sit jotenki itsekin vaan lakkas arvostamasta sitä ja päästi itsensä ihan kunnolla leviämään. Nyt oon ollu 2 vuotta enemmän ja vähemmän sinkkuna ja saanut painoa pudotettua tosi hyvin, omasta mielestäni en tietenkään tarpeeksi :D , mutta olen huomannut, että ei kaikki miehet kuolaa vaan niitä fitness ja tosi laihoja tyttöjä. Joten pikkuhiljaa olen saanut itsetuntoani takaisin :) Ei tässä kommentissa varmaan oikeen mitään pointtia ollut, mutta oli vaan pakko kertoa :D

    Ja sä oot tosi kaunis! :)

    Terkuin Laura

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei ensinäki tosi kiva että nyt kommentoit! saa kommentoida ihmeessä useemminki, nää jaksaa aina piristää mieltä:) se on tosiaan jännä, miten eri tavalla sitä suhtautuu itteensä ku on sinkku. tulee pidettyä paremmin huolta itestään:) kiitos paljon laura!

      Poista
  5. Gosh noi muodot, nainen ole ylpeä kropastasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täysin samaa mieltä! Moni on varmasti kateellinen muodokkuudellesi, esim. minä... :D Oon kyllä tyytyväinen itseeni, mutta oon aina ollut sitä mieltä, että sunlaisella kropalla moni vaate näyttää paremmalta kun tällaisen rimppakintun.

      Sulle sopii tuo beige mekko, mutta samanlainen tummansinisenä olis musta huikee sun päällä. :)

      Poista
    2. tässä kropassa on vaan se huono puoli, että esim löysät paidat saa näyttää jättiläiseltä tissien ansiosta:D joo mä tykkään ton mekon mallista hirveesti ja tarkotuksena ois metsästää samanmallisia mekkoja lisää. kiitos!:)

      Poista
  6. Juuri noin, olet todella hyvän näköinen, älä kuuntele sellaisia tyyppejä jotka sinusta eivät muka pidä!

    VastaaPoista
  7. No nyt nainen!! Olet upea, ihan mielettömän hyvän näkösiä tiukat vaatteet sun päällä. Noita muotoja saat kantaa ylpeenä, ei oo kuitenkaa ihan jokaiselle siunaantunu tollasta kroppaa! En mä ainakaan näitä kuvia kattellessa ajattele, että näyttäsit jotenkin liian isolle, vaan ennemminki naiselliselle :)

    VastaaPoista
  8. Paljon rakkautta sulle Senja! Oot upee just noin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. paljon rakkautta ja kiitoksia sinne!:)

      Poista
  9. Hyvältä näyttää :)! Arvostelijoita riittää aina, niistä ei kannata välittää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos! ja se on kyllä ihan totta:)

      Poista
  10. Neiti hei, olet upea! ja oikea asenne!

    VastaaPoista
  11. Melkein tuli TAAS tippa linssiin, ku luin ton tekstin.... :D Iha täyttä asiaa ja mahtava asenne! Mut kyllä loksahti suu auki ku näin nuo kuvat!!! Apua, siullaha on iha mahtava kroppa!!!!! Wau! :)

    -Laura-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihana ku oot noin herkkis! kiitos paljon:)

      Poista
  12. Ihana, kannustava ja ajatuksia herättävä kirjotus :) Itsensä hyväksyminen lähtee tietysti itsestä, mutta siinä auttaa että pääsee eroon ihmisistä jotka lyttäävät alas. On upee tunne ymmärtää että joku ihana ihan oikeesti pitää MINUA maailman kauneimpana ilman mitään ehtoja :)

    Tsemppiä ja onnea itsevarmuuden rakentamiseen, oot menossa oikeeseen suuntaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sellasta ihmistä ootellessa;) kiitos paljon!

      Poista
  13. Sulla on mahtava kroppa ja sopisi paljon paremmin monesti vähän tiukemmat yläosat koska sullon kiva vyötärö : ). Itse oon sairastanut monta vuotta syömishäiriötä ja söin pitkään todella vähän ja liikuin kuin hullu enkä ollut yhtään tyytyväinen itseeni. Nykyään syön hyvin, liikun tarpeeksi ja painoa 20 kiloa enemmän kuin noilla ajoilla eli noin 70 kiloa ja voin sanoa rehellisesti etten koskaan ole ollut näin tyytyväinen itseeni. Itsensä vertaamisessa muihin ei tee kuin hallaa itselleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. totta puhut! pitäis varmaan alkaa tosiaan hankkia vähän tiukempia yläosia:) kiitos!

      Poista
  14. Mitä ihmettä! Näytät livenä pienemmältä :D Tsiisus näitä ihmisiä...

    VastaaPoista
  15. Olet upea! Usko pois :) oon lukenut sun blogia miltei alusta asti ja en lakkaa ihailemassa sun kroppaa. Vaatteet (etenkin vähän istuvammat!) näyttää sun päällä tositosi hyviltä, oot semmoinen säteilevä Marilyn mallinen! Sulla on kaikki, tissit, uskomattoman naisellinen vyötärö ja peba joka ei kyllä fitnessille häviä ;) kuinka moni fitnessmuija on naisellinen, vyötärö häviää ja jos tissit löytyy niin ne on muovia(niinkuin kaikki muukin niissä muijissa)..
    Ite edustan sitä toista ääripäätä, hoikka joka ei kirveelläkään saa rasvaa tarttumaan. Ja saan kuulla siitä jatkuvasti, ei niin kauniilla tavalla. Mullakin on kyllä muodot osunut sentäs oikeisiin paikkoihin, 90-60-90 :D silti yleisilme siro ja naiset rakastaa haukkua kuin jotain näyttely lehmää.
    Toivon, että osaat olla iloinen upeesta kropasta, haukkujilla on aina jotain henk koht ongelmia, kateus tekee joskus tepposet.. PS exäsi ei oo ansainnut sua enää pitkään aikaan, ehkä hän on nyt päässyt omiensa joukkoon fiilistelemään tyhjäpäiden kropan esittelyjä.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veit sanat suustani! Oot upee senja!

      Poista
    2. hmm pitäis varmaan mittailla pitkästä aikaa, niinhän sitä sanotaan että toi 90-60-90 on ihanne:) mun pepun ympärys lähentelee metriä (kauheen kuulosta:D) ja vyötärö oli viimeks mitatessani 65:) kiitos molemmille, ihania ootte!

      Poista
  16. Oot just hyvä tuollaisena,vaikket sitä välttämättä itse uskokkaan :) Ja varmasti kukaan ei tuu olemaan koskaan täysin tyytyväinen itseensä,aina löytyy parannettavaa omasta mielestä yms..ja ei todellakaan kannata treenata pelkästään sen takia,että näyttäis hyvältä miesten silmissä huh huh :D toki näitäkin tapauksia varmasti löytyy. Koskaan ei voi miellyttää kaikkia,eikä onneksi tarvikaan. Tosi hyvä,ajatuksia herättävä teksti! Lisää tälläisia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinhän se tuppaa olemaan. haluisin tavata ihmisen, joka on oikeesti sataprosenttisen tyytyväinen itteensä:D kiitos!

      Poista
  17. hyvältä näyttää! :--) tiiätkö, koukutuin tähän sun blogiin niin pahasti että kulutin 2 viikkoa lukien sun blogin joka ikisen postauksen :-D! ihanaa oli nähdä miten oot kehittyny bloggaajana ja ihmisenä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha apua, mä en ite ees uskalla lukee alkuaikojen postauksia:D mutta onneks niistä on tultu vaan eteenpäin! kiitos sulle:)

      Poista
  18. Kuulostaa Senja hyvältä! :) Oon täysin sun kanssa samaa mieltä. Tärkeintä on, että on itse tyytyväinen omaan ulkonäköönsä, koska se tyytyväisyys ja itsevarmuus säteilee ulospäin. Ite en oo ikinä ollut mikään laiha, mutta en myöskään lihava. Semmonen normipainoinen. Ite oon aina ollut tyytyväinen painooni ja niin ovat olleet vastakkaisen sukupuolen edustajatkin. :D Kai se hyvä fiilis ja varmuus näkyy ulospäin sitten kauneutena. :) Sulla on täydellinen kroppa, muodot just siellä missä pitääkin olla ja kapea vyötärö. Wau, monet tavoittelee tuota eikä ikinä saa. Toivottavasti säkin opit arvostamaan vartaloasi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja niinhän sitä sanotaan, että itsevarmuus on seksikästä:) kiitos paljon!

      Poista
  19. Oikee asenne! Ja sulla on ihan mahdottoman kauniin muotoinen kroppa! Just sellanen tiimalasi, mitä monet tavottelee! Oon vähän kateellinen sun kapealle vyötärölle :)

    VastaaPoista
  20. Hei! Tein just postauksen motivaatiosta ja pikadieeteistä jne! Oot ihan oikeilla jäljillä: kannattaa syödä useasti päivässä ja "oikeanlaista ruokaa" paljon. Vkloppuna voi sitten herkutella hyvin mielen jotain. Ja mun mielestä sä oot todella naisellisen näkönen. Mä oon taas koko nuoruuden saanu kuulla "lauta" ja "pulkannaru" juttua, ei sekään ääripää oo kiva. Ihanaa kevään jatkoo sulle <3

    http://iwannabuyit.blogspot.fi

    VastaaPoista
  21. Näytät mielettömän hyvältä! :)

    VastaaPoista
  22. Oot helvetin kuuma tollasena ja oisit kuuma vaikka 10kg painavampanakin! Sulla on niin hyvät piirteet kasvoissa ja kropassa. Eikä ylipäätään paino määrittele naisen kauneutta! Olen tavannut elämäni aikana niin paljon kauniita naisia, sekä reheviä, laihoja, treenattuja jne.. Pääasia, että hymy ja hyvä olo itsestä näkyy ja välittyy myös muille! Itse henkilökohtaisesti olen ollut aina sitä mieltä, että moni nainen näyttää parhaimmalta normaalipainoisena, ei laihana tai lihavana.

    Jokaisella miehellä on oma naismakunsa, ei se ole kaikilla se median välittämä kuva. Mut media ikävä kyllä aikalailla pyörittää tätä maailmaa, ja kun se luo mielikuvaa, et vaan tietynlainen nainen on hyvä niin ihmiset haluu laihduttaa ja kuntoilubisnes takoo kovia rahoja jne. Raharaha..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep mediahan se asettaa aina ne kauneusihanteet:/ kiitos paljon!

      Poista
  23. Vartalosi on upea, sinun kannattaisi käyttää useammin tuollaisia tiukempia vaatteita. ;)

    VastaaPoista
  24. Sun blogi oli varmaan yksi ensimmäisistä joita aloin seuraamaan sillonku tutustuin blogien maailmaan ja suhun en oo kyllästynyt toisin kuin moneen muuhun ja syy siihen on että vaikutat oikeasti ihanalta ihmiseltä ja vilpittömältä tyypiltä johon haluais tutustuu! Oot tavattoman kaunis enkä sano sitä vaan muodon vuoksi vaan ihan oikeasti tarkoitan sitä. Ihmiset jauhaa paskaa sen minkä kerkeevät ja harmi jos ei ole muuta mietittävää/puhuttavaa mut elä välitä sellasista. Ajattele niitä jotka tsemppaa ja tykkää susta just sellasena kun oot! Anteeksi kauhee romaani mut nyt sain vihdoin rohkeutta kommentoida jotain :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. apua miten ihana kommentti! tällaset saa oikeesti niin iloseks ja saa bloggaamisen tuntumaan miljoona kertaa arvokkaammalta:) paljon kiitoksia<3

      Poista
  25. Hyvälle näyttää! Ainakin itsellä toimii, että kun perusruokavalio on kunnossa, niin ei jaksa pupeltaa niitä herkkujakaan niin paljon...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mulla se laihdutus meniki aiemmin varmaan just sillä pieleen, että en keksiny mitään syömistä hiilareita välttelemällä ja alko jo kanat ja parsakaalit tulla korvista ulos:D paljon enemmän mä keksin vaihtelua ku käytän täysjyvätuotteita. kiitos!:)

      Poista
  26. Tosi hyvä kirjotus, ja upee olet :) oon miettiny täysin samoja asioita ja murehtinut kroppaani tuntitolkulla, mut nykyään yritän mietttiä just sitä että en haluu vanhempana miettiä että oon tuhlannu satoja tunteja johonkin kropastani murehtimiseen vaikka oon ihan terve ja normaalipainoinen, siinä vaan tuhlaa aikaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no toipa just! elämä on ihan liian lyhyt tollasista asioista murehtimiseen:) kiitoksia!

      Poista
  27. Todella UPEA kroppa! Kiva nähdä sinut kireämpikin vaate päällä, näyttää hyvältä :)

    VastaaPoista
  28. Wauu! Kyllä tota kroppaa sais enemmänki esitellä tollasilla vaatteilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihanan kannustavia kommentteja täällä! ja hei kiitos tuhannesti:)

      Poista
  29. Oon seurannu sun blogia jo todella pitkään, ja nyt on pakko kommentoida ensimmäistä kertaa! On hienoa nähdä kuinka susta on tullut vahvempi ja itsevarmempi :) ja näytät upealta, vau!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja mä pelkäsin että elämä loppuu siihe ku ero tulee:D mut nythän se on vasta alkanu, ja mulla menee paremmin asiat ku koskaan! kiitos paljon:)

      Poista
  30. Voi Senja sun kanssas. Oot ihan mielettömän upeen näkönen!! Turhaa peittelet ittees löysil vaatteil, noit muotoi kannattaa esitellä! Ja vaikutat muutenkii tosi symppikselt. Toivon et oppisit arvostaa ittees, koska oot just hyvä tollasena ku oot :)

    VastaaPoista