16.2.2015

onko pakko edetä?

Moikka! Ajattelin tulla vähän purkamaan ajatuksia - tällä kertaa bloggaamiseen liittyen. Keneltäkään ei varmaan oo jääny huomaamatta, että blogeja on nykyään ku sieniä sateella. Yhä useampi bloggaa työkseen ja käyttää siihen yhtä paljon aikaa ku mihin tahansa päivätyöhön. Ikävän moni perustaa blogin ihan vaan rahan ja ilmaisen tavaran kiilto silmissään, ja se perimmäinen syy bloggaamiseen tuntuu unohtuneen. Blogin mainostamiseen käytetään jopa rahaa, jotta niitä lukijoita saataisiin. Kilpailu on tietysti ihan älyttömän kovaa, sillä näitä ammattibloggaajia ei kuitenkaan ole mitenkään pilvin pimein Suomessa. Jotkut bloggaa vuosia eivätkä välttämättä ansaitse blogistaan mitään, kun taas toiset kirjoittaa blogia vuodenpäivät ja ovat huipulla. Mitä se sitten vaatii, että sinne ''huipulle'' pääsee? Se mua kiinnostaa. Mitä mä ite oon miettiny, niin se taitaa olla vaan aika pitkälti tuurista kiinni. Tietysti blogin täytyy olla laadultaan hyvä, mutta aina sekään ei riitä. Mikä on se juttu, millä bloggaaja saa lukijamäärät jatkuvaan kasvuun?

Mä ite oon kirjottanu blogia about koko nuoruuteni. Ensimmäinen blogi oli pystyssä pari päivää, ja sitä rustaillessani olin 13-vuotias. Siitä on tultu pitkä matka eteenpäin, mutta silti tuntuu siltä, että mun blogi on jotenki jämähtäny paikoilleen. Lukijamäärät kasvaa tasaiseen tahtiin, mutta monet tuoreemmat kasvot menevät nopeammin ohi sinne blogimaailman kärkeen. Enkä nyt pidä paikoilleen jämähtämistä ollenkaan huonona asiana, oon vaan löytäny oman tyylini pitää blogia ja pysyny siinä. En osaa ottaa täydellisiä viimesen päälle aseteltuja kuvia, enkä keksi mitään polttavia puheenaiheita kirjoitettavaksi. Oon vaan oma itteni, enkä halua luoda mitään kiiltokuvaa elämästäni. Se varmaan onkin se syy, miks mun blogi ei kiinnosta kaikkia. Monet lukee blogeja samalla mentaliteetillä kun naistenlehtiä - aivot narikkaan. Jotkut haluaa blogeista hyvää fiilistä, kun taas toiset kaivelee skandaaleja keskustelupalstoilla jauhettavaksi. Mihin kategoriaan mä sitten kuulun? Valitan paljon (:D) ja kerron elämästäni niitä huonompiakin puolia, jolloin kaiveltavaa ja spekuloitavaa ei pahemmin ole. Sitten taas toisaalta musta ei löydy myöskään oikein mitään kadehtittavaa tai ihailtavaa, enkä todellakaan oo mikään tyyli-ikoni, jolla on joka päivä uudet vaatteet päällä.

Koska alotin bloggaamisen aikana ennen mitään ilmaistavaroita saati rahan tienaamista on lienee selvää, että mä teen tätä blogia ennen kaikkea kirjoittamisen takia. Mulla ei oo rahankiilto silmissäni, vaan puhtaasti se ilo mitä mä tästä blogista ja erityisesti teistä lukijoista saan. Tää on mulle tavallaan niinku päiväkirja, joka on kuitenkin julkinen. Jaan elämäni tuhansien ihmisten kanssa, enkä varmaan mieti tarpeeks että mistä jutuista täällä ei ehkä kannattais kirjottaa. Tottakai mä aloin jossain vaiheessa haaveilla tekeväni tätä työkseni, ja haaveilen edelleen. Enää se ajatus ei oo kuitenkaan mielessä jatkuvasti. Oon kai tullu siihen pisteeseen että tiedän, että on hyvin epätodennäköistä että saisin tästä itelleni työn. En vaan oo tarpeeks ja se pitää hyväksyä. Jos alkaisin panostaa ihan täysillä tähän blogiin, suunnittelemaan yksityiskohtaisesti jokaisen postauksen ja ottamaan täydellisiä kuvia, niin se pohjimmainen idea bloggaamisesta häviäis. Ainakin mun mielestä tästä touhusta katois täysin rentous, sillä paineet menestymiseen olis niin kovat. Bloggaamisesta katoais ikään ku aitous, ja puhun nyt siis vaan omasta tapauksestani.

Oon saavuttanu tällä blogilla jo tosi paljon, ja oon enemmän ku tyytyväinen siihen. Aina vois saavuttaa enemmän, mutta sitten mun pitäis todennäköisesti muuttaa itteeni ja tän blogin sisältöä. Ennen mä vaan ootin, että okei joku päivä mä vielä pääsen sinne bloggaajien kärkeen. Palkintogaaloissa ajattelin, että mä haluan tonne lavalle vastaanottamaan palkinnon blogistani. Kai noi ajatukset alkoi vaan jossain vaiheessa hävitä kun tajusin, miten mahdotonta se on. Nyt ku mun elämässä on ihan eri tavalla sisältöä ku ennen niin mä tiedän, että haluan pitää tän blogin just tällasena. Oon stressanu tästä aiemmin ihan liikaa, mutta nyt haluan jatkaa tätä rentoo otetta. Päivitän silloin ku päivitettävää on, enkä väen vängällä rupee postaamaan jotain vaan siksi, että mun täytyy. Sen täytyy vaan yksinkertaisesti riittää ja mun täytyy riittää just tällasena. Jos mä en koskaan saa tästä työtä itelleni, niin ei se haittaa. Mulle on pääasia, että siellä ruudun toisella puolella on ylipäätään ketään, jota mun jutut kiinnostaa. Kai tää on mun tapa sanoo, että oon tyytyväinen just näin ja että en jaksa enää stressata liikaa:) Sitten jos se riittää ja vielä joskus etenen tästä johonkin suuntaan, niin hyvä niin. Se ei oo enää mulle mikään pakollinen asia saavutettavaksi!



34 kommenttia:

  1. Tää on mun lempiblogi ollut jo piiiitkän aikaa! <3 Onneksi ymmärsit ettei sun tarvii muuttaa mitään, tää on paras just tällaisena aitona blogina. <3
    -Tiia

    VastaaPoista
  2. Tämä kirjoitus kertoo sen, miksi oot mun suosikki bloggaaja: oot niin aito, toisin kuin suurin osa bloggaajista, ja uskallat olla oma itsesi. :) Keep on going, sun ei todellakaan tarvitse muuttaa mitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo ja mitä sitä väkisin mitään muuttamaan vaan siks, että suurempi osa blogien lukijoista tykkäis:) kiitos!<3

      Poista
  3. mainitsemasi blogit on huipulla siks koska ne on mainostauluja. persoonattomia blogeja joissa käsitellään pintaa, kuvat vois yhtähyvin olla cosmon tai voguen aukeamalta, teksti on kepeähköä ja mikään ei ole ikinä huonosti. pelkkä valkonen kiiltävä pinta jossa ei yhtään säröä, ihan kuten photoshopatut mallit meikkimainoksissa ja mallinuket henkkamaukan ikkunassa. luulen että kovin monella ei edes kiinnosta lukea sellasia mutta siihen vaan on tottunut ja jäänyt tavaksi. joukossa saattaa olla ehkä pari tämmöstä blogia joista oikeasti saa inspiraatiota omaan pukeutumiseen tms. mutta sellaset blogit joita lukee koska oikeasti kiinnostaa se kirjottaja niin sä kuulut siihen kastiin ja parempi niin :) niinkuin sanoit niin tää on sun päiväkirja ja jostain syystä mua kiinnostaa sun lukemiset vaikka alunperin tänne tyylin takia eksyinkin. massablogit saa rahaa ulkonäöllä ja olemalla persoonattomia. nekin jotka ovat olevinaan persoonallisia niin harvoin sitä ovat vaan yrittävät hakea jotain miten erottua muiden joukosta ja saada enempi lukijoita. en tiedä miks ketään kiinnostaa kuvat hienosti asetelluista hedelmistä, victorias secretin body misteistä, uusista loubotineista, hassunhauskoista kuvateksteistä ymsymsyms kun tää kaikki on nähty miljoonaan kertaan! ja ainaiset "yhteistyössä blablabla kanssa", onko tää nyt sitten sitä sun tyyliä? no ei vaan oot kävelevä mainostaulu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jotenki vaan niin hassua, että silti tollaset blogit jaksaa kiinnostaa suurinta osaa ihmisistä:) mutta ihan totta turiset!

      Poista
  4. Tajusin just että tuun lukemaan sun blogia koska haluun tietää mitä sulle oikeesti kuuluu. Kun meen lukee muitten vähän "feimimpien" blogeja, on asenne vähän semmonen et "mitäköhän uutta sillä tänään on päällään". En osaa ottaa semmosia tosissani koska vaikee samaistua :D Sä ja sun blogi ootte täydellisiä just tällasena, älä siis huoli <3

    VastaaPoista
  5. Ite jäin seuraamaan blogiasi nimenomaan tuon aitouden takia ja jos tätä lähtis muuttamaan niin se piirre vois kärsiä. Blogistas välittyy semmoinen... ihanan kotoinen lämmin tunnelma. :) Jatka ehottomasti samaan malliin! Täällä on lueskeltu sun juttuja jo useita vuosia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi että, ihana kuulla! kiitos paljon:)

      Poista
  6. Sun blogi on just huippu koska kerrot myös niistä elämän varjopuolista. Musta on tylsää lukee vaan niitä blogeja joissa kerrotaan pintapuolisesti kuinka ihana oli käydä shoppaa kaverin kans ja muusta sellasesta ei_paljasteta_elämästä_mitään_negatiivista juttuja. Jatka entiseen malliin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja silti valtaosa suosituimmista blogeista on just sellasia, mikä on vähän harmi. itekki kaipaisin blogeilta vähän enemmän ku pelkkää pintaraapaisua, mut sellasia blogeja on hankala löytää:/ kiitos!:)

      Poista
  7. Joo ne "huippublogit" on sellaisia, joissa on joka päivä joku sponssattu tuotepostaus ja varsinaista sisältöä ei lainkaan. Se konseptihan tappaa ne blogit automaattisesti. Aluksi blogi voi olla persoonallinen ja mielenkiintoinen ja maineen kasvaessa, sitä yritetään ylläpitää, muuttaa työksi ja sitten se jo vaatiikin sitä mainostajille antautumista. Mitään oikeaa työtähän siitä ei silti palkan puolesta voi oikeastaan saada, vain tulevaisuudeltaan epämääräisen pienyrittäjyyden. Sun blogi on sellainen, joka voi omalla konseptillaan elää juuri niin kauan, kuin itse haluat, koska sulla ei ole taloudellisia paineita sen suhteen ja sisältö voi olla juuri itsesi näköistä. Naistenlehtien jatkeitahan ne suurimmat blogit ovat, kuten itsekin totesit ja nämä päiväkirjamaiset blogit voittavat ne mennen tullen. Jatka näin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo toi on ihan totta, että nyt ei oo niitä taloudellisia paineita tai paineita vaikkapa siitä, että postauksia täytyy tehdä viikossa tietyn verran:) kiitos!

      Poista
  8. Oot mun ykkösbloggaaja kans! Ehkä suurin syy siihen, miks luen sun blogia on se, että osaat vaan kirjottaa niin hyvin että en koskaan hypi sun tekstien yli :) harvoin luen niitä suosituimpia blogeja ja sillonki vaan katon kuvat kun tekstit on yleensä sitä pelkkää lässynläätä. Jatka vaan samaan malliin, oot semmonen päivien piristys ja joskus tuntuu että tuntisin sut ihan vaan sun kirjotusten perusteella :)

    VastaaPoista
  9. Ihan sairaan hyvä teksti, niin totta joka sana! Sun blogissa just se aitous ja maanläheisyys on niitä juttuja, joiden takia tätä alunperinkin aloin seuraamaan :-) ja hei ihana toi sun banneri!

    VastaaPoista
  10. Samaa oon miettiny kans! Tää blogimaailma on muutamassa vuodessa muuttunut ihan älyttömästi. Tuntuu että pitäis olla niin täydellisiä kuvia, täydellinen kuvauspaikka, täydellinen asu ja täydellinen kuvaaja. Leikitään jotain huippumalleja. Ihan sairaaksi tää omasta mielestä menee jo :D Jotenki katoaa kokonaan aitous ja yksilöllisyys.

    Sun blogia oon lukenu jostain yläasteajoista asti :) Mun mielestä ajattelet just oikein. Kaikista tärkeintä on että tätä tehdään omaksi iloksi ja blogi on omannäköinen. Stay true to yourself!

    Itse aloitin blogin vähää aikaa sitten, koska puhtaasti haluan vain jakaa asukuviani ja rakastan eri asujen miettimistä jne. Otin muutenkin aina Instagramiin asukuvia niin mikseipä sitten blogiinkin! Vähän just pelotti ku muilla on asukuvat kuin muotilehdistä jne, mutta ajattelin että no ihan sama että mä haluan tehdä tämmöisen blogin ja teen sen omaksi ilokseni vain. Jos joku sitä lukee niin kiva juttu tietenkin :)

    Monilla on eri syyt miksi lukevat blogeja ja mitä blogeilta haluavat. Itse luen vain blogeja pelkästään asujen ja muotijuttujen takia. En edes monestikkaan lue tekstejä :b

    Jatka samaan malliin omalla tyylilläs ja linjalla vaan!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi asukuvien jakaminen on kyllä kiva puoli! tulee ihan eri tavalla mietittyä kivoja asuyhdistelmiä:) kiitos paljon!<3

      Poista
  11. Mun mielestä sun blogi on hyvä just aidouden takia ja siksi, että et yritä liikaa. Joskus oikeen rasittaa sellaset viimisen päälle mietityt blogit, jossa jokainen kuva on täydellinen ja kaikki aina niin ihanaa. Joten, jatka ihmeessä samaan malliin!!

    Mä niin samaistun tähän: "Jos alkaisin panostaa ihan täysillä tähän blogiin, suunnittelemaan yksityiskohtaisesti jokaisen postauksen ja ottamaan täydellisiä kuvia, niin se pohjimmainen idea bloggaamisesta häviäis. Ainakin mun mielestä tästä touhusta katois täysin rentous, sillä paineet menestymiseen olis niin kovat. Bloggaamisesta katoais ikään ku aitous, ja puhun nyt siis vaan omasta tapauksestani."

    Mäkin olen kirjoittanut blogia jo ihan tajuttoman pitkään (6,5v) ja siitä on tullut rakas harrastus, keino ilmaista itseä ja jakaa ajatuksia samanmielisten ihmisten kanssa. En kuitenkaan koskaan ole haaveillut, että blogi olisi työ, sillä opiskelen ihan eri alaa ja haluan päivätyön, joka vastaa koulutustani ja jossa pääsen tekemään jotain hyvää yhteiskunnan eteen. Olen kuitenkin iloinen ja kiitollinen kaikista mahdollisuuksista joita blogin kautta olen saanut ja toki on kiva tehdä blogia harrastuksen lisäksi "sivutyönä" niin kauan kun arki antaa periksi. Kuitenkin ehkä eroan tavoitteellisesti bloggaavasta siinä, että ensin tulee opiskelu ja työ, sitten liikuntaharrastukseni ja vasta viimeisenä blogi. Jollekin se blogi on numero 1, joten olen hyväksynyt etten ikinä pysty antamaan blogilleni yhtä paljon kun monet muut ja siten en ehkä pysty edes saamaan tästä yhtä paljon kun monet muut. Siksi kannattaakin miettiä, mikä itselle on elämässä tärkeintä ja asettaa tavoitteet sen mukaisesti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep vaikka bloggaamisella vois elättää ittensä, niin kyllä siinä ohella täytyy jotain muutakin tehdä:) helppo tilanne silloin, jos opiskelee mutta tarvii niitä lisätuloja. sitten taas se on vähän hankalaa, jos ei kouluttaudu ollenkaan, ei tee muita töitä vaan keskittyy pelkästään siihen bloggaamiseen. en mä ainakaan usko, että bloggaamisella tulee loppuelämäänsä tienaamaan:D kiitos riikka!:)

      Poista
  12. Taasko jauhat tästä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun postaukset on nykyään tällasta "en välitä enää mitä muut aattelee vaikka oikeesti kuitenki välitän". Ja mun mielestä tääki aihe on käsitelty jo aiemmin? :D

      Poista
    2. no ei se nyt ihan tolleen mene! ehkä ennemminki niin, etten välitä enää niin paljon:D ja eikö se oo kuitenki ihan hyvä asia? mun muistaakseni en oo tällasta postausta kyllä aiemmin tehny, mut oonhan mä saattanu jotain tän suuntasta joskus puhua.

      Poista
  13. Onpa ihana banneri! :) Tosi kaunis kuva susta.

    VastaaPoista
  14. Hienoa pohdintaa! :) Menestystä bloggaamiseen jatkossakin. Blogiasi on aina ilo tulla lukemaan!

    VastaaPoista
  15. Nykyään sun blogi on ainoa, jota jaksan lukea ja seurata. Olet niin ihanan aito, ja kaikilla muilla on ihan samat postaukset keskenään ja ärsyttäviä mainospostauksia koko ajan. Sun blogia oon seuraillu useempia vuosia ja seuraan niin kauan kun jaksat kirjotella. :) Ja nyt oli eka kerta kun kommentoin mitään mihinkään blogiin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. apua ihana kommentti! kiitoksia tosi paljon ja kommentoi toki useemminki, nää on aina kivoja!:)

      Poista
  16. Todella hyvä teksti tästä aiheesta! Vaikutat järkevämmältä, kuin ne jotkut jotka on siellä kärjessä itsekin "aivot narikassa" rahaa ja mainetta tienaamassa. Jatka samaan malliin, koska näin tää blogi on täydellinen :)

    VastaaPoista