25.6.2015

before and after

Huh nyt olis luvassa postausta, jonka tekemistä on toisaalta oottanu jo kauan, mutta toisaalta pelänny kauhulla sen toteuttamista. Blogia pitempään lukeneet muistavatkin varmaan, että oon jo ikusuuden puhunut laihduttamisesta. Yks aihetta käsittelevistä postauksista löytyy melkeinpä kahden vuoden takaa. Yritystä laihduttamiselle on löytynyt aiemminkin, mutta toteutus on aina ontunut. Mitään merkittäviä muutoksia aiemmin ei ole tapahtunut - ehkä vaan negatiivisempaan suuntaan välillä.

Nyt vihdoin muutoksia on kuitenkin havaittavissa. Mitä siihen sitten tarvittiin, että laihdutus lähti kunnolla käyntiin? Ero pitkästä parisuhteesta ja pelko siitä, ettei kelpaa nykyisellä kropalla kenellekään. Aluksi laihduttamista vauhditti suruaika, jolloin ruoka ei maistunut ollenkaan. Sitten tuli näyttämisen halu, että musta on siihen ihan oikeasti. Toki seurustellessa elämäntavatkin oli erilaiset, kun ravintoloissa tuli ravattua harvakseltaan ja toisen kanssa oli kiva tehdä hyvää ruokaa ja herkutella. Ei siinä mitään, jos edes säännöllinen liikunta olisi ollut mukana kuvioissa. Mun elämä oli muutenkin aika surullista ja tylsää varsinkin silloin, kun olin työttömänä ja ikävöin vaan toisen perään. Lohdutin itteeni syömällä, mikä onkin monilla se syy lihomiseen. Välillä söin terveellisesti, mutta sitten taas mässäilin viikonloppuisin koko viikon edestä. Oli monia pieleen menneitä liikunta- ja ruokavaliomuutoksia, sekä kauheet paineet alla kokoajan.

Mikä nyt sitten sai muutoksen vihdoin aikaiseksi? Muutos elämässä ylipäätään. Sain töitä ja mun elämässä alkoi olla rytmiä ja sisältöä ihan eri tavalla. Alkuvuodesta aloin syödä paremmin ja herkutella vähemmän, mutta liikunta ei vielä ollut hyötyliikuntaa lukuunottamatta kuvioissa. Loppuvauhti lähti käyntiin siitä, kun muutin. Siihen loppui tekosyyt siitä, että mun lähellä ei oo yhtään kuntosalia. Hankin salijäsenyyden, jonka myötä muutokset ovat alkaneet vauhdittua.

Ruokavalio on kuitenkin kaiken a ja o, mutta ei mun ruokavalio kyllä vieläkään kehuttava ole. Herkuteltua tulee joo harvemmin, mutta sitten taas paljon juhliessa tulee kumottua kaloreita alas kurkusta alkoholin kautta. En kuitenkaan jaksa stressata sen suhteen liikaa, koska esimerkiks mun baarireissuihin ei aina sisälly kuvio ''mäkkärin kautta kotiin''. Syön pääsääntöisesti terveellisesti, mutta keväällä ja nyt kesälläkin on ollut paljon jaksoja, jolloin en oo syöny juuri mitään. Oon saattanu olla pari päivää syömättä sen takia, että mun maha ei pömpöttäis treffeillä. Oon rankaissu pettymysten myötä itteeni olemalla syömättä. Tiedän, ei oo tervettä eikä kehuttavaa. Tuntuu jotenkin tyhmältä edes kertoa asiasta, koska en todellakaan halua, että kukaan ottaa musta mallia pitämällä nälkälakkoa.

Nyt mulla on taas meneillään se vaihe, etten pysty syömään oikein mitään. Kiitos kielikorun. Tarkoitus kuitenkin olisi, että heti sen parannuttua teen parannuksen myöskin syömiseen. Koitan syödä useammin kuin sen kerran tai kaksi päivässä. Mä nimittäin tiedän, että säännöllinen ja terveellinen ruokavalio + liikunta on se kaikista paras laihdutuskeino. Petrattavaa siis riittää, ja ehkä mä lopulta pääsen kesäkuntoon 2016:D

En siis ole todellakaan vielä tyytyväinen mun kroppaan. Ajattelin, että nää seuraavat kuvat toimii sellaisena välietappina. Multa löytyy puhelimesta paljon järkyttävämpääkin materiaalia itsestäni lihavampana, mutta säästän ne kuvat sitten siihen, kun oon vihdoin saavuttanu tarpeeks hoikan vartalon. Kyllä mä silti voin olla tyytyväinen jo tähänkin muutokseen! Vielä on matkaa jäljellä, mutta vihdoin voin sanoa onnistuneeni ja saaneeni tuloksia.

IMG_2031
IMG_2032
IMG_2033
Vasemmalla on mun kroppa viime elokuussa ja oikealla tänään. Oon ajatellu aiemmin, että en mä nyt ees kauheesti oo laihtunu. Sitten vasta ku oon vertaillu kuvia keskenään oon tajunnu, että kyllähän noissa nyt aika paljon eroa on havaittavissa. Huomatkaa muuten Irina vasemman puoleisissa kuvissa, haha:D

Desktop-001
Vasemman puoleinen kuva on viime huhtikuulta, ja oikean puoleinen on otettu viime viikolla. Kyllä sieltä jotain on lähtenyt, eikös?

Mulla ei oo mitään hajua siitä, että miten paljon kiloja tai senttejä multa on lähtenyt. Oon jotenkin aina pelännyt vaa'alla käymistä, ja senttienkin mittaaminen on tahtonut unohtua. Mä oon halunnu aina vältellä tietoa siitä, miten lihava oikeesti olen. Pahin järkytys oli syksyllä painon mitattuani, kun katsoin mun painoindeksin. Lievästi lihava, mitä hittoa? Se oli isku päin kasvoja, muttei sekään vauhdittanut tahtia tarpeeksi. Aluksi epäröin näitten kuvien julkaisemista, koska mua jotenkin hävettää se, miten lihava mä oon oikeesti ollut. Asukuvista oon aina onnistunu valkkaamaan edustavimmat, joista se karu totuus ei paljastuisi. Nyt kuitenkin kun oon selannu kuvia esimerkiksi vuoden takaa, oon itekki huomannu, että kyllähän mä aika tuhtiin kuntoon olin itteni päästäny. Enkä ihmettele yhtään, että joskus sain kommentteja lihomisestani. Nyt aika ajoin on tullu puolestaan kommentteja laihtumisesta, mikä on lämmittäny mieltä ihan kiitettävästi. Kai se täytyy uskoa, kun näitä kuvia katsoo:D

51 kommenttia:

  1. Wow tossahan on ihan huikee muutos tapahtunu!! :).tosi hyvältä kroppa näyttää :) itellä kans painonpudotus meneillään, jotenkin vaan tuntuu ettei mitään tapahdu vaikka syön terveellisesti ja liikun.. :D mut pakko se on yrittää !!

    VastaaPoista
  2. Kyllähän sun kuvista on muutoksen nähnyt tässä kevään mittaan! Hyvä Senja :) Kunhan vaan muistat oikeesti syyä! Just niinku ite kirjotitkin.. Niin monissa tapauksissa ne nälkälakot loppuu sitten hirveeseen mättämiseen ja jatkuva terveellisesti syöminen ois niin moninkertasesti parempi :)

    VastaaPoista
  3. Olet upea sellaisena kuin nyt olet = olet selkeästi rantakunnossa jo vuonna 2015!:)

    VastaaPoista
  4. Todellakin oot saanu tuloksia aikaan, hienoa!! :) Kiva kuulla että sun elämässä on tapahtunu muitakin positiivisia muutoksia! Mutta sitten!!! Et todellakaan saa rangaista itseäsi syömättömyydellä! Jopa se tunnesyöminen on parempi vaihtoehto koska tie syömisen säännöstelystä syömishäiriöihin on lyhyt. Ethän anna sen mennä liian pitkälle!

    VastaaPoista
  5. Voi Senja,oot upee nainen! Mä niin samaistun kaikkeen mitä kirjotit syömisestä ja liikunnasta! Itellä kans ikuisuusprojekti laihdutus taas käynnissä ja vähän yskien lähtenyt liikkeelle mutta sä toimit kyllä näillä kuvilla hyvänä mallina ja aijon kyllä yrittää ainakin enemmän jatkossa! Tsemppiä jatkoon ja mä niin tiesin et eron jälkeen nouset entistä ehompana! Etkä kyllä mun mielestä oo ikinä ollu yhtään lihava ainakaan näin kuvien perusteella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva, jos musta on apua! tsemppiä sinne myös ja kiitos:)

      Poista
  6. Oon kattonu kuvias tänä keväänä ja miettinytkin että oot kyllä ehdottomasti hoikistunut! Olet kyllä upea muutenkin :) nää kuvat tsemppaa itteenikin, oon paininut tän saman asian kanssa myös vuosia. Toivottavasti ei ihan tarvii tosta avopuolisosta erota että sais puhtia omaanki projektiin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha jospa se puhti löytyis muutenkin:) kiitos!

      Poista
  7. Kyllä huomaa selkeen muutoksen! Hienoo :) etkä aiemminkaan oo ollut mitenkään kauheen lihava,on sitä pahempaakin nähty. Ihan varmasti tuut vielä saavuttamaan sen sun ns.unelmakropan tai mitä nyt itse ikinä haluatkaan :) tälläsia postauksia on aina kiva lukea ja ehkä joku lukijakin saa näistä inspistä laittaa elämäntavat parempaan kuntoon. Ja sulla on jo nyt kaunis vartalo,usko pois! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva, jos joku saa inspiraatioo:) kiitos!

      Poista
  8. Siis vau! Ei lisättävää :-D

    VastaaPoista
  9. Olet kaunis nuori nainen, jolla varmasti on paljon annettavaa. Harmittaa, että motivaatiosi kumpusi halusta miellyttää vastakkaista sukupuolta. Toki on inhimillistä haluta olla viehättävä, mutta toivoisin nuorten lukioiden eskuvien painottavan omaa henkistä pääomaa parisuhteissa ja terveyttä ulkonäössä.

    Mukavaa kesän jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä se on silti pääasia, että tuntee ite ittensä hyväks:) kiitos samoin!

      Poista
  10. Haitko minnekään kouluun tänä vuonna? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hain, mutten päässy haluamaani kouluun:) oon ilmottautunu avoimeen opiskelee syksylle!

      Poista
  11. Siis wau! Sähän oot laihtunut ihan oikeesti. Upeeta ;)

    VastaaPoista
  12. Mahtava muutos! Sit kun pystyt taas syömään, kannattaa ruokavalioon lisätä kananmunia, raejuustoa, kanaa ja paljon kasviksia! itellä usein duunissa eväänä ite maustettuja kanasuikaleita, riisiä ja porkkanoita. Sairaan hyvää ku löytää hyvän maustamisreseptin :) porkkanoita kannattaa popsii terveellisyyden lisäks myös paremman rusketuksen toivossa hehee!

    Oot kyllä tehny ihailtavan hyvää duunia kroppas eteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo kanaa ja porkkanaa, sounds good! kiitos paljon:)

      Poista
  13. Hyvä Senja!! :) Kirjotathan jatkossakin miten tämä projekti etenee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jospa etenee nii pääsee kirjottaa:D kiitos!

      Poista
  14. Vautsivau Senja, ihan mielettömältä näyttää!! Nyt vaan tsemppiä sen syömisen kanssa, ettei käy ikävästi ja kaikki lopulta pääty jäätävään mättämiseen tai syömishäiriöön nälkälakkoiluineen tms. Mutta vau vielä kerran, näytät kyllä hyvälle. Ja hei, älä sitten liikaa kuitenkaan laihduta, kyllä naisella saa vähän muotoakin olla, etenkin kun on noin sopusuhtanen kroppa ku sulla on! :)

    VastaaPoista
  15. jos tavotteena on laihduttaa niin pahinta mitä voit tehdä on olla syömättä, sillon sun aineenvaihdunta ei toimi vaan keho menee säästöliekille ja sit vihdoin kun se saa jotain ruokaa (todennäköisesti jotain epäterveellistä mihin sit kiljuvassa nälässä päätyy) niin se varastoi sen, koska ei taas tiedä milloinka seuraavan kerran on ravintoa tarjolla. kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että paras keino laihtua on syödä terveellisesti ja SÄÄNNÖLLISESTI! kun totutat kehon 5-6 ateriaan päivässä (aluksi voi tuntua vaikealta) niin kun aineenvaihdunta lähtee käyntiin, et enää vähemmällä tulisikaan toimeen kun jo on kiljuva nälkä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tiedetään, siinä tässä oiski petrattavaa:D en vaan tajua, että mistä mä kaivan nälän niin monta kertaa päivässä

      Poista
    2. Mutta sehän se pointti vähän niinkuin onkin, että syyä pitäis jo ennenku tulee se nälkä :) sama ku vedenjuonnin kanssa

      Poista
    3. Se ei oikeasti vaadi kun vain sen päätöksen, ainakin itselläni parissa päivässä lähti kone käyntiin eikä tuntunut ruokamäärä enää yhtään liian isolta. Pitää vaan määrätietosesti jaksaa mättää kunnes koneet käynnistyy ;)

      Poista
    4. + syömättömyydellä elimistö ottaa energian lihaksista, jolloin lihasmassa vähenee ja rasvan osuus kehossa suurenee

      Poista
  16. Wow! Näytät tosi hyvältä :) Tsemppiä laihduttamiseen ja terveellisempiin elämäntapoihin :) Itsekin olen yrittänyt vähentää herkuttelua ja lisätä liikuntaa. Muistathan, että mikäli syömisen jättää välistä, elimistö alkaa käydä säästöliekillä, jolloin myös painon pudottaminen hidastuu. Saa korjata, jos joku tietää asiasta enemmän, mutta näin mä olen asian ymmärtänyt :)

    VastaaPoista
  17. Oot oikeesti laihtunut! Wau!!

    VastaaPoista
  18. Näytit aikaisemminkin hyvältä, mutta nykyään sitäkin paremmalta, wau!

    VastaaPoista
  19. Vau, muutoksia on kyllä selvästi tullu!!

    VastaaPoista
  20. Wau mikä muutos! Hyvältä näyttää :) Nyt kun vaan sais itteäki niskasta kiinni...

    VastaaPoista
  21. Ootko muuten mitenkään erityisemmin treenannu käsiä? Et onko sulla ollu jotain keinoo miten niistä sais ylimääräset pois?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihan samalla tapaa ku muutakin, kädet on mullaki yks ongelmakohdista:) eli en valitettavasti osaa sanoo miten käsiläskeistä pääsis eroon

      Poista
  22. Huikea muutos! Tsemppiä jatkoon!<3 Itekin pudotin just sen 5kg ja oon aivan hurahtanut kunnon intervalliporrasjuoksuun:D

    VastaaPoista