16.8.2015

should I stay or should I go?

Heippa ja kivaa sunnuntaita kaikille! Mun sunnuntai on sujunu ylläripylläri melko darraisissa tunnelmissa, ja kohta pitäis jaksaa lähtee taas illaks töihin. Tänään tartunkin poikkeuksellisesti auton rattiin, eli Helsingissä ja Espoossa liikkujien kannattaa olla varuillaan:D No ei oikeesti, kyllä mä oon ihan hyvä kuski!

Oon tässä pähkäilly nyt about viikon ajan vähän mun tulevaisuutta. Joku saattaa muistaakin mun edellisestä vastausvideosta sen, kun puhuin miten haluaisin ehkä au pairiksi. No se ajatus on nyt pyöriny mun päässä sen verran paljon, että viime sunnuntaina laitoin hakemuksen menemään ja syyskuun alussa meen infotilaisuuteen ottaa asiasta lisää selvää. Tarkoituksena olisi siis lähteä vuodeksi Jenkkeihin.

Oon aina haaveillu, että joku päivä mä lähden vähintään road tripille Pohjois-Amerikkaan. Joku siinä maassa vaan kiehtoo, ja nyt oon alkanu hyvinkin näkee itteni asumassa siellä vaikka pysyvästi. Aiemmin oon lykänny ulkomaille lähtöä Irinan takia kunnes tajusin, että en mä voi elää koko mun elämää Irinan mukaan, vaikka se onkin mulle niin mahdottoman tärkeä. Au pairiksi lähtiessä kyseessä on kuitenkin vaan yksi vuosi, joka ei loppujen lopuksi ole pitkä aika ihmisen elämässä. Ja mikä kokemus se oliskaan!

Mulla on kokemusta lastenhoidosta, joten lasten parissa työskentely ei ois mikään ongelma. En mä siitä pysyvää uraa itelleni aattele, mutta kaikenlainen työkokemus on vaan hyväksi. Lisäksi voisin au pairina ollessani opiskella, eli mikään välivuosi unelmien tavoittelemisesta se ei olisi. Jotenkin mun elämä vaan on nyt sellasessa pisteessä, että pois lähteminen tekisi varmasti hyvää. Äitin mielestä koitan vaan paeta, mutta en mä ite asiaa ihan niin mustavalkoisena näe. Mikään ei vaan tällä hetkellä pidättele mua Suomessa. Nyt jos koskaan mun kannattaa lähteä, jos mahdollisuus tulee.

Tiedän todellakin, että au pairiksi ei noin vain lähdetä. Olisin tosi onnekas, jos se ovi avautuis mulle ja pääsisin lähtemään. Se ois tosi iso kasvunpaikka lähtee maailman toiselle puolelle ihan yksin. Musta tuntuu, että se on just sitä, mitä mä tällä hetkellä tarviin. Oon miettiny asiaa paljon ja musta tuntuu, että päätös on tehty. Jos mitään (tai ketään) ei ilmaannu ja mut valitaan, niin ens vuonna suuntaan niin pian ku mahdollista kohti ''suurta ja tuntematonta''.

Ois kiva kuulla teidän mietteitä asiasta! Jos jollain on kokemuksia, niin kaikki plussat ja miinukset otetaan vastaan:)

42 kommenttia:

  1. "Lähden ulkomaille koska Suomessa ei oo poikaystävää" okei vähä väärin perustein päätät lähön, mut varmasti ois ikimuistoinen matka

    VastaaPoista
  2. Kannattaa kyllä lähteä. Siinä saa vähän perspektiiviä asioihin ja toisaalta oppii paljon itsestään.:)

    VastaaPoista
  3. Kannattaa ehdottomasti lähteä, jos vaa yhtään tuntuu siltä! :) itsellä ainakin ihan huippu kokemus, ja nyt varmasti harmittais jos olis jääny käymättä kerta mahdollisuus oli. Paljon on siitä host-perheestä kiinni kuinka siellä viihtyy, että sopivan perheen etsintään kannattaa kyllä paneutua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mäki veikkaan että jää vaan harmittamaan jos jättää tollasen kokemuksen väliin!:)

      Poista
  4. Ehdottomasti menoks vaan vielä kun voit! Itseä harmittaa hiukan kun täällä on poikaystävä ja oma koira joten ne pidättelee mua. Mahtava mahdollisuus lähteä niin ilman muuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep nyt ku tollasia esteitä ei (vielä) oo, niin miksei:)

      Poista
  5. Kannattaa lähteä, mutta kannattaa myös tiedostaa että se aupair elämä ei todellakaan oo mitään ruusuilla tanssimista :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. töitähän sinne lähdetään tekemään!:)

      Poista
  6. Ehdottamasti kannattaa lähteä, varsinkin jos tykkää hoitaa lapsia! :) Siinähän kielitaito paranee huimasti ja on monia kokemuksia rikkaampi. Toivottavasti löydät mahtavan ja sulle sopivan perheen! :)

    VastaaPoista
  7. Ootko katsonut Au pairit Los Anglesissa? Siitä saa aika hyvin kuvan, mitä au pairina olo voi parhaillaan ja pahimmillaan olla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en oo kattonu, mutta mun pikkuserkku oli mukana kyseisessä sarjassa niin jotain oon porukoilta kuullu:) ei kuulemma ollu ruusuilla tanssimista!

      Poista
  8. Jos on oikeasti intoa, varaa, avoin mieli ja tarpeeksi hyvä kielitaito niin tietysti kannattaa lähteä. Itse vietin pari vuotta sitten kolme kuukautta Jenkeissä ja oli kyllä elämän parasta aikaa! :D Siis ne ihmiset ja kaikki... Joka sentin arvoinen reissu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no varmasti! 6 kuukautta riittäis mulle toisaalta hyvin, mutta vuodessa ehtii nähdä ja kokea paljon enemmän:)

      Poista
  9. Ehdottomasti suosittelen lähtemään, itse vaihdon kokeneena ! Avartaa kyllä maailmaa huimasti. :)

    VastaaPoista
  10. Vau mikä ajatus, oot rohkea :) Kavereiden au-pair-kokemuksia vierestä seuranneena sanoisin että kannattaa olla tarkkana työsopimusta tehdessä ja osata vahtia oikeuksiaan, perheitä (eli "pomoja") kun on kaikenlaisia. Nyt on kyllä hyvä vaihe lähteä kun oot nuori eikä oo mitään mihin sitoutua. Kunhan lupaat jatkaa bloggaamista Jenkeistäkin! :D Tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. todellakin jatkan bloggaamista, on varmasti paljon mielenkiintoisempaa seurata mun arkea jenkeissä ku tätä nykyistä elämää!:D kiitos<3

      Poista
  11. Pohjois-Amerikka ei itseasiassa oo maa..
    Mut hurjasti tsemppiä, toivottavasti onnistuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mietinkin kirjoittaessa, että nyt menee kyllä varmasti väärin:D kiitos!

      Poista
  12. Lähtisin itsekkin, jos olisin nuorempi!

    VastaaPoista
  13. Todellakin kannattaa! Se kokemus tulee muuttamaan sun elämän positiiviseen suuntaan :) Ihmisten avoimuus ja ystävällisyys auttaa pääsemään heti mukaan piireihin, toisin ku Suomessa kavereiden saaminen käy työstä :D Uus perspektiivi asioihin ja sujuva englanninkielentaito tarttuu matkalta mukaan. Tsemppiä hyvän perheen löytämiseen!

    Ja vuoden päästä kun palaat Suomeen, tuut huomaamaan ettei täällä mikään oo muuttunu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. just toi ihmisten avoimuus siellä houkuttaakin:) kiitos paljon!

      Poista
  14. Mielestäni tämä au pair vuosi on paras ideasi aikoihin. Sinua ei todellakaan pidättele mikään täällä Suomessa ja kun et taida ihan tietää mitä tehdä elämällä niin ihan hyvä kehittää kielitaitoa ja itsenäisyyttä sillä niistä on todellakin hyötyä tulevaisuudessa :)

    VastaaPoista
  15. Suosittelen lämpimästi au pair-vuotta. Oman kokemukseni (josta aikaa kohta jo 20 vuotta) tuo vuosi oli todellinen itsenäistymisen ja vahvaksi kasvamisen vuosi. Lisäksi tietenkin kielitaito karttui, siitäkin on ollut hyötyä vuosiksi eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep kielitaito varmasti kehittyy ja siitä on pelkästään hyötyä!:)

      Poista
  16. Hyvä idea! Suosittelisin menemään ef:än kautta, pystyy opiskelemaanki samaan aikaan ja perhe maksaa osan :--)

    http://www.culturalcare.fi/elamaa-au-pairina/au-pair-ohjelma/

    VastaaPoista
  17. Todellakin kannattaa lähteä! Olin itse vajaan vuoden Briteissä au pairina ja se oli ihan mahtava kokemus! Varmasti elämäni parasta aikaa :) Itse lähdin vähän niikun "noin vain" 3 viikon varoitusajalla heti sopivan perheen löydyttyä. Ja se perhe oli mitä mainioin! Perhe löyty aupairworld.netistä, ja pakko myöntää että kävi todella hyvä tuuri. Mun hostperhe oli todella ihana, kaikki sujui tosi hyvin, eikä mun tarvinnu edes työskennellä niin paljoa kuin au pairit yleensä :D
    Perheen valinnassa kannattaa siis pitää mielessä, että niitä on niin paljon erilaisia kuin on erilaisia ihmisiäkin. Joskus ei välttämättä käy hyvä tuuri, mutta jos kaikki tuntuu menevän huonosti, niin perhettäkin voi vaihtaa. Kannattaa olla varautunut aluksi kaikkeen, mutta älä missään nimessä jätä lähtemättä, sillä edessäsi tulee olemaan suuri seikkailu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. perheiden kanssa saattaa joo olla haastavaa, mutta onneks perhettä voi tosiaan vaihtaa jos hommat ei toimi:) jospa löytyis hyvä perhe eikä ois sen suhteen ongelmia!

      Poista
  18. etkö meinannu nyt hakee taas journalismia haaga-heliaan tammikuussa alkavaan?

    VastaaPoista
  19. Go Senja kannattaa ehdottomasti lähtee!kuulostaa ihan pirun hyvältä,tollasta sä just nyt tarviit :)

    VastaaPoista
  20. Ois varmasti hieno kokemus! :) p.s tosi kiva laukku :)

    VastaaPoista
  21. Ehdottomasti lähdet jos vaan mahdollisuus tulee, nyt sulla on elämäs tilaisuus siihen kun ei oo vielä mitään silleen "sitovaa"!

    VastaaPoista
  22. Moikka! Täällä yksi tällä hetkellä Kanadassa aupairina oleva tyttö:) Suosittelen kyllä aupairiksi lähtemistä, kasvattaa ihmisenä paljon, kun lähtee yksin uuteen maahan, josta ei tunne ketään etukäteen:) Itse ainakin koen olevani nyt rohkeampi ja uskaliaampi kokeilemaan kaikkea uutta! Kannattaa olla tarkkana perheen kanssa, ottaa mahdollisimman paljon selville perheestä, sillä paljon on tapauksia, jossa perhe ei olekaan sitä mitä piti tai ajatusmaailmat ei sovi yhteen ollenkaan:( Ja eihän se arki todellakaan mitään ruusuilla tanssimista ole pienten lasten kanssa, mutta sekin kasvattaa kärsivällisyyttä ja onhan se palkitsevaa nähdä kuinka lapset kasvavat ja kiintyvät sinuun:) Niinpä jos vain uskallusta riittää niin eikun vaan kokeilemaan:) ja hyvä puolihan on, että jos ei viihdy niin aina voi palata kotiin!

    VastaaPoista