19.10.2015

paluu e-pillereihin lopettamisen jälkeen?

Mun mielen päällä on pyöriny viime aikoina vahvasti e-pillereihin palaaminen. Aloitin e-pillereiden napsimisen jo 14-vuotiaana pahan aknen takia, ja söin niitä peräti seitsemän vuotta putkeen, kunnes viime joulukuussa lopetin. Lopettaminen ei näkyny mulla kovin suuresti missään. Tukka rasvottui nopeammin, menkat oli ehkä kuukauden poissa, näppyjä ilmesty naamaan hieman herkemmin ja mielialat ei enää vaihdelleet niin pahasti. Eniten lopettaminen näkyi varmaan siinä, että paino tippui yllättävänkin nopeasti. Se ei toki johtunu yksistään pillereitten lopettamisesta.

Lopettaminen oli siis kaiken kaikkiaan todella hyvä päätös. Ajattelin, että en tuu enää palaamaan takas e-pillereihin. Toki alussa päätin, että jos naama alkaa kukkia tosi paljon, täytyy harkita asiaa uudelleen. No nyt viime aikoina ei ainoastaan mun naama, vaan myös mun rintakehä on alkanu täyttyä turhan paljon kaiken maailman näpyistä. Luulin ensin, että rintakehällä on vaan jotain hikinäppyjä. Kyllä ne nyt on vaan alkaneet enemmän muistuttaa aknea.

Tällä hetkellä oon siis todella vakavissani alkanu harkitsemaan taas e-pillereitten syömistä. Katoin yks päivä vanhoja kuvia, joissa mun naama näytti tosi sileeltä ja näpyttömältä. Ennen sain aina kehuja mun hyvästä ihosta, joka on nyt kaikkea muuta kuin hyvä. Sillon ennen en pessy juuri koskaan edes mun meikkejä, kun taas nyt oon hinkannu aina naaman puhtaaksi ja pitänyt ihostani muutenkin mahdollisimman hyvää huolta. Se ei oo kuitenkaan riittäny. Toki yhtäkkiseen finnien lisääntymiseen on vaikuttanu varmasti hyvin pitkälti stressi.

Monta kertaa uusien finnien ilmestyttyä on ollu jo lähellä, etten oo kaivanu kaapin perukoilta mun jäljellä olevia pillereitä esiin. Jotenkin oon silti edelleen kahden vaiheilla, että kannattaako paluuta tehdä. Eniten mua pillereihin palaamisessa pelottaa se, että lihon ja mielialat alkaa taas vaihdella. Toki noihin asioihin voisi vaikuttaa vaihtamalla pillerimerkkiä. Mulla on ollu käytössä jo monta vuotta Yaz-pillerit, jotka osottautuivat kyllä huomattavasti paremmiksi kuin aiemmin käytössä olleet Yasmin-pillerit.

Haluaisin finneistä ja aknesta tietysti todella kovasti eroon ja saada taas sileän, hyvän ihon takaisin. Ajattelinkin kysyä teiltä vähän vinkkejä, että oisko virheettömään ihoon jotain muuta hyväksi havaittua oikotietä, vai kannattaako alkaa syömään taas e-pillereitä?

hel2
Kuvituksena neljän vuoden takainen kuva, haha:D Mielessä kävi ennen-jälkeen kuvien laittaminen, mutta mun naama kukkii sen verran pahasti, etten halua edes ottaa mitään pärstäkuvia. On tosi ärsyttävää, että kuvakulmatkin täytyy aina miettiä niin, ettei finniryppäät näkyisi. Suurin osa finneistä sijaitsee onneksi otsassa hiusten alla piilossa!

43 kommenttia:

  1. Mulla tuli aikoinaan otsaan tosi pahoja ja kipeitä näppyjä, ja tietty muuallekin kasvoihin. Huomasin, että otsahiukset vaan haudutti ihoa entisestään, joten kasvatin otsiksen pois. :) Ja yöksi laitoin otsiksen aina pinneillä sivuun. Iho parani hieman jo sillä. Myös yläselässä oli aknea. Nyt oon syönyt kohta 5 vuotta pillereitä (Diane Nova, vaihdettu Cypretyliin apteekissa) ja odotan vähän kauhulla sitä päivää kun ne pitäisi jättää pois, haha. En ole huomannut oikeastaan mitään haittoja käyttöön liittyen. Iho on pysynyt sileenä ja melko hyvänä, joskus tulee finnejä. Apteekista suosittelen ostamaan Basironia, se kuivattaa aika hyvin näppyjä olemattomiin muutamassa päivässä. Ja jos sulla ei ole kovin kuiva iho niin ei kannata mitään kovin rasvaisia kasvovoiteita käyttää, kun iho ei sitten hengitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo otsikset varmasti vaikuttaa jonkin verran, mutta pidän tietysti hiuksia öisin kokonaan kiinni:) mun iho on oikeestaan melko rasvottuva, vissiin sekaiho. täytyis varmaan panostaa rasvaan! kiitos hei kommentista ja vinkeistä:)

      Poista
  2. mulla on aina ollut taipumusta akneen ja varsinkin vuosi sitten syksyllä mun iho alko kukkia niin, että näytin oikeesti siltä kun mulla olisi joku rutto… Koitin vaikka mitä, mutta kaikista tehokkaimmiksi aineiksi naamanhoitoon koin kuitenkin Mary Kayn akneen tarkoitetut tuotteet. Ihan supersuperhyviä ja todellakin hintansa arvoisia. Käytin niitä noin puolen vuoden ajan ja jo kahden kuukauden jälkeen mulla ei ollut paljoo yhtää näppyjä ja tällä hetkellä naamassa ei oo ainuttakaan finniä. Muista myös juoda oikeeti iha TOSI paljon vettä ja tietenkin syödä terveellisesti, ei rasvaisia ruokia. Tyynyliinan vaihto kerran viikossa auttaa myös ja kasvopyyhe on hyvä vaihtaa melkeen joka toinen päivä. Yks mikä on myös auttanut mulla ihan hurjasti on mineraalimeikit. Itse käytän bare mineralsin meikkejä ja ne on myös auttaneet ihan hirveesti enkä enää ikinä laittais naamaani mitään "tavallisia" meikkivoiteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siinähän tuli paljon hyviä vinkkejä, kiitos paljon!:)

      Poista
  3. Mut pelasti samalta ongelmalta apteekista saatava V 10 Plus water based peeling facial mask, joka on siis rakeeton mieletön kuorinta, plus kunnon rasvaus yöllä ja kevyt päivällä :) mulla oli siis aivan kamala pintakuiva iho, näppyä oli jatkuvasti joka sorttia ja nyt pärjään kaikkein kevyimmällä meikkivoiteella mitä löytyy! Tosin rinnassa mulla ei ollut näppylää :)

    VastaaPoista
  4. heh ihan uskomattomaan saumaan julkaisit tän postauksen.. ;-D meinaa lopetin pillerit myöskin noin vuosi sitten ja tähän syksyyn saakka mennyt kaikki hyvin mutta viimeset pari kk naama kukkinut kun milläkin aikuisiän aknella.. ja ensimmäisen e-pillerin popsin just 2h ennenkuin näin tän päivityksen. toivottavasti lähtee ihon kunto parempaan suuntaan, en meinaa itse kotikonsteilla saanut mitään muutosta aikaiseksi :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mullaki on ollu kyllä monesti pillerin vetäminen lähellä, täytyy vielä miettiä mitä teen:)

      Poista
  5. Mulla minipillerit ei aiheuttaneet mitään mielialavaihteluita, mikä olikin yks syy miks vaidoin niihin. :) Nää on tietysti yksilöllisiä, mutta kannattaa harkita

    VastaaPoista
  6. Hormoonit vielä vaihtelee vaikka onkin jo aikaa pillereiden lopettamisesta. Itselläni meni noin vuosi ennen kun kaiken maailman hormoonimuutokset oli tasottunu. (Iho, menkat, karvankasvu, ovulaatio) eli voi olla näpyt ihan vain taas uutta hormoonipuuskaa joka ajan kanssa tasoittuu. Toki tietysti nopeampi on pillerit alottaa, mutta itse en aio kyllä enää ikinä pillereihin koskea. Kannattaa kokeilla myös maidon vaikutusta ihoon ja ne elämäntavat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en juo maitoa, mutta oon ruennu syömään kyllä kalkkitabletteja:)

      Poista
  7. Jos nyt alotat pillerit nii sit kun joskus taas lopetat ne (tuskin koko elämääsi napsit niitä) on todennäköisesti sama ongelma edessä. Kannattaa löytää siis joku pysyvämpi ratkaisu ongelman siirtämisen sijaan.

    VastaaPoista
  8. Moikka!
    Itse lopetin noin vuosi sitten diane novan joita söin 10 vuotta! Akneen aloitettiin. Eipä sillon teininä tullut mieleen kysyä lääkäriltä et mitä kaikkia vaikutuksia niistä tulee... Mun hormonit on aivan sekasin. Kilpirauhasen vajaatoiminta puhjennut. Lisämunuais arvot oli huikeen korkealla ennen pillreiden lopettamista ja nyt laskenu normaalitasoon kun lopetin. Epäilen myös estrogeeni yms ongelmia..
    Mites se naama sit... Vajaa puol vuotta pillereiden lopettamisesta meni hyvin mutta nyt on jo otsas ja leuas finneja kiitettävästi :( edelliset ku paranee ni kymmeniä tullut lisää..
    Mutta haluan löytää jonkun muun keinon kuin pillerit!
    Basiron voidetta olen käyttänyt mutta nyt ihoni jotenkin herkistynyt sille,mutta aluksi auttoi kyllä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eli tollanen viive on siis hyvinkin mahdollista:/ jospa säki saisit vinkkejä poimittua näistä kommenteista!

      Poista
  9. Kun oot noin monta vuotta syönyt pillereitä, siinä saattaa mennä tosi pitkäkin aika ennen kuin hormonit tasoittuu ja esim. iho "normalisoituu". Ainakin mulla meni muistaakseni 1-2 vuotta. Rasvoittui tosiaan tosi nopeasti ja tuli näppyjä, mutta jossain vaiheessa se tasoittui kuitenkin, ehkä kun löysi oikeat hoitotuotteet ja -rutiinit.

    Eeva Kolun blogista juuri luin että sinkki saattaisi auttaa, eli sitä kannattaisi ainakin kokeilla kuuriluontoisesti. Siellä kommenteissa on paljon muitakin vinkkejä. Samaten tuo aiemmin mainittu V10 water peeling mask on hyvä tuote, se kuorii ihon mutta ei samalla tavalla aiheuta mekaanista ärsytystä kuin tavalliset kuorintavoiteet. Maksaa suht paljon mutta on kyllä joka euron arvoinen.

    En tiedä onko ruokavaliolla suurta vaikutusta akneen, mutta sitäkin kannattaa testata, eli jättää kovin prosessoidut tuotteet ja rasvaiset ja sokeriset herkut hetkeksi pois.

    Kannattaa siis testata näitä vaihtoehtoja ainakin muutaman kuukauden vielä ennen kuin teet päätöstä e-pillereihin palaamisesta - ne vaikuttaa niin suuresti hormonitoimintaan ja kuten itsekin luettelelit, vaikuttaa niin suuresti kaikkeen että en näe niitä kovin hyvänä ratkaisuna iho-ongelmiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon syöny sinkkitabletteja jo pitemmän aikaa:) mut joo kyllä noi miinuspuolet täytyy muistaa ja koittaa muita ratkaisuja. kiitos vinkeistä!:)

      Poista
  10. Mulla oli myös tota samaa ongelmaa. Lopetin pillerit vuosi sitten maaliskuussa ja puolen vuoden päästä mulla alko tulla vasta iho-ongelmia. Leuka tuli täyteen pieniä näppyjä ja tätä kesti melkeen neljä kuukautta. Mutta niin kuin joku tuolla ylempänä sanoi se hormoni toiminta on vielä sekasin aika pitkänkin ajan pillereiden lopettamisen jälkeen. Mä oon sitä mieltä että toi tarvitsee vaan perus hyvän ihonhoidon lisäksi paljon kärsivällisyyttä. :D mut mä täysin ymmärrän sun fiiliksen just nyt! Mietin itekin sillon että täytyykö tässä aloittaa pillerit uudestaan mutta aattelin et kyllä se jossai vaiheessa paranee ku muuten hoitaa ihoa hyvin. Plus et mä en halunnu niitä inhottavia mielialan muutoksia takas mitä pillereistä aiheutu :D. Mut jos päätät aloittaa pillerit ni mä en suosittele yaz merkkiä. Mulla oli sitä kans ja mitä oon kuunnellu muilta ni ne vissii ainakin aiheuttaa paljon mielialanvaihteluja. Jos haluat pillerit just ihon takia niin kannattaa varmaan jutella lääkärin kanssa mikä ois hyvä :) ja sori pitkästä kommentista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo täytyy varmaan vaan koittaa malttaa oottaa vielä muutama kuukausi, jos iho lähtis parempaan kuntoon:) kiitos paljon kommentista, ei ollu ollenkaan liian pitkä!

      Poista
  11. Mulla oli kanssa tossa muutama vuosi aitten aivan järkyttävä akne joka alkoi jo erittäin voimakkaasti vaikuttaa mun itsetuntoon. En kuitenkaan halunnut alottaa mitään pillereitä koska mun paino on aina heitelly tosi paljon enkä halunnu enää painoo rasittaan mun itsetuntoo. En myöskään suostunut alottaan mitään akne lääkitystä koska mun muu kroppa oli jo tarpeeks kuiva joten lääkitys ois kuivattanu sitä entisestään. Sit lopulta kaikilta mahdollisilta ihonhoitoon liittyvistä sivustoilta vinkkejä luottuani päätin tilata testiin clarisonic kasvoharjan. Muutaman viikon käytön jälkee mun iho meni vielä pahempaan kuntoon ja olin jo ihan itkukurkussa että mitä oonkaan menny tekeen. Aloin ettiä kaikkia arvioita ja kokemuksia mitä ihmisillä on ollu ja sain tietää et iho puhdistaa itteensä sen harjan kanssa niin syvältä että se kaikki lika tulee ensi ulos ja sitten vasta alkaa se parantuminen. Ja voin kyllä sanoo että lähti muuten kaikki finnit naamasta sen harjan avulla!! Käytin sitä reilun 1,5 vuotta putkeen päivittäin ja sen jälkeen ku naama oli melkolailla täysin puhdas niin jätin sen ns tehohoidoksi mikäli naaman kunto alkaa huonontua tai saan sellasia satunnaisia aknenäppyjä. Voin suositella ihan satasella!! Ja otsiksen pois kasvatus kokonaa auttaa kanssa! Hautoo otsaa johon tulee finnejä ja sit otsan epäpuhtaudet levii tosi helposti ympäri muuta kroppaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei toihan oli hyvä vinkki, täytyy ehdottomasti laittaa korvan taakse! ja toi paino onki just se mikä pelottaa, ku täälläki päässä ollu ongelmia sen kanssa:)

      Poista
  12. Itsellä on ollut muutaman vuoden aknen takia Diane Nova tai Cypretyl (sama aine, eri hinta) pillerit ja ei ole tullut mielialahäiriöitä ollenkaan. Nuo pillerit on erityisesti tarkoitettukin akneen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä söin Diane Novaa monta vuotta ja täytyy sanoa, että mäkään en huomannut sen vaikutusta mielialaan silloin kun söin niitä, mutta sitten kun lopetin, sen kyllä huomasi. Eli ne pillerit salakavalasti vaikutti mielialaan negatiivisesti, mutta enpä tajunnut sitä ennen kuin jälkeenpäin, kun oli paljon iloisempi ja tasaisempi olo.

      Poista
    2. vaikutuksethan on tietysti ihan yksilöllisiä:) mäki huomasin pillereiden vaikutuksen mielialaan kunnolla vasta lopetettuani!

      Poista
  13. syö sinkkitabletteja! ja paljon kanamunaa, mulla ainaki auttaa noi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sinkkitabletit on käytössä ja ylipäätään proteiinia tulee syötyä paljon:)

      Poista
  14. vaikka kaikkien pillereiden vaikutukset on tosiaan yksilöllisiä niin pakko sanoa että nimenomaan yazeista sain iteskin järkyttäviä mielialanailahteluja, että kannattaa tosiaan kokeilla jotain muuta merkkiä jos oot itekin kohdallas ton oireen todennut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo tuntuu muilla olevan sama, eli merkkiä täytyis ainakin vaihtaa:)

      Poista
  15. Lakanoiden ja varsinkin tyynyliinan vaihtamisella säännöllisesti ja usein on oikeasti oletettuu isompi vaikutus ihon kukkimiseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. täytyy alkaa vaihtaa vielä useemmin, kiitti vinkistä!:)

      Poista
  16. Täällä on jo hyviä pieniä vinkkejä,jotka oikeesti auttaa. Voisin lisätä tähän että kannattaa varoa ettei esim.hiuslakkaa joudu kasvojen iholle. Sitä kun tulee ihan huomaamatta suihkittua aika varomattomasti :D Ja sitten toki olisi hyväksi iholle pitää edes yksi meikitön päivä viikossa,niin iho pääsee kunnolla hengittämään. Myöskin kasvojen turhaa koskettelua ja näpläämistä kannattaa välttää. Toivottavasti löydät ratkaisun sun ongelmaan!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mulla hiuslakkaa päätyy väkisinki otsisten takia naamalle, hyvä pointti:D meikitön päivä ois kyllä hyvä, mutta kuitenkin joka päivä tulee liikuttua ihmisten ilmoilla ja varsinki töihin on pakko meikata, joten sen järkkääminen on vähän hankalaa. kiitos!:)

      Poista
  17. Entä jos kävisit ihotautilääkärillä ja kysyisit apua akneen? On olemassa epillereitä tehokkaampiakin lääkkeitä. Epillereissä toisaalta on muita hyviä puolia esim menkkojen säännöllisyys (ja pidempi kierto!) Ja tietty ehkäisyvaikutus. Jos pillerit sopii sun kropalle niin kokeile vaikka ensin niitä, mutta myös akneen tarkoitetut lääkkeet voi auttaa. Mä en oikein usko mihinkää ihme ihonhoitorutiineihin tai hoitotuotteisiin, koska akneongelma johtuu hormoneista ja perintötekijöistä.

    VastaaPoista
  18. Moi Senja,

    kolme kertaa aloitin pillerit uudestaan, kun en kestänyt noita näppyjä. Sitten loppujen lopuksi päätin, että en anna periksi. Mulla kesti pillereiden jälkeen 1,5 vuotta ennen kuin ne näpyt uupuivat taistelun mua vastaan :) Oletko kokeillut MSM-jauhetta? Aloitin sen syömisen alunperin olkapääkipuun ja lihasten palautumiseen, mutta huomasin, että sillä on merkittävä vaikutus myös ihon kuntoon. Mulla on ollut käytössä Cocovin että Puhdistamon MSM-jauheet ja molemmat toimii.

    Lisäksi se, että taisin hoitaa ihoani liikaa silloin,kun se pukkasi näppyä. Eli mitä enemmän yritin noita näppyjä kuivatella, niin sitä enemmän iho pukkasi rasvaa ja näppyjä.

    Tsemppiä sinne <3
    Maria /At Maria's

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toiki voi tietysti olla mahdollista, että hoitaa liikaakin ihoa:) kiitos tosta jauhevinkistä!

      Poista
  19. Itse lopetin pillerit kesän aikana naisellisten vaivojen takia ja olin huhti-toukokuusta elo-syyskuuhun syömättä pillereitä ja auta Armias niitä finnejä - ei pysyny ees naamassa vaan rintakehässä, selässä ja muualla mist ei haluis olevan ees mahdollista. Mul oli vuoden alussa niiiiin virheetön iho, ja nyt o virheitä senkin edestä ku sillon ala-asteella about 2008-2009 konsanaan. No, finnit voitti. Kaikkeni yritin, mut ne tulehtuu heti ja se saattaa kestää kolmekin kuukautta. Aloin syömää pillereitä. Kuus kuukautta ja kattoo sit uudestaan mitä naama sanoo. Ja toivotaan et naiselliset vaivat ei palaa, e-pillerit ne aiheutti ja lopettaminen paransi. En tiä. Jää nähtäväks mitä tapahtuu... Että tiedän tunteen. Tsemppiä, toivottavasti keksit pelastavan tavan sun iholles. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kuulostaa kyllä ikävältä:s kiitos!

      Poista
  20. Siis ikäväkseni pakko sanoo, et ruokavalio on kaiken a ja o. Sokerit, viljat ja maito pois nii nassu kiittää! :) Ulkosella hoidolla on vaan vähän välii, jos syö vääriä juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä mä pääsääntösesti melko hyvin syön:)

      Poista
  21. Voisin suositella Basironia finneihin. Se on sellasta rasvan tyyppistä ja sitä saa apteekista ja maksaa noin kympin. Se on kyl iha sairan hyvä poistamaan ja kuivatamaan finnit, ja ite ku aloin käyttää sitä vuos sit niin iho on pysyny tosi hyvänä :) Sitä ei kyl kannata päivittäin laittaa, sillä siinä on sitä bentsoyyliperoksidi, mikä on aika vahva aine. Mut aina sillo tällö jos tulee finnei nii toimii tosi hyvin :) Ite teen usei nii et laitan yöks ja aamulla on finnit iha kokonaa pois!

    VastaaPoista