21.4.2016

laihduttaminen retuperällä

Tällä kertaa ajattelin pitkästä aikaa jauhaa laihduttamisesta (tai no sen puutteesta), kun siitä aina välillä kysellään. Tavoitteena mulla on joo olla hoikempi, mutta en varsinaisesti ole edistänyt asiaa viime aikoina oikeastaan millään tavalla. Mielessä vaan on pyörinyt niin paljon muutakin. En ole lihonut, mutta välillä aina kuulee, että olisin laihtunut. Mä en ite osaa sanoo tohon juuta enkä jaata, sillä mielestäni oon pysyny suht samankokoisena nyt kokoajan viime kesän jälkeen. Silloin tein siis tämän postauksen, josta löytyy kuvat ennen-jälkeen mun painonpudotuksen.

Kävin vielä viime vuonna salilla pari-kolme kertaa viikossa, mutta nyt se on jäänyt kokonaan. Alkuvuodesta tuli käytyä vielä satunnaisesti, mutta nyt viime kerrasta on kulunut jo tovi. Ei mulla vaan oo ollu minkäänlaista hinkua mennä salille. On ehkä tekosyy sanoo, että se ei vaan oo sopinu mun aikatauluihin. Tietysti sitä aikaa sais raivattua väkisin jostain, mutta sillon viime vuonnakin öisin töitten jälkeen salille meneminen sopi mulle vaan niin hyvin. En mä tykkää käydä päivisin salilla, ja nyt taas oon niin myöhään töissä, ettei oikein nappaa sen jälkeen. Tekosyitä tekosyiden perään, mutta minkäs teet, kun ei oikeesti vaan just nyt kiinnosta:D

Ehkä mua vähän lohduttaa se, että varsinkin hyötyliikuntaa tulee harrastettua paljon. Mä pyöräilen työmatkat, seison töissä parhaimmillaan yhdeksän tuntia putkeen, kävelen paljon rappusia yms. Toki salilla käyminen vauhdittais kropan muokkaamista oikeaan suuntaan, ja kyllä mä meinaan petrata edes sen verran, että kävisin alkuun edes kerran viikossa treenaamassa ihan kunnolla. Ainakin näin ajatuksen tasolla se ei kuulosta mitenkään mahdottomalta.

No mites se ruokavalio sitten? Syön pääsääntösesti terveellisesti. Mun ongelma on se, että mä syön todella vähän. Kerran tai kaksi päivässä yleensä. Mulla on aiemminkin ollut sama homma, ja vaikka kuinka mulle on jauhettu säännöllisen ruokavalion tärkeydestä, en vaan oo pystyny tekemään pysyvää muutosta sen suhteen. Sain äitiltä viikonloppuna kunnon saarnat asiasta, joten nyt oon alkanu taas miettimään tota enemmän. Äitin mielestä mä tapan itteni tällä tavalla, ja kyllähän se aika karulta (ja epätodelliselta) kuulostaa.

Mä en juuri koskaan syö aamupalaa. Syön vaan nopeesti jotain ennen kouluun tai töihin lähtemistä, ja sitten takas kotiin tullessa syön jos maistuu. Kai mun suurin ongelma on se, että mun ei vaan tee mieli ruokaa. Mulla on tosi harvoin näläntunnetta ja sit kun se tulee, se menee nopeesti ohi ja nälkä lähtee ihan pienellä määrällä ruokaa. Mulla tosiaan on välillä tosi pitkiäkin päiviä töissä, enkä syö työpäivän aikana juuri koskaan mitään. Pisimpinä päivinä saatan ottaa protskupatukan mukaan ja siinä kaikki. Mikä hitto mua vaivaa?:D Kuitenkin vielä viime vuonna mulla oli aina töissä eväät mukana. Mä en todellakaan tiedä, miks mä nyt laiminlyön syömistä niin pahasti.

Otin äitin (ja muittenkin) neuvosta vaarin, ja ostin jääkaappiin välipaloja. Arvatkaa vaan miten niitten syöminen on nyt muutaman päivän aikana sujunu? No multa löytyy jääkaapista mm. osittain syöty tonnikalapurkki sekä muutaman lusikallisen vajaa skyr. Oon siis yrittäny syödä, mutta ei vaan oo maistunu. Kyllä tässä pitäis alkaa pikkuhiljaa parantamaan, ja syödä vaikka väkisin.

Jotenkin hävettää myöntää näitä asioita edes ääneen, mutta mä oon aina pystyny puhumaan rehellisesti vähän tyhmistäkin jutuista. Se jos joku on tyhmää, etten osaa pitää itestäni huolta ainakaan ruokavalion suhteen. Mä saan tosi paljon hyviä neuvoja aina teiltä, kavereilta ja tietysti äitiltä, mutta jostain syystä mä en vaan kykene niitä aina noudattamaan. Ihan sama miten mulle saarnaa, niin yleensä annan vaan olla. Mutta tässä tapauksessa mä oikeesti otan kaikki saarnat vastaan ja teen muutoksen! Mä lupaan pitää teidät ajantasalla täällä blogissa ja kaikenlaiset vinkit on toki tervetulleita:)

IMG_9951-001
IMG_9972-001
IMG_9944-001
IMG_9970-001
IMG_9955-001
IMG_9976-001

Jottei menis ihan pelkäks ruokavaliosta (ja liikunnasta) jauhamiseks, niin siinäpä ois sporttiset asukuvat ei sporttiselta mimmiltä:D Erittäin harvinainen tyyli mulle, mutta yllättävän kivalta näytti ja ennen kaikkea tuntui! Vähän vierastin tollasten housujen pitämistä lyhyen paidan kanssa, mutta ehkä noita pöksyjä ei luokitella tyypilliseen leggings are not pants -kategoriaan. Vai mitä mieltä ootte?

Adidaksen housut sekä valkoiset Superstarit ovat peräisin DefShopista, josta sain tosiaan valita tuotteita itselleni. Multa löytyy samaiset kengät myöskin pinkkeinä jos joku muistaa, mutta ne on jääneet tosi vähälle käytölle, koska ovat liian isot. Noi valkoiset on onneks juuri sopivat, ja noita on tullutkin käytettyä nyt joka päivä. Tarpeeseen tuli! Mä en todellakaan oo mikään housutyttö, mutta nyt kun oon ottanu pyörän käyttöön, oon lähes poikkeuksetta vetäny aina pöksyt jalkaan.

Mitä mieltä ootte vähän erilaisesta asusta?

24 kommenttia:

  1. Paras neuvo on että älä ota liikaa paineita, sillon se liikunnanilo varmasti katoaa! Alottaminen on aina se vaikein, mutta yritä muistella sitä hyvää fiilistä minkä oot saanu liikunnasta aiemmin. Ja jos on vaikee raahautua salille, niin pienempi kynnys on alottaa liikkuminen kotona, kotitreeninki pystyy vetämään tosi tehokkaasti, toisin ku moni luulee (esim kahvakuula pelastaa sellaset päivät kun ei jaksa lähtee mihinkään...). Ja tosta syömisestä, ei itelläkään tuu syötyä mitään jos jääkaapissa on vaan rahkaa ja tonnikalaa:D ja mitä enemmän syöt, sitä parempi ruokahalu sulla tulee olemaan, koska aineenvaihdunta lähtee taas käyntiin. Eli sun on vaan pakotettava ittes syömään että ruokahalu taas palaa, koska muuten sun keho tottuu tuohon syömättömyyteen ja toimii säästöliekillä koko ajan. Tsemppiä! Ps. tolla sun rytmillä kannattaa ensisijasesti kiinnittää huomiota lepoon, ja sitten vasta liikuntaan:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se mulla on ehkä vähän ollu just ongelmana, etten oo ottanu niitä paineita:D oon ajatellu, että saan ihan tarpeeksi liikuntaa ilman salilla käymistäkin. mutta tosi hyviä pointteja, mun kroppa on kyllä jo ihan liian tottunu säästöliekillä olemiseen:)

      Poista
  2. apua oon aina ihmetelly et miten joku ei vaan muista tai jaksa syödä :D ku ite oon tottunu siihen, että aina jäätävä nälkä ja ruoka on hyvää ja syöminen erityisen kivaa :D tosin treenaankin n. 6 kertaa viikossa :D mutta siis hei sanoit sun yhessä snäpissä et oot tulossa vierumäelle johonki tapahtumaa sunnuntaina? vitsi asun ite heinolassa eli siinä vieressä ja on jotenki ihan outoo et oot tulossa tänne maalle :D

    -Jaana

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo siellä on työporukan joku tapahtuma niin sen takia:)

      Poista
  3. ps. kiva asu ja näytät tuttuun tapaan törkeen hyvältä! :)

    - Jaana

    VastaaPoista
  4. Voin suositella salin sijaan niitä liikuntatunteja!! Salilla käynti ei musta annna oikeen mitään kuntoa kohottavia tuloksia.. pumpataan vaan niitä tiettyjä lihaksia. Sali on hyvä loppujumppa esim. spinningin tai jonkun jumpan jälkeen :) Liikuntatunneilla ei myöskään pysty fuskaamaan vaan sielä tehdään just niin monta toistoa ku mitä se ohjaaja sieltä huutaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no joo totta, täytyy miettii tollasta vaihtoehtoo:) kiitti vinkistä!

      Poista
  5. Aloittaessasi laihduttamaan olisi kannattanut ottaa itsestään mitat. Siitä kiinteytymisen parhaiten huomaa, mikäli ei peilistä sitä näe.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joskus otin mut arvaa vaan menikö ne joskus jonkun puhelimen mukana, hitsi:D

      Poista
  6. Ehkä salilla käyminen ei oo sulle paras liikuntamuoto ja sen takia se ei motivoi? Entä jos kokeilisit jotain ohjattuja liikuntatunteja, niissä tulee ainakin itsellä liikuttua paljon monipuolisemmin kuin salilla. Salilla alkaa myös helposti kyllästyttää ne samat liikkeet. Tosi hyvä, että oot kuitenkin arjessa aktiivinen liikkuja, se varmasti pitää sun painonkin tällä hetkellä kurissa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep onneks hyötyliikuntaa tulee harrastettua kaikesta huolimatta:)

      Poista
  7. Olen aiemminkin ihmetellyt, että miksi et ala tanssimaan uudelleen. Siitähän sinä olet pitänyt paljon.

    Salilla oleminen on minusta ihan helvetin tylsää, eikä se sovi kaikille. Mutta kaikille on olemassa sopiva liikunta harrastus. Pitää vain löytää se. Hyötyliikunta on hyvä aloitus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. suurin osa tanssitunneista taitaa mennä päällekkäin mun työaikojen tai koulunkäynnin kanssa, eli siinä mielessä vähän hankalaa:/

      Poista
  8. Ei se mitään...oot meille rakas vähän pyöreempänäkin :)

    VastaaPoista
  9. Ootko kokeillu nestemäisiä välipaloja, protskujauhetta esim? Tosi nopea ja helppo, ravintoarvotki kohdallaan. Tosi hyvälle näyttää asu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en oo! niitäkö voi syödä ihan hyvällä omalla tunnolla vaikkei himoliikkuja oliskaan?:D

      Poista
  10. Itse entisenä tanssijana olen hurahtanut shabamiin. Töiden vuoksi en voi sitoutua tiettynä päivänä olevaan tanssituntiin mutta kuntosalin tanssitunneilla tulee riittävä tanssifiilis ! Suosittelen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en oo kuullukkaan, täytyy googlettaa! kiitti vinkistä:)

      Poista
  11. Mä oon ollu kans aina huono syömään, mut sanotaanko et asiat paheni ku alotin vuorotyön ja jopa ruokatauot saatto vaan jäädä kaukasiks haaveiks työpäivien aikana. Siihen yhdistettynä kaikki muu stressi (elämä sillon aika samanlaista ku sulla nyt) niin keho vaan tottu siihen että ei "tarvii" ruokaa. Siihen ei valitettavasti auta muu kun kauhoansitä ruokaa suuhun vaikka ei tekis mieli.

    Lopetin vuorotyön ja pääsin opiskelemaan, mut yli vuosi menny ja edelleen syöminen vaikeeta. Ite alotin sillä et vedin kaikkee helppoo kuten smoothiee ja hedelmiä. Nyt tunnen jo nälkää jos en syö neljään tuntiin, mut aamupalan kans takkuaa edelleen. Keho vaan on niin tottunu siihen näläntunteeseen et sitä ei sit jotenki kuitenkaa sit tajua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. totta puhut:/ pitäs oikeesti syödä vaan väkisin! hyvä et sä oot onnistunu petraamaan:)

      Poista
  12. Vissiin taas joku uus (tai vanha) mies pyörityksessä nii ei löydy aikaa blogille :)))))))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. särähti vähän korvaan toi taas, mutta siis on muitaki syitä miks blogi on jääny vähän taka-alalle. kyllä mä tänne vielä palaan, tänään kuvasin videon mut se meni mönkään. otan uusiks eli parin päivän sisällä uutta postausta:)

      Poista