19.9.2016

writer's block

Oon kärsiny viime aikoina pienestä ongelmasta. Ongelmasta, joka on koskenut bloggaamista jo pidempään, mutta joka vaikuttaa muuhunkin elämään tällä hetkellä. Kuulostaa dramaattiselta, mutta kyseessä on vaan writer's block. Yritin löytää kyseiselle ilmaukselle suomennosta, tuloksetta. Miten te kääntäisitte ton?:D

Nyt kun oon palannu taas kouluun, on ongelma konkretisoitunut entistä selkeämmin. Pitäisi kirjoittaa koulujuttuja, mutta pää lyö tyhjää. Tälläkin hetkellä mulla lähestyy deadline, mutta tässä sitä ollaan. Ajattelin, että ehkä voisin lähteä purkamaan ongelmaa kirjoittamalla tänne blogiin. Tää kun ei oo niin vakavaa, eikä paineet tekstin sisällöstä ole niin kovat. Ehkä pitäisi olla. Tottakai kun haluaa kirjoittaa työkseen, olisi blogitekstinkin hyvä olla ammattimaisempaa. Tosin oon aina tykänny tällaisesta rennommasta kirjoitustavasta, niin tuntuisi hassulta alkaa kirjoittaa yhtäkkiä eri tavalla. Vaikka se hyväksi varmasti olisikin.

Tätä en oo uskaltanu myöntää ääneen oikeastaan kenellekkään, mutta mä en enää tiedä, haluanko mä sittenkään toimittajaksi. En oo miettiny asiaa niin vakavasti, sillä tällaiset pohdinnat johtaa juurensa hyvin pitkälti yleiseen haluttomuuteen kirjoittaa. Mutta onko tää vaihe varmasti ohimenevä? Mua pelottaa miettiä asiaa. Oon maksanu itteni kipeeks, jotta pääsisin kohti tavoitettani opiskella journalismia. Se lopputulos häämöttää nyt todella lähellä, ja tässä vaiheessa mä sitten alan epäröimään. Sen takia se onkin niin noloa myöntää.

Mä en tiedä, pitäisikö mun ottaa vaan etäisyyttä kirjoittamiseen hetkeksi. Enkä nyt puhu bloggaamisesta (oon ollu aika laiska tässä hommassa jo pidemmän aikaa), vaan opiskelusta. Kyllä mun on pakko hoitaa puuttuvat opintopisteet ja opiskella vielä tämä syksy, mutta onko tässä mielentilassa fiksua rueta täyspäiväiseksi opiskelijaksi tammikuussa?

Joku varmaan muistaakin, kun noin vuosi sitten pohdin au pairiksi lähtemistä. Nyt oon alkanu miettiä taas sitäkin, tosin kohteena olisi Australia ja ajankohta vain kuusi kuukautta. Jättäisin kaiken taakseni puolen vuoden ajaksi, ja ehkä sinä aikana saisin ajatukseni selkiintymään. Ehkä sieltä palattuani aloittaisin opiskelun ihan kunnolla, ehkä päätyisin tekemään jotakin ihan muuta.

Nää nyt on vaan ajatuksia. Mitään päätöksiä en ole minkään suhteen tehnyt. Tätä postaustakaan en ollut suunnitellut, vaan aloin vaan kirjoittaa. Järki sanoo, että pitäisi opiskella nyt, kun se tavoite alkaa vihdoin olla saavutettu. Mutta harvoin mä ajattelen asioita järjellä. Ehkä pitäisi vaan repäistä, kerranhan täällä vain eletään.

14066442_1370165266347442_9001928703502317900_o-001
13925921_1370162386347730_3488075605721673842_o-001
14068334_1370164789680823_4110647782449273110_o-001
13923719_1370166499680652_6622488738256454347_o-001

Tuntuipa hyvältä kirjoittaa asiasta. Ehkä writer's block hälveni tän tekstin myötä edes vähäsen:D

Nyt mua kiinnostais kuulla teidän mietteitä aiheesta. Mitä tekisitte mun tilanteessa, ja onko siellä kenties kohtalontovereita samankaltaisten fiilisten kanssa?
 
ps. Pahoittelut huonoista kuvista! Olis varmaan pitänyt muokata edes toi rutto mun poskesta pois, mutta en mä osaa:'D

25 kommenttia:

  1. Jos mä voisin antaa vinkkejä 23-vuotiaalle itelleni, niin sanoisin että mene ulkomaille ja kerää kokemuksia! Sillon tapahtuu ne hauskimmat ja ikimuistosimmat jutut, kun osaa olla spontaani ja seikkailunhaluinen. Itsevarmuus kasvaa just tekemällä jotain oman mukavuusalueen ulkopuolelta. Opiskella ehtii aina myöhemmin. Sä et oo heittämässä sun tekemää työtä hukkaan, vaan vähän lykkäämässä aloitusta. Oot ahertanu niin kovasti, jopa siihen kuuluisaan "kyllästymiseen asti", niin ehkä pieni perspektiivin ottaminen asioihin tekis hyvää. Se että meet tekemään puoleks vuodeks tai ihan muutamaks kuukaudekskin jotain ihan muuta, saa varmasti joko opiskeluinnostuksen kasvamaan uusiin sfääreihin, tai sitten huomaat että ei oo sun juttu. Eikä kumpikaan oo huono. Siinä ei oo mitään väärää tai noloa todeta että en haluakaan tätä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi on kyllä totta, sitten vanhempana vaan kaduttaa jos jättää menemättä:) kiitos!

      Poista
  2. Mä oon ainakin ehdottomasti sitä mieltä, että ihan fiiliksen mukaan näitä tämmösiä, niin isoja ku pieniäkin, juttuja kannattaa tehdä :-) ja tommonen puolen vuoden breikki kaikesta tutusta ja turvallisesta selventäis varmasti ajatuksia aika paljonkin! Tsemiä päätöksentekoon, ja rohkeesti vaan uutta kohti jos yhtään siltä tuntuu!

    VastaaPoista
  3. Uuudet kokemukset ulkomailla opettaa kyllä itsestä paljon, mutta itselle ei ainakaan ole silti tuleva ura vielä selkiytynyt sitä kautta...kaikilla opiskelukavereilla on ollu sellanen fiilis jossain vaiheessa, että ei tää ookkaan mun juttu, mutta ehkä se johtuu vaan siitä että opiskelu on välillä rankkaa ja jopa pakkopullaa. Vaikka olis kuinka unelma-ala, varmasti kaikilla on välillä samanlainen fiilis! Tuskin kukaan vuosia yliopistossa viettänyt voi sanoa, että koko ajan tuntui just omalta alalta ja opiskelu oli mahtavaa kaikki vuodet. Sinuna miettisin vielä, voi olla että noi fiilikset on tosi ohimeneviä. Ja jos oikeesti voit alottaa kokopäiväsen opiskelun, on sulla sillonki hyvin mahollisuuksia päästä ulkomaille esim vaihtoon tai harjotteluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä toivon tosiaan, että tää on vaan ohimenevä vaihe, ja kirjottaminen sujuu ja kiinnostaa vielä jossain vaiheessa. voihan tää olla seurausta kesän "hölläilystä", kun opiskelu ei ollut osana arkea ja nyt on vaan kankee alku:D ja joo oon miettiny kans tota, että opiskelijana olis mahdollisuus lähtee vaihtoon. kiitos!

      Poista
  4. Ite oon just au pairina Melbournessa! Perheen löytää superhelposti ihan esim. Facebookin au-pairryhmien kautta, mäki oon saanu valita tyyliin kymmenen joukosta sopivimman ja mukavimman olosen perheen! :) ja sit siinä ohessa saa kivasti matkusteltua, täällä on paljon nähtävää ja koettavaa. :) suosittelen, koska säki oon varmaan sellasessa elämänvaiheessa et nyt jos koskaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei mahtava kuulla, että sä oot siellä! kaikki vinkit hakemiseen otetaan vastaan, mulle voi laittaa vaikka meiliä, ois kiva kuulla tosta ite hakuprosessista tarkemmin:) ja jep, nyt jos koskaan!

      Poista
  5. Mun mielestä vois olla hyvä ajatus lähteä kevääksi au pairiksi! Saisit uusia kokemuksia ja näkökulmia kaikkeen :) Jos mua joku juttu kaduttaa niin se, että oon pistäny koulun ja opiskelun kaiken edelle enkä esimerkiks lähteny lukion jälkeen au pairiks, vaikka sitä vuosia suunnittelin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se just mietityttää, että varmasti jää harmittaa jos ei lähde:) kiitos!

      Poista
  6. Jatkoa vielä edelliseen :D

    Mutta toisaalta oot kuitenkin vuosia halunnut toimittajaksi, että ehkä tässä nyt on vaan joku ohimenevä kriisi, kun se virallinen opiskelupaikka alkaa olemaan lähellä ja unelmat on käymässä konkreettisesti toteen?

    VastaaPoista
  7. Tykkäätkö lasten hoidosta ja kotitöiden tekemisestä ja siitä että olet työpaikalla 24/7? Jos et ole varma, ehkä vaihto-opiskelu voisi olla parempi idea.

    Mulla on ehkä tylsiä neuvoja, mutta tee nyt tottakai loppuun ne tarvittavat suoritukset ja hae opiskelemaan! Opiskelupaikan vastaanottamista voi varmaan lykätä tai lähteä tosiaan sinne vaihtoon. Aupairit saa kuitenkin niin pientä taskurahaa ja voi olla vaikea muuttaa muiden nurkkiin, kun on jo itsenäistynyt.

    Mutta tuo journalismi... Tottakai haet. Muuten jää ikuinen jossittelu.

    - Tyhjän paperin kammo?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. lastenhoito kiinnostaa kyllä, oon ollu joskus päiväkodissa tetissä ja toiminu serkkujen lapsenvahtina:) raha nyt ei oo se tärkein, ku menoja ois sitte kuitenkin paljon vähemmän. ja joo joka tapauksessa haen opiskelemaan ja lykkään sitten jos tarve tulee!

      Poista
  8. Ei liity postauksen aiheeseen, mutta oletpa erityisen kauniina näissä kuvissa. Kiva asu ja upeat hiukset. :))

    VastaaPoista
  9. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että jokaiseen pitkään projektiin kuuluu sellanen kyseenalaistamisvaihe, että miettii, onko tää mua varten sittenkään. En usko, että löytyy sellaista asiaa, joka ois vuodesta toiseen pelkästään kivaa ja motivoivaa. Mä oon itse opiskellut kirjallisuutta ja suomen kieltä lukuisia vuosia yliopistossa ja vaikka tää on ollut mun unelma ihan pienestä asti, podin silti pari vuotta sitten ihan jäätävää kriisiä siitä, onko tässä mitään järkeä sittenkään. :D Blogiasi jo vuosia seuranneena (vaikka sua en henkilökohtaisesti tunnekaan) voin sanoa, että vaikuttaa siltä, et pidemmän päälle journalismi on kuitenkin asia, joka sua oikeesti kiinnostaa. :) Mutta sitten taas toisaalta au pair -reissu vois tehdä todella hyvää ja antaa mukavaa perspektiiviä sekä vaihtelua elämään.

    Loppukaneettina siis sanoisin, että mee au pairiksi ja sitten katsele sitä journalismia uudestaan. :) Kumpikin kortti kannattaa kattoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva kuulla, et en oo ainoo tällasten ajatusten kanssa:D kiitos!

      Poista
  10. Kai tiesit että jos saat opiskelupaikan niin et pysty lykkäämään sitä? Tää muuttui muistaakseni viime vuonna. Vain raskaus tms. painava syy on hyväksyttävä. Mut ehkä kannattais panostaa vielä se hetki nyt opiskeluun että pääset sisään, kun oot noin paljon jo vaivaa nähnyt. Ehkä tää tosiaan on ohimenevää, kaikilla tulee tollasia hetkiä. Toisaalta uskon kuitenkin myös sydämen kuuntelemiseen, että pitää tehä niinkun hyvältä tuntuu... :D Mut jos ulkomaille haluu niin tosiaan toi vaihtokin vois olla hyvä vaihtoehto, ja sellaseen paikkaan vaan missä voi suht rennosti ottaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aijaa tota mä en tiennykkää! mut toisaalta kai keväälläki voi väylän kautta hakea, eihän ne opintopisteet kuitenkaan mihinkään häviä🤔 kiitos!

      Poista
    2. Pakko lisätä tähän että vaikka lähtisit ulkomaille niin hae ihmeessä opiskelemaan ja jos pääset, ota paikka vastaan. Jos lähdet ulkomaille esim. alkuvuodesta, ehtisit ihan hyvin aloittaa opinnot syyskuussa. Ja vaikka et virallisesti pystykään lykkäämään, kuka sitä valvoo että varmasti aloitat opinnot syksyllä? Kyllä se opinto-oikeus säilyy sulla sen neljä vuotta varmasti joka tapauksessa, eli voit vain ilmoittautua läsnäolevaksi ja aloittaa opinnot sitten kun haluat.

      Poista
  11. Mäkin kannatan että opiskelet ja lähet vaihtoon. Ei sulla muuten oo koskaan varaa lähteä reissuun, säästäminen kun ei kuulu sun vahvuuksiin. Vaihdossa on mahdollista reissata ja bilettää,au pairina olisit töissä suurimman osan ajasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sulla on kyllä erittäin hyvä pointti:) kiitti!

      Poista
  12. On ihan normaalia että valitsema ala ei aina tunnu ihan omalta alalta sittenkään. Kaikki jutut omalla alalla ei ole mukavia. Älä stressaa nyt siitä onko jornalismi oma ala vai ei. Se on sinun alasi, mutta nyt on sinulla vaan vähän huono kausi menossa.

    Pieni tauko tekee ihan hyvää ja au pair homma voisi olla hyvä ajatus, mutta ehkä minäkin kannatan enemmän tuota vaihtoehtoa mennä opiskelun kautta vaihtoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. täytyy mietiskellä mitä teen:) kiitos!

      Poista